Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
ericplan schreef:
vr 20 mar, 2020 10:25
Polling schreef:
vr 20 mar, 2020 08:48
En over corona en fietsen:
De zomer in Engeland hebben we al uit het hoofd gezet. I


Hier hetzelfde voor het najaar. Het is niet anders, er geldt een andere realiteit en urgentie. Nu het allerbelangrijkste dat we dit zo goed mogelijk doorstaan. De wereldfietser gaat er nog vanuit dat er een groepstocht zal zijn in mei. Denk dat dat een utopie is.
Negrelli schreef:
vr 20 mar, 2020 09:54
Of gezellig met het hele gezin boodschappen doen in de supermarkt ... Dat is wel de laatste plaats waar ik nu wil zijn, helaas is mijn voorraad aan het opraken. (heb niet gehamsterd!) en zal ik er binnenkort aan moeten geloven.
Ga op een rustig moment. Op het einde van de middag wil je er toch al niet zijn want dan zijn de werkenden boodschappen aan het doen en die zijn vaker geïnfecteerd. Geef die mensen de ruimte, al doe je het voor jezelf.
En ga weinig en niet later voor een klein dingetje nog terug. Je tassen voor 6 dagen volstoppen in plaats van voor drie is geen hamsteren, maar het scheelt een boel.
Maak een vast boodschappenlijstje dat is aangepast aan de volgorde van je supermarkt (heb ik al lang):

Aardappelen
Uien
Groenten
Fruit
Noten en zaden
Blik
Vlees
Fris - Sap
Zout - Suiker - Bloem
Kruiden
Koffie(melk) - Filters - Thee
Rijst - Maca - Spagh - Bami
Kaas
Brood
Melk - Toetjes
Boters
Broodbeleg
Koekjes - Lekkers
Schoonmaak
Kattevoer

Op straat is het risico wel erg klein, mits je de afstand aanhoudt. De luchtverversing op straat is namelijk erg goed en het aantal dingen dat je spontaan aanraakt vrijwel nul.
Het is denk ik echt een probleem van dichtbevolkte centra en wijken waar het, als een bepaald percentage van de mensen naar buiten gaat, snel druk op straat is. In ruim opgezette wijken, die er in Nederland veel zijn is het minder een probleem, laat staan in de buitenwijken van Antwerpen die doorlopen tot aan de Duitse grens... :wink:
Leon schreef:
vr 20 mar, 2020 10:50
Negrelli schreef:
vr 20 mar, 2020 09:54
Of gezellig met het hele gezin boodschappen doen in de supermarkt ... Dat is wel de laatste plaats waar ik nu wil zijn, helaas is mijn voorraad aan het opraken. (heb niet gehamsterd!) en zal ik er binnenkort aan moeten geloven.
Ga op een rustig moment. Op het einde van de middag wil je er toch al niet zijn want dan zijn de werkenden boodschappen aan het doen en die zijn vaker geïnfecteerd. Geef die mensen de ruimte, al doe je het voor jezelf.
En ga weinig en niet later voor een klein dingetje nog terug. Je tassen voor 6 dagen volstoppen in plaats van voor drie is geen hamsteren, maar het scheelt een boel.

Op straat is het risico wel erg klein, mits je de afstand aanhoudt. De luchtverversing op straat is namelijk erg goed en het aantal dingen dat je spontaan aanraakt vrijwel nul.
Het is denk ik echt een probleem van dichtbevolkte centra en wijken waar het, als een bepaald percentage van de mensen naar buiten gaat, snel druk op straat is. In ruim opgezette wijken, die er in Nederland veel zijn is het minder een probleem, laat staan in de buitenwijken van Antwerpen die doorlopen tot aan de Duitse grens... :wink:

