Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Marjan schreef:
vr 10 apr, 2020 12:42
Bert van Sprang schreef:
vr 10 apr, 2020 12:29
OLVG? De meningen schieten id als paddenstoelen uit de grond :D .
Een mening?

Van den Bosch benadrukt nog maar eens dat verpleegkundigen en artsen non-stop werken om coronapatiënten te kunnen helpen. 'De zon mag schijnen maar in de ziekenhuizen vechten mensen voor hun leven aan de ventilators en gaan dood.'
Daar heeft de man natuurlijk helemaal gelijk in. Maar helaas ben ik geen arts of verpleegkundige, en kan ik daar dus geen bijdrage leveren. En zolang de deskundigen zeggen dt het niks uitmaakt of ik 5 of 50 km ga fietsen, als ik me aan de richtlijnen houd, dan help ik de arsen en verpleegkundigen ook niet door binnen te blijven.
Hier een mooi stukje in de Guardian van de Oxford filosofe Alison Hills:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... individual
Franzi schreef:
vr 10 apr, 2020 13:24
Bert van Sprang schreef:
vr 10 apr, 2020 13:10
Uiteindelijk zijn het id niet de "regels" van de RIVM die bepalend zijn, maar wat de overheid er mee doet. En dat is minimaal, uiteindelijk zijn er maar een paar regels die bij overtreding strafbaar zijn.
Het gaat hier niet om strafbaar of niet. Het gaat hier om sociaal gedrag naar de samenleving, artsen en zorgpersoneel dat zich een Buen out werkten het immateriële en materiële leed van velen op dit moment. Het gaat kortom om je individuele wensen even in te perken omwille van de medemens Bert.
Als 5 of 50 km fietsen niet uitmaakt voor de risico’s, wat helpt het dan de zorgsector als ik dat rondje niet ga fietsen? Is dat dan alleen nodig als solidariteitssymbool?
Polling schreef:
za 11 apr, 2020 09:32
Franzi schreef:
vr 10 apr, 2020 13:24
Bert van Sprang schreef:
vr 10 apr, 2020 13:10
Uiteindelijk zijn het id niet de "regels" van de RIVM die bepalend zijn, maar wat de overheid er mee doet. En dat is minimaal, uiteindelijk zijn er maar een paar regels die bij overtreding strafbaar zijn.
Het gaat hier niet om strafbaar of niet. Het gaat hier om sociaal gedrag naar de samenleving, artsen en zorgpersoneel dat zich een Buen out werkten het immateriële en materiële leed van velen op dit moment. Het gaat kortom om je individuele wensen even in te perken omwille van de medemens Bert.
Als 5 of 50 km fietsen niet uitmaakt voor de risico’s, wat helpt het dan de zorgsector als ik dat rondje niet ga fietsen? Is dat dan alleen nodig als solidariteitssymbool?
Je trekt zaken uit het bedoelde verband door slechts een passage te pakken uit een langer gesprek over beschikbare ruimte en gebruiksdruk. :wink: Fijne pasen!
Wim schreef:
za 11 apr, 2020 09:31
Hier een mooi stukje in de Guardian van de Oxford filosofe Alison Hills:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... individual
Inderdaad een interessant stukje. Maar ook discutabel natuurlijk.
Er wordt gesteld dat het volgens de ene filosoof goed is om de regels te breken als dat jezelf gelukkig maakt terwijl het anderen geen nadeel doet. (Vergelijk: fietstocht maken met handhaving van de regels)
Daarna wordt gesteld dat anderen daar kwaad over worden, dus nadeel van hebben. Dat betekent dat het wel kan, maar dan discreet (ik zal geen verslagjes meer plaatsen, dan mag het dus).

Een andere filosoof zegt dat je alleen iets kan doen, als iedereen dat kan doen, regels gelden voor iedereen. Dan betekent dat dat je dus niet naar buiten kan, want als iedereen dat doet, is het niet mogelijk de richtlijnen te hanteren.

Probleem is voor mij dat die laatste redenering inhoudt dat ik ook in normale omstandigheden heel veel niet meer kan doen: allemaal de weg op betekent onevenredig leed (files, ongevallen). Dus niemand meer de weg op?
Volgens mij gaat het om gezond verstand.
1. Ik houd me aan de regels.
2. Ik volg de richtlijnen, met in het achterhoofd de uitwerking en ideeën van de diverse deskundigen.
3. Ik kies voor mezelf de grenzen, en laat anderen de keuze om andere grenzen te kiezen
4. Ik spreek alleen mensen aan als ze de regels overschrijden, niet als ze de richtlijnen anders interpreteren dan ik.

