Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravel beste allrounder? - Forum Wereldfietser

Gravel beste allrounder?

170 berichten
Hoi allen,

Ik lees al een tijde mee hier, maar niet echt veel gepost tot nu. Ik ben op zoek naar een aanvulling van mijn Koga Myata roadlady uit 1982, die erg soepel fietst, maar niet meer genoeg is voor langere tripjes en nieuw en langer traject woonwerkverkeer. Net als velen ben ik op zoek naar een "allrounder", die verschillende functies dekt. Een stadsfiets heb ik, ik zoek dus een tweede fiets voor intensiever, sportief gebruik. Liefst eentje die niet té veel weegt (12kg max?), zodat 'ie makkelijk op de trein te tillen is als ik verder van huis wil starten.

Hieronder de checklist:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woonwerkverkeer (ca. 100 km per weej)
- dagtripjes en fietsweekends (met kamperen, evt stuk trein)
- fietsvakanties (4-10 dagen, kamperend, vnl. Europa)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Beiden, af en toe stevig op de pedalen - maar vooral gemiddeld en relaxt tempo.

SPORTIEVE ZIT OF LIEVER RECHTOP?
Sportiever is hier meer aangewezen denk ik, omdat ik plan vaak lang (meerdere uren) op de fiets te zitten. Klopt dat?

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Af en toe. Niet zwaar onverhard, meer wat je onderweg tegenkomt aan bossen, parken, grindweggetjes, modder etc.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE en WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Europa vnl. En dan vooral plekken met niet te veel klimstukken - dus vooral lang en plat fietsen.
Vnl. kampeertochten. Bagage ca. 12 kg

JE LICHAAMSLENGTE en -GEWICHT
167-168 cm en 52 kg (vrouw)

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Antwerpen

WAT IS JE BUDGET?
1000-1700 EUR

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja hoor

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- Specialized Sirrus EQ (hybride, maar kan ik hier ook mee op fietsvakantie?)
- Surly Ogre
- Surly LHT
- Cannondale Topstone
- Kona Rove st,
- Genesis Croix de fer
- Triban gravel (decathlon)
- Sonder Camino
- Cube Nuroad Pro
- Trek 520
- Salsa Marrakesh


Ik heb een lichte voorkeur voor gravelbike-type, omdat ik die in lichte setup kan gebruiken voor weekend-tochtjes, maar ook zwaarder kan beladen indien nodig. En met dikkere banden en meer draagkracht dan een racefiets. Bikepack-methode van bagage vastmaken in frame spreekt me erg aan. Ik reis sowieso al relatief light. Maar ik kan me daar ook nogal op blindstaren, ben dus erg op zoek naar advies en een reality check. Wat voor type fiets beantwoordt best aan de noden en welke modellen komen in aanmerking? Tips welkom. Ook een lichte voorkeur voor Belgische/Nederlandse of zo dicht bij huis mogelijke merken, maar voorlopig vind ik enkel bij Trek een goede optie (trek 520).

Een specifieke vraag daarbij is alvast: sommige merken brengen specifieke vrouwenmodellen uit van gravelbikes (bv. Canyon, Cannondale), anderen doen dat niet. Is het echt een groot verschil, of kan je al verder met een kleinere maat frame in zgzgd. 'mannenmodel'?

Nog een vraag: ik heb totnogtoe steeds vrij rechtop gezeten, m.u.v. koersfiets vroeger. Moet je als vrouw op dingen letten als je specifiek voor een sportievere zit kiest, ook voor woonwerkverkeer? Is dit aan te raden?

En als laatste: ik kijk nu naar zowel stalen als alu frames. Beiden goede opties?

