Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 610 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34427 berichten
Gezien jouw fietstocht in 2018: ergens langs de Donauroute?
JanH schreef:
di 14 apr, 2020 21:30
Gezien jouw fietstocht in 2018: ergens langs de Donauroute?
Klopt, de foto is inderdaad gemaakt tijdens mijn tocht in 2018, dicht aan de Donau.
Het is de Aufbarungskapelle in Haslau. Een kapel waar overleden werden (worden?) opgebaard.
Zie https://www.google.com/maps/@48.1168832 ... !1e3?hl=nl net voor de Ei Automat.
Ik had gegoogeld op "Kapelle Donau" en toen snel genoeg gevonden.
DaVinci schreef:
wo 15 apr, 2020 09:38
Het is de Aufbarungskapelle in Haslau. Een kapel waar overleden werden (worden?) opgebaard.
Zie https://www.google.com/maps/@48.1168832 ... !1e3?hl=nl net voor de Ei Automat.
Ik had gegoogeld op "Kapelle Donau" en toen snel genoeg gevonden.
Goed gevonden, daar is het inderdaad!
Ik was hier net met een pontje de Donau overgestoken vanaf Orth an der Donau. De hoofdroute van beide routes (Limes en Donau) loopt verder via de andere oever, maar daar zijn geen campings. Vanaf Haslau was het niet ver meer naar het dorp Petronell-Carnuntum (met veel overblijfselen uit de Romeinse tijd), waar een eenvoudige camping is achter een tennishal.

De volgende is voor DaVinci.
Daar zijn we in 2018 ook de Donau overgestoken, naar dezelfde kampeerplaats bij de tennisclub waar voor ons nog speciaal een maaltijd werd gemaakt in de kantine. Een venijnige klim overigens om vanaf de oever bij de kapel te komen! En het (Nederlandse) pontje van Nederlandse makelij zette ons op de keienoever af. Van een aanlegsteiger o.i.d. was geen sprake!

Pieter
kwootje schreef:
wo 15 apr, 2020 17:10
Daar zijn we in 2018 ook de Donau overgestoken, naar dezelfde kampeerplaats bij de tennisclub waar voor ons nog speciaal een maaltijd werd gemaakt in de kantine. Een venijnige klim overigens om vanaf de oever bij de kapel te komen! En het (Nederlandse) pontje van Nederlandse makelij zette ons op de keienoever af. Van een aanlegsteiger o.i.d. was geen sprake!

Pieter
Leuk, dan waren we er in hetzelfde jaar, ik was er in juni. Dat het pontje Nederlands was is me niet opgevallen. Wel viel de snel stromende rivier op en inderdaad aan de overkant een soort keienpad half door het bos en een korte maar pittige klim naar boven naar het dorp Haslau.
De camping bij de tennisclub is erg eenvoudig, o.a. douchen in de kleedruimte van de tennisclub. Druk was het er niet, maar de uitbater maakte een prima maaltijd en op het terras buiten, waar 's avond ook wat 'locals' aanschoven was het prima uit te houden.
Volgende, weer niet zo ver van huis.
P1040595 (Large).JPG
Bij de Zwarte Plakweg in America? Of eigenlijk een zandpaadje in, op de hoek van de Zwarte Plakweg en de Midden Peelweg.

Pieter
kwootje schreef:
wo 15 apr, 2020 20:31
Bij de Zwarte Plakweg in America? Of eigenlijk een zandpaadje in, op de hoek van de Zwarte Plakweg en de Midden Peelweg.

Pieter
Daar is het ja, het is de Kamiël van de Piël (de Kameel van de Peel), hier een stukje geschiedenis: https://www.cezp.nl/index.php/kamiel-van-de-piel
Maar ik kan beter geen plaatjes meer plaatsen uit Noord- en Midden-Limburg want daar ben jij overal al langsgefietst :wink:
DaVinci schreef:
wo 15 apr, 2020 21:36

Maar ik kan beter geen plaatjes meer plaatsen uit Noord- en Midden-Limburg want daar ben jij overal al langsgefietst :wink:
Ja, het buitengebied in die omgeving herken ik vaak wel. Maar wil ik nog kans maken om plaatjes te raden zonder gebruik van zoekmachines, dan vraag ik je toch om door te gaan met jouw type plaatjes :lol: :lol:

