Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 36 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Polling schreef:
do 09 apr, 2020 11:54
Tot nu toe is het grotendeels speculatie...
+1

(Het dringt maar niet door.)
alma schreef:
do 09 apr, 2020 07:20
Flix liet zelfs doorschemeren dat hij het niet erg zou vinden als sommige wereldfietsers die het begrip "een frisse neus halen" in zijn ogen te ver oprekten, stokslagen zouden krijgen of gedwongen zouden worden kikkersprongen te doen, zoals in de Filippijnen gebeurt.
Ik liet niks van dat alles 'doorschemeren', en ik zou ook niet willen. Waar haal je dat vandaan? (Het was trouwens in India, dat nogal komische kikkeren en meppen.)

Wel zeg ik dat er wat mij betreft geen taboe rust op het elkaar aanspreken. Omdat het gedrag van enkelen, grote invloed kan hebben op een gehele populatie. We hebben er allemaal belang bij dat we zo goed en snel mogelijk uit deze episode komen. En dat kan alleen maar als we gezamenlijk eraan werken, en solidair zijn met elkaar, en we ons dus aan de richtlijnen houden.
Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk is aan de richtlijn: "Voor iedereen in Nederland geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis indien mogelijk en ga alleen naar buiten als dat nodig is: boodschappen doen, de hond uitlaten, een frisse neus halen of iets voor een ander doen.". Blijkbaar vinden sommigen dat met dat 'frisse neus' alle activiteiten buitenshuis geoorloofd zijn. Als het fout gaat, gaan we alsnog in een volledige lockdown, en dan mag je echt niks; laten we dat voorkomen!
Dat je met een fietstocht nu makkelijk aan de richtlijn van 1,5m kan houden, doet niks af aan de eerste richtlijn: binnen blijven.

Ik krijg bij deze hele discussie ook een beetje een 'Boris' gevoel: "People can make up their own mind, just wash your hands!"

Kees, LOL; leuke poging om twee zaken met elkaar te verbinden, die niks met elkaar te maken hebben en daar proberen daar alsnog een soort van gelijk uit te halen. :lol:
Flix schreef:
do 02 apr, 2020 14:45
LOL. Er zijn ook wel filmpjes te vinden van hoe ze e.e.a. in India afdwingen: met stokslagen, of verplicht kikkeren en/of opdrukken.
Ik zie daarvoor hier ook wel een markt bij sommige 'wereldfietsers'. :wink:
Lijkt me duidelijk.
Flix schreef:
do 09 apr, 2020 14:05
Ik krijg bij deze hele discussie ook een beetje een 'Boris' gevoel: "People can make up their own mind, just wash your hands!"
...maar Boris is blijkbaar immuun voor een slecht humeur (volgens zijn woordvoerder gisteren), dus hij kan het hebben. :?

Hans
Het is misschien niet standaard over hoe men over het coronavirus denkt, maar ik denk dat het (inderdaad) een bio-wapen is.. ingezet door een groep mensen die daar, op hun manier, belang bij hebben. Een 'Paard van Troje", om daarmee hun doelen te verwezenlijken en de mensen te krijgen waar men ze wil.
Ik wilde het gewoon zeggen, als optie. Ik weet niet hoe dit verder gaat lopen, ik ben iig niet bang oid. maar wel triest natuurlijk indien het idd. zo is of zal blijken.

Hoe we leefden of leven, daar was ik het standaard al niet mee eens, in die zin, 'we', de meesten, gingen voor het 'snelle geld' wetend dat het eindigend is, dat het niet altijd zo door kan gaan. Neem alleen de bloementeelt. Je kunt niet eeuwig vergif spuiten voor mooie bloemen die de hele wereld dagelijks overvliegen. Daarmee put je de grond uit en je blijft zitten met vergiftigde grond. Idem de boeren met hun monocultuur. Zo zijn er zoveel takken met werkzaamheden, waarvan je weet dat het eindigend is en niet ok.
Alleen al dat zoveel mensen dagelijks voor hun werk niets meer met natuur van doen hebben, totaal niet meer weten hoe hun voeding geproduceerd wordt en wat erbij komt kijken.
Nu zitten we in de val, anders hadden we 'gewoon' allemaal op ons land kunnen werken, was er vanzelf social distance en konden we gewoon door blijven eten zonder afhankelijk te zijn van geld, voor de 'dagelijkse' boodschappen.