Veel vragen sorry! Merci alvast!
Ik fiets graag, maar voor 100 km woonwerk-verkeer per dag zou ik toch echt aan een elektrische fiets denken :D .
Haha - foutje. Per WEEK! heb het gecorrigeerd in het bericht :)
zeebaars schreef:
ma 06 apr, 2020 22:48
Een specifieke vraag daarbij is alvast: sommige merken brengen specifieke vrouwenmodellen uit van gravelbikes (bv. Canyon, Cannondale), anderen doen dat niet. Is het echt een groot verschil, of kan je al verder met een kleinere maat frame in zgzgd. 'mannenmodel'?
Er is geen zinnig verschil tussen heren en damesfietsen dat te maken heeft met de lichaamsbouw. Hét verschil is voornamelijk dat vrouwen gemiddeld kleiner zijn. Maar jij bent niet bijzonder klein, dat is handig voor je.
Waar fietsen voor kleinere mensen wel eens (vaak) de mist in gaan is dat het dan meer mannenfietsen zijn waarvan vooral de de zadelbuis kort is gemaakt, zonder de rest goed aan te passen. Dan zie je kleinere dames fietsen op een fiets die duidelijk te groot is, met een te hoog en te ver staand stuur, wat ze proberen te compenseren door de verstelbare stuurpen helemaal omhoog te zetten. Of, in het geval dat de framelengte wél is aangepast, zijn de wielen te groot waardoor ze met de tenen snel tegen het voorwiel komen. Of men heeft de zitbuis (en daarmee de verstelbaarheid van het zadel) niet heel laag gemaakt, maar hel kwalijk, de trapas naar boven gebracht, waardoor de dame in kwestie niet meer met de tenen aan de grond komt.

Je bent wel erg licht. In dat geval kun je dus beter geen fiets kopen die geschikt is voor grote kerels (m/v :wink: ) samen met 40 kilo bagage, want zo'n fiets is waarschijnlijk veel te log en stijf voor jou.
specifieke vrouwenmodellen
Ik geloof dat veel vrouwen langere benen en een korter bovenlijf hebben dan mannen, hoe je dat statistisch in schaal brengt weet ik niet. Die vrouwenmodellen waar naar verwezen wordt hebben meestal wel een kortere bovenbuis om daar aan tegemoet te komen. Minstens de racefietsen hebben vaak ook een streepje fuchsia of roze of turquoise om ze duidelijk als vrouwenmodel te identificeren :roll:. Daarom rijdt mijn dochter op een mannenmodel, uitgestrekt, ondanks een korte stuurpen, tot er budget is voor een fiets op maat. Kritisch passen dus.
CarlW schreef:
di 07 apr, 2020 20:25
Ik geloof dat veel vrouwen langere benen en een korter bovenlijf hebben dan mannen,
Nee, dat is een misvatting. Het meest relevante artikel over "Woman Specific Design" dat ik ken, staat op Cyclingtips.com:

https://cyclingtips.com/2019/10/where-have-all-the-womens-bikes-gone-a-look-inside-an-ever-changing-market/ schreef:The old truism that women’s legs are longer and torsos shorter came from a poorly executed study by the US Military, and looks like it might not be true at all.
Overigens, om op de vraag van de topic starter te antwoorden, ik denk dat de beste gravel allrounder de Pinnacle Arkose is. Deze fiets bestaat in een heren en damesversie, bij de herenversie zal je bij 1m68 een Small nodig hebben, bij de damesversie zit je dan in een Medium.

Beide versies hebben een compleet andere geometrie: andere zitbuishoek, balhoofdbuishoek en BB drop. De damesversie heeft zelfs een twee centimeter langere balhoofdbuis (155mm vs 135mm). Maar ondanks alles ontlopen beide versies elkaar maar weinig als je naar de Stack en Reach kijkt: bij de dames versie 576 en 380, bij de herenversie 570 en 376mm.
Er kan er maar 1 de beste zijn, en dat is OPEN UP: https://opencycle.com/UP

Kost wel wat :roll:

Afbeelding
Zo duur dat ze zelfs de voorderailleur weg moesten laten :shock:
Je bent behoorlijk licht, wat heel wat opties opent. Ook met bagage ga je nooit buiten het ontwerpgebied van de meeste fietsen vallen. De Trek 520, Surly LHT en Salsa marrakesh (ik heb ze niet allemaal gescreend) zijn touring fietsen: een lage trapas en een relatief lange wielbasis. Ik heb een LHT en het is een zeer fijne fiets met bagage (rijder + bagage +100kg) omdat ie dan nog stijf genoeg is. Maar ik vind hem wat te plomp als woon werk fiets. Ik denk dat dat ook zou gelden voor de andere twee.
De geometrie van de Croix de fer (en gelijkaardig) is wat sportiever en het geheel wat soepeler, wat me een betere keuze lijkt voor een lichte rijder en in hoofdzaak woon-werk verkeer. In hetzelfde rijtje zit de Bombtrack arise tour. Nadeel van beide (en gelijkaardige) is dat ze niet erg brede banden aankunnen: met spatborden houdt het op bij 35 mm.

Gezien je in Antwerpen woont zou ik eens gaan horen bij rijwielen Smets (Cogelsplein) die hebben genesis, maar bouwen ook zelf op op basis van Velo Orange. Als je zelf kan bouwen, dan zou ik zeker eens kijken naar de Surly Midnight special: als woonwerk fiets zeker geschikt, en in deze omstandigheden volgens mij meer dan stijfgenoeg om mee te reizen. Voordeel van deze laatste is dat ie veel minder beperkt is qua bandbreedte en een sportieve geometrie heeft maar toch oogjes voor dragers.

(oh en vergeet geen naafdynamo: voor dagelijks woonwerkverkeer een zaligheid)
Surly’s zijn sterk - maar zwaar idd, zeker de touring versies.
Ik help Zeebaars een beetje met de zoektocht. Surly's wegen inderdaad vaak best veel.
Andere opties zijn o.a. de Kona Rove ST (Sutra LTD is wat duur) en de Canyon Grail.

Vragen daarbij:
Op de Canyon Grail zit een Shimano GRX400 en 600. Met wat is dat vergelijkbaar? Tiagra en 105?
Ik heb zelf de Cannondale Topstone 105. De Grail lijkt me vergelijkbaar, maar met betere specs?
Alleen zie ik precies geen nokjes voor een bagagedrager en spatborden? Die zitten er bij mij wel op.
Misschien is dan de Pinnacle Arkose D2 een betere optie?

Op de Rove ST zit een SRAM Rival 1. 1 x 11. Betekent dit een veel kleiner bereik dan 2 x 11 of zijn de stapjes groter?
Waar vind ik hierover uitleg? Ik weet dat het lichter is, minder onderhoud vergt, aangezien er minder onderdelen zijn en dus minder slijtage is, maar wat zijn de nadelen van slechts één blad vooraan?
Er liggen ook 650b wielen op, vormt dan een nadeel tegenover 700c?

De Genesis Croix de Fer 20 heeft zo'n half hydraulische/mechanische schijfrem. Dat lijkt me precies het slechte van twee werelden? Of zijn die best oké? Kan je dit eventueel op termijn updaten naar volledig hydraulische? De Croix de Fer 30 is boven budget.

De Bombtrack Arise Tour zit precies ook al boven budget. En die bar end shifters lijken ons niet altijd handig?

Veel vragen, alvast bedankt voor de antwoorden.
Juut schreef:
do 09 apr, 2020 10:08
Op de Rove ST zit een SRAM Rival 1. 1 x 11. Betekent dit een veel kleiner bereik dan 2 x 11 of zijn de stapjes groter? minder slijtage is, maar wat zijn de nadelen van slechts één blad vooraan?
Een 1 x 11 set-up heeft altijd een (veel) geringer bereik dan 2 x 11 (of 2 x 10)! Als je iets "allround" zoekt ben je met een 2 x of 3 x set-up beter en breder bediend.