En nu neem ik een kop koffie., trek de wandelsandalen aan en ga een frisse neus halen. Als ik niet verder dan 1 km van huis wil gaan (Franse richtlijnen toch?) kan ik nog altijd een rondje van bijna 6,5 km lopen (2-pi-R)
Franzi schreef:
za 11 apr, 2020 09:41
Polling schreef:
za 11 apr, 2020 09:32
Franzi schreef:
vr 10 apr, 2020 13:24


Het gaat hier niet om strafbaar of niet. Het gaat hier om sociaal gedrag naar de samenleving, artsen en zorgpersoneel dat zich een Buen out werkten het immateriële en materiële leed van velen op dit moment. Het gaat kortom om je individuele wensen even in te perken omwille van de medemens Bert.
Als 5 of 50 km fietsen niet uitmaakt voor de risico’s, wat helpt het dan de zorgsector als ik dat rondje niet ga fietsen? Is dat dan alleen nodig als solidariteitssymbool?
Je trekt zaken uit het bedoelde verband door slechts een passage te pakken uit een langer gesprek over beschikbare ruimte en gebruiksdruk. :wink: Fijne pasen!
Dat kan zo zijn, maar toch vind ik het een goede vraag van Polling.

Hans
nicolevelo schreef:
za 11 apr, 2020 08:25
Citaat uit bovengenoemd artikel: Onderzoek is belangrijk. Maar we zitten nog middenin de epidemie. We zien qua besmettingen alleen het topje van de ijsberg en weten nog heel veel niet. Ik vind het wat zorgwekkend dat er al sterk gespeculeerd wordt over de effecten van luchtkwaliteit op COVID-19.
1 zinnetje uit een artikel halen en daar het etiket "zorgwekkend en speculeren" aan plakken. Ook interessant :-)
Dat heeft tot gevolg dat ik een toelichting geef;

Ben best wel benieuwd nu boeren hun slachtvee niet meer kwijt kunnen aan 70% export om de wereldbevolking van voedsel te voorzien, gered gaan worden. Gaat er straks corona belasting komen op vlees eten?
Het is aantoonbaar dat de luchtvervuiling rondom de bio-industrie viezer is dan elders.
En er is een verband tussen luchtweginfecties gerelateerd aan luchtwegklachten.
Bewustwording hiervan helpt verspreiding van luchtweginfecties te voorkomen.
Het biedt je handelingsperspectief.
Eerlijk gezegd maak ik mij wel zorgen om de negatieve beeldvorming die gemakkelijk kan ontstaan uit deze epidemie.
Ik zou nu ook niet vol willen inzetten op aanpakken van grote luchtvervuilers nu duizenden banen op de tocht staan en mensen werkloos dreigen te geraken. Wie gaat hen redden? Nederland telt 1 miljoen ZZP-ers mede als gevolg van keuzes uit het verleden om de arbeidsmarkt te liberaliseren en de vrije markteconomie te bevorderen. Ik maak mij wel zorgen om hun gezondheid en werkbehoud.

Wat betreft fietsen in corona tijd; ja, ik fiets nog. Juist nu de lucht zoveel schoner is. Ik woon middenin een stad. Wil ik eruit dan is er gelukkig een keuze te maken voor toeristische trekpleisters of de minder interessante fietsroutes die doorgaans vermeden wordt.
javb2812 schreef:
za 11 apr, 2020 10:02

Dat kan zo zijn, maar toch vind ik het een goede vraag van Polling.

Hans

Alle vragen zijn prachtig, alle antwoorden en alle meningen en ieders gelijk ook.
Het heeft alleen geen zin om maar eerder geschreven dingen te blijven herhalen omdat de vraagsteller of lezer pas instapt op een later moment van de discussie. Nogmaals een fijn, gezond en wijs pasen Hans :wink:
Wim schreef:
za 11 apr, 2020 09:31
Hier een mooi stukje in de Guardian van de Oxford filosofe Alison Hills:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... individual
Ik geloof dat dit artikel dit hele draadje mooi samenvat Wim :D
joukon schreef:
za 11 apr, 2020 10:06
nicolevelo schreef:
za 11 apr, 2020 08:25
Citaat uit bovengenoemd artikel: Onderzoek is belangrijk. Maar we zitten nog middenin de epidemie. We zien qua besmettingen alleen het topje van de ijsberg en weten nog heel veel niet. Ik vind het wat zorgwekkend dat er al sterk gespeculeerd wordt over de effecten van luchtkwaliteit op COVID-19.
1 zinnetje uit een artikel halen en daar het etiket "zorgwekkend en speculeren" aan plakken. Ook interessant :-)
Dat heeft tot gevolg dat ik een toelichting geef;
Voor de duidelijkheid: ik heb hier zelf niets aan geplakt. Hier de volledige paragraaf:

Lidwien Smit, epidemioloog bij de Universiteit Utrecht, benadrukt dat er niet te snel conclusies moeten worden getrokken over een verband tussen luchtkwaliteit en de verspreiding van het coronavirus. ,,Onderzoek is belangrijk. Maar we zitten nog middenin de epidemie. We zien qua besmettingen alleen het topje van de ijsberg en weten nog heel veel niet. Ik vind het wat zorgwekkend dat er al sterk gespeculeerd wordt over de effecten van luchtkwaliteit op COVID-19.” Smit doet al jaren onderzoek naar het verband tussen luchtkwaliteit, veehouderij en gezondheid. ,,Dat luchtkwaliteit invloed heeft op de volksgezondheid, weten we al heel goed. Het is goed dat er internationaal onderzoek komt, en ik snap ook de politieke vragen in Brabant. Maar voor conclusies over een verband tussen corona en luchtkwaliteit is het echt nog te vroeg. Er zijn na de uitbraak in Brabant natuurlijk ook maatregelen genomen om verspreiding tegen te gaan. Als die niet waren genomen, kleurde wellicht heel Nederland rood op de kaart; dan hadden we een heel ander beeld.”

Maar je hebt wel gelijk dat één fragment uit een artikel belichten niet zo'n goed idee is. Ik vond het echter een belangrijke bedenking.
rickie schreef:
zo 12 apr, 2020 23:54
Ik mag aannemen, dat mocht jezelf onverhoopt ten prooi vallen aan het Covid-19 virus, je geen gebruik zal maken van medische voorzieningen, die een ander die zich wel gehouden heeft aan de blijf-zoveel-mogelijk-thuis regel, het leven kan redden.
Dit is een net niet letterlijke wensvariant van de uitspraak: er zal een ramp/plaag/ziekte over ons heen komen die de goeden zal sparen en de slechten in het verderf storten. The Rapture m.a.w. Ja ze bestaan nog. :roll: Door en door cynisch en bekrompen, vind ik, voor alle duidelijkheid.

Zonder in te gaan op de argumenten (die in de andere coronadraad aan bod komen — of verstopt zitten zo je wil):
Mijn indruk is dat op dit forum een klein deel echt pro fiets is (er redelijkerwijs, dus volgens de regels, het maximum probeert uit te halen), een klein deel virulent tegen en een grote groep zwijgers of 'neutralen.' Dat valt me tegen. Ik had wat meer solidariteit onder fietsers verwacht ipv einde-van-de-wereld hysterie, hypocriet toontje of niet. Per slot van rekening kan je het Corona-gedrag van een individu vergelijken met een soort footprint, je kan het maar bekritiseren als ja alles ziet, er één element uitlichten (fietstocht) is intellectueel oneerlijk. Maar dat is natuurlijk de bedoeling vandaar deze opvallende evolutie in redeneren:

1/ de fietsers strooien COVID 19 rond als stoomlocomotieven
2/ ok misschien niet maar als ze een ongeluk krijgen nemen ze onze ziekenhuisbedden in
3/ ok misschien niet maar met hun brede glimlach vormen ze een belediging voor de hardwerkende medische sector
4/ ok misschien niet maar het zijn ruimtemisbruikers!

Me dat laatste zijn we bij een leeg begrip beland dat enkel nog de morele superioriteit dient te onderstrepen van wie het hanteert.
Het gaat er niet eens om of fietsers een gevaar vormen. Het gaat er om dat de overheden gebieden kunnen afsluiten als het te druk wordt.