Ik ben nu naar oplossingen aan het zoeken om helemaal niet meer naar een supermarkt te hoeven. Juist vanwege al die mensen die de gevraagde dingen aan hun laars lappen. Vorige week donderdag voor het laatst boodschappen gedaan.
Bel schreef:
vr 20 mar, 2020 10:45
Negrelli schreef:
vr 20 mar, 2020 09:54
In Nederland zie je mensen ook en masse naar tuincentra en bouwmarkten gaan nu. Waarbij ze de afstand waarom gevraagd is niet respecteren. Of gezellig met het hele gezin boodschappen doen in de supermarkt ... Dat is wel de laatste plaats waar ik nu wil zijn, helaas is mijn voorraad aan het opraken. (heb niet gehamsterd!) en zal ik er binnenkort aan moeten geloven. Dus ik denk dat een lock down zal volgen dankzij dit soort mensen die denken dat ze een hoop vakantie hebben gekregen :evil:
Denk ook even aan de grote hoeveelheden bejaarden die je op straat, in supermarkten en openbare plekken ziet. Die schijnen het ook niet helemaal te begrijpen. Zitten nb in de risicogroep.
Dit is totaal niet het beeld in de 'doorsneewijk' waar wij wonen. Het is rustig in de supermarkt, mensen houden afstand, er is geen gekte bij de bouwmarkt, er lopen geen grote aantallen bejaarden op straat... In Brabant nota bene. Maar blijf gerust woorden als "en masse", "voorraden die opraken", "grote hoeveelheden bejaarden" (fout: aantallen bedoel je) etc gebuiken om de boel op te poken.
Ik had nog geen boekingen gedaan (wilde ook naar zuid Frankrijk), maar wel net een nieuw solotentje gekocht. Misschien in het najaar nog wat.
Ook hier is het gewoon netjes en rustig. De supermarkt is rijk voorzien. Het idee dat juist ouderen niet zouden weten wat ze doen is gewoon gebazel.
willem.m schreef:
vr 20 mar, 2020 10:52
Dit is totaal niet het beeld in de 'doorsneewijk' waar wij wonen. Het is rustig in de supermarkt, mensen houden afstemd, er is geen gekte bij de bouwmarkt, er lopen geen grote aantallen bejaarden op straat... In Brabant nota bene. Maar blijf gerust woorden als "en masse", "voorraden die opraken", "grote hoeveelheden bejaarden" (fout: aantallen bedoel je) etc gebuiken om de boel op te poken.

Hier wel druk in de supermarkt en gehamster hoor ik van anderen die wel zijn geweest. Gemeente die oproept om vooral niet meer naar de grofvuil stort te komen. Wellicht is dat in jou regio inmiddels al meer urgentie besef is Willem. Overigens heb ik de woorden voorraden die opraken niet gebruikt noch ben ik aan het poken... want dat is in zijn geheel niet de bedoeling
Het zal ook per wijk kunnen verschillen. Ik snap ook wel dat alleenwonende studenten die toch al niet naar opa en oma gaan zich over zichzelf minder zorgen maken (Die wel naar opa en oma gaan zijn knetter). Dat neemt niet weg dat ze een risico voor anderen kunnen vormen die daardoor extra risico lopen vanwege hun leeftijd. Het geopperde idee van Rutte om eerst de groepen met laag risico besmet te laten raken mocht achteraf min of meer niet gezegd worden, maar is wel realistisch, mits de zorg niet overbelast wordt. Stel dat over een tijd alle mensen onder de 25 besmet zouden zijn geweest en vrijwel allemaal weer beter, dan zou dat heel veel lucht geven. Dat zou misschien zelfs een beter resultaat kunnen geven (= minder doden) dan de andere optie dat de epidemie weliswaar traag maar via alle bevolkingslagen voortgaat.
Hier in de wijk is het ook allemaal heel keurig. Ik heb het idee dat bija iedereen hier al een ruime week in het Belgische lockdown light is. Wij in ieder geval wel.

Ik hoop dat het niet al te erg wordt en dat we bijvoorbeeld vrienden kunnen uitnodigen door ze desnoods contactloos via de tuindeur naar de tuin te leiden om bij goed weer daar samen te kunnen zijn. Een maand geldeden een absurde gedachte maar nu niet eens idioot.

Het hamsteren is tijdelijk. Mensen willen in plaats van voor drie dagen voorraad voor een hele week of soms twee. Dus is de omzet tijdelijk verdubbeld of even verdrievoudigd, maar dat houdt niet echt lang aan.
Soms gaan getallen hard. Is het raar dat een huishouden één doosje paracetamol extra haalt als vooraad? Nee, maar dat zijn wel iets van 6 miljoen pakjes extra omzet in één week in NL.
Negrelli schreef:
vr 20 mar, 2020 10:55
willem.m schreef:
vr 20 mar, 2020 10:52
Dit is totaal niet het beeld in de 'doorsneewijk' waar wij wonen. Het is rustig in de supermarkt, mensen houden afstemd, er is geen gekte bij de bouwmarkt, er lopen geen grote aantallen bejaarden op straat... In Brabant nota bene. Maar blijf gerust woorden als "en masse", "voorraden die opraken", "grote hoeveelheden bejaarden" (fout: aantallen bedoel je) etc gebuiken om de boel op te poken.

Hier wel druk in de supermarkt en gehamster hoor ik van anderen die wel zijn geweest. Gemeente die oproept om vooral niet meer naar de grofvuil stort te komen. Wellicht is dat in jou regio inmiddels al meer urgentie besef is Willem. Overigens heb ik de woorden voorraden die opraken niet gebruikt noch ben ik aan het poken... want dat is in zijn geheel niet de bedoeling
Ok, sorry. Mogelijk zijn er best wel grote verschillen. Maar ik herken me dus niet geheel in het geschetste beeld.

Misschien ga ik straks eens door de stad fietsen om ook buiten mijn wijk met eigen ogen te zien hoe het er aan toe gaat.

En zo zijn we weer terug bij het onderwerp: fietsen. :D
Wij gaan geen refund van de pont naar Engeland vragen. Zoals we ook de betaalde concertkaarten voor as zondagmiddag niet terug gaan vragen. Wij kunnen het missen (anders hadden we het niet geboekt) en de aanbieders hebben het nu al moeilijk genoeg.
Wim schreef:
vr 20 mar, 2020 10:54
Ik had nog geen boekingen gedaan (wilde ook naar zuid Frankrijk), maar wel net een nieuw solotentje gekocht. Misschien in het najaar nog wat.
Ook hier is het gewoon netjes en rustig. De supermarkt is rijk voorzien. Het idee dat juist ouderen niet zouden weten wat ze doen is gewoon gebazel.
Je moet ook weer niet per se het meest sombere scenario als enige realiteit zien.
Ik heb nog niet nagezocht wat het precieze verloop van de Spaanse griep was. Bedenk dat we qua opties al een een stuk verder zijn, toentertijd was de goede zorg voor de patiënten direct ook een nieuwe besmettingsbron.
Daarnaast weten we ook niet wat dit virus precies doet* ... het is misschien wel het hevigste sinds die Spaanse griep, maar je moet ook weer niet overdrijven. Wat we vooralsnog nog minder weten is de hoeveelheid stille besmettingen, besmettingen die wel immuniteit geven maar niet of nauwelijks klachten gaven. Met wat geluk en samen met een mogelijke zomer-dip in de besmettelijkheid is het "slechts" een heel nare griep. En met nog meer geluk is er zelfs binnen relatief korte tijd uitzicht op de eerste vaccins.

En dan verder, zodra zaken als "confinement" voorbij zijn, en er die mogelijke zomerstilte ontstaat ben je zelf (en daarmee je omgeving) op de fiets en kamperend bijna zeker beter uit ten opzichte van het alternatief: thuisblijven. Rustig naar ver weg fietsen en je op stille campings of nog geïsoleerder kamperen voorkomt een heleboel alledaagse interactie die je thuis gevraagd of ongevraagd ondergaat.
Zelfs onder de huidige gekte is een Franse supermarkt rustiger als de supermarkt thuis.

  * Wat we bijvoorbeeld ook niet weten is of mensen die jaarlijks de griepprik halen daarmee ook een net iets beter/onschuldiger ziekteverloop kennen.
Volgens mij kun je stellen dat 2020 een verloren jaar is voor fietsvakanties/lange fietsreizen. Sowieso voor vakanties en lange/verre reizen.
Misschien komt er wat 'lucht' in het najaar, maar ik richt me voor dit jaar op andere zaken (overleven), en hoop dat 2021 weer alle mogelijkheden als voorheen zal gaan geven.
Wie nog denkt dat het over 1, 2 maanden weer business as usual is, is denk ik nog niet helemaal op de hoogte van de situatie.
Bridgestone SM schreef:
vr 20 mar, 2020 11:28
Ik heb nog niet nagezocht wat het precieze verloop van de Spaanse griep was. Bedenk dat we qua opties al een een stuk verder zijn, toentertijd was de goede zorg voor de patiënten direct ook een nieuwe besmettingsbron.
Vóór de door sommigen hier zo verfoeide mondialisering en het wereldwijde massatoerisme waren epidemieën onvergelijkbaar veel dodelijker dan zelfs in het zwartste scenario van de huidige corona-pandemie. Deze 19e-eeuwse cholera-epidemieën bijvoorbeeld.
Ook in de Jumbo in Vught geen gehamster en de schappen netjes vol. Ik was gisteren op bezoek bij mijn 85-jarige ouders (wel veel afstand gehouden :D ) en gezegd dat ze toch vooral naar buiten (en ook naar de supermarkt) moeten blijven gaan, mits ze maar voldoende afstand houden. Mijn moeder gaat eenzame opsluiting niet overleven.
Bridgestone SM schreef:
vr 20 mar, 2020 11:28
Ik heb nog niet nagezocht wat het precieze verloop van de Spaanse griep was.
Over de Spaanse griep stond vorige week een uitgebreid artikel in de Volkskrant. Vermoed wordt dat deze epidemie begon op een Amerikaanse legerbasis. Vervolgens werden tienduizenden Amerikaanse soldaten naar Europa verscheept om de kans op een geallieerde overwinning in de Eerste Wereldoorlog te vergroten.
Een andere hypothese is dat Chinezen, die de geallieerden hielpen bij het graven van loopgraven, het virus meenamen uit China.
Een andere brandhaard was een legerplaats in Étaples aan de Franse Kanaalkust, waar tienduizenden soldaten, duizenden burgers, pluimvee en varkens bij elkaar zaten.
De ziekte heeft zijn naam te danken aan de ongecensureerde media in het toen neutrale Spanje, waarin de eerste berichten over deze griepgolf verschenen.
Flix schreef:
vr 20 mar, 2020 11:32
Volgens mij kun je stellen dat 2020 een verloren jaar is voor fietsvakanties/lange fietsreizen.
Al het aan Boris Johnson ligt, kunnen we na een week of twaalf weer onbekommerd door Engeland fietsen.

Typisch Boris, en een wel erg optimistische interpretatie van het rapport van het Britse Imperial College (zie hier).

Afbeelding
Polling schreef:
vr 20 mar, 2020 08:48
We kijken wel naar opties om in NL te gaan fietsen. We hopen op campings terecht te kunnen. Social distance in voor ons geen probleem, op de fiets is dat vrijwel automatisch, boodschappen moeten we ook doen als we thuis blijven, en een cirkel rondom de tent van anderhalve meter is ook goed te handhaven.
Je gaat geen gebruik maken van toiletgebouwen, begrijp ik?

Groetjes,

Carl
Ja, wel gebruik makend van toiletgebouwen. Dit virus wordt via speeksel verspreid, dus als de aanraakoppervlaktes goed worden schoongehouden (door mezelf) zie ik geen extra besmettingsgevaar. Het is geen darmvirus.

<edit>
Laat ik vooropstellen dat ik me richt naar de adviezen van het RIVM. Als het niet kan, dan kan het niet. Maar als de campings open zijn, dan kan het dus blijkbaar wel.
"Vrienden op de fiets" meldt in een mail terughoudendheid bij het boeken van onderdak of het ontvangen van gasten. Ieder moet het voor zichzelf bepalen.

Maar ik denk dat een lockdown wel op de loer ligt, en dan is het over met meerdaagse tochten (wildkamperen nagelaten... mits je nog de straat op mag anders is fietsen sowieso ff over)
Polling schreef:
vr 20 mar, 2020 11:12
Wij gaan geen refund van de pont naar Engeland vragen.

Ook wij hebben enkele maanden geleden al boten en treinen geboekt om op een originele, redelijk ontspannen en hopelijk niet al te vervuilende manier in Spanje te komen. We gaan ervan uit dat de reis dit jaar niet door kan gaan en wachten nu maar af wat er verder gaat gebeuren. Het zou me niet verbazen als de boot van Plymouth naar Santander binnenkort uit de vaart wordt genomen omdat Britse toeristen niet meer welkom zullen zijn in Spanje. Misschien krijgen we dan een 'coronavoucher' waarmee we de overtocht volgend jaar zouden kunnen maken, als Brittany Ferries deze crisis tenminste overleeft.
Van Stena Line, die van Hoek van Holland naar Harwich vaart, kreeg ik vorige week een mailtje over aangepast beleid van deze vervoerder, zoals het kosteloos kunnen veranderen van een reeds gemaakte boeking.

We wachten wel af. Ook voor ons heeft het terugkrijgen van geld nu geen prioriteit. We zijn nu allang blij als we deze zomer een beetje fit blijven.
ericplan schreef:
vr 20 mar, 2020 10:25
Onze voorbereidingen voor komende zomer, de Véloroute du Soleil, zijn ook stopgezet. We hebben al wel een paar boekingen gedaan en gaan wel kijken hoe we daar mee omgaan. In ieder geval één treinticket is non-refundable. Jammer dan, dit hadden we niet kunnen voorzien.
Zorg dan altijd voor een annuleringsverzekering. :x