Of een 1 x set-up minder slijtage oplevert is ook nog open voor discussie, want die ketting komt op het kleinste en grootste kransje wel erg scheef te liggen...

half hydraulische/mechanische schijfrem. Kan je dit eventueel op termijn updaten naar volledig hydraulische?
Ja, dat is geen probleem.
Het nadeel van 1 x 10, 11 of 12 is vooral dat bij voldoende bereik de stapjes tussen de versnellingen groter worden, net als bij een Rohloffnaaf. Ik vind dat vooral een probleem als je in een groepje lang hetzelfde tempo fietst, dan zit de juiste versnelling er net niet bij. Verder zal het vanwege de scheve kettinglijn (iets) sneller slijten. Het grote voordeel is dat het zo simpel mogelijk is,
Goh, nu ga ik het nog lastiger maken...
Als een Genesis Croix de Fer op je lijstje hebt staan, kijk dan ook eens naar de Genesis Vagabond. Met een sloping frame en de mogelijkheid om iets bredere banden te monteren (tot 50mm, zonder spatborden).
Tussen een Croix de Fer en een Vagabond ligt de Cotic Escapade (waar ik zelf op rijdt). Een gravelbike met een snufje mountainbike genen. Goed voor een tocht van 200km over asfalt, maar niet bang voor een rondje over de lokale mountainbikeroute.
Juut schreef:
do 09 apr, 2020 10:08
En die bar end shifters lijken ons niet altijd handig?
Ik vind dat wel mee vallen en mijn vrouw sinds kort ook, fijne manier van schakelen iig, kijk vooral ook naar de Salsa Marrakesh, mooie fiets!
Ruud-H schreef:
do 09 apr, 2020 10:58
Goh, nu ga ik het nog lastiger maken...
Als een Genesis Croix de Fer op je lijstje hebt staan, kijk dan ook eens naar de Genesis Vagabond. Met een sloping frame en de mogelijkheid om iets bredere banden te monteren (tot 50mm, zonder spatborden).
Tussen een Croix de Fer en een Vagabond ligt de Cotic Escapade (waar ik zelf op rijdt). Een gravelbike met een snufje mountainbike genen. Goed voor een tocht van 200km over asfalt, maar niet bang voor een rondje over de lokale mountainbikeroute.
En situeert die Fugio zich nog tussen die twee?
Ik zou gaan voor de Pinnacle Arkose mits de specificaties zijn wat je zoekt. Ik kocht eerder een MTB van dit merk, de prijs/kwaliteit is onovertroffen en de service van Evans is goed.
Barend shifters:
Dat werkt goed, maar in stadsverkeer verkies ik absoluut STI. Daarmee schakel je veel sneller en meer, voor toeren is barend prima geschikt.

Kona Rove ST: is een verleidelijk pakket, maar voor ie geschikt is om mee te reizen zit je wel snel een pak hoger qua prijs: tel bij de basisprijs rekjes, spatborden en volwaardige verlichting en je zit al snel in de regio van de bombtrack arise tour.

De Salsa Marrakesh zag ik nog voorbijkomen in de suggesties: ik vind dat Salsa daar rare keuzes maakt om bv een heel korte balhoofdbuis te nemen zowel naar boven als naar onder toe (omdat ze volgens mij vering willen kunnen inbouwen). Ik betwijfel of iedereen op dat frame een goede houding kan vinden. (op https://geometrygeeks.bike/ kan je snel geometrieën vergelijken.)

Hydraulische remmen inbouwen vereist het vervangen van de sti shifters: de TRP HyRD's gebruiken gewone mechanische hendels. Dus de kost om die upgrade te doen hant sterk af met of je sti hendels of barend shifters gebruikt.
EnriceV schreef:
do 09 apr, 2020 12:53


De Salsa Marrakesh zag ik nog voorbijkomen in de suggesties: ik vind dat Salsa daar rare keuzes maakt om bv een heel korte balhoofdbuis te nemen zowel naar boven als naar onder toe (omdat ze volgens mij vering willen kunnen inbouwen). Ik betwijfel of iedereen op dat frame een goede houding kan vinden.
De Marrakesh is niet suspension-corrected, dus niet voorbereid op een geveerde vork.