Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Libanon - Forum Wereldfietser

Fietsen in Libanon

A.s. vrijdag vertrekken John en ik voor drie weken naar Libanon. Binnenkort volgt er een reisverslag en landeninformatie.
Groetjes
Gudy

Heel veel plezier op jullie tocht en ik ben heel erg benieuwd naar hoe het is om in Libanon te fietsen. Alvast bedankt voor het geven van informatie voor de landeninfo. Dat wordt de eerste fietsinformatie over Libanon in de landeninformatie!!

Martin van Doorne

John en Gudy,

Tjemig, jullie weten wel weer een bestemming uit te kiezen, zeg! Libanon, dat klinkt net als Georgie vorig jaar weer niet erg veilig. Volgend jaar Algerije, Kongo, Afghanistan of Irak?

Groetjes (en toch erg veel plezier gewenst!!)

Dennis

Dennis,

Volgens de reisgids maakt onbekend onbemind!
Zodoende zullen we weinig toeristen tegenkomen en daardoor blijft de bevolking vaak veel aardiger tegen over toeristen.
En als je in je eentje (eigelijk tweetjes) over een romeinse opgraving loopt, of je struint door een kruisvaardersburcht, dan besluipt mij een fantastisch Indiana Jones-gevoel.
We zijn zoals je weet al vaker in deze regio geweest en het bevalt prima.
De media heeft het altijd over problemen in het midden oosten, maar ze bedoelen Israel!
In Libanon is het al mistens 10 jaar rustig op de grens met Israel na.
Die grens is voor ons niet echt interresant dus we blijven op gepaste afstand.

Tot ziens,

John.

Ach, als 't maar gezellig is en met jullie twee is dat gauw gedaan, dus dat wordt weer genieten tijdens alweer een prachtige tocht!! Genieten jullie trouwens ook een beetje voor ons (de achterblijvers)!?!?! :wink:,

Kan niet wachten op jullie verslag. Ze hebben vast internet op 't vliegveld te Libanon... dus we lezen jullie verslag zo....... tot over een paar uurtjes, zal ik maar zeggen.......
:P
Rena

In 2000 zijn we welgeteld drie dagen met de motor in libanon geweest
mooi divers land, grote stukken groen en heuvelachtig, mediterane kust. Ik vond Beiroet ook erg fascinerend, de tegenstellingen tussen geheel nieuwe gebouwen en vooral de moslimwijken waar overal de kogelgaten nog zaten.
De tempel bij Baalbek vond ik ook geweldig.
heel veel plezier en geniet van dat heerlijke midden oosten eten!
groetjes els

Dank jullie voor de leuke reacties
We zullen midden in de nacht aankomen en waarschijnlijk niet meteen gaan mailen :lol: Ergens in een hoekje op het vliegveld is vast wel een plekje om te slapen. Volgende ochtend vroeg op en wegfietsen.

De eerste dagen gaan we meteen de bergen in en de rust opzoeken. De drukke stad Beiroet zullen we nog even achter ons laten. We zullen langs vele oudheden fietsen. Als het aan mij ligt vele mensen ontmoeten.

We mailen wel.
Tot ziens op 8 november DE WERELDFIETSERMIDDAG :D
Daar heb ik ook veel zin in.
Hallo Allemaal

We zitten in Byblos zo’n 40 kilometer ten noorden van Beiroet. Byblos (bublos) is de Griekse naam voor papyrus. Biblion betekend boek of in het engels bijbel.
We zitten in een hele oude stad en morgen bezoeken we de 7000 jaar oude ruines. Het is een levendig stadje met veel visrestaurantjes. We hebben vanmiddag genoten van een duik in de Middelandse zee die heerlijk warm is. Vanavond hebben we een lekkere fruitcocktail op een terras gedronken. Het is dus echt vakantie. Heel veel kilometers hebben we nog niet gefietst omdat het een land is waar veel te zien is. Het is aan de kust ook vrij druk en bebouwd. Het heeft van mij de naam gekregen de randstad van Libanon.

De scheiding tussen oost en west Libanon is een gebergte wat vrij steil is. Overmorgen zullen we daar doorheen fietsen naar de Adonis vallei. Hier speelde volgens de griekse mythologie het verhaal van Adonis en Aphrodite die elkaars geliefden waren.

We begonnen in Beiroet, wat een mix is tussen oost en west. Er rijden veel luxe auto’s rond, een BMW X5 is hier kinderachtig.Een Mercedes 600 sel 12 cilinder is veel beter, en zie je veel. Niet zo gek , voor een euro krijg je ongeveer 14 liter benzine.
Ook zie je veel grote speedboten, net miami vice. De beelden die je hier op je netvliezen krijgt kunnen heel erg varieren. Het ene moment zie je een enorme poster met Ajatollah Ghomeini en een minuut later zie je een cabriolet met twee in bikini’s ‘geklede’ dames wegscheuren.

In ‘downtown’Beirut, het deel wat tijdens de burgeroorlog is platgegooid, is nu een winkelparadijs gebouwd met alleen maar luxe kledingwinkels en parfumerieen en chique theehuizen. Ze proberen de sfeer van het Parijs van het Midden Oosten weer terug te krijgen.

We hebben een eenvoudig hotel gerund door Druzen in een Christelijke wijk. We hebben net Michel ontmoet een eigenaar van een antiekwinkel en oud-zeezeilkampioen. Aan het eind van onze vakantie zoeken we hem weer op om te gaan zeilen.

