Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegtuig of trein? - Forum Wereldfietser

Vliegtuig of trein?

Momenteel ben ik me aan het voorbereiden op een fietsvakantie in Zweden en mogelijk Noorwegen in de komende zomer. Ik wil de reis beginnen in Göteborg of Malmö ivm de overwegend Zuidelijke wind. Een van de lastigste punten daarbij vind ik de vraag hoe je daar met je fiets een beetje comfortabel komt, de mogelijkheid het traject per fiets af te leggen, daargelaten. Ik woon niet ver van Schiphol, dus het vliegtuig en de trein zijn allebei goed mogelijk. Waarvoor zouden jullie kiezen?

Dit lijken me de voordelen van de reis per trein + boot:
+ je bent bij je fiets, je ziet wat ermee gebeurt. Je weet zeker dat er niet mee wordt gesmeten
+ je weet zeker dat hij tegelijk met jou aankomt.
+ de fiets kan helemaal in elkaar blijven, geen gedoe op de luchthavens

En dit lijken me de voordelen van het vliegtuig
+ waarschijnlijk (behoorlijk) goedkoper
+ je bent korter onderweg (treinen + boten duurt al snel 20 uur) en hoeft niet over te stappen
+ Vertraging schopt het reisschema niet in de war, er is een directe verbinding

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Wiebe

Beste Wiebe,

Ik zit met het zelfde dilemma, en ben er ook nog niet uit.
Voor mij is overigens de enorme milieubelasting van vliegen een overweging om de boot te overwegen. (Hoewel ik laatst in de krant las dat boten ook niet erg schoon zijn).

Misschien is dit een nuttige website voor je: http://www.aferry.nl

Als je geen rondje fietst en je eindpunt ergens in Zweden ligt, hou er dan rekening mee dat je in Zweden bijna nergens je fiets mee mag nemen in de trein: die moet je daar van te voren afgeven.
Ligt je eindpunt in Noorwegen, dan ben je dagen onderweg om thuis te komen. Neem je de boot van Oslo naar Kiel en daarvandaan de trein, dan valt het met het aantal keren overstappen nog wel mee. Kies je voor een relatief korte boottocht naar het noorden van Jutland, bedenk dan dat er geen rechtstreekse treinen dwars door Jutland naar Duitsland rijden.
Wat de milieubelasting betreft: bestaat er misschien al een internationale routeplanner voor auto's, treinen, boten en vliegtuigen die voor elk vervoermiddel de milieubelasting berekent?

Het voordeel van trein en boot is wat mij betreft dat het plezier van het reizen gelijk begint (vliegen kun je toch onmogelijk leuk noemen, nog afgezien van de milieuschade).
Ik ben laatst voor mijn werk op en neer naar Kopenhagen geweest met de trein. Dat was in de praktijk voor mij vrijwel net zo snel als het vliegtuig (een werkdag van deur tot deur), het was flink goedkoper, en het was heel erg leuk (ondermeer met de trein op de boot). Dit was dan zonder fiets, maar met fiets zou het vast niet moeilijk zijn geweest, en evenmin duur. Vanaf Kopenhagen kun je direkt de oversteek maken en dan naar het noorden fietsen, of eerst nog in Denemarken een stuk naar het noorden fietsen en dan oversteken. Dat laatste kun je vast ook makkelijk met de trein doen, maar waarom zou je?
Wim
Wiebe schreef:En dit lijken me de voordelen van het vliegtuig
+ waarschijnlijk (behoorlijk) goedkoper
Kijk ook eens naar de nachttrein naar Kopenhagen,
http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... einspecial

zitplaats vanaf 39 euro, couchette 49 euro enkel incl fiets, is denk ik goedkoper dan met het vliegtuig. Bovendien reis je 's nachts dus 'verlies' je geen tijd. Op mijn website vind je verder ook enkele verslagen over