Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapas advies svp - Forum Wereldfietser

trapas advies svp

Beste experts,

Kunnen jullie mij een tip geven welke TRAPAS ik het beste kan monteren in mijn 28 jaar oude Rih randonneur.

Nog geen drie jaar geleden heb ik een trapas van Shimano laten monteren waarbij de kogellagers volgens andere experts ergens aan de buitenzijde zitten waardoor deze nogal kwetsbaar zouden zijn (!?)

Wil nu graag een trapas van hoge kwaliteit die onderhoudsvrij is en bestand tegen een stootje.
De alom geroemde King behoeft smering waarbij ik dan twee keer in een jaar terug naar de fietsenmaker moet voor een smeerbeurt.
Dus bij voorkeur een die onderhoudsvrij is .

Graag uw welonderbouwde advies,

Roald Haanstra
beste Roald,

kun je alsjeblieft het merk en typenummer en hopelijk een paar foto's van je huidige trapstel/cranks en trapaslagers plaatsen?
op een crankstel van Shimano staat het typenummer vaak achter het gat waar je de trapper inschroeft.

groet, hoogframe
Laten we het bij die vraag even laten*, want anders krijgen we toch alleen fanboytalk en persoonlijke ervaringen en geen enkel toegespitst advies.

De zoekfunctie kan wel nuttig zijn als je veel wilt lezen.


*: plus misschien de vraag of de zaak nu kapot is (want dat lees ik niet) en wat je (nog) met de fiets wilt doen. Op vakantie? Woonwerk? Tochtjes? En wat is je budget?
Beste Hoogframe en Leon,

Er is speling opgetreden in de trapas die merkbaar is bij het bewegen van de pedalen met de hand.
Tijdens het fietsen is het enkel af en toe merkbaar,
De as is nog geen drie jaar oud.
Wil nog veel met deze oude fiets op pad en zou derhalve dus graag kwalitatieve onderdelen aanschaffen bij vervanging.
Zal zo even met het vergrootglas zoeken naar de typenummers etc.

groet,
Road.
Beste Hoogframe en Leon,

Ik heb op die plek op de zilverkleurige ring die tegen het frame(bracket) zit gemonteerd de volgende cijfers en letters gevonden
SM-FC 5600
BC 1.37 X 24 ROAD GK

Groet,
Roald.
Dit is een 105 BB met externe lagers (~ Deore level). Je kan een Ultegra BB kopen en installeren, dat werkt iets langer want beter afgeschermd maar voor een meer betrouwbare optie kan je beter een nieuw crankstel kopen, veel duurder wel.
Beste Hoogframe en Leon,

Het gaat overigens om een Sora triple crankstel dat bij de vorige trapas vervanging niet is vervangen.
Je bedoelt dit jbl? : https://www.rosebikes.nl/shimano-ultegr ... ups-675749
Dat si nog wel te overzien. Ook drie keer.

Een nieuwe trapas plus cranckstel kopen wordt een ingrijpende en/of dure optie en/of uitzoekwerk en/of werk voor de fietsenmaker.

Ja die externe lagers gaan snel kapot. Dat weten we. Dat wisten we. Dat weet Shimano. Dat weten de fietsenfabrikanten. Dat weet iedereen.
Hallo BDR,

Kun je bij benadering een prijs(verschil) geven voor zover bij jou bekend?

Wil a.s.dinsdag de klus laten klaren door een annbevolen fietsenmaker hier te Amsterdam.nl Het Rijwielatelier De Specialist (theo)

Correct alhoewel ik dat BBR 60 niet heb gezien.
Een vierkante JIS trapas (BB-UN55) en een passend crankstel zijn nog goed verkrijgbaar en betaalbaar. Mits goed gemonteerd: onderhoudsvrij. Bracketpot hoeft niet gevlakt te worden.
Ik ga ervan uit dat jij nu een triple hebt?

Een nieuw crankstel is niet zo duur, ik heb goede ervaringen met 25 £ crankstellen van Spa Cycles in Engeland en een vierkante trapas kost ook helemaal niet veel, maar de kettingbladen zelf zijn wel duur, reken 40€ per blad. Als je een oud Sora-crankstel hebt waar de kettingbladen met 5 bladbouten zijn vastgemaakt kan je deze recupereren, met 4 armige assymetrische bladen zit je vast aan Shimano crankstellen.

De goedkoopste optie lijkt mij deze: https://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p30 ... cral-Rings , met vierkante trapas zal dat in aanschaf zo'n 120€ kosten incl. verzending.
Tja, misschien sla ik de plank enorm mis, maar indertijd kocht ik een Campagnolo triple (ik meen Mirage) voor een heel redelijke prijs (en dat gewoon bij de fietsenmaker).   Er zijn meer triple--cranckstellen als alleen Shimano.
Eventueel zoek je iets tweede-hands of een crankstel van een sloper, als je dan de kettingbladen kan overzetten ben je het heertje.

