Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band probleem - Forum Wereldfietser

Band probleem

Een week geleden, was mijn achterband leeg.
Er zat een oude band in en heb deze gelijk weg gegooid en deed er een conti binnenband in. De buitenband is ook ctc 50x559. De band gaat moeilijk om de ryde andra 30 velg, ook met schwalbe montage vloeistof.

Vanochtend weer lek. Bleek dat de sv ventiel stuk was. Nu een schwalbe bi band in gedaan.

De buiten band gaat niet helemaal lekker om de velg. Ik bedoel, de reflexterende rand zit op een plek wat meer in de velg, waardoor het lijkt of de band hobbeld
Heb tig keer band er af en op gezet maar krijg deze niet echt helemaal goed.

Iemand suggesties of heeft ervaring met dit probleem. Heb hier nooit eerder last van gehad.

Mario
Ha, eindelijk nog iemand met dit probleem - dit herken ik maar al te goed. Ik heb dit ook enkele keren gehad met de laatste set Conti Contact Speeds. Ik ben voorheen altijd heel blij geweest met continental SportContact (maar die worden niet meer geproduceerd). De Contact Speeds overtuigen me minder. Het 'lokaal in de velg kruipen' met hobbel als gevolg heb nu bij verschillende exemplaren meegemaakt.

Gisteren heb ik mijn fiets een groot onderhoud gegeven en, na een maand met hobbel te rijden, besliste ik de buitenband een halve slag te draaien zodat het naar binnen kruipende deel ongeveer ter hoogte van het ventiel zat (met het idee dat de band daar niet zo diep naar binnen kan kruipen). Dan heb ik de band half opgepompt en wat gemasseerd zodat de hieldraad niet de neiging had om naar binnen te kruipen en de reflecterende strip niet in de velg verdween, en dan heb ik de band finaal volledig opgepompt. Resultaat: de reflectiestrook kruipt nog steeds wat in de velg, maar de het bobbelgevoel lijkt nu toch bijna volledig verdwenen.

Ik kijk uit naar andere banden - ik weet nog niet welke. Ik twijfel nog tussen Continental CONTACT Urban Reflex, Continental Grand Prix 5000 (maar die heeft geen reflectie), Schwalbe Marathon Supreme HD Speed Guard OneStar, of Continental Grand Prix Urban (maar die hebben ze maar vanaf 35mm). Ik heb graag slicks van 32mm en behoorlijke lekresistentie - ik rij voornamelijk asfalt aan 24-28km/u - voor woon-werk, dus geen directe nood aan dikke sloffen.
Kwam dat probleem een paar maanden geleden ook tegen bij het opleggen van een Continental Topcontact II. Kreeg de buitenband er niet mooi rond om, een bobbel. Die kreeg ik er niet uit ondanks mijn 40 jaar ervaring op dit vlak ☹️
Dus naar de fietsenmaker. Hij kende het probleem. Volgens hem had het te maken met een iets andere samenstelling van het rubber. De buitenband glijdt dan bij het oppompen niet goed in de velg.
Zijn oplossing: neem een beetje verdund afwasmiddel en smeer dat terwijl de band leeg is, vlak boven de hieldraad van de buitenband. Pomp daarna de band op. Et voila, de buitenband gleed soepeltjes in de velg.

Jan
Thx! Dat moet ik ook proberen. Dat klinkt makkelijker dan de massage :-)
Het nadeel van verdund afwasmiddel (of een ander glijmiddel) is dat wanneer je met relatief lage bandenspanning rijdt, je buitenband bij remmen verdraait tov je velg met lekkage bij het ventiel als resultaat.
Bert van Sprang schreef:
zo 15 mar, 2020 16:59
Het nadeel van verdund afwasmiddel (of een ander glijmiddel) is dat wanneer je met relatief lage bandenspanning rijdt, je buitenband bij remmen verdraait tov je velg met lekkage bij het ventiel als resultaat.
Bij binnenbanden lijkt me dat niet aan de orde toch? Als je laag in spanning wilt rij je tubeless neem ik aan?
Het idee ban afwasmiddel is dat het glijden tijdelijk is.
Schwalbe schrijft:

Als een velgdiameter te groot en/of de banddiameter te klein is, glijdt de bandhiel moeilijk op de juiste plek in de velgschouder.

Advies: de spanning kortstondig verhogen en/of de bandhiel met zeep of montagevloeistof insmeren om het glijden te vergemakkelijken.

Bij het oppompen glijdt de bandhiel dan gemakkelijk in de juiste positie op de velg.

Als de velgdiameter te klein en de banddiameter te groot is dan wordt de band, onafhangkelijk van de bandenspanning , niet goed op de velg bevestigd. Het centreren met de hand onder zeer geringe druk is meestal de oplossing. Bewerk de band met de duim tot de centreerlijn van de band op alle plaatsen parallel aan de velg loopt.

Schwalbe adviseerd montagevloeistof , Easy Fit. Na ongeveer 10 minuten is de vloeistof volledig verdampt.

Mario
Ben je nou antwoord aan het geven op je eigen vraag?
beetje groene zeep op je vingertop en langs de buitenkant van de buitenband, net bij de hieldraad en ietsje hoger.
dan band omleggen en tot 6 a 7 bar oppompen: de buitenband zet zich nu goed binnen/tegen de velgrand. dagje zo laten staan en dan de druk verlagen naar de druk die je wilt.
werkte bij mij prima bij Schwalbe Almotion banden in bijna dezelfde maat om ze goed rond op de velg te krijgen.
dus groene zeep ipv iets duurs met een merknaam 'does the job as well' :D
bandje na afloop afsoppen met water, oude handdoek er langs, klaar
M276 schreef:
zo 15 mar, 2020 18:35
Ben je nou antwoord aan het geven op je eigen vraag?
Misschien krijgt hij nu wel een mail van zichzelf met de vraag of hij tevreden was met de dienstverlening.. :D :evil: :wink:
Kwam er na plaatsen achter dat ik nog een boekje van schwalbe had liggen over fietsbanden.

