Door het in Nederland niet meetellen van de twijfelgevallen (tot nu toe bij het RIVM) en het eventueel wel meetellen van twijfelgevallen in België (zie derdekeer op de vorige pagina), zouden de werkelijke cijfers van de sterfgevallen in beide landen meer op elkaar kunnen lijken dan in de door Math getoonde grafiek zichtbaar is. Het CBS gaf voor week 14 een oversterfte van ongeveer 2000 terwijl het RIVM melding maakte van iets meer dan 1000 gestorvenen aan Corona. Het RIVM zelf zinspeelt er op dat hun cijfers nog gecorrigeerd moet worden voor niet geteste gevallen (zie link van Leon). Niet zo gek, want de testcapaciteit was in de voorbije weken te gering om aan goede cijfers te komen.
Een bekende van mij (op hoge leeftijd) heeft naar alle waarschijnlijkheid Corona vorige week net aan overleefd in het ziekenhuis, is nu duidelijk aan de beterende hand en zal maanden moeten revalideren. Op de vraag "is hij getest?" was het antwoord "nee, bij hem was het duidelijk genoeg, anderen zouden wellicht meer aan de test hebben". Hij is tot nu toe niet meegeteld door het RIVM als coronagerelateerde opname in het ziekenhuis.
Als het verschil tussen de RIVM cijfers en de werkelijke coronagestorvenen inderdaad in de orde van grootte van 1000 in een week zou liggen, dan is het niet zeker dat België inmiddels Nederland (cru gezegd) heeft ingehaald. Wat de oorzaak is van de grote stijging in de laatste dagen in België, geen idee.
Dan de voorspellingen van het IHME voor Nederland en België. De piek wordt in Nederland voor begin mei voorspeld maar de piek in België ongeveer op dit moment, opvallend genoeg. Verder komt er sowieso een (relatief) hoopgevend beeld voor België uit, en een somber beeld voor Nederland. Als ik de woorden van Math goed begrepen heb, kan hierbij een belangrijke rol spelen dat de instellingen "stay at home" en "non essential services closed" voor België in het model aanstaan (implemented) en voor Nederland uitstaan (not implemented).
Toen ik dat las knipperde ik even met de ogen en besloot ik aan een vriend die tegenwoordig in België woont te vragen, of de maatregelen in België de laatste weken inderdaad anders en strenger zijn. Hij antwoordde: "Strenger is dat alle winkels behalve essentiële winkels (supermarkten, tankstations) gesloten zijn, en dat je alleen voor je werk of voor essentiële verplaatsingen naar buiten mag, met de uitzondering van buiten wandelen of fietsen of hardlopen voor beweging, dat wordt zelfs aangemoedigd. Verder een samenscholingsverbod van meer van 2 personen."
Er is verschil, maar dat verschil is niet zo groot. Zo zijn in Nederland de meeste niet essentiële winkels dicht of anders heel rustig, met uitzonderingen als bouwmarkten. Naast regels is onder andere de cultuur van een land natuurlijk bepalend voor de praktijk. Laat ik geen uitspraak doen over de cultuurverschillen tussen België en Nederland, behalve dat ze niet gigantisch zijn.
In modellen moeten er bij wijze van spreken ook nullen (not implemented) en enen (implemented) ingevuld worden. Ik geloof best dat er een voorspelling uitkomt die daarnaast met een boel andere dingen rekening houdt, maar de wereld zal altijd nog complexer zijn dan het voorspellingsmodel. We zullen zien in hoeverre de IHME voorspellingen toch gaan kloppen. Wat België betreft kan er de komende dagen dan veel ten goede veranderen. Laten we het hopen voor België.
Ik ga er niet in mee dat landen die door Corona veel doden hebben of nog krijgen, het dús automatisch slechter doen dan landen met weinig doden. Begrijp me niet verkeerd, aangepast gedrag heeft grote invloed op het beloop. Maar mijns inziens overkómt het de landen en gebieden waar het virus ernstig huishoudt, en is niet álles zonder meer het gevolg van goede of slechte menselijke keuzes. Het is de laatste maanden/weken allemaal erg snel gegaan. Het is altijd anders oordelen met de wijsheid achteraf. En achteraf, dat is het nu nog niet. Inmiddels heeft de hele wereld wel in de gaten dat we op moeten passen, en ik geloof dat Nederland daarin geen uitzonderingspositie inneemt. Zweden is een ander verhaal, ik ben benieuwd wat daar van terecht komt.
De ernst van de epidemie per land of regio hangt niet als enige af van de strengheid van de maatregelen. In Groningen, Friesland en Drenthe is de situatie veel minder ernstig. De regels zijn er hetzelfde, dus daar (en overal) spelen ook een boel andere factoren mee. Doen ze het dan beter dan Noord - Brabant en Limburg? Ik denk het niet. Zelfs niet als we in de veronderstelling zouden zijn dat de brabanders de meest recalcitrante fietser van Nederland in hun midden zouden hebben.
Hans