De Boulevard in Beiroet is een ware bezienswaardigheid. Je ziet hier allerlei verschillende mensen. Van joggers en skaters in blote navelshirtjes tot geheel in het zwart gesluierde vrouwen die naar de zee kijken. Ik sprak een aantal van de in de chador gehulde dames, maar dit waren toeristen uit Iran. Ze vonden het allemaal heel interessant om met mij op de foto te gaan. De mensen zijn hier heel vriendelijk. Iedereen groet je met “ Welcome in Libanon”. Bij de zonsondergang aan het strand ontmoeten we een vissersfamilie van wie we koffie Arabica krijgen. Ook ontmoeten we Walid en Noura, Amerikaanse Libanezen die hier op vakantie waren. De zonsondergang is waanzinnig mooi. De hele zee en lucht was roze en paars gekleurd.

De sfeer in Libanon hier best Amerikaans. Overal zie je mac donalds en KFC en Burgerking inclusief bewaking. De stad uitfietsen was een hele toestand. De wegen zijn 4 baans breed en de mensen rijden als idioten. Je ziet porsches voorbijscheuren en zelfs een Ferrari. Om de 50 meter staat een billboard en als je een kilometer hebt gefietst heb je de hele supermarket gehad. Van doperwtjes tot de meest luxe juwelen staan erop de billboards. Nahr el Kalb is een stadje aan de drukke snelweg en een groot Jezusbeeld a la een stad in Brazilie domineert het stadje. Hier heb je het dal van de huilende wolf. Duizenden jaren zijn hier legers doorheen getrokken en hebben een rotsinscriptie achter gelaten. Er zijn inscripties van de Israeli’s Napoleon, kruisvaarders, romeinen en phoenisiers.

We fietsen richting de Jeitta grotten, zo’n 25 kilometer buiten Beiroet. Dit is een van de mooiste natuurwonderen die we ooit hebben gezien. Je bent even op een heel andere planeet. De jeitta grotten zijn druipsteengrotten die tot de mooiste ter wereld behoren.
Het gaat kilometers diep de bergen in over keurig aangelegde paden die lijken te zweven.
We komen door enorme zalen met grote stalactieten en stalacmieten of iets dergelijks.
Afijn het het heel mooi geboetseerd door moeder natuur en de kleuren zijn ook fantastisch. Er zijn hoge grotten en lage en door deze gaan we per boot. De verlichting is ook schitterend en zelfs de snoeren zijn weggwerkt. Vandaag zijn we vanaf Jeitta naar Byblos gefietst een rit langs de kust. Onderweg bij een viswinkel zagen we twee pelikanen zitten. Ze bedelen hier elke dag om vis. De weg waar we overheen fietsten was gelukkig een iets rustigere weg met nog steeds idioten als bestuurders.
We kijken er naar uit om wat rustigere wegen te fietsen. Maar er valt een hoop te zien hier. Tot nu toe is het echt een vakantieland. Aardige mensen, lekker eten, veel bezienswaardigheden en je kan er ook nog wel fietsen.

Pff net viel de stroom uit en zaten we in het donker. Gelukkig waren het geen Georgische perikelen of Italiaanse toestanden en konden we na een paar minuten onze email afmaken.

Veel groetjes
Gudy en John

Dit verhaal doet me verlangen naar een dialezing! Wanneer kunnen we daar op rekenen? 8 November? Kijk er nu al naar uit!

Hallo John en Gudy,

Ik lees met verbazing jullie verhaal. Ik was er in 1986 en toen was het geen pretje. Dat was de tijd dat Terry Waite gegijzeld was, van Irangate, Amerikaanse bombardementen op Libie, dagelijks kartoucheraketten van Hezbollah op Israel en bombardementen van Israel op Libanon. Als ik nu jullie verhaal lees, kan ik bijna niet geloven dat we het over hetzelfde land hebben.
Ik ben toen uitsluitend in volledig door Syrie gecontroleerd gebied geweest en dat was 'veilig'.
hallo Wereldfietsers

Hier volgt het tweede verslag uit Libanon. Theo het is inderdaad hetzelfde land. De burgeroorlog ligt nog vers in het geheugen van de mensen. Rena zijn er geen andere dialezers voor 8 november? :wink:

Hallo allemaal,

We zijn vertrokken uit Byblos na een lekkere maaltijd met vis en diverse mezze in het beroemde restaurant van Pepe. Hier kwamen jaren geleden beroemde mensen zoals Brigitte Bardot en Marlon Brando eten. Hij heeft ook een klein museum bij zijn restaurant. De oude baas is op vele foto's aanwezig en er hangen ook foto's van de miss-Europe verkiezing van afgelopen jaar. Zo te zien geniet hij met volle teugen van al het vrouwelijk schoon. Als we wegrijden zien we een imam wegscheuren in een amerikaanse slee. De mensen die we in Libanon ontmoeten die raden het allemaal af om de bergen in te gaan met de fiets. Impossible zeggen ze maar wij negeren hun adviezen, want de Libanees is weinig sportief en zit het liefst met zijn kont in een grote auto.