Ik vraag me btw af, als je overduidelijk bv. op fietsvakantie bent, in NL alleen of met z'n tweeën en je overnacht op een camping in de late uren aankomt en je gooit een bidon over je hoofd en vertrekt in de ochtend vroeg en maakt gebruik van de wc in de bosjes.

Wat vindt 'men' daar dan van? Wordt daar ook tegenop getreden? Zo ja, onder welke 'regel' dan? Ik heb nl. begrepen dat mensen in een auto met fietsen bovenop de auto, die dus ergens wilden gaan fietsen, werden aangesproken?
Flix schreef:
do 09 apr, 2020 14:05
alma schreef:
do 09 apr, 2020 07:20
Flix liet zelfs doorschemeren dat hij het niet erg zou vinden als sommige wereldfietsers die het begrip "een frisse neus halen" in zijn ogen te ver oprekten, stokslagen zouden krijgen of gedwongen zouden worden kikkersprongen te doen, zoals in de Filippijnen gebeurt.
Ik liet niks van dat alles 'doorschemeren', en ik zou ook niet willen. Waar haal je dat vandaan? (Het was trouwens in India, dat nogal komische kikkeren en meppen.)

Wel zeg ik dat er wat mij betreft geen taboe rust op het elkaar aanspreken. Omdat het gedrag van enkelen, grote invloed kan hebben op een gehele populatie. We hebben er allemaal belang bij dat we zo goed en snel mogelijk uit deze episode komen. En dat kan alleen maar als we gezamenlijk eraan werken, en solidair zijn met elkaar, en we ons dus aan de richtlijnen houden.
Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk is aan de richtlijn: "Voor iedereen in Nederland geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis indien mogelijk en ga alleen naar buiten als dat nodig is: boodschappen doen, de hond uitlaten, een frisse neus halen of iets voor een ander doen.". Blijkbaar vinden sommigen dat met dat 'frisse neus' alle activiteiten buitenshuis geoorloofd zijn. Als het fout gaat, gaan we alsnog in een volledige lockdown, en dan mag je echt niks; laten we dat voorkomen!
Dat je met een fietstocht nu makkelijk aan de richtlijn van 1,5m kan houden, doet niks af aan de eerste richtlijn: binnen blijven.

Ik krijg bij deze hele discussie ook een beetje een 'Boris' gevoel: "People can make up their own mind, just wash your hands!"

Kees, LOL; leuke poging om twee zaken met elkaar te verbinden, die niks met elkaar te maken hebben en daar proberen daar alsnog een soort van gelijk uit te halen. :lol:
Daar is Kees een letterkundig kunstenaar in en er zijn nog steeds mensen die dat kennelijk geweldig vinden, gezien alle lof (plusjes) die hij daar mee oogst.
(Waarschijnlijk omdat ze het niet doorzien omdat er zo'n smeuïg sausje overheen gegoten is).
"Jij-bakken" en "de maat nemen" zijn daarbij vaak gebezigde termen om zijn betoog kracht bij te willen zetten, zijn gelijk te willen halen en de discussie dood te willen slaan.
Gun elkaar het recht om kritisch te zijn, ook als je het niet met elkaar eens bent.

Tip: Als dat moeilijk is, haal dan even een frisse neus.

