Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 37 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 18:35
Marjan, waarom ben je zo fel naar Peter?
?
Doel je op mijn weddenschapje? is niet fel.
De open vraag wat hij van het artikel vind? is dat fel?

En nee, ik hoef geen nieuw topic te openen, het past in de lijn van de draad. Reactie op reactie met daarop weer reacties, is toch niks mis mee.
Marjan schreef:
do 09 apr, 2020 17:49
Weddenschap met mezelf: Peter de Rijk komt binnen de 45 minuten binnen en ja! 8)

Je quote mij maar heb je het artikel gelezen en kun je daar je mening over vertellen?
Nou die weddenschap was een gelopen race want je zag natuurlijk dat ik 5 minuten eerder nog een reactie had gepost... :)
peter de rijk schreef:
do 09 apr, 2020 18:58
Marjan schreef:
do 09 apr, 2020 17:49
Weddenschap met mezelf: Peter de Rijk komt binnen de 45 minuten binnen en ja! 8)

Je quote mij maar heb je het artikel gelezen en kun je daar je mening over vertellen?
Nou die weddenschap was een gelopen race want je zag natuurlijk dat ik 5 minuten eerder nog een reactie had gepost... :)
Naar alle waarheid echt niet, het was misschien flauw van me om dat zo te schrijven maar andere keren ben je ( in mijn beleving ) er als de kippen bij om naar bronnen oid te vragen maar niet ingaat op artikel.

Dit gezegd hebbende, het is niet akelig bedoeld ofzo, ik ken je immers niet.
Het was een klein superflauw grapje tussendoor.
peter de rijk schreef:
do 09 apr, 2020 17:39
...zolang je ervoor zorgt dat je de meute te slim af bent...
Ik denk dat dit het wel prima samen vat, waar het probleem zit; je hebt 'de meute' en bepaalde 'wereldfietsers'.


En @Polling, bedankt dat je mensen niet de maat neemt die wel thuis blijven.


Ik hou wel van gebbetjes; maakte er hier laatst ook één, die @alma dan weer interpreteerde als serieus wensdenken. Sorry daarvoor. Maar deze grollen hierboven zijn wel top! 😁
math schreef:
do 09 apr, 2020 18:18
joukon schreef:
do 09 apr, 2020 08:56
...En is die maatregel van ophokplicht wel een juiste beslissing?
Ik wil je vragen om goed naar deze video te kijken. Hij duurt 22 minuten en is in het Duits.
Deze mevrouw/arts legt helder uit waarom ophokken totdat de besmettingkans ver beneden 1 is, de enige zinnige remedie is. Tenzij er een werkzaam vaccin komt.

https://www.youtube.com/watch?v=3z0gnXgK8Do
Alweer een interessante link. De presentatie van deze mevrouw komt logisch over. Wat je daarbij schrijft is redelijk in lijn daar mee. Wat mij betreft kan het door jouw ingebrachte woord "ophokken" beter vervangen worden door "voldoende afstand houden" , dat is even effectief voor de bestrijding en heeft grote voordelen boven onszelf letterlijk opsluiten. Maar dit terzijde, laat ik niet te veel elk woordje op een goudschaaltje wegen.

Als we de theorieën van deze presentatie volgen, kunnen we met behulp van effectief beleid terugkeren naar de containmentfase waarin Corona weer op voldoende afstand van de maatschappij gehouden kan worden. Het besmettingsgetal R(0) moet daarvoor veel lager dan 1 worden. In Nederland is de laatste weken dit getal alvast tot ruim onder de 1 gedaald volgens cijfers van het RIVM, dus we zijn aardig op weg. Maar er moeten volgens deze dame dan daarna wel langdurig strenge maatregelen van kracht blijven om in die containmentfase te blijven, net zolang tot er een vaccin is of hele goede medicijnen.

In Wuhan gaat de samenleving nu na zo'n vier maanden weer voorzichtig open, en voor zover bekend is daar nog geen vaccin en geen groepsimmuniteit. Zowel daar als hier wordt het langdurig zoeken naar balans tussen wat er wel en niet kan. We zullen bij alles wat we doen een risico - inschatting moeten maken. Naar mijn idee zou het goed zijn om creatief te kijken naar hoe we onze levens in de vele beperkingen toch aan het rollen houden en zo interessant mogelijk kunnen maken. Zeker als het lang gaat duren. Ik denk dat we er niet veel mee opschieten als we roomser dan de paus willen zijn. Die mensen die zich uit solidariteit met coronaslachtoffers thuis zeggen op te sluiten, zullen dit toch hopelijk niet (desnoods jarenlang) gaan volhouden tot er een vaccin is?

