Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Derde poging: (in de hoop dat bovenstaande discussie nu afgerond is of elders verder gezet wordt).

Gisteren voor het eerst sinds lang weer een wandeling gemaakt. Het viel me op dat dit me toch nog dichter bij de natuur brengt. Details waar ik als fietser aan voorbij rijd, vallen me wel op tijdens het wandelen. Zoals bijvoorbeeld deze bijzondere rode vissoort:
Schermafbeelding 2020-04-13 om 10.07.20.png
:wink:
Vanmorgen klein rondje hardgelopen in het bos aan het eind van mijn straat.
2020-04-13 11.27.22.2.jpg
Voor wie op de hoogte zijn van de blog over de dood van dhr. Ewald Margraff, o.a. dit landgoed was van hem en nu van de Margraff-stichting, die probeert het een beetje netjes te houden, wat niet meevalt omdat veel Vughtenaren het als hun bos beschouwen.
Bert van Sprang schreef:
ma 13 apr, 2020 12:45
Vanmorgen klein rondje hardgelopen in het bos aan het eind van mijn straat.

2020-04-13 11.27.22.2.jpg

Voor wie op de hoogte zijn van de blog over de dood van dhr. Ewald Margraff, o.a. dit landgoed was van hem en nu van de Margraff-stichting, die probeert het een beetje netjes te houden, wat niet meevalt omdat veel Vughtenaren het als hun bos beschouwen.
Had mijn bericht zelf willen verwijderen, achteraf spijt van, maar zie dat het al verwijderd is.
Heb een aantal berichten verplaatst naar een ander topic, dit topic is voor dagtochten tijdens coronatijd.
Er is al een andere topic over de zin, onzin en noodzaak over de "lockdown" deze is hier (Corona: wel of niet fietsen?) te vinden.

PS Ook een aantal berichten verwijderd, die verder geen bijdrage leverde aan de discusie.
Ik mis anders wel het relevante verhaal van forumlid ... (naam vergeten, maar hij komt uit Amsterdam), die de vrolijke-niets-aan-dehand-fietsers van een goed commentaar voorzag. Deze reactie was ook vaak geliked.
Als persoon het zelf heeft weggehaald is dat oké, maar als dat door mod is gedaan, dan is dat een dikke -1.
nicolevelo schreef:
ma 13 apr, 2020 10:52
Derde poging: (in de hoop dat bovenstaande discussie nu afgerond is of elders verder gezet wordt).

Gisteren voor het eerst sinds lang weer een wandeling gemaakt. Het viel me op dat dit me toch nog dichter bij de natuur brengt. Details waar ik als fietser aan voorbij rijd, vallen me wel op tijdens het wandelen. Zoals bijvoorbeeld deze bijzondere rode vissoort:

Schermafbeelding 2020-04-13 om 10.07.20.png
:wink:
Fijn dat je er weer een positieve draai aan geeft 👍

En het klopt: tijdens de dagelijkse wandelingen in de buurt (vanuit huis) heb ik ook veel meer aandacht voor de natuur. Zo geniet ik al best wel lang van de lentebloesems aan de bomen, terwijl dit proces in normale jaren snel aan mijn aandacht voorbij gaat.

Ik stel voor jouw plaatje als geuzenbeeld te gebruiken voor als dit draadje weer eens wordt gekaapt. 😉
Gisteravond nog even een rondje om met een kleine, koude pauze op een steigertje in het water.
Hhw.jpg
Gisteren echte goede fietstocht gemaakt.

1.jpg
Even drinken, drukte valt mee.
2.jpg
Reep eten.
3.jpg
Gelletje.
4.jpg
Sexy time met een reep.
5.jpg
Het water dendert eraf.
Vandaag bij de velomobiel de Marathon Plus "winter" banden vervangen door de Schwalbe Kojak "zomer" banden. Rijdt meteen stuk lekkerder, meer comfort op grof asfalt vooral. Snel ritje gereden in de buurt. Met grote boog om de paar schaarse medeweggebruikers heen gereden. 39km in 57 minuten. Als ik minder lang op de weg ben, mag ik dan meer kilometer fietsen? :)
IMG_20200414_190245780_BURST001.jpg
bast1aan schreef:
di 14 apr, 2020 21:44
[...] velomobiel [...] 39km in 57 minuten. Als ik minder lang op de weg ben, mag ik dan meer kilometer fietsen? :)
In je eigen winkelwagentje zit je sowieso op veilige afstand van anderen! ;)

