Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 29 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Flix schreef:
do 02 apr, 2020 09:51
En misschien nog even goed aan te halen over welke 'regels' we het hier hebben. Onder andere deze:

Voor iedereen in Nederland geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis indien mogelijk en ga alleen naar buiten als dat nodig is: boodschappen doen, de hond uitlaten, een frisse neus halen of iets voor een ander doen. Blijf op 1,5 meter afstand van anderen, behalve binnen uw gezin/huishouden. Ga zoveel mogelijk alleen op pad. Mensen werkzaam in cruciale beroepen en vitale processen gelden kunnen wel naar hun werk als dat nodig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
Bij de volgende overtreding van de regels door iemand met 'gezond verstand' volgt een pop-upscherm bij elk bericht op dit forum dat over fietsen gaat. Na drie overtredingen moet je in de Randstad gaan wonen. Hierbij alvast een voorproefje:

Capture.JPG
:wink:
Flix schreef:
do 02 apr, 2020 09:51
En misschien nog even goed aan te halen over welke 'regels' we het hier hebben. Onder andere deze:
Zelfde tendens in Belgie, maar daar is men iets explicieter ivm fietsen en andere beweging (zie officiele website)
maatregel 1.jpg
maatregel2.jpg
maatregel3.jpg
Hier wordt dus geen probleem gemaakt van fietstochtjes, mits inachtneming van afstandbewaring en hygiene.
Meer nog: het wordt aangeraden.

Ik blijf dus, zolang er geen lockdown komt, op de Vlaamse kasseien denderen - weliswaar erop lettend dat ik niet in contact kom met anderen (en zondag, wanneer het 20 graden wordt, ga ik wellicht niet fietsen, om crowding te vermijden). Is dat onredelijk, onverantwoord, asociaal en gevaarlijk?
Ik begrijp die laatste zin niet: “Mensen die werken in cruciale beroepen en vitale processen gelden kunnen wel...”
Flix schreef:
do 02 apr, 2020 09:36
alma schreef:
do 02 apr, 2020 06:56
Hierin moeten we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat is wat van ons wordt gevraagd.
Er wordt van je gevraagd dat je probeert de opgelegde regels en adviezen zo goed mogelijk op te volgen, zonder dat er handhaving voor nodig is van bv de politie. Dat wordt er van je gevraagd!
Inderdaad, en daarbovenop moeten we ook ons eigen verstand gebruiken en onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat is wat ik bedoel. We mogen naar buiten voor een frisse neus, maar we moeten zelf een inschatting maken of dit niet leidt tot situaties waarin het virus makkelijk kan worden overgedragen. Zelf woon ik trouwens niet in Groningen, maar in de randstad, en -anders dan jij lijkt te denken - houd ik me strikt aan de regels en richtlijnen. Die gelden voor iedereen.
Tja, met 'een frisse neus halen' kun je jezelf natuurlijk rijk rekenen, en dagelijks een dagtocht fietsen van 150 km...

763.jpeg
:wink:
Flix schreef:
do 02 apr, 2020 10:25
Tja, met 'een frisse neus halen' kun je jezelf natuurlijk rijk rekenen, en dagelijks een dagtocht fietsen van 150 km...


:wink:
Dat zou kunnen, maar dat doe ik niet, want ik gebruik mijn gezonde verstand :wink:

Ik ga wel nog een paar keer in de week een rondje mountainbiken op de Heuvelrug. Voor dag en ontij, als er verder nog niemand op pad is, en in een -voor mijn doen- rustig tempo.
nicolevelo schreef:
do 02 apr, 2020 10:14
Ik begrijp die laatste zin niet: “Mensen die werken in cruciale beroepen en vitale processen gelden kunnen wel...”
Ik begrijp dat er een kanjer van een fout in staat. Ik heb geleerd dat berichten met taalfouten erin niet van mijn bank, de overheid, of andere officiële instanties afkomstig zijn maar van oplichters, en dat ik het bericht moet verwijderen, niet op links klikken, en nóóit doen wat erin staat. :)

Carl
Op De Crem na heeft niemand in België dan ook een poging gedaan om de regels te kwantificeren, dwz een tijdsduur of perimeter vast te stellen voor de aangemoedigde buitenactiviteit. Overigens is de inschatting in België dat de bevolking de regels ik zou haast zeggen verbazend goed naleeft — tot nu toe, misschien blijft dat niet zo. Om terug te komen op de perimeter: ik begrijp niet hoe je dat zou kunnen "berekenen", bvb zoals Ivo M ergens zegt "de helft van de normale afstand".
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 10:50
. Om terug te komen op de perimeter: ik begrijp niet hoe je dat zou kunnen "berekenen", bvb zoals Ivo M ergens zegt "de helft van de normale afstand".
Die helft van de normale afstand wordt geadviseerd om te voorkomen dat door de training je weerstand daalt en je dus gevoeliger wordt voor infecties. Dat heeft verder niets met de druk op de openbare ruimte te maken.
alma schreef:
do 02 apr, 2020 10:56

Die helft van de normale afstand wordt geadviseerd om te voorkomen dat door de training je weerstand daalt en je dus gevoeliger wordt voor infecties. Dat heeft verder niets met de druk op de openbare ruimte te maken.
Dat heeft niets te maken met afstand maar alles met trainingsintensiteit. Je zou dus net beter lange, extensieve duurritten kunnen rijden ipv interval bvb.
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 11:02
alma schreef:
do 02 apr, 2020 10:56