Misschien heb je het gemist maar dat afsluiten is geen hypothese, maar op een aantal plaatsen een feit.
Ik zit hier in mijn woonplaats namelijk al de vierde dag vrijwel opgesloten in mijn eigen gemeente samen met nog 120.000 bewoners (en zo'n 500.000 in Parkstad en Sittard-Geleen e.o.). Er is nog een klein open stukje Zuid-Limburg over waar je wel mag komen, maar daar is het gewoon te druk. Het is immers maar iets van 10x10 km.
In het westen en zuiden is België afgesloten voor mij. In het oosten is Duitsland is afgesloten voor mij. Direct ten oosten van mij (< 1 km) is het Heuvelland afgesloten. In het noorden is een kleine opening waar je alleen met een auto doorheen kunt want met de fiets is dat te ver en waarschijnlijk veel te druk.
Allemaal door mensen, ook uit Brabant, die vorige week dachten dat een dagje heuvels wel kon.
Nou bedankt!
Om het topic van Nicole niet te vervuilen, deel ik het hier: Robert van Weperen heeft op de faccebookpagina van Tijdschrift De Wereldfietser/De Vakantiefietsers een pol gehouden over fietsen in Corona-tijd:

https://www.facebook.com/groups/tijdsch ... 6554412221

Ik weet niet of iedereen dit kan lezen, daarom ook nog even tekstueel:
fietsen prima, maar zonder trein: 245
fietsen met trein prima: 55
alleen lokaal rondje: 85
binnenblijven: 21

Duidelijk toch?
Inderdaad duidelijk. Ik vind het schokkend ook. Vooral de trein pakken om ergens een stuk te gaan fietsen. Ik hoop dat er snel maatregelen komen om dat imho idiote gedrag te stoppen.
Ik vind dat je zou moeten zeggen: "Ik vind het schokkend." Want het is jouw persoonlijke mening.
Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast en uitgelegd.
Bert van Sprang schreef:
ma 13 apr, 2020 12:40


Duidelijk toch?
Ben jij zo onzeker dat je bevestiging zoekt?
Welk risico neemt jouw vrijheid?


Bron : Loesje
In een ander topic suggereerde iemand dat een groot deel van de forumbezoekers het credo huldigt: blijf thuis, dat lijkt dus niet zo te zijn. Trein en fiets zou ik echter nu niet doen voor mijn plezier.
Leon schreef:
ma 13 apr, 2020 12:45
Inderdaad duidelijk. Ik vind het schokkend ook. Vooral de trein pakken om ergens een stuk te gaan fietsen. Ik hoop dat er snel maatregelen komen om dat imho idiote gedrag te stoppen.
Ik vind het ook ronduit schokkend om te zien hoe egoïstisch mensen naar mijn mening kunnen zijn.

Een lokaal rondje is wat mij betreft prima, binnen blijven nog beter.

Invulling van de andere opties is naar mijn mening een lange neus trekken naar de zorgverleners (zie het reclamespotje op tv, waar ze iedereen vragen binnen te blijven, voor hun), naar de Fietsersbond, die het fietsen wil beperken tot een rondje om het dorp, naar het RIVM en de overheid die oproepen om zoveel mogelijk binnen te blijven, etc.

Leon heeft het onlangs al eerder treffend beschreven hoe het kan zijn als mensen van elders (de gebieden in en om) jouw leefomgeving opzoeken om lekker te komen recreëren met als gevolg dat diezelfde leefomgeving daarna afgesloten wordt en je als bewoner vrijwel geen kant meer op kunt. Dankzij de mensen die het allemaal geen ruk interesseert wat zij mogelijkerwijze teweeg brengen, zolang zij hun zin maar kunnen doordrammen.

Ook de Bollenstreek is hier weer een pijnlijk voorbeeld van.

Dit gaat niet alleen over wel of niet fietsen tijdens de Corona crisis, maar moet veel breder getrokken worden.
Elke vorm van onnodig buiten zijn kan consequenties hebben waar we niet op zitten te wachten. En ook die consequenties moet je in een breed perspectief zien wat mij betreft.

Daarbij is het al helemaal belachelijk om met zo’n uitkomst van een Facebook enquete je gelijk te willen halen.

Het komt op mij over als: “Zie je wel? Je kunt gewoon blijven fietsen hoor, want dat vindt iedereen en af en toe de trein pakken moet ook kunnen...”
Egoïsme kun je naar mijn mening niet beter etaleren dan op deze manier.... beschamend.

Als je dan toch zo graag wilt fietsen, doe dan een rondje om het dorp, in de nabije omgeving. Vaak weet je als geen ander waar de drukke (fiets)paden in je eigen omgeving zijn die je dan juist moet vermijden.

Versoepeling van de maatregelen lijken voorzichtig in overweging genomen te worden. Kun je dan niet even het geduld en fatsoen opbrengen om te wachten tot het moment daar is dat je er weer wat meer op uit kunt trekken?