Carl
Dat klopt, echter bij een snelheid van 41 km/h is de gevaarlijke slipstream wellicht 100 m :? .
We hadden er over nagedacht wat we met Pasen konden gaan doen. Half maart had ik al besloten om me niet voor de WF-Paastocht op te geven i.v.m. de coronacrisis, een dag of tien voordat duidelijk werd dat die tocht sowieso niet door kon gaan. De laatste weken hebben we wel tochtjes rond Leiden gemaakt en een enkele keer naar Amsterdam (waar we een overnachtingsgelegenheid hebben). Met schitterend lenteweer in het vooruitzicht besloten we om nu met z'n tweeën een alternatieve Paastocht te gaan maken tussen deze steden.

Zaterdag fietsen we eerst een stukje tegen de wind in naar het oosten. Tot onze verbazing is er in Alphen aan den Rijn nog altijd een drukke weekmarkt, terwijl die in Leiden al enkele weken niet meer mag plaatsvinden. Ook buiten de dorpen is het niet heel stil, maar we hebben genoeg ruimte. Opvallend zijn de vele onbemande bloemenstalletjes langs de wegen, waar kwekers toch nog iets van hun waren proberen te verkopen, nu de export ingestort is.

Afbeelding

In de buurt van Nieuwveen volgen we de weg op de zuidoostelijke oever van het Amstel-Drechtkanaal in plaats van het mooiere, maar nu wel erg smalle jaagpad aan de overkant. Nu worden we regelmatig ingehaald door racefietsen, knallende motoren en auto's. Langs de weg zien we tuincentra met overvolle parkeerterreinen.
Af en toe zie ik een onbekend zijweggetje met een leuke naam.

Afbeelding

We gaan picknicken op een steiger met uitzicht op een fraaie platbodem in de rietkragen aan de overkant. Wanneer er even geen snelverkeer voorbijkomt, genieten we van vogelconcerten. In ieder geval hebben we nu geen last van de vliegtuigen, die we hier anders de hele tijd boven ons zouden horen.

Afbeelding

We verlaten de drukte langs het kanaal en fietsen door De Kwakel naar Uithoorn, waar we de Amstel oversteken. Verder noordwaarts rijden we langs de Ronde Hoeppolder, die nu gelukkig is afgesloten voor motoren. Die zien we op veilige afstand aan de overzijde van de Amstel voorbijrazen, waar het tot mijn verbazing ook nog best druk is met fietsers.
Na Ouderkerk zigzaggen we over kleine weggetjes naar de zuidrand van Amsterdam, waar we via de Kalfjeslaan en de Schinkelsluis naar Slotervaart koersen.

Op Eerste Paasdag worden we 's ochtends verrast met een live concert voor de deur. Ik kijk naar buiten en zie hoe vier jongeren zich vermaken in het plantsoen tussen de schotelflats. Slotervaart wordt met de dag hipper!

Afbeelding

Ik zet koffie en vouw de fietskaart open. Corrie wil vandaag het liefst naar Waterland fietsen. Dan moeten we wel eerst de hele stad door. Het Vondelpark zal wel druk zijn, maar langs de Koninginneweg is het nu heerlijk rustig. Om de drukke IJpont te vermijden, fietsen we naar de Schellingwouderbrug. Daar zien we een eindeloze stroom fietsers de stad verlaten. Op de weg naar Durgerdam zien we de voortekenen van een verkeersinfarct, dus veranderen we van koers en gaan we naar Ransdorp, waar we voor de kerk zowaar een leeg bankje aantreffen. Hoog tijd om de paasstol uit de fietstas te halen.
Op de fietspaden rond Ransdorp is het niet stil, maar er zijn nog geen fietsfiles.

Afbeelding

De picknickbanken op de afgedekte Volgermeerpolder (destijds de grootste gifbelt van Nederland) worden vandaag druk bezocht.