Er is een nieuwe realiteit waar we het mee moeten doen. We hadden al andere ellendige ziektes in de samenleving zoals kanker, diabetes, hartproblemen. Daar is nu het Coronavirus bijgekomen, en door de besmettelijkheid van Corona moeten we ons gedrag sterk aanpassen, maar ik hoop dat we het bij effectieve aanpassingen mogen houden waarbij het middel niet erger is dan de kwaal.

Hans
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 16:59
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Hoewel ik de communicatie in Nederland minder volg dan die in België ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de overheid met 'het een frisse neus halen' niet lange fietstochten maken bedoeld wordt.
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 16:59
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Hoewel ik de communicatie in Nederland minder volg dan die in België ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de overheid met 'het een frisse neus halen' niet lange fietstochten maken bedoeld wordt.
Revanho schreef:
vr 10 apr, 2020 09:32
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 16:59
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Hoewel ik de communicatie in Nederland minder volg dan die in België ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de overheid met 'het een frisse neus halen' niet lange fietstochten maken bedoeld wordt.
Ik interpreteer het als Revanho. Een urenlange tocht valt ook volgens mij niet onder een frisse neus halen. Laat staan een dagelijkse tocht van uren. Letterlijk zegt Nederland:

Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten als dat nodig is.
Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, of voor een frisse neus. Werk thuis als het kan. Houd 1,5 meter afstand van anderen (2 armlengtes). Ook op straat, in de supermarkt en in het park. Was uw handen meerdere keren per dag met water en zeep.





Afbeelding
Revanho schreef:
vr 10 apr, 2020 09:32
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 16:59
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Hoewel ik de communicatie in Nederland minder volg dan die in België ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de overheid met 'het een frisse neus halen' niet lange fietstochten maken bedoeld wordt.
Je valt af en toe in herhaling met dubbelposts...

Wat ik meen op te merken in de buitenwereld is dat er steeds meer dingen niet meer worden toegestaan. Dit geeft naast de onmiskenbare voordelen van minder besmettingskans op die plaatsen en bji die gelegenheden ook nadelen, namelijk dat mensen steeds minder opties krijgen en dat het veilig halen van een frisse neus dus ook steeds moeilijker wordt. Ik zie het in mijn eigen omgeving, die fysiek op dit moment in drie windrichtingen is afgesloten. De weinige beschikbare wandel- en fietswegen raken vol en mensen pakken de auto ergens anders naartoe, waar het daardoor ook drukker wordt. Op facebook lees ik dan dat een populaire budgetsuperstore overvol is. Die wordt misschien dus ook gesloten op last van de overheid. Dus daarna zoeken mensen weer een andere activiteit. Het wordt dan steeds moeilijker en mensen gaan dan uiteindelijk misschien meer bij elkaar thuis op bezoek, terwijl dat misschien wel helemaal gevaarlijk is omdat je dan urenlang dicht bij elkaar zit.
Eigenlijk wil je mensen juist spreiden in plaats van concentreren: dat ze wel door het landschap kunnen fietsen, over het strand en door het bos wandelen. Daar kun je immers in principe best goed afstand houden, ook al lijkt het door telefoto's op het strand best druk.
Andere landen verketteren de Nederlandse lockdown light, maar de Nederlandse cijfers van de terugdringing lijken tot nu toe niet slechter dan die van andere Europese landen, wat zou betekenen dat de besmettingskans bij buitenactiviteiten maar een kleine bijdrage levert aan het totale aantal, maar ik geef toe dat het voor een goede conclusie nog te vroeg is.

Dat iedereen 24/7 thuisblijft is het beste op dit moment, maar er zal een moment komen waarop wel meer dingen worden toegestaan in plaats van minder. Ik hoop niet dat er een algehele lockdown blijft voor de goedwillenden omdat de kwaadwillenden alle beschikbare sociale ontmoetingsruimte gaan misbruiken.
"Een frisse neus halen" betekent in de neuzenwinkel een neus uit het koelvak kiezen, niet zomaar uit het rek.

Het is m.a.w. een bewust vaag geformuleerde aanbeveling die voor iedereen iets anders betekent en een flinke dosis hypocrisie in zich draagt. De virologen in charge zeggen unisono: "afstand speelt geen rol".
CarlW schreef:
vr 10 apr, 2020 09:50
"Een frisse neus halen" betekent in de neuzenwinkel een neus uit het koelvak kiezen, niet zomaar uit het rek.