Maar misschien heb ik nog iemand gelukkig kunnen maken.

Mario
hoogframe schreef:
zo 15 mar, 2020 18:42
beetje groene zeep op je vingertop en langs de buitenkant van de buitenband, net bij de hieldraad en ietsje hoger.
dan band omleggen en tot 6 a 7 bar oppompen: de buitenband zet zich nu goed binnen/tegen de velgrand. dagje zo laten staan en dan de druk verlagen naar de druk die je wilt.
werkte bij mij prima bij Schwalbe Almotion banden in bijna dezelfde maat om ze goed rond op de velg te krijgen.
dus groene zeep ipv iets duurs met een merknaam 'does the job as well' :D
bandje na afloop afsoppen met water, oude handdoek er langs, klaar
Ik mag toch hopen dat TS dit standaard doet bij het opleggen van buitenbanden.
willem.m schreef:
ma 16 mar, 2020 12:50
hoogframe schreef:
zo 15 mar, 2020 18:42
beetje groene zeep op je vingertop [...]
Ik mag toch hopen dat TS dit standaard doet bij het opleggen van buitenbanden.
Hij gebruikt montagevloeistof, ik denk niet dat hij dan ook nog met zeep gaat hannesen. (Ik weet trouwens ook niet waarom dit standaard zou moeten bij het opleggen van buitenbanden.)

Supermario, je schrijft dat het 'lijkt alsof de band hobbelt'. Misschien erg voor de hand liggend, maar heb je al gekeken of de band zelf echt niet goed ligt? Ik heb weleens een band gehad waarbij de reflectiestrip 'golvend' op de band zelf was aangebracht... Reflectiestrip wiebelde dus naar de velg toe en er weer vanaf, maar de band lag keurig.

Carl
Carl schreef:
ma 16 mar, 2020 13:52
willem.m schreef:
ma 16 mar, 2020 12:50
hoogframe schreef:
zo 15 mar, 2020 18:42
beetje groene zeep op je vingertop [...]
Ik mag toch hopen dat TS dit standaard doet bij het opleggen van buitenbanden.
Hij gebruikt montagevloeistof, ik denk niet dat hij dan ook nog met zeep gaat hannesen. (Ik weet trouwens ook niet waarom dit standaard zou moeten bij het opleggen van buitenbanden.)
Precies, een goed passende band krijg je als het goed is zonder veel gedoe weer rond de velg.
Bij een autoband etc is het wat anders, maar daar heb je dan ook aangepaste hulpmiddelen ... en dan nog lukt het zonder mocht je in de woestijn oid staan.

Het is niet zelden toch vooral de band die niet echt conform de norm is.
Ik herinner me nog goed de Continental 622-37 die ik alleen met veel moeite - heel precies in het velg-midden leggen, en dan krachtig masseren etc etc - om de velg kreeg, en die dan daarna ook veel aandacht nodig had om 'm een beetje netjes gelijkmatig rond om het wiel te krijgen.
Toen ik overstapte op de Schwalbe van dezelfde maat dacht ik even dat de band te groot zo zijn, of minstens uit de velg gedrukt zou worden, zo gemakkelijk ging ie rond de velg ... niks daarvan, de band was gewoon prima pas, en ook ongeveer vanzelf netjes gelijkmatig rond, zonder hobbelen.

En het klopt, bij sommige banden zit de relectiestreep niet helemaal parallel aan de hieldraad.

Het zou overigens heel onhandig zijn als je steeds allerlei extra attributen bij je moet hebben om na het plakken de buienband weer goed om de velg te kunnen leggen.   Een auto heeft in het algemeen een reserve-wiel, zoiets is niet echt handig bij een fiets.
Het helpt echt heel veel als de velg een diep velgbed heeft. Bij mijn Avaghon kon ik de (draad)banden bij een lek van de velg halen en er na plakken weer op leggen zonder bandenlichters. Geniaal. Bij andere fietsen was het soms veel lastiger. Bij de Exal velgen van mijn T400 in combinatie met tubeless ready almotions was het hoe dan ook een gevecht, met of zonder zeep.
Heb in de ochtend veel easy fit om de hieldraad gedaan , links en rechts en heel veel kneden, masseren en toen heel hard oppompen.

Zit nu gelukkig wel goed.

Bedankt voor jullie tips.

Dacht altijd dat 26 inch standaard gemaakt worden met 8,5 mm gat voor av, maar dat is dus niet zo. De sv ventielen worden namelijk meest al gebruikt voor race fietsen.

De ryde andra 40 zijn wel groter dan de 30.

Mario
Band zit nu wel goed.

Dacht dat de ryde andra 30 gemaakt was voor av, inplaats voor sv ventiel, die je meestal in racefietsen zie. De 40 heeft wel av gat.

Mario
supermario schreef:
ma 16 mar, 2020 15:43
Dacht altijd dat 26 inch standaard gemaakt worden met 8,5 mm gat voor av, maar dat is dus niet zo. De sv ventielen worden namelijk meest al gebruikt voor race fietsen. De ryde andra 40 zijn wel groter dan de 30.
Als je probeert een autoventiel door een ventielgat voor sclaverand te persen, krijg je de buitenband er natuurlijk nooit netjes omheen! :)

Ik heb geen idee wat je nou precies allemaal bedoelt en hoe het een met het ander te maken heeft, maar mooi dat het probleem is opgelost.

Groetjes,

Carl
Ik bedoel dat een sv ventiel , kwetbaarder is dan een av ventiel.