Afbeelding

Via Zunderdorp fietsen we terug naar Amsterdam, waar we met het nog niet zo heel drukke IJpleinveer over het IJ varen.

Op de smalle fietspaden langs de Jan van Galenstraat is het best wel druk. Snorfietsen zijn hier vorig jaar al naar de rijbaan verbannen, maar nu lijken haastige fietskoeriers van Uber Eats de nieuwe fietspadpiraten te worden.

Op de grasvelden van het Erasmuspark wemelt het van de picknickers. Ook in het Rembrandtpark is het druk. Wandelaars lopen hier soms naast elkaar of met een brede kinderwagen op het drukbereden fietspad, terwijl er op de voetpaden best nog ruimte is. Ook een nikaabdraagster met een zwarte zonnebril voor haar ogen noopt passerende fietsers om van koers te veranderen of in de remmen te knijpen.

Op Tweede Paasdag laat de zon het een beetje afweten en blijft het kwik tien graden lager hangen dan we de laatste tijd gewend waren. Gelukkig hebben we warme windstopperbroeken, soft shells, wanten en mutsen meegenomen.
Bij een WF-tocht zouden we nu de tent inpakken, ergens opwarmen met koffie en appeltaart en daarna bij voorkeur met de wind in de rug naar een station fietsen. Met de fietsen in de trein is voor ons nu geen optie, maar gelukkig is de wind gedraaid en flink in kracht toegenomen, zodat we moeiteloos terug naar Leiden kunnen fietsen. Wel graag via een andere route, dus fietsen we eerst naar de kust, waar het dankzij de kou-inval nu vast niet zo druk meer zal zijn.

In Zandvoort lukt het zowaar om onze koffiebekers met verse cappuccino te laten vullen. Twee straten verder halen we paasheerlijke advocaatgebakjes bij de betere bakker. Achter een kerk vinden we een bankje waar we ze op gaan eten.

Afbeelding

Na deze extra koffiestop werpen we nog even een blik op de zee.

Afbeelding

Dan zoeven we met de wind in de rug richting Noordwijk. Bij de provinciegrens staat een dienstauto van Staatsbosbeheer. Even vrezen we dat de gemeente Noordwijk zelfs de fietspaden heeft afgesloten en dat de dienstdoende boswachter ons gaat vertellen dat we tegen de wind in terug naar Zandvoort moeten fietsen. Het valt mee. De man groet ons vriendelijk wanneer we voorbijkomen. We fietsen Zuid-Holland binnen en rijden langs de plek waar het fietspad afsplitst van de oude betonweg die was aangelegd tijdens de bouw van de Atlantikwall.

Afbeelding

Verderop worden we belaagd door vier damherten, die vlak voor onze fietsen over het fietspad springen. Eentje blijft even met zijn gewei haken in het prikkeldraad, maar weet snel weer los te komen. Razendsnel sprinten ze de duinenrij over die ons fietspad scheidt van het strand, dat afgelopen winter nog in het nieuws kwam omdat formule 1 teams erover wilden rijden.



Bij de jeugdherberg van Noordwijk blijkt ons fietspad vanaf de andere kant wél te zijn afgesloten. Weliswaar met een simpel dranghekje waar we moeiteloos omheen kunnen, maar toch: een gemeentebestuur dat raceteams wilde toestaan om door een zeehondenreservaat naar Zandvoort te rijden, lijkt nu fietsers te willen beletten om hetzelfde te doen via een regulier fietspad.

In Noordwijkerhout halen we nog even een kop thee bij familie van Corrie, voordat we terugkeren in Leiden.

Afbeelding
Hallo fietsers!