Hans
Wat een nare topic,
Iedereen neemt elkaar de maat, probeert het slimste jongetje/meisje te zijn met stellingen en meningen die niet onderbouwd zijn. En dat over een probleem waaraan ook gezonde mensen komen te overlijden. En anderen dagelijks hun gezondheid op het spel zetten om de mensen die niet voorzichtig zijn te verzorgen. Of zien de personen die hardgrondgelijk het "recht"om te fietsen verdedigen af van een bed als ze toch besmet raken?
De overheid vraagt op advies van deskundigen aan iedereen om het fatsoen te hebben zoveel als mogelijk is binnen te blijven. En op het moment dat dit niet gaat, doordat je voor je beroep naar buiten moet, de hond moet uitlaten of voor je zelf of je oude buurvrouw boodschappen moet doen, voorzichtig te zijn en de 1,5 meter afstand regel te respecteren. Hoe lastig kan het zijn om ons daar 4-5 weken aan te houden.

De wereld vergaat niet.
Frisse neus halen is nadrukkelijk toegestaan, dus regels svp correct citeren.
Flix schreef:
do 09 apr, 2020 14:05


Kees, LOL; leuke poging om twee zaken met elkaar te verbinden, die niks met elkaar te maken hebben en daar proberen daar alsnog een soort van gelijk uit te halen. :lol:
Voor mij zijn ze ook verbonden en wel hierom, we zijn van de ene crisis ( klimaatcrisis) in een andere crisis beland.
De maatregelen tegen corona zijn veelal identiek aan de maatregelen waar klimaatactivisten al decennia om vragen: minder verplaatsing, minder werken, minder uitbuiting van de planeet. Ineens kan het wél.

Alle doden en ernstig zieken ten spijt, ik ben ontzettend blij met de uitwerking van de maatregelen.
Lucht is schoner, het is stiller, mensen worden lid van vogelbescherming, interesse ligt in wat in eigen achtertuin/balkon beweegt ipv exotische vogels op een ander continent.
Los van de Corona ( dat vind ik echt heel erg ) mag deze periode zolang duren tot mensen/politiek gaan inzien dat hoe we leefden, hoe we consumeerden niet meer kan. Weekendjes shoppen in New York, weekje Yoga op bali, het is als je goed nadenkt toch verschrikkelijk?


Hieronder een hele lap tekst uit de Groene Amsterdammer, de moeite waard om te lezen en (als je wilt) op je in laten werken.


In een mondiale economie die steeds dieper ingrijpt in het ecosysteem, is het niet verwonderlijk dat er nieuwe virussen opduiken die vervolgens razendsnel van de ene naar de andere kant van de wereld migreren. Anders dan we geneigd zijn te denken, is daar helemaal niets ‘puur natuurlijks’ aan. Niet alleen de snelheid waarmee het virus zich verspreidt wordt gedreven door de economische globalisering en geleid door sociaal-economische ongelijkheid. Dat geldt ook voor de manier waarop virussen zoals Covid-19 in onze maatschappij terechtkomen. Zoals de bioloog Rob Wallace, auteur van Big Farms Make Big Flu, onlangs fijntjes opmerkte: naarmate we ons bewegen richting een planeet waarop oerbossen en millennia oude ecosystemen moeten wijken voor geïndustrialiseerde landbouw, en de handel in wilde dieren exponentieel toeneemt, zullen de ‘ziekteverwekkers die tot nu toe onder controle werden gehouden door de ecologie van het woud vrijkomen en de hele wereld bedreigen’.

Het is deze catastrofale verwikkeling van mondiaal kapitalisme en ecokolonialisme die ons zowel de urgente ecologische dreiging van het coronavirus heeft opgeleverd als de bredere klimaatontwrichting die al het leven op deze planeet bedreigt.
Dat inzicht dwingt ons om op een andere manier over de coronacrisis na te denken dan we tot nu toe hebben gedaan. Het is namelijk een illusie om te denken dat dit virus een indringer is die ons van buitenaf bedreigt.