Het drukke auto verkeer in de laagvlakte en langs de kust is vrij hinderlijk voor een fietser. Het klimmen naar Afqa gaat moeizaam. De wegen zijn verschrikkelijk steil en 16 procent is heel normaal. We worden bijgestaan door de vele beeldjes van Jezus die langs de kant van de weg te zien zijn. Af en toe roept nog iemand toe " God Bless you". Allemaal goed bedoeld maar het klimmen blijft lastig. De weg wordt ook steeds rustiger. In het dorpje Qartaba gaan we pizza eten. Het is een gezellige boel met een aantal jongens. Ze willen van alles weten. Ze zijn Christen, maar ze zijn niet altijd even vriendelijk naar de moslim medemens toe. De burgeroorlog zit bij velen nog vers in het geheugen. Uiteindelijk willen ze met zijn allen met mij op de foto en de pizza's en de cola kregen we gratis.

We rijden Afqa in, het blijkt een shiitisch dorp te zijn.
Overal hangen posters van Ajatollah Khomeini en andere religieuze leiders.
In Afqa ligt de beroemde grot van Adonis. Hier zijn Adonis en Aphrodite elkaars geliefden geworden. Afrodites man werd jaloers en doodde de jonge mooie Adonis. In dit dorp is niet alleen Adonis gedood, maar vier dagen geleden ook een shiitische moslim. Hij werd vermoord om religieuze motieven. Het hele dorp is in de rouw en overal hangen zwarte vlaggen uit. Vandaag is de man begraven. Er hangt een onweersbui boven ons, terwijl we bij de grotten zijn.
De eerste druppels vallen naar beneden. Jimmy onze reddende engel kwam naar ons toe. Hij bracht ons bij Sohar (mama Susu). Mama Susu is weduwe en houdt van gezelschap. Iedereen komt even langs om een bakkie thee of koffie te doen. We kunnen blijven eten en slapen. Het is een schat van een mens voor ons. Af en toe komen er mensen binnen allemaal om ons te bekijken. Gelukkig hebben we een boek over Nederland bij ons en we maken grappen dat Gudy het kaasmeisje is op een van die foto's. Een gesluierde buurvrouw reageerde heel enthousiast en die wilde wel het Volendamse vrouwtje zijn. Een van de jonge meiden die ook kennis met ons maakt draagt een hoofddoekje en de andere loopt er heel sexy bij. Wat ons toch wel verbaast in zo'n streng gelovig dorpje. Voor Mama Susu is iedereen gelijk het maakt niet uit welk geloof. We hebben in het land ook wel andere verhalen gehoord.

Het is echt een land met tegenstellingen. Drie kilometer verderop ligt weer een heel Christelijk dorp. En even verderop loopt er een arabier met een krulsnor in een traditionele zwarte pofbroek. Hoog in de bergen zien we ook posten met commando's. Ze zijn hier voor bergtraining en vaak vragen we aan hun de weg. Vaak zijn ze heel aardig en belangstellend en geven snoep en koeken aan ons. We klimmen door naar Laqlouq, het ski gebied van Libanon. Er ligt nu helaas geen sneeuw op 1900 meter hoogte. We vinden geen hotels die open zijn en besluiten om verder te fietsen. We dalen een heel stuk af en moeten vervolgens weer 500 meter klimmen naar Harissa. Hier zijn geen hotels maar gelukkig veel stilte en we vinden een mooi kampeer plekje tussen hoge kalksteen rotsen. De zonsondergang hier is prachtig. Er komt ook al snel mist opzetten. Om half 7 is het donker en dat wordt een lange nacht op de matjes.

We vervolgen onze weg door de bergen en het blijft supersteil. Het is klimmen en afdalen, want we moeten elke keer een kloof door. We zijn een beetje moe van al die supersteile klimmetjes en we besluiten om af te dalen naar Tripoli. Dit gaat lekker en we komen door mooie dorpjes heen. De dorpjes tegen de kust die zijn weer wat moderner. Tripoli is een islamitische stad en het verkeer is druk. Onze eerste indruk was na die stilte, waar zijn we nu weer terecht gekomen, wat een klerezooi. De oude stad en de souks zijn heel leuk.
Net als in Syrie heb je er vele snoepwinkels.

Echt iedereen met wie we te maken krijgen is geintreseerd en uitermate beleefd. Het voelt als een warme deken zo welkom zijn we overal. Plotseling horen we "Hi mate, what are you doing on a bushbike?" Een Libanees met dertig jaar werk achter de rug in Australie laat even weten dat hij er is. Veel inwoners hebben hun heil buiten Libanon gezocht vanwege de burgeroorlog. Maar ze zijn ook weer terug gekeerd om het land op te bouwen.

Morgen gaan we een speciale toestemming halen bij het buro voor toerisme om de eilandjes voor de kust van Tripoli te bezoeken. Over twee dagen gaan we verder richting het noorden om vandaaruit naar de Bekaa Vallei te gaan. Tot nu toe is Libanon een fantastisch land met aardige mensen. Het fietsen is soms minder leuk vanwege de drukte of de steile wegen.

Groetjes
Gudy en John

Ik heb even navraag gedaan, maar als het goed is dan zijn er al twee dialezingen voor 8 november. Is reserve goed?