De volgende, wat verder weg (als die te moeilijk is, dan voeg ik een foto toe, precies 180 graden in de andere richting):
Raadplaatje 150420.jpg
Pieter
kwootje schreef:
wo 15 apr, 2020 22:23
DaVinci schreef:
wo 15 apr, 2020 21:36

Maar ik kan beter geen plaatjes meer plaatsen uit Noord- en Midden-Limburg want daar ben jij overal al langsgefietst :wink:
Ja, het buitengebied in die omgeving herken ik vaak wel. Maar wil ik nog kans maken om plaatjes te raden zonder gebruik van zoekmachines, dan vraag ik je toch om door te gaan met jouw type plaatjes :lol: :lol:

De volgende, wat verder weg (als die te moeilijk is, dan voeg ik een foto toe, precies 180 graden in de andere richting):

Raadplaatje 150420.jpg

Pieter
Het gele bord Expozice (rechts) is duidelijk Pools, ik heb me blauw googled over forten in Polen in diverse talen maar geen suc6.... :x
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 apr, 2020 23:12
kwootje schreef:
wo 15 apr, 2020 22:23
DaVinci schreef:
wo 15 apr, 2020 21:36

Maar ik kan beter geen plaatjes meer plaatsen uit Noord- en Midden-Limburg want daar ben jij overal al langsgefietst :wink:
Ja, het buitengebied in die omgeving herken ik vaak wel. Maar wil ik nog kans maken om plaatjes te raden zonder gebruik van zoekmachines, dan vraag ik je toch om door te gaan met jouw type plaatjes :lol: :lol:

De volgende, wat verder weg (als die te moeilijk is, dan voeg ik een foto toe, precies 180 graden in de andere richting):

Raadplaatje 150420.jpg

Pieter
Het gele bord Expozice (rechts) is duidelijk Pools, ik heb me blauw googled over forten in Polen in diverse talen maar geen suc6.... :x
Het woord en daarmee ook de foto link ik eerder aan Tsjechië of Slowakije. Is het in een van die twee landen?

Hans
Is het het fort in Terezin in Tsjechië?

Door de duitsers (Theresienstadt) in de tweede wereldoorlog gebruikt als krijgsgevangenis en als ghetto om vele duizenden Praagse joden in op te sluiten.

Hans
javb2812 schreef:
wo 15 apr, 2020 23:35
Is het het fort in Terezin in Tsjechië?

Door de duitsers in de tweede wereldoorlog gebruikt als krijgsgevangenis en als ghetto om duizenden Praagse joden in bewaring te houden. Op deze foto lijkt er een bruiloft te worden gevierd.

Hans
Ik ben zelf in Terezin geweest (Theresienstadt in het Duits) en dat is 'em niet. https://rove.me/to/czech-republic/terez ... esienstadt
Als ik er de zoekmachine op los laat wordt hetgeen hier is afgebeeld wel aan dit fort gelinkt. Dat zegt nog niet alles.

Na enige twijfel blijf ik toch bij mijn bevinding, het fort van Terezin. Even wachten tot Kwootje aangeeft of het klopt of niet.

Hans
javb2812 schreef:
wo 15 apr, 2020 23:59
Als ik er de zoekmachine op los laat wordt hetgeen hier is afgebeeld wel aan dit fort gelinkt. Dat zegt nog niet alles.

Na enige twijfel blijf ik toch bij mijn bevinding, het fort van Terezin. Even wachten tot Kwootje aangeeft of het klopt of niet.

Hans
Terezin ziet er wat vervallen uit en geen fris gewitte raamomlijstingen als op de raadselfoto. De muren zijn wat lager.
https://www.google.nl/search?tbm=isch&s ... client=img

Komárno in Slowakije?
dubbel
Het is inderdaad een deel van het fort in Terezin (Theresienstadt) in Tsjechië. We waren er in 2017 en toevallig was er net een bruiloft gaande in een soort historisch perspectief. Op deze plek is ook een "museum of geocaching" gevestigd. Daar kwamen we net zo toevallig bij uit. We hebben nog gezellig staan babbelen met de cache-owner die bij de bruiloft was.

Hans, jouw beurt.

IMG_1562.JPG.jpg
P1010644.JPG
Hmmm in "mijn" tijd was het fort nog één groot monument (vnl. WO2 maar ook als Communistische gevangenis). Tijden veranderen.

[edit]: Ik zie dat het om het ghetto gaat (de "vesting") en niet het fort (de gevangenis van het kamp), dus dan snap ik het.