Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door spanje. - Forum Wereldfietser

Fietsen door spanje.

hallo,

ik wil dit jaar een tocht door spanje maken, wij hebben max. twee weken en willen tussen de 1000 en 1300km fietsen. Om een indruk te geven van ons fietsniveau. Op de route van Reitsma naar Rome fietsen we zo gem. 115km per dag. (misschien is bovenstaande doelstelling te hoog gegrepen i.v.m het vele klimwerk in Spanje)
Ik heb verschillende routes ontdekt zoals de hispaniaroute, el camino de cid, zilverroute, en onbegrensd fietsen naar andalusie.

mijn vraag simpel door de bocht. Welke route is het mooist ?

Natuurlijk heeft het woord mooi met smaak te maken maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen(die misschien wel meerdere van deze routes hebben gereden) waarom ze de desbetreffende route wel/minder mooi vonden.

Voorop bij ons staan bij ons staat de natuur en de schoonheid van de spaanse dorpjes/steden onderweg. Ook historische betekenis van routes vinden we erg interessant. Voorzieningen onderweg zijn ondergeschikt aan bovenstaande.

Wellicht zijn er ook nog fietsroutes door Spanje waar ik het bestaan niet van weet. Dan hoor ik daar graag meer over.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

mvrgroet Iwan
iwan schreef:Ik heb verschillende routes ontdekt zoals de hispaniaroute, el camino de cid, zilverroute, en onbegrensd fietsen naar andalusie.
Jacobsroute deel 3 gaat ook door Spanje en dan terug door de Picos, erg mooi daar. info op www.fisroutes.nl

Tsja Iwan,

Er valt heel veel over de diverse routes te zeggen.
Allereerst de fietsroutes die je nog niet hebt ontdekt: Cycle Touring Spain (Engelse gids van Cicerone met 8 meerdaagse routes van Harry Dowdell verspreid over Spanje). Fietsen in Andalusië, (3000 km routes door Andalusië Luc Oteman, uitgeverij Pirola). Fietsvakanties in Zuid- en Midden-Spanje (van Raul Gonzalez). Ook de Jacobsroute naar Santiago de C. van uitgervij Pirola. Zie voor een overzicht van fietsgidsen van Spanje bijv. op www.fietsgidsen.nl

Alle routes hebben hun voors en tegens qua natuur, landschap, cultuur etc.
Ik zou de keuze allereerst laten bepalen door het jaargetijde maw wanneer ga je op pad?
In de zomer? Dan zeker Andalusië mijden (wordt makkelijk boven de 40 graden!)en ook de meseta (centrale hoogland). In het voorjaar? Dan juist wel naar Andalusië!

Zomaar wat overwegingen: de meeste echt ruige natuur vind je eerder buiten Andalusië. Bijv: de Extremadura en het desolate grensgebied met Portugal (Zie de Zilverroute). Heel mooi vind ik ook het middelgebergte bij Teruel, Albarracín en de Sierra de la Demanda onder Burgos. Dat zit weer in de route van El Cid. De bergen rondom Madrid zijn ook weer fraai, maar de wegen door de Sierra de Guadarrama nogal breed en vrij druk. Ook de Picos d'Europa en de verder naar het westen gelegen bergen zijn zeer fraai. De Picos nogal druk in de zomer (alle campings vol met Spanjaarden uit Madrid, verder naar het westen veel rustiger)
Mooie stadjes en steden heb je overal, maar de echte hoogtepunten qua stedeschoon zijn toch wel Sevilla, Granada en Córdoba.

Succes,
Luc

Iwan,

Op de Fiets en Wandelbeurs, komend weekend 3 en 4 februari in de Amsterdam RAI, staan lezingen van twee pelgrimsroutes door Spanje op het programma: de klassieke Jacobsroute via de Spomport, Logroño Burgos en León naar Santiago de Compostela door Clemens Sweerman en de Zilverroute uit het zuiden: vanuit Sevilla via Zafra, Mérida, Trujillo, Salamanca en Zamora naar Santiago de Compostela (allemaal prachtige steden met een rijk en zichtbaar verleden).

Op de beurs is ook Raúl Gonzales, de Spanjaard die in Amsterdam het fietsen heeft ondekt , maar in zijn geboorteland diverse routes heeft uitgezet.

Zie:www.fietsenwandelbeurs.nl

Hoi Iwan,

En hier ook de Spanjaard waarover het Bert heeft. Helemaal eens met het antwoord van Luc die ongeveer alle mogelijkheden en voor en nadelen de revu passeert.

Voor wat mijn routes betreft het kenmerkelijk is dat ik geen bestaande historische route heb beschreven maar heb geprobeerd elke keer zuiver de allermooiste combinatie van natuur, landschap, cultuur, fraaie dorpen en rustige wegen mogelijk te vinden. Niet maar van a naar b fietsen en dan beschreven wat ik zag maar van a naar b fietsen en dan alternatieven vinden voor elke stuk die me minder mooi leek.

Voor in de zomer kunt je kijken bij de routes in fietseninspanje.nl. Zie de hoogtepunten van Castilie of een combinatie van de routes in Oost Spanje (mis niet combinatietochten in de hoofdpagina van Oost-en Midden Spanje). In maanden als maart, april en mei zijn de tochten in Andalusie beschreven in de gids Fietsvakanties in Zuid- en Midden-Spanje een belevenis.

Alvast veel plezier met jullie keuze!
Raul
Misschien kan je ook wat info halen van mijn site. Ik heb destijds ('94) als voorbereiding de boekjes van Luc 'opdefiets' Oteman gebruikt.
Zie http://moh.freehostia.com/spain/index.html voor een verslag en nog wat links naar andere verslagen.
De tovenaar schreef:Misschien kan je ook wat info halen van mijn site. Ik heb destijds ('94) als voorbereiding de boekjes van Luc 'opdefiets' Oteman gebruikt.
Zie http://moh.freehostia.com/spain/index.html voor een verslag en nog wat links naar andere verslagen.
Heb je de "El desfiladero del rio Cares" in de Picos ook helemaal gefietst of maar een klein stukje ??
Hier wat fraaie foto's: http://www.picoseuropa.net/cares/index.php
Afbeelding
Niet gefietst maar wel ingewandeld, het was toen veels te druk met wandelaars.
Schitterende canyon overigens.
De tovenaar schreef:Niet gefietst maar wel ingewandeld, het was toen veels te druk met wandelaars.
Schitterende canyon overigens.
Ik heb hem helemaal gelopen (ook in 1989), maar kwam toen zelfs 2 fietsers tegen.
Een van de allermooiste stukjes Spanje volgens mij !!