Het is m.a.w. een bewust vaag geformuleerde aanbeveling die voor iedereen iets anders betekent en een flinke dosis hypocrisie in zich draagt. De virologen in charge zeggen unisono: "afstand speelt geen rol".
:lol: En ook in de winkel en dus neuzenschap kom ik zo min mogelijk nu. Misschien is de vage omschrijving juist wel heel strategisch gekozen die door de een wat ruimer dan de ander wordt geïnterpreteerd. We moeten toch op een of andere manier ooit tot de vastgestelde groepsimmuniteit komen.
CarlW schreef:
vr 10 apr, 2020 09:50
"Een frisse neus halen" betekent in de neuzenwinkel een neus uit het koelvak kiezen, niet zomaar uit het rek.

Het is m.a.w. een bewust vaag geformuleerde aanbeveling die voor iedereen iets anders betekent en een flinke dosis hypocrisie in zich draagt. De virologen in charge zeggen unisono: "afstand speelt geen rol".
Afstand speelt geen rol? Welke afstand? :?

Hans
Negrelli schreef:
vr 10 apr, 2020 10:00
We moeten toch op een of andere manier ooit tot de vastgestelde groepsimmuniteit komen.
Waarmee opnieuw gesuggereerd wordt dat een lange fietstocht maken de reële besmettingskans verhoogt, wat nu net door de virologen wordt ontkend.
Revanho schreef:
vr 10 apr, 2020 09:32
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 16:59
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Hoewel ik de communicatie in Nederland minder volg dan die in België ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de overheid met 'het een frisse neus halen' niet lange fietstochten maken bedoeld wordt.
Die frisse neus is gewoon voor niet iedereen even nabij te vinden. :wink:

Als je bij regels ook nog een schriftlezing nodig hebt bij een zo eenvoudige boodschap dan is er hetzij iets mis danwel is het met opzet vaag gehouden. Duidelijk is: je hebt de rekkelijken en preciezen (voor de zuiderlingen onder ons: die schriftlezing etc is iets typisch protestants - Noord-Nederland is daar heel goed in, daarom zijn er zoveel verschillende kerken die elkaar dan weer verketteren).

Voor de bedoelde uitwerking maakt het echt heel erg weinig uit of je die frisse neus om de hoek of op 100 km moet halen ... wat werkelijk uitmaakt is hoeveel "contact-momenten" je hebt. Om de hoek kan het heel druk zijn, gedurende de die 200 km kan je hoegenaamd niemand tegenkomen (binnen een zekere perimeter althans).

Even een intermezzo: Ik zat twee weken terug nog onder het Franse confinement. Daar werd de "frisse neus" beperkt tot 1 uur en 1 kilometer, dit ingegeven door de problematiek in en rond grote steden ... en tegelijk weinig effectief, want daarna moesten de stadsparken en stranden afgesloten worden.
Nog tegendraadser was dat je gewoon boodschapen mocht doen, en dat je daarvoor niet per se alleen naar de dichtsbijzijnde winkel mocht (afgeraden werd naar de andere kant van de stad te gaan). Wat niet gespecificeerd werd was de wijze waarop je naar de winkel ging: Als ik ging lopen was ik voor de dichtsbijzijnde 4 uur onderweg, en voor de volgende, de Aldi het dubbele (ik was dus heel bedroefd dat ik geen fiets tot mijn beschikking had, wel sneeuwschoenen maar er was geen sneeuw).


Dan weer terug naar de Werkelijke Bedoeling van de regels: De werkelijke bedoeling is niet het hard handhaven van 1meter50, of een frisse neus, maar de werkelijke bedoeling is het sterk verminderen van het aantal contacten. In het bijzonder is de werkelijke bedoeling om de aantallen partieel overlappende stervormige contacten te verminderen.
Wanneer de keten waarlangs je heel Nederland of heel België kent maar lang genoeg wordt wordt de verspreiding van het virus evenredig trager verspreidt. Daarom dus niet naar het werk indien niet noodzakelijk, daarom dus niet naar school, en daarom dus niet naar andere groeps-activiteiten -- een paar van zulke stervormige contacten vormen heel snel een netwerk dat tot 100den km reikt.
Wat óók de bedoeling is is dat de al dan niet softe lock-down lang genoeg volgehouden wordt ... dus wordt er min of meer passend bij de cultuur en zekere anarchie ingebouwd. In Nederland mag er "meer" wat betreft de bewegingen als ik de regels zo zie, in België mag je weer in familieverband + één vreemde.