Ik was benieuwd of hier licht aan de horizon gloorde: nee, onverbiddelijk nee, geen fietstochten meer, dagtochtjes rond huis.
Hoe raadt men het: ik maak zowat elke dag hetzelfde rondje, lekker makkelijk, totaal 50 km per dag ongeveer. s Morgens kies ik een gebiedje uit om mijn fietstassen een vol gevoel te geven, en mezelf :), dan ga ik voldaan naar huis en leeg de tassen in vuilnisbak, of als die vol is, zakken. Dankbaar werk, want wat een rotzooi overal, je raakt niet uitgekeken....helaas.
's middags maak ik een tochtje naar het noorden, de noordenwind was vandaag weer present en test mijn benen, ga dan een uurtje orgelspelen ergens in mijn privékerkje, doe daarna de nodige boodschappen, schiet nog een paartje grutto op film als het niet te hard waait en dan maar weer naar huis, bijtanken geblazen. Facebook nog even bijgewerkt, want ik doe het ergens voor....bijlezen, snap niet waarom er nog steeds zoveel besmettingen bijkomen met de maatregelen...
Bijgevoegd een foto van mijn fiets... dit is mijn gewone fiets.
P1090544.JPG
.. onderweg verzameld
P1090608 (2).JPG
.. wal appelhof veel troep
Inderdaad, relatief erg weinig mensen op de fiets hier in het noorden van Friesland. P.s., ik kan de hele dag fietsen, als ik wil :). Elke dag weer in contact met de elementen. Dit zijn fietstassen die ik eens heb gekregen bij een aankoop van een fiets, zijn niet meer perfect, mooi voor dit doel! Hoop stiekem dat campings, kleinere in de zomer weer open kunnen....
@ Flix,
Je refereerde aan verwijderde / verplaatste Posts, waaronder 1 uit Amsterdam, met aantal likes. Dat was hoogstwaarschijnlijk een post van mij, met kanttekening over ( ogenschijnlijk ) zorgeloze dagtochten. Ikzelf was ook verbaasd over verwijdering, maar het zij zo.
2e Paasdag heb ik genoten van een ritje door een praktisch uitgestorven Amsterdam. Een lid van mijn fietsclubje was jarig, had ons allen ‘s avonds uitgenodigd en ook weer afgezegd indachtig de afstands regels, waarop we met nog bescheiden groepje de jarige gefêteerd hebben, op afstand voor de deur. Was gezellig! En stad vind ik verademing, hoe erg de reden daarvoor ook is...
A.s. donderdag mogelijk ‘frisse neus’ halen, Noord-Holland in, de stramme spieren strekken.
Dank voor de morele steun in de vorm van likes bij mijn (verwijderde) vorige post. En blijf gezond!
Vr. Gr. Rickie
Het is nu meer dan een week geleden dat ik een ritje heb gemaakt. Deze namiddag ga ik nog eens een frisse neus halen.
Toch heb ik me de laatste dagen niet verveeld. Een 'dagtocht' in mijn tuin bracht me enkele dagen terug instant happiness. Wat is de lente toch mooi.

[zoekspelletje: wie vindt de gaasvlieg?] :-)

Bijlagen

keesswart schreef:
di 14 apr, 2020 23:23
We fietsen Zuid-Holland binnen en rijden langs de plek waar het fietspad afsplitst van de oude betonweg die was aangelegd tijdens de bouw van de Atlantikwall.
Dat zou een mooie foto zijn geweest voor "Raad plaatje" Kees! Een onopvallend zijweggetje maar wel met een stuk geschiedenis.


Afbeelding
Nadat ik tijdens mijn laatste twee ritjes 2x een lekke band had en ook nog mijn bandenafnemer (Tacx) afbrak, bij Gigabikes in Tilburg twee nieuwe binnenbandjes en een setje bandenafnemers besteld. Vandaag opgehaald tijdens een ritje van 75 km.
2020-04-15 16.32.26.2.jpg
Het was al weer even geleden dat ik hier was en ik was verrast door het uitgebreide assortiment. In Tilburg vonden de wandelaars het niet nodig voldoende afstand te houden, helaas.
Daarna terug via de Drunense Duinen en in Cromvoirt wat asperges voor het avondeten gekocht.
2020-04-15 17.51.19.2.jpg
Geen dagtocht, maar een avondwandeling.

20200415_200503_HDR-01.jpeg
Richting Nijvel, met het allerlaatste restje van de Forges de Clabecq.
nijvelse.jpg
bloei.jpg
forgesdeclabecq.jpg
Vandaag wat rustigere avondrit van 42km. Mooie zonsondergang, paar keer gestopt om foto's te maken bij de krommerijn. Ook Venus te zien op de 1e foto :)
IMG_20200415_211244732_HDR.jpg
IMG_20200415_211509276_HDR.jpg