Dat is echter wel hoe er tot nu toe over het coronavirus wordt gedacht. President Donald Trump noemde het een ‘foreign virus’ en vervolgde met een sluiting van de grenzen. Het is typerend voor de gefixeerdheid op het buiten en op de Ander die ook onze politiek al twintig jaar in een wurggreep houdt. Het virus wordt verbeeld als een indringer, een bioterrorist die ‘onze manier van leven’ tijdelijk maar radicaal verstoort. Dus in plaats van het virus te begrijpen als een politieke actor die voortkomt uit de manier waarop we het ecosysteem verregaand beïnvloeden, in plaats van te concluderen dat dit virus letterlijk en figuurlijk een mutatie is in het mondiale neoliberaal kapitalisme, presenteert de politiek het als een externe vijand.

Maar het virus is niet de afwijking of het monster: het toont alleen de monsterlijkheid van business as usual
berenbotje schreef:
do 09 apr, 2020 16:53
Wat een nare topic,
Iedereen neemt elkaar de maat,
8<
En jij doet daar vrolijk aan mee...
Edwin* schreef:
do 09 apr, 2020 16:16
"Jij-bakken" en "de maat nemen" zijn daarbij vaak gebezigde termen om zijn betoog kracht bij te willen zetten, zijn gelijk te willen halen en de discussie dood te willen slaan.
Laat ik proberen duidelijk te zijn. Ik vind het prima als mensen er voor kiezen om geen rondje te gaan fietsen of wandelen. Daarmee neem ik / nemen wij niemand de maat. Maar ik doe dat dus wel, omdat in mijn optiek de regels zo zijn dat dat is toegestaan, en omdat volgens de nu bekende wetenschappelijke mores het geen extra risico voor onszelf en voor anderen met zich meebrengt als we de richtlijnen volgen.
Inderdaad Marjan, die parallellen zie ik ook tussen het Corona- en het klimaatprobleem.
Als we onszelf helemaal niet aanpassen, gaan er onvoorstelbaar veel mensen dood.
Zeker in geval van Corona, maar door veranderingen in het klimaat kan dat ook gebeuren maar dan in een ander tempo.
In dit licht bezien kunnen degenen die net zo kwaad op Kees werden misschien toch wat meer begrip hebben voor zijn standpunt?

Hans
Polling schreef:
do 09 apr, 2020 17:24
Edwin* schreef:
do 09 apr, 2020 16:16
"Jij-bakken" en "de maat nemen" zijn daarbij vaak gebezigde termen om zijn betoog kracht bij te willen zetten, zijn gelijk te willen halen en de discussie dood te willen slaan.
Laat ik proberen duidelijk te zijn. Ik vind het prima als mensen er voor kiezen om geen rondje te gaan fietsen of wandelen. Daarmee neem ik / nemen wij niemand de maat. Maar ik doe dat dus wel, omdat in mijn optiek de regels zo zijn dat dat is toegestaan, en omdat volgens de nu bekende wetenschappelijke mores het geen extra risico voor onszelf en voor anderen met zich meebrengt als we de richtlijnen volgen.
Dat lijkt me ook. Bedenk verder dat de overheid niets anders kan zeggen dan ze nu doet, want eenduidigheid (blijf thuis!) staat altijd voorop bij dergelijke crisiscommunicatie, zoals Rutte een paar weken geleden tot zijn schrik moest vaststellen. Dacht het kabinet er anders over, dan waren er wel zware sancties op buiten wandelen of fietsen opgelegd, zoals in Spanje of Italië.
Kortom, zolang je ervoor zorgt dat je de meute te slim af bent, is buiten fietsen of wandelen toegestaan, zowel naar de letter als de geest van de maatregelen. En naar mijn idee zijn juist wereldfietsers er buitengewoon bedreven in om de kleine stille weggetjes op te zoeken!
Marjan schreef:
do 09 apr, 2020 17:05
Alle doden en ernstig zieken ten spijt, ik ben ontzettend blij met de uitwerking van de maatregelen.
Lucht is schoner, het is stiller, mensen worden lid van vogelbescherming, interesse ligt in wat in eigen achtertuin/balkon beweegt ipv exotische vogels op een ander continent.
Los van de Corona ( dat vind ik echt heel erg ) mag deze periode zolang duren tot mensen/politiek gaan inzien dat hoe we leefden, hoe we consumeerden niet meer kan. Weekendjes shoppen in New York, weekje Yoga op bali, het is als je goed nadenkt toch verschrikkelijk?
De geschiedenis leert dat vrijwel iedereen na een crisis zo snel mogelijk weer in het oude gedrag terugvalt. Logisch ook, want wie wil na de chaos van de crisis allerlei nieuwe onzekerheden en beperkingen voor lief nemen? Dat vooruitzicht is slechts aanlokkelijk voor een kleine groep, namelijk degenen die toch al niet content waren met de status quo vóór de crisis...
Weddenschap met mezelf: Peter de Rijk komt binnen de 45 minuten binnen en ja! 8)