Even terug bij mijn intermezzo. Heel passend bij de cultuur: op het Franse platteland heb ik geen enkele controle gezien, en ook gedurende de rit richting huis was er geen enkele controle (de Franse plattelands-cultuur is: niks is verboden zolang je een ander maar niet schaadt). Op het echte platte land hield na enkele dagen ook de meest gezagsgetrouwe buurman (een ex-militair) zich niet aan de 1 uur en 1 kilometer bij het de hond uitlaten. Hij zei mij dat de hond geen klok kon kijken, en verder dat hij inmiddels niemand meer tegen kwam dus dat het wel goed zat.


PS   De cijfers uit Heinsberg geven heel veel nieuwe input: Het virus circuleert veel breder, het is ook - bij een lichte besmetting - veel minder gevaarlijk/dodelijk. Het corona-virus kan heel gemeen uitpakken, maar het is vaker nog minder als een griepje.
De belangrijkste reden om je nu nog even aan de beperkingen te houden is vooral de gezondheidszorg: we willen niet dat die door oversaturatie tot een bijna stilstand komt.

PS2 Ik zou graag weer eens de cijfers zien mbt de leeftijden van de Covid19 doden. Weken geleden vond ik een overzichtje en dat was "schokkend", dwz de gemiddelde leeftijd lag maar weinig onder de "normale" gemiddelde leeftijd. Als je dan in acht neemt dat de slachtoffers bijna allemaal een of meer achterliggende lijdens kennen ... dan is sec gezien het verlies slechts klein. Persoonlijk is het stuk voor stuk een irreparabele breuk ... maar dat is het overlijden altijd, ook twee maanden later
.
javb2812 schreef:
vr 10 apr, 2020 10:07

Afstand speelt geen rol? Welke afstand? :?

Hans
De afstand die je fietst of loopt, maw de tijdsduur van je uitje. Deze discussie is hier in België al lang beslecht.
CarlW schreef:
vr 10 apr, 2020 10:08
Negrelli schreef:
vr 10 apr, 2020 10:00
We moeten toch op een of andere manier ooit tot de vastgestelde groepsimmuniteit komen.
Waarmee opnieuw gesuggereerd wordt dat een lange fietstocht maken de reële besmettingskans verhoogt, wat nu net door de virologen wordt ontkend.
Ik citeer je grapje en borduur er op los, goh :roll:

Maar serieus volgens mij gaat het om de beschikbare ruimte per inwoner. Dus hoe meer mensen langer gebruik maken van de beschikbare ruimte hoe meer er kans is dat je geen veilige afstand kan houden … Althans dat is mijn interpretatie. Goed ook hier worden steeds meer gebieden afgesloten, waarom zou men dat toch doen? Juist ja … Ik trek me terug van dit forum, even langer veilige afstand :lol:

Tom Dumoulin heeft trouwens ook een mening over fietsen nu: https://twitter.com/i/status/1248496431469486084
Negrelli schreef:
vr 10 apr, 2020 10:00
We moeten toch op een of andere manier ooit tot de vastgestelde groepsimmuniteit komen.
Ook niet als er een vaccin verwacht wordt?
Bridgestone SM schreef:
vr 10 apr, 2020 10:11
Voor de bedoelde uitwerking maakt het echt heel erg weinig uit of je die frisse neus om de hoek of op 100 km moet halen ...
Men wil er mee voorkomen dat besmettingen vanuit besmettingshaarden getransporteerd wordt naar nog tamelijk onbesmette gebieden.
Men wil er mee voorkomen dat besmettingen vanuit besmettingshaarden getransporteerd wordt naar nog tamelijk onbesmette gebieden.
Dit hoor ik jou al vaker zeggen, maar zie ik in de officiële publicaties niet terug komen, of zie ik iets over het hoofd?
CarlW schreef:
vr 10 apr, 2020 10:14
javb2812 schreef:
vr 10 apr, 2020 10:07

Afstand speelt geen rol? Welke afstand? :?

Hans
De afstand die je fietst of loopt, maw de tijdsduur van je uitje. Deze discussie is hier in België al lang beslecht.
Hoe is deze dan beslecht? Ik woon niet in België.

Hans