Voor de trapas kan je een normale Shimano vierkant-as nemen (met kennelijk soms een slechte passing van de steunring. 't Is een beetje Hobby-Bob maar als de steunring te ruim is kan je er een extra steunend ringetje dat je knipt uit een stalen bierblikje tussen leggen (of een andere vulring) ... beter even kijken of er ook een is waar de steunring past.
Je kan ook een vierkant-as van een ander merk nemen (ik had ooit een FAG as - FAG is of was een fameuze lagerfabriekant).
En het mooiste is natuurlijk een as met eenvoudig vervangbare industrielagers, alleen hangt daar een prijskaartje aan, een eenvoudige vierkant-as is zo goedkoop dat het wel even duurt voordat je de meerprijs terugverdient door de goedkopere industrielagers.

Overigens gaan ook de lager van vierkant-as uiteindelijk stuk, maar gewoonlijk pas na vele jaren gebruik/misbruik.
De in de cartridge-assen gewoonlijk gebruikte rechte lagers houden weer minder van een axiale tik.
Campagnolo heeft al meer dan 6 jaar geen triples meer. Ook in combinatie met Shimano of SRAM is het niet meer nodig, gezien het enorme bereik van de nieuwere derailleurs (zowel vooraan als achteraan) en slimme onderdelen zoals van Wolftooth, de Roadlink. Het laatste kun je gebruiken ook in 8v, 9v enz systemen. Race derailleurs zijn tot en met 10v compatible. Campagnolo is altijd een verhaal apart, net als de SRAM 1:1 types.
Uiteraard zal ook een mtb crank met 48/36/26t voor het meeste gebruik meer dan voldoende zijn. Zijn in de lagere groepen passend voor JIS vierkante trapassen.
roaldrihson schreef:
zo 15 mar, 2020 11:41
Beste experts,

Kunnen jullie mij een tip geven welke TRAPAS ik het beste kan monteren in mijn 28 jaar oude Rih randonneur.

Nog geen drie jaar geleden heb ik een trapas van Shimano laten monteren waarbij de kogellagers volgens andere experts ergens aan de buitenzijde zitten waardoor deze nogal kwetsbaar zouden zijn (!?)

Wil nu graag een trapas van hoge kwaliteit die onderhoudsvrij is en bestand tegen een stootje.
De alom geroemde King behoeft smering waarbij ik dan twee keer in een jaar terug naar de fietsenmaker moet voor een smeerbeurt.
Dus bij voorkeur een die onderhoudsvrij is .

Graag uw welonderbouwde advies,

Roald Haanstra
Onderhoudsvrij bestaat niet, onderhoudsarm wel.
Een goede trapas met vierkante opname is te koop van SKF, te koop bij René Herse cycles en ik dacht dat Marten Gerritsen van M-Gineering ze ook nog wel heeft liggen.
Geloof niet dat er ooit veel gesneuveld zijn en die zijn onder garantie vervangen.
Shadow schreef:
zo 15 mar, 2020 20:09
Een goede trapas met vierkante opname is te koop van SKF, te koop bij René Herse cycles en ik dacht dat Marten Gerritsen van M-Gineering ze ook nog wel heeft liggen.
Niet zo ingewikkeld: vrijwel iedere webshop heeft JIS trapassen, vaak voor minder dan €15,-
De betere kwaliteit: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
sjefke schreef:
zo 15 mar, 2020 20:39
Shadow schreef:
zo 15 mar, 2020 20:09
Een goede trapas met vierkante opname is te koop van SKF, te koop bij René Herse cycles en ik dacht dat Marten Gerritsen van M-Gineering ze ook nog wel heeft liggen.
Niet zo ingewikkeld: vrijwel iedere webshop heeft JIS trapassen, vaak voor minder dan €15,-
De betere kwaliteit: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Toch wel, want heel vaak zit daar dus een productiefout in...
Hoe vaak is heel vaak?
Leon schreef:Hoe vaak is heel vaak?
Vaak genoeg om ze niet meer te gebruiken :wink:
Hangt er vanaf of je cup te ver uitgedraaid is (Indonesië) of je cartridge te ver afgedraaid wordt (Singapore), bij mij was de cup iig uitgedraaid op 31,3 en de cartridge netjes 31,0mm.
Maar hoeveel van de totale productie zou fout zijn? Dit is misschien wel een van de meest gefabriceerde trapassen ooit.
roaldrihson schreef:
zo 15 mar, 2020 13:42
Correct alhoewel ik dat BBR 60 niet heb gezien.
Voor zover nog onduidelijk: de SM-BBR60 is de vervanger van diverse vorige types (die langzaam uit voorraad verdwijnen). Het belangrijkste verschil is dat je een kunststof adapter nodig hebt voor het gebruik van je huidige montagetool. De diameter van de schroefcups is verkleind. Een fietsenmaker heeft dat uiteraard.
Ik mag toch wel aannemen dat je bracketpot destijds al (fiets uit vorige eeuw) parallel en vertikaal gevlakt is. Zo niet, dan kun je alvast de volgende reparatie inplannen....