Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Leon schreef:
do 26 mar, 2020 10:29
Deze heeft nog meer knopjes: https://ourworldindata.org/coronavirus
(Alleen voor degenen die dit interessant vinden)
Belangrijk is vooral wat je uit die grote hoop getallen kunt afleiden.
Bij een logarithmische grafiek kun de curves van verschillende landen goed vergelijken, met name de helling.
Neem bv. de grafiek voor Nederland. Tot en met gisteren (25/3) waren er 356 mensen gestorven aan corona. Volg je de curve terug, dan zie je dat we op 16 maart 24 doden hadden en op 17 maart 43. Dus een vertienvoudiging in het totale aantal doden in ongeveer 8 dagen. Dat is schokkend!

Afbeelding

Ik heb nu voor een aantal landen de hellingen van de laatste week vergeleken met, voor mij, verbazende uitkomsten :
- Nederland 8 dagen
- Belgie 8 dagen
- Frankrijk 9-10 dagen
- Duitsland 8 dagen
- Spanje 8 dagen
- Verenigd Koninkrijk 8-9 dagen
- Zweden 8-9 dagen
- Zwitserland 10-11 dagen
- Italie 14 dagen
- Verenigde Staten 8-9 dagen
- Zuid Korea 40 dagen

Je ziet bij Italie een duidelijke afvlakking, maar die zijn ook 1-2 weken eerder begonnen met quarantaine. Wij lopen in de pas met de landen om ons heen (ook Duitsland!).

Ik heb deze getallen nog nergens zo gezien. Ik hoop dat anderen hier kritisch naar kijken en mij op de vingers tikken als daar reden voor is.
Dat is schokkend!
Waarom? het is toch pas schokkend als dit over zeg een maand nog zo is.
Omdat het aantal doden waarschijnlijk direct correspondeert met de benodigde IC-capaciteit en met de benodigde apparatuur. Je ziet nu al dat alle landen vechten om beademingsapparatuur, protectiekleding, e.d. Misschien binnenkort ook zuurstof.
Je bedoelt minder IC-bedden is meer doden? Voor zover ik weet is er in NL nog niemand overleden door een gebrek aan IC-bedden. Overigens vind ik het erg legitiem om mijn 95-jarige en niet zo gezonde schoonmoeder niet meer in een IC-bed te leggen, mocht dat nodig zijn. En dat ziet zij zelf ook zo. Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij bij haar mogen zijn als het verkeerd gaat en dat ze niet lang hoeft te lijden. Helaas woont ze in Duitsland, daar mag ik nu niet naar toe, zijn ze erg snel met ziekenhuisopname en -behandeling en doen ze nog moeilijker over euthanasie.
Math,
Wat jij, correct, afleidt vindt je voor veel landen in éé grafiek na de kop
"Trajectories since the 100th confirmed case".
Al heeft men het daar over verbubbelingstijd, maar dat maakt nietnuit voor het resultaat want de verdubbeltijden zijn korter.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 11:55
Je bedoelt minder IC-bedden is meer doden? Voor zover ik weet is er in NL nog niemand overleden door een gebrek aan IC-bedden. Overigens vind ik het erg legitiem om mijn 95-jarige en niet zo gezonde schoonmoeder niet meer in een IC-bed te leggen, mocht dat nodig zijn. En dat ziet zij zelf ook zo. Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij bij haar mogen zijn als het verkeerd gaat en dat ze niet lang hoeft te lijden. Helaas woont ze in Duitsland, daar mag ik nu niet naar toe, zijn ze erg snel met ziekenhuisopname en -behandeling en doen ze nog moeilijker over euthanasie.
Internisten/intensivisten staan voor onmogelijke taak om te selecteren ivm de druk op IC bedden.
Het gaat niet alleen om corona, er zijn zoveel andere aandoeningen waar ic bed voor nodig is. Voor de corona stonden die bedden echt niet leeg
Al die geplande ok's gaan niet door met de schadelijke gevolgen voor de gezondheid van dien.
Die mensen staan.nog niet in lijst met overledenen ( ze leven nog) maar zullen de voor hen nu adequate behandeling missen.
Ook 40-ers, 50-ers, 60-ers.
Na deze hele crisis zal duidelijk worden hoeveel extra levens dit heeft gekost.
Marjan schreef:
do 26 mar, 2020 12:25
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 11:55
Je bedoelt minder IC-bedden is meer doden? Voor zover ik weet is er in NL nog niemand overleden door een gebrek aan IC-bedden. Overigens vind ik het erg legitiem om mijn 95-jarige en niet zo gezonde schoonmoeder niet meer in een IC-bed te leggen, mocht dat nodig zijn. En dat ziet zij zelf ook zo. Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij bij haar mogen zijn als het verkeerd gaat en dat ze niet lang hoeft te lijden. Helaas woont ze in Duitsland, daar mag ik nu niet naar toe, zijn ze erg snel met ziekenhuisopname en -behandeling en doen ze nog moeilijker over euthanasie.
Internisten/intensivisten staan voor onmogelijke taak om te selecteren ivm de druk op IC bedden.
Het gaat niet alleen om corona, er zijn zoveel andere aandoeningen waar ic bed voor nodig is. Voor de corona stonden die bedden echt niet leeg
Al die geplande ok's gaan niet door met de schadelijke gevolgen voor de gezondheid van dien.
Die mensen staan.nog niet in lijst met overledenen ( ze leven nog) maar zullen de voor hen nu adequate behandeling missen.
Ook 40-ers, 50-ers, 60-ers.
Na deze hele crisis zal duidelijk worden hoeveel extra levens dit heeft gekost.