Je quote mij maar heb je het artikel gelezen en kun je daar je mening over vertellen?
peter de rijk schreef:
do 09 apr, 2020 17:44
Marjan schreef:
do 09 apr, 2020 17:05
Alle doden en ernstig zieken ten spijt, ik ben ontzettend blij met de uitwerking van de maatregelen.
Lucht is schoner, het is stiller, mensen worden lid van vogelbescherming, interesse ligt in wat in eigen achtertuin/balkon beweegt ipv exotische vogels op een ander continent.
Los van de Corona ( dat vind ik echt heel erg ) mag deze periode zolang duren tot mensen/politiek gaan inzien dat hoe we leefden, hoe we consumeerden niet meer kan. Weekendjes shoppen in New York, weekje Yoga op bali, het is als je goed nadenkt toch verschrikkelijk?
De geschiedenis leert dat vrijwel iedereen na een crisis zo snel mogelijk weer in het oude gedrag terugvalt. Logisch ook, want wie wil na de chaos van de crisis allerlei nieuwe onzekerheden en beperkingen voor lief nemen? Dat vooruitzicht is slechts aanlokkelijk voor een kleine groep, namelijk degenen die toch al niet content waren met de status quo vóór de crisis...
Daarom hoop ik dat de generatie van " niet omdat het moet, maar omdat het kan" lering trekken uit de huidige situatie.
En ik heb goede hoop, ontzettend veel jonge mensen, dertigers veelal zien en merken dat oneindige groei niet goed is voor hun toekomst. Zij hebben de toekomst!
dat de richtlijnen voor meerdere interpretaties vatbaar zijn is misschien helemaal geen nadeel. Sterker nog, misschien is het wel als zodanig beoogd. Het zorgt ervoor dat mensen wel buiten komen, maar het er minder druk is.
Ik denk dat de overheid best tevreden kan zijn met hoe het nu gaat, en dat ze wellicht zelfs minder blij zouden zijn als iederéén het thuisblijven al te letterlijk zou nemen.

Hans
joukon schreef:
do 09 apr, 2020 08:56
...En is die maatregel van ophokplicht wel een juiste beslissing?
Ik wil je vragen om goed naar deze video te kijken. Hij duurt 22 minuten en is in het Duits.
Deze mevrouw/arts legt helder uit waarom ophokken totdat de besmettingkans ver beneden 1 is, de enige zinnige remedie is. Tenzij er een werkzaam vaccin komt.

https://www.youtube.com/watch?v=3z0gnXgK8Do
Marjan, waarom ben je zo fel naar Peter? Wellicht nieuw topic starten over een gewenste nieuwe wereldorde na/dankzij Corona. (En voor een weekendje naar New York is id belachelijk, net zoals je ongeisoleerde huis verwarmen met een houtkachel.)