Die helft van de normale afstand wordt geadviseerd om te voorkomen dat door de training je weerstand daalt en je dus gevoeliger wordt voor infecties. Dat heeft verder niets met de druk op de openbare ruimte te maken.
Dat heeft niets te maken met afstand maar alles met trainingsintensiteit. Je zou dus net beter lange, extensieve duurritten kunnen rijden ipv interval bvb.
Zoals ik in een eerder bericht al schreef, spelen hierbij zowel de duur als de intensiteit van de training een rol. Trainingen mogen niet te lang zijn, en zeker niet te intensief.
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 11:02
alma schreef:
do 02 apr, 2020 10:56

Die helft van de normale afstand wordt geadviseerd om te voorkomen dat door de training je weerstand daalt en je dus gevoeliger wordt voor infecties. Dat heeft verder niets met de druk op de openbare ruimte te maken.
Dat heeft niets te maken met afstand maar alles met trainingsintensiteit. Je zou dus net beter lange, extensieve duurritten kunnen rijden ipv interval bvb.
Al die adviezen over afstanden lijken me uit de lose pols geschud, maar het advies van de Vlaamse vereniging van sportartsen om je in een lus op max 1 uur van huis te bewegen heeft wel zinnige argumenten:

https://www.sportartsen.be/node/266 schreef: WAAROM EEN LUS?
  1. Je respecteert je de richtlijn van de overheid om in eigen buurt te sporten.
  2. Bij een probleem ... is er een grotere kans dat je nog in een redelijke tijd op eigen kracht thuis raakt of dat een huisgenoot je kan komen depanneren
  3. ... bij een onverwacht probleem thuis, kan de sporter snel terug zijn
Ik probeer heel goed de sociale interactie sterk te beperken. Fietsen zonder anderen tegen te komen kan hier in Groningen echter nog prima, Helaas af en toe nog wat Ebikers die niet snappen dat de regels ook op de fiets gelden, en wat racefietsers. Allebei ontwijk je op bospaden.
Ik moet zeggen dat de mensen zich zo langzaamaan vrijwel allemaal heel goed aan de richtlijnen houden. De sociale zelfdiscipline is verheugend groot.
Extreme handhaving:

Capture+_2020-04-02-14-16-49.png
:|
LOL. Er zijn ook wel filmpjes te vinden van hoe ze e.e.a. in India afdwingen: met stokslagen, of verplicht kikkeren en/of opdrukken.
Ik zie daarvoor hier ook wel een markt bij sommige 'wereldfietsers'. :wink:
bdr schreef:
do 02 apr, 2020 14:03
https://www.sportartsen.be/node/266 schreef: WAAROM EEN LUS?
  1. Je respecteert je de richtlijn van de overheid om in eigen buurt te sporten.
  2. Bij een probleem ... is er een grotere kans dat je nog in een redelijke tijd op eigen kracht thuis raakt of dat een huisgenoot je kan komen depanneren
  3. ... bij een onverwacht probleem thuis, kan de sporter snel terug zijn
Mja, op eigen kracht thuis raken betekent te voet en dus 5 km. Gedepanneerd door een huisgenoot is met de wagen en dus 50 km (of misschien 25 als je de wachttijd meetelt?).
Regel 3 lijkt me dan weer toegevoegd om tot het aantal van drie regels te komen.

Los daarvan lijkt me door de decimering van het autoverkeer de kans op een probleem natuurlijk gigantisch veel kleiner geworden. Gisteren kwam ik op een relatief drukke steenweg terecht waar de auto's eerst en vooral traag reden en ook nog eens 20m afstand hielden van elkaar, alsof de chauffeurs spontaan de afstandsregels voor voetgangers hadden doorgerekend naar hun voertuig!
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 15:40
Mja, op eigen kracht thuis raken betekent te voet en dus 5 km.
Op een afstand van ca 5 km van je woonplaats blijvend, kan je een rondje van ruim 30 km maken (cirkelomtrek bij straal = 5km).
nicolevelo schreef:
do 02 apr, 2020 19:19
Op een afstand van ca 5 km van je woonplaats blijvend, kan je een rondje van ruim 30 km maken (cirkelomtrek bij straal = 5km).
En hoe kom je dan bij dat rondje vanuit je huis?

Er komt dus nog twee keer 5 km bij :)
Ik fiets een keer of 3 in de week een rondje van 2 uur op de racefiets (Wel fris)
Meestal in de duinen of de ringvaart Haarlemmermeer,
Vrijwel geen andere fietsers.
Anderhalve meter aanhouden is geen probleem.

Dirk
Net weer gemerkt dat het in de supermarkt vele malen moeilijker is voldoende afstand te houden als tijdens rondje fietsen. Bij binnenkomst valt me meteen een jonge dame met mondkapje en handschoenen op. Die is serieus, denk ik nog. Later bij de kassa staat ze voor me, omdat ze iets vergeten is loopt ze rakelings langs me heen de winkel in, waarna ze met papiergeld betaalt. Ik krijg bijna de neiging er iets van te zeggen, echter anderen de maat nemen is het laatste wat ik wil.