Verder is het op en top genieten van jullie verslagen. Het is nog net geen vakantiegevoel op m'n werk, maar ik hoef niet eens m'n oogjes te sluiten om het voor me te zien. Wat een heerlijk vermaak zo op je werk (hahahaha). :P

Groet,
Rena
Hallo Allemaal

Tripoli heeft een mooie kleurrijke souk met oude Kahns dit zijn overdekte markten met mooie gewelven. We bezoeken de Grote Moskee, waar ik een zuurstokroze chador aankreeg. Ik vroeg de man nog of hij een andere kleur had, maar veel keus had hij niet. We bezoeken het Al Jadid badhuis wat gerestaureerd wordt. Tripoli staat ook bekend om het kruisvaarderskasteel van Raimond St Gilles. Het ligt op een hoge heuvel midden in de drukke stad. We hebben een prachtig uitzicht op de stad hier vandaan.

Per vissersboot gaan we de volgende dag naar de eilandjes 5 kilometer voor de kust van Tripoli. Het is een mooie tocht en het water is zo helder dat je wel meters diep kan kijken. De kleuren varieren van allerlei soorten blauw tot lichtgroen. We werden begeleid door Lena, een dame van een buro voor behoud van de eilanden. Haar salaris wordt betaald door internationale organisaties. Zij vertelde van alles over de natuur op en rond de eilanden.

Afgelopen dinsdag zijn we vertrokken richting Bekaa valei. We gaan via de kust een stuk noordwaards en volgen de Syrische grens naar het Oosten. De stad uitkomen ging dit keer vrij gemakkelijk, maar het was druk. Misschien wennen we eraan. We komen langs mooie strandjes die mooi geweest zijn en nu als afvalstortplaats dienen. Na 15 kilometer komen we in een heel erg lelijk en armoedig dorpje aan.
We bestellen een broodje falafel. Ze hebben zamzam Cola uit de Emiraten en ook Mekka Cola waarvan een gedeelte van de opbrengst naar de Palestijnen gaat.

Al snel worden we aangesproken en een aardige jongen die verteld dat we midden in een Palestijns vluchtelingenkamp zitten. Overal hangen pamfletten met anti-israelische leuzen. We worden uitgenodigd bij de aardige jongen voor koffie. Hij blijkt juwelier te zijn. Juwelen verkopen gaat in dit land net zo makkelijk als aankopen. Als de tijden slechter gaan worden de juwelen verkocht of geruild voor iets kleiners. Het kamp bestaat sinds 1948 en is het oudste kamp in Libanon. Vier jaar geleden is dit kamp aangevallen door de israelische zeemacht. In Libanon zijn rond de 350.000 vluchtelingen. De inwoners van de kampen hebben niet de zelfde status als een Libanees en worden erg geremd in hun ontwikkeling en economie. Een voorbeeld: hogergeschoolden zoals advocaten kunnen niet buiten het kamp werken. Er is een zeer hoog percentage van werkeloosheid, rond de 20 procent. Alleen de groente en fruitverkopers mogen buiten het kamp werken omdat er geen groente en fruit binnen het kamp verbouwd wordt. Er rijdt een fruitverkoper door de straat en via een megafoon prijst hij zijn waren aan. Bijna iedere oude man heeft nog een sleutel van zijn huis in b.v. Haifa of Jeruzalem. Ze lieten hun huis achter met het idee dat na een maand oorlog ze weer naar huis konden terugkeren. Nu meer dan 50 jaar later wonen ze nog steeds in kampen en hopen ooit weer eens terug te keren. Ook de jonge mensen willen graag een eigen land en zijn bereid ervoor te sterven.

We fietsen verder en laten het kamp achter ons met een rot gevoel. De auto's worden steeds ouder maar ook minder in aantal. De weg stijgt in het begin geleidelijk. Er gaat een auto voorbij met een man met een cowboyhoed op zijn hoofd, daarnaast zit een traditioneel geklede arabier met een arafathoofddoek.
Tegen de avond komen we in Qubaiat aan. Dit is een Christelijk dorp omgeven door Moslim dorpen. We vragen naar een hotel, maar de mensen sturen ons naar een klooster. De weg kunnen we niet vinden want het wordt al donker. We komen aan bij het huis van Albert en Lodi. We worden uitgenodigd om te blijven slapen. Voor mij ligt er een charmante lichtblauwe pyama klaar met grote bloemen. Albert nodigd ons uit om een stukje te gaan rijden met zijn auto. De auto is zijn trots en hij rijdt er graag mee. Lodi, ik en de twee kinderen waren in pyama gekleed, maar dat geeft allemaal niets. We maken een mooie lichttoer door de stad en over de heuvels van de omgeving van Qubaiat. Ook halen we warme maanzaadbrood met pizzavulling voor na de rit. Albert is militair met de rang sergeant-chef. Hij laat heel trots zij kalashnicov zien en we mogen hem allebei vasthouden. Albert heeft gevochten in de burgeroorlog tegen de hezbollah, waar hij nog steeds geen goed woord voor over heeft. Hij heeft diverse wonden aan zijn benen, armen en hoofd. Albert vond het een griezelig idee dat we naar de Bekaa vallei gaan omdat daar zijn voormalige vijand woont.

De volgende dag gaan we vroeg weg omdat Albert en Lodi ook allebei moeten werken. Dat komt goed uit omdat we veel moeten klimmen. De weg gaat van 700 meter hoogte naar de 1500 meter en supersteil. Maar we zijn er dan nog niet, want hij gaat ook een aantal keren naar beneden. Het is heel inspannend en heel warm om hier te fietsen. We fietsen hoog boven een diepe kloof en dan horen we ineens het geluid van helicopters. Ze vliegen ongeveer 200 meter onder ons, vlak boven de bodem van de vallei.
Wat is er aan de hand, zoveel helicopters, is het misschien hommeles? Even later zien we dat ze grote waterzakken dragen en tijdens een pauze zien we ze water innemen uit een enorme zak boven op een heuvel. Ze zijn een grote brand aan het blussen in het dal beneden ons.

We klimmen weer verder en halen een warm brood uit een klei-oven. Het deeg wordt als pizza opgegooid en daarna op een kussen gelegd en daarmee plakken ze het brood op de zijkant in de oven. Een warm klusje in dit land. We gaan afdalen naar Hezbollahland (Bekaavallei). Ayatollah Khomeini lacht ons vriendelijk toe. In Hermel wapperen bijna overal gele vlaggen met een vuist en een geweer. Ook zien we vele muurschilderingen van diverse religieuze leiders. De mensen groeten ons vriendelijk in het dorp. We zien geen gevaar. We dalen af naar Nahr al Assi, een rivier die uiteindelijk de Orontes rivier wordt en via Hama (Syrie) naar Turkije stroomt. We eten hier forel en mezze. We konden toezien hoe ons hapje uit de vijver werd geschept.

Vandaag zijn we langs de piramide van Hermel gereden, een misterieus bouwsel waar niemand de oorsprong van weet. Het staat er al minstens 2500 jaar. We zien nevel hangen in de bekaa vallei, maar het wordt al snel warm zo rond de 35 graden in de schaduw. In het zonnetje is het bijna niet uit te houden. Na ieder half uur fietsen stappen we af op een plekje in de schaduw en drinken we water of cola. Verder hebben we nog een briesje tegenwind zodat je lippen op een gegeven moment aanvoelen als leer. De 60 kilometer die we vandaag aflegden waren dus ook niet echt comfortabel. Het landschap ziet eruit als een woestijn met aan beide kanten hoge bergen. Toch groeien er nog wat bloemen zoals krokussen. Verder zie je veel afval langs de kant van de weg, wat lekker ligt te rotten en stinken in de zon. Af en toe ruiken we ook de kadavers die langs de kant van de weg liggen. In een klein winkeltje bestellen we weer wat drinken, en zodra we buiten zitten krijgen we beide een pizza aangeboden. Ook hier alleen maar aardige mensen.

We zijn nu in Baalbek , waar volgens de reisgids de mooiste romeinse tempels van het midden oosten liggen.
Ook ligt hier in een steengroeve de grootste steen ter wereld. De wetenschappers weten nog steeds niet hoe ze deze stenen van 40 x 4 x 4 meter naar de tempels hebben vervoerd. Morgen gaan we de tempels bezoeken en de dag daarna gaan we verder naar het zuiden.

Heel veel groeten
Gudy en John

Hi di hi,

Het klinkt alsof jullie een wereldreis aan het maken zijn van maanden, zo niet jaren.
Geweldig……. Wil ik ook……. Ben jaloers……..

Wanneer kunnen we dia’s komen kijken???? Uiteraard met lekkere Libanese hapjes!!!

Rena
:wink:
Hallo Allemaal

De Romeinse historicus Plinius zei ooit: Wij maken grote reizen om dingen te zien waarop wij in onze woonplaats geen acht slaan.

We bezoeken de antieke stad Baalbek. Na verovering van Alexander de Grote hebben ze de stad Heliopolis genoemd, stad van de Zon en de Romeinen gebruikten ook deze naam. De tempels, in totaal drie, die van Venus, Bachus, Jupiter zijn een van de grootste ter wereld. Vooral de tempel van Bachus is een van de mooist gedecoreerde tempels in de romeinse wereld. Het is groter dan het Parthenon in Athene. In het museum wandelen we door de complete geschiedenis van Baalbek.
Savonds zien we de zon ondergaan tussen de tempels. De hemel is roze rood gekleurd. We eten wat op een terras en plotseling horen we een ziekenwagen. Er komt een scooter voorbij, die een toeter heeft die het geluid van een sirene van een ziekenwagen nabootst. Ook komen erna vele autos toeterend langs ons. Iedereen hangt uit het raam. Het is Vrijdag en voor de moslims een dag om te trouwen.


De volgende dag fietsen we naar Zahle, een christelijke plaats op de rand van de shiitische Bekaavallei. Overal langs de weg wapperen de gele Hezbollah vlaggen. Ook zien we vlaggen waarop een slang met blauwe davidsterren wordt verscheurd door een havik. We zien veel van dit soort anti Isralische propaganda. We fietsen langs sloppenwijken. Huizen zijn gemaakt van karton en jute zakken. Kinderen spelen hier vrolijk rond en vrouwen zitten te kletsen met elkaar. Ik ga hier een rondje lopen en probeer een gesprekje aan te knopen met de vrouwen. Dat is moeilijk want ze spreken alleen arabisch maar met handen en voetenwerk komen we wat van elkaar te weten. Het zijn kampen voor syrische gastarbeiders die in de zomer en herfst hier werken en in de winter en lente weer terug gaan naar hun vaderland.
Khomeini neemt afscheid van ons en we komen weer in Maria en Jezusland. Het is hier een stuk georganiseerder..

We gaan naar Ksara een wijngaard, die een van de oudste van Libanon is. Hier mogen we de heerlijke wijnen proeven en krijgen een rondleiding in de grotten.
Daarna gaan we een wandeling door Zahle maken. Zahle is een mooie luxe stad, een soort miniatuur Beiroet. De bevolking is overwegend Grieks-Katholiek. Overal heb je luxe winkels en mooie ottomaanse huizen. Langs de rivier heb je parken en een boulevard met lantaarns. We zien ergens op een heuvel midden in het dorp een leuk huis met allemaal druivenstruiken, kruiden en vogelkooitjes. Een mannetje met een zwarte bril staat naar ons te wenken. Hij heet Jozef en we worden uitgenodigd bij hem en ze vrouw Antoinette voor de thee. Jozef zijn oudste zoon is in de burgeroorlog gesneuveld. Wij krijgen fotos van zijn 8 kinderen te zien. Van de heerlijke thee krijg ik van Antoinette een grote zak mee. Wat een hartelijke mensen allemaal hier in het land. Aan het eind van het dorp zitten langs een riviertje een aantal luxe restaurants.
We kiezen een mooie uit en het blijkt dat de paus daar een paar jaar terug heerlijk heeft gegeten. Ze zijn er zo trots op dat het in de menu lijst vermeld staat.

De volgende dag gaan we naar Beitedine in het Chouf gebergte. Het eerste stuk van de weg is erg druk, want het is het belangrijkste knooppunt tussen Damascus en Beiroet. Het landschap van het gebergte is dichtbebost met naaldbomen. Vele kalksteenrotsen hebben de mooiste kleuren van oker tot dieprood.
Het chouf gebergte begint met het dorpje Ein Dara en daar gaan we op een terras zitten. Het is Zondag en de kerk is net uit. Iedereen wandelt hier in zijn mooiste kleren en alle gebakswinkels en terrasjes zijn open. We eten hier een lekker stuk kwarkgebak. We gaan eindelijk weer eens verder en we komen in nog meer van die mooie dorpjes. Er staan vele villas tegen de heuvels gebouwd. De dorpen worden overwegend bewoond door de Maronieten en Druzen. In de burgeroorlog hebben deze mensen tegen elkaar gevochten, maar nu handelen ze weer met elkaar net als voor de burgeroorlog.

We moeten opschieten want we komen er achter dat op Maandag het Beitedine paleis gesloten is en rond de klok van 2 uur bereiken we het mooie paleis.
Het is een sprookje om te zien en het is in het begin van de 19e eeuw gebouwd olv een Ottomaanse gouverneur. Het is gebouwd in Ottomaanse stijl, een mix tussen venetiaans en arabisch. Binnen in de ontvangst kamers heb je mooie beschilderde casettenplafonds. Ook heeft het paleis diverse turkse theebalkons met gekleurd glas en houten panelen. Er is veel ingelegd marmer aan de buitenkant van het paleis te zien.
In de stallen van het paleis heb je nu een permanente tentoonstelling van de mooiste byzantijnse mozaieken van het Midden Oosten. Ook is er een museum van Kamal Jumblat een voormalig druzenleider die politiek actief geweest is in Libanon. Hij en de Palestijnen wilde een einde maken aan de permanente macht van de Maronieten in Libanon. Hij is in 1977 vermoord.

De volgende dag gaan we oop druzenjacht. De oude druzen lopen vaak in mooie kleding. Ze dragen een traditionele arabische broek waarvan het kruis tussen de knieen hangt. Ze hebben vaak alleen zwarte kleding aan en dragen een fez omwikkeld met een witte tulband. Ook zijn ze vaak voorzien van een imposante witte baard. Mooie mannen, met maar een slechte eigenschap, ze willen niet op de foto!
Ze hebben een hoge religieuze status en bemoeien zich niet graag met aardse schepsels zo als wij. De vrouwen zijn eveneens in het zwart gekleed en dragen een hele lange dunne witte sluier.
Het druzen geloof is voortgekomen uit de shiitische islam maar het wijkt van het islamitische geloof af. Ze geloven o.a. in reincarnatie. Mohammed is niet hun eigenlijke profeet en de Koran niet hun geschrift. Ze hebben 7 heilige boeken die de Al Hikma worden genoemd. De oudere druzen worden ook wel wetenden (oekhal) genoemd en staan de onwetenden te woord.

We ontmoeten in Gharife Kamal die ons uitnodigd voor de thee. Hij is druus en dr. en woont in Canada. Hij is nu op vakantie en vertrekt over een aantal dagen weer naar Cananda. Het is de zoveelste Libanees die in het buitenland woont en werkt. We vertellen hem onze wens wat betreft het fotograferen van mooie oude druzen. Hij kan ons helpen en neemt ons mee naar een man met de geestelijkle rang van sjeik.het blijkt een zeer oude man van 95 jaar te zijn die niet veel meer ziet. Vrouwen mogen geen ingewijde druus (oekhal) de hand schudden. Er zijn echter wel vrouwen die ook ingewijd zijn. De man mag die vrouw geen hand schudden. Oude mensen leven vaak celibatair en hebben een status van een soort heilige. Het zien van of het handenschudden met deze mannen geeft veel geluk, voorspoed en wijsheid.
Voor meer informatie zie: www.druze.ca
Oje het is al weer laat en over anderhalf uur is het donker. We moeten nog ongeveer 30 kilometer fietsen naar Sidon. Het is voornamelijk afdalen. We fietsen langs een heel groot klooster wat boven op een heuvel ligt. Het is Deir Moukhalles een grieks katholiek klooster wat is gebouwd op een plaats waar ooit een wonder gebeurde.
De vegetatie verandert langzaam en er staan vele bananenbomen en palmen. We zien vanuit de bergen de zon in de zee zakken. In Sidon komen we meteen in de arabische chaos terecht. Er is maar een hotel, helaas en een hele smerige. We hebben geen keus dus we brengen daar de nacht door.

In Sidon heb je weer vele souks en khans. Overal verkopen ze gekleurde plastic keukengerei en vele kitscherige spullen. Naast de juwelier zit een slager en door de hele souk klinkt arabische muziek. O.a. ook muziek van Feirouz, die door de meest Libanezen erg wordt gewaardeerd. Zij is dagelijks te beluisteren op de radio. Je moet er echter wel vroeg voor uit je bed. Het is van 7 tot 9 uur.

Er is een kruisvaarderskasteel op een schiereiland in zee. Helaas mogen we dit niet bezoeken want ze zijn alles aan het restaureren. De foundation Audi betaald bijna alles van de restauratie. Familie Audi is de rijkste familie (bankiersfamilie) van Libanon. We bezoeken het zeepmuseum in een mooi gerestaureerd gebouw. Over tien jaar zal heel Sidon er anders uit zien. Nu zijn vele gedeelten van de souks nog een grote rotzooi.

Morgen vertrekken we naar Beiroet waar we nog een aantal dagen blijven. Hoe lang weten we nog niet precies.

Groetjes
Gudy en John
Hallo Allemaal
We nemen een extra dag in Sidon dus ook in het vieze hotel. De eigenaar is aardig en bied ons koffie aan. Die uitnodiging slaan we af.
In de juwelierswinkel naast ons ‘hotel’ vraagt Gudy om een nieuw horloge bandje.
Na het uitzoeken van het bandje en veel kletsen met de aardige eigenaar kijken we nog wat rond in zijn mooie winkel. Kijk, zegt Gudy, wat een akelig horloge! Het blijkt een horloge te zijn met op de wijzerplaat en afbeelding van de Twintowers waar een vliegtuig in vliegt.

Als je er oog voor hebt zie ook in dit stadje veel afbeeldingen met anti semitisme en anti Amerikaanse uitingen. In het Palestijns vluchtelingenkamp wezen jongens de Amerikaanse vlaggetjes op onze Cannondale fietsen aan, dus die hadden daar ook oog voor. Sidon was heel anders als we ons voorgesteld hadden. In het stadje komen ook niet veel toeristen terwijl het er toch mooi is. Na 12 jaar zie je nog steeds de sporen van de burgeroorlog. We bekijken de zonsondergang richting het kruisvaarderkasteel.

De volgende dag vertrekken we vroeg uit het donkere gore hol. Het is nog relatief rustig op de weg. We gaan de eerste 5 kilometer via de autoweg en daarna komt er een parallel weg langs de kust. De dorpjes zijn niet echt mooi, veel betonnen gebouwen en er zijn bijna geen faciliteiten voor toeristen, wat ten noorden van Beiroet wel te vinden was. We zien een groep hardlopers, die aan het trainen zijn voor de marathon van Beiroet a.s. zondag 19 oktober 2003. Ze moedigen ons aan en wensen ons een goede reis. Maar die reis is jammer genoeg bijna voorbij.

Er staan vele bananenplantages en in de valleien ook citrusbomen. Als je weer een dorp met een ander geloof binnenfietst zie je elke keer weer militairen. Vaak zien ze er angstaanjagend uit met hun volgehangen uniformen. Ze hebben een M16 machinegeweer waar een gevuld magazijn in zit. Op de grote belangrijke verkeersknooppunten zijn ze ook uitgerust met kogelvrije vesten. Ze dragen ook enorme messen en ze hebben vaak een donkere zonnebril op. Ze kletsen veel met hun mobiele telefoon. De roadblocks in de Bekaavallei hadden soms Syrische soldaten. Hun uniformen waren versleten en hun auto’s zijn niet veel beter.

We naderen Beiroet en we moeten een gedeelte over de snelweg fietsen om het vliegveld te ontwijken. Het vliegveld heeft een landingsbaan in zee. De snelweg duikt op een gegeven moment een tunnel in. Door de zuiging van het verkeer hebben we een behoorlijke meewind en we scheuren met een snelheid van 45km/h door de tunnel. Kompleet opgefokt komen we eruit, wat een hel met al dat toeterende verkeer.

In het westen van Beiroet is het overwegend moslimgebied. Het begin van het westen van Beiroet was een armoedige buurt maar naarmate we dichter bij het centrum komen wordt het steeds mooier. De laatste 7 kilometer kunnen we over de boulevard fietsen. Hier geen auto’s die langs ons scheuren, hier hoeven we alleen de in dikke trainingspakken gehulde joggers te ontwijken. Af en toe skate er iemand voorbij. We nemen een hotel in de wijk Hamra. Dit is een gezellige wijk. De American University ligt hier in de buurt. Het studeren aan deze universiteit is alleen voor de allerrijksten weggelegd. In de buurt zijn vele pubs en eettenten te vinden. Het is ook een belangrijk zakencentrum waarvan Bliss Street een van de belangrijkste staten is. Hier staan vele hoge torenflats en mooie gebouwen. Maar ook in deze wijk zijn ze nog steeds aan het restaureren.

Tegen de avond maken we een wandeling over de boulevard. Het is een drukte van belang. Je ziet hier mensen in alle soorten en maten. Af en toe fietst er een broodjesverkoper langs met de traditionele Libanese maanzaadbroden. Twee stoere jongens staan naar ons te zwaaien. Ze willen met hun gespierde lichamen op de foto, maar ze waren te lui om uit hun stoeltje te komen. De armere bevolking die niets in de dure restaurants kunnen kopen vind je op de boulevard. Ze nemen hun eigen eten mee en creëren hele maaltijden op hun gasbrandertjes. Ze drinken ook een kopje koffie uit de glimmende thermoskannen van de koffieverkopers die op de boulevard rondwandelen. De Miami toestanden; dure auto’s, stoere mannen en sexy vrouwen, vind je meer nabij het centrum. Hier zijn ook de dure hotels en restaurants. Er zijn voornamelijk privé-stranden waar je vet voor moet betalen als je een duik in de zee wilt nemen.

We bezoeken ook weer down town, de dure winkel en restaurantbuurt van Beiroet.
We horen van een Libanees dat hier de terrassen voornamelijk door toeristen uit Saoedi Arabië en de golfstaten worden bevolkt. Ze komen hier verkleed in Europese kledij om te zuipen, te gokken en naar de dames van plezier te gaan. In hun thuisland is dit allemaal wat lastiger, want stel je voor dat de buurman je ziet.

De volgende dag gaan we naar het Nationaal Museum. Hier wandelen we door de geschiedenis van het land. Er zijn vele phoenisische beeldjes te zien. De christenen van het land noemen zich vandaag de dag nog Phoenisiërs. Sierraden en munten zijn er te vinden uit de Hellinistische en Romeinse periode. Er zijn vele relaties met Egypte te bewonderen. In Byblos hebben ze een prachtig Faraobeeld gevonden wat zo in Egypte had kunnen staan. We worden gewaarschuwd door de aardige suppoosten dat er om 11 uur een film begint. De film gaat over het museum en vooral het deel over de burgeroorlog is indrukwekkend. Het museum ligt in de voormalige green line, de grens tussen west en oost Beiroet.
Het mooie gebouw was volledig aan puin geschoten. De mooie sarcofagen zijn aan het begin van de oorlog in betonnen kasten geplaatst. Toch is er veel gestolen, de in een roes verkerende milities gooiden een aantal sarcofagen stuk in de hoop verborgen schatten te vinden. In het hele land is tijdens de burgeroorlog veel kunst gestolen en naar Europese en Amerikaanse handelaren verdwenen. Het overstijgt het aantal stukken wat tijdens de koloniale overheersing is gestolen. Veel is ook verbrand door de intense hitte van de bommen. Het bluswater heeft ook veel verziekt. Het duurde tot 1997 duurde voordat het museum zijn deuren weer kon openen. Er is nu een kleine maar zeer mooie en overzichtelijke permanente tentoonstelling te zien.

We wandelen over de voormalige green line naar Down town. Onderweg passeren we mooie aan gort geschoten Ottomaanse huizen. Bernard Khoury is één van de architecten in Beiroet die hele aparte gebouwen ontwerpt. We bezoeken het door hem ontworpen Japans restaurant Yabani. Op afstand zie je alleen een aluminium toren. Om deze toren is de bestrating van glas gemaakt. Je kijkt door het glas zo het ondergrondse restaurant in. De toren bevat een grote glazen lift met luxe leren banken in een ovale opstelling. Als je in de lift plaatsneemt zak je zo het restaurant in terwijl de gasten die in een cirkel om de glazen lift heen zitten je bekijken. Binnen is alles heel strak ontworpen in het rood, zwart en wit. De manager is heel vriendelijk en laat de kok allerlei gerechten klaarmaken die we voor niets krijgen. We zien ook vele moderne gebouwen harmonieus gebouwd naast de gerestaureerde klassieke gebouwen.
Over een aantal jaren zal Beiroet wel weer de status hebben van het Parijs van het Midden Oosten.

We fietsen naar de luchthaven. We stoppen nog even bij de pigeon rocks. De zon zakt in de goudkleurige zee. “How are you”, “Do you like Lebanon” klinkt het van uit alle richtingen.
“Libanon, ik heb je lief mijn land”, zong de legendarische Fairuz ooit. Wij nemen afscheid van een verscheurd land waarin de littekens van de burgeroorlog nog duidelijk zichtbaar zijn.
De gastvrije behulpzame mensen hebben een grote indruk op ons achter gelaten. Door het harde werken zal het land waarschijnlijk binnenkort weer bloeien.

Groeten van Gudy en John.

Hoi Gudy en John,

Jammer voor jullie dat jullie weer thuis zijn. Bedankt voor jullie verhalen in de landeninformatie. Ik heb ervan genoten. Het zal mij benieuwen of jullie verhalen anderen inspireren om ook in Libanon te gaan fietsen!

Martin van Doorne