Bert vergeet niet dat als we gewoon doorgaan met besmetten door onnodig risico's te nemen nu. Zoals tochtjes met anderen te organiseren, er een moment komt waarop er gekozen moet gaan worden wie wel of niet aan de beademing/ IC. Dit voor corona en de behandelingen zoals Marjan noemt. Op zo'n moment gaat men kiezen en zullen argumenten als levensjaren en gezondheid meespelen. Waan je aub niet veilig en denk aub niet dat het enkel de heel oude mensen aangaat. Ik persoonlijk ervaar het als stuitend als ik lees met welk gemak er hier in een fiets forum door sommigen vanaf de zijlijn wordt geschreven over het leven en de dood (en met bijgaande uitspraken opvattingen wat geoorloofd is) van anderen. En met name voor al diegenen die op dit moment te maken hebben in directe kring met doodzieke mensen met en zonder corona. Vergeet ook niet al de artsen en verpleegkundigen die met gevaar van eigen gezondheid voor ons allen vechten. Er zijn er al heel wat overleden - gezonde mensen! Misschien nu even het moment om daarbij stil te staan? En voor hen en hen naasten ons vanaf nu niet meer uit te laten over van wie het wel of niet geoorloofd is dat ze doodgaan?
Franzi, je moet niet denken dat ik er lichtvaardig tegen aan kijk! Tochtjes met anderen zal ik pas weer organiseren als dat goed voelt en dat is nu zeker niet het geval. Fietsen doe ik nog wel, echter in de meest kleine groep van 2 personen en met voldoende afstand. Het selecteren aan de poort gebeurt al jaren en dat is ook goed zo, bij iedereen alles doen wat mogelijk is, is volgens mij niet wenselijk en met de steeds toenemende mogelijkheden binnenkort onbetaalbaar. Mijn dochter, die arts is, heb ik jaren geleden al gezegd dat dat selecteren aan de poort de grootste uitdaging wordt. Kunnen ze nu een beetje oefenen. Kom eens met mij naar een van onze Natuurbegraafplaatsen en je zult merken dat de dood bij het leven hoort.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 12:49
Franzi, je moet niet denken dat ik er lichtvaardig tegen aan kijk! Tochtjes met anderen zal ik pas weer organiseren als dat goed voelt en dat is nu zeker niet het geval. Fietsen doe ik nog wel, echter in de meest kleine groep van 2 personen en met voldoende afstand. Het selecteren aan de poort gebeurt al jaren en dat is ook goed zo, bij iedereen alles doen wat mogelijk is, is volgens mij niet wenselijk en met de steeds toenemende mogelijkheden binnenkort onbetaalbaar. Mijn dochter, die arts is, heb ik jaren geleden al gezegd dat dat selecteren aan de poort de grootste uitdaging wordt. Kunnen ze nu een beetje oefenen. Kom eens met mij naar een van onze Natuurbegraafplaatsen en je zult merken dat de dood bij het leven hoort.

Ja dood hoort bij het leven. En ook op een gegeven moment nadenken of je nog wel moet willen doorgaan(met behandeling). Dat onderken ik ook. Maar wat me enorm stoort is hoe we erover schrijven - heel zwart wit : ach die zijn toch al oud, ziek, kwetsbaar dus ..... :shock: Misschien moeten we stoppen om dat hier te doen, juist uit respect voor allen onder ons in nare situaties nu. :idea:
The world after coronavirus, een interessant artikel van Yuval Noah Harari waarin hij onder meer schrijft:
The coronavirus epidemic is thus a major test of citizenship. In the days ahead, each one of us should choose to trust scientific data and healthcare experts over unfounded conspiracy theories and self-serving politicians. If we fail to make the right choice, we might find ourselves signing away our most precious freedoms, thinking that this is the only way to safeguard our health.
Over de impact van Corona op beweging door Fitbit-gebruikers:
https://blog.fitbit.com/covid-19-global-activity/

0323_Global-Map-Coronavirus_Blog.jpg
Wat fietsen betreft blijft België warm en koud blazen. Eerst was er de vraag van de politie om meer duidelijkheid, nu is er een antwoord van Pieter De Crem dat stelt:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Volgens minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is de 1 kilometer-regel géén goed idee.
"Maar dat is geen goede oplossing. Mensen hebben het recht om buiten te komen."
maar even verder dan:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
Ik word er een beetje onnozel van, had morgen een fietstocht gepland, ik rij zowieso meer dan 50km.
Tegelijkertijd post Sporza artikelen als "Alleen op pad? 5 tips voor "de eenzame fietser" van grootmeester Thomas De Gendt" (van dinsdag).

Eerlijk gezegd gaat dit in eerste plaats om mijzelf, ik voel mij fysiek veel beter als van tijd tot tijd kan fietsen, maar ik vind het ook intellectueel oneerlijk. Ofwel kan je door te fietsen mensen besmetten, en dan doe ik dat niet meer, ofwel is er geen risico en dan kan het wel. Of je nu 20, 50 of 80km fietst, rondjes rond de kerktoren of alle provincies van Vlaanderen, als het virus door fietsen kan overgedragen worden maakt de afstand toch niets uit?
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 14:48
Tegelijkertijd post Sporza artikelen als "Alleen op pad? 5 tips voor "de eenzame fietser" van grootmeester Thomas De Gendt" (van dinsdag).

Eerlijk gezegd gaat dit in eerste plaats om mijzelf, ik voel mij fysiek veel beter als van tijd tot tijd kan fietsen, maar ik vind het ook intellectueel oneerlijk. Ofwel kan je door te fietsen mensen besmetten, en dan doe ik dat niet meer, ofwel is er geen risico en dan kan het wel. Of je nu 20, 50 of 80km fietst, rondjes rond de kerktoren of alle provincies van Vlaanderen, als het virus door fietsen kan overgedragen worden maakt de afstand toch niets uit?
Mogelijk willen ze voorkomen dat mensen gaan wielrennen en kans op een ongeluk maken. Die gewonden wil je er nu niet bij hebben. Het kan nog strenger. Zoals in het wereldkaartje hierboven te zien is mag je in Spanje tetterlijk alleen nog eten kopen. Een vriend van me woont daar en is op zijn dagelijkse wandelingetje door de buurt resoluut naar huis gestuurd door de politie.

Dit vond ik wel een genuanceerd artikel; oog blijven houden voor de keerzijde van alle strenge maatregelen:
https://www.scienceguide.nl/2020/03/we- ... ven-hoort/
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 14:48
als het virus door fietsen kan overgedragen worden maakt de afstand toch niets uit?
Als je vaker met een dobbelsteen gooit wordt de kans dat er een 6 bij zit groter. Als je vaak genoeg gooit wordt de kans dat je niet één keer een 6 gooit heel klein.

Er is ook nergens een situatie van veilig of niet veilig. Het is echt niet zo dat een afstand van 1,51 m veilig is en 1,49 m niet. Met name de wind kan daarbij logischerwijs een flinke rol spelen; het gaat immers om overdracht van hoestspetters.
Maar als je een dobbelsteen zonder 6 hebt, kun je geen 6 gooien. Dus als je met fietsen het virus niet kunt overdragen, maakt het id niet uit hoever je fietst.
Ondanks de ernst van de zaak, geniet ik toch van de wiskundelessen op dit forum :lol: 8) :D
Ik denk dat je de kwestie over hoe lang of hoe ver je mag fietsen meer moet bekijken vanuit de beschikbare 'vrije ruimte' en vooral de toenemende schaarste daaraan bij afstand houden. Als iedereen uren naar buiten gaat, raakt het daar (over)vol. Daarnaast is die 1,5 m natuurlijk een getal bij windstilte. Op een fiets creëer je een eigen slipstream.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Mooi interactief kaartje met gegevens. Hoe accuraat weet ik niet, gezien de aantallen hersteld in NL....
Polling schreef:
do 26 mar, 2020 15:28
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Mooi interactief kaartje met gegevens. Hoe accuraat weet ik niet, gezien de aantallen hersteld in NL....
Geeft inderdaad een visueel beeld.
Wel rekening houden met:
- cijfers van 'herstelden' wordt niet systematisch bijgehouden
- aantal besmetten is een grote onbekende, enkel aantal getesten + positief bevonden wordt bijgehouden.