Tja, ik was toentertijd al in Frankrijk, en ik zou diep terug moeten zoeken, maar ik weet niet beter dat er eind februari daar toen al een bredere waarschuwing was, waarom anders zou toen al het handen geven en de "embrassade" ontraden worden?
Het bewijst overigens dat je beter niet blindelings op de "deskundigen" afgaat, maar beter zelf nog eens goed kijkt naar wat bredere deskundigheid (wat overigens wel het nodige vraagt van je beoordelingsvermogen - er is veel bagger op het internet te vinden).
In hoeverre er een waterdicht bewijs is weet ik niet, maar ik heb al heel veel langer meegekregen dat de besmettelijkheid bij verkoudheid en griep vaak ook vóór de ernstigste symptomen optreedt. Ik kijk dan naar de thuissituatie: niet zelden zit er maar een beperkte tijd tussen het optreden een verkoudheid of griep bij twee partners ... zijn die dan sequentieel buiten de deur besmet, of is het gewoon de een die de ander besmet, nog vóór de eerste symptomen heeft ?
Tegen de tijd dat je met een keel- of longontsteking hoestend en proestend in bed ligt is het virus al ruimschoots aan zijn terugtocht bezig (en keel- en longontsteking zijn gewoonlijk niet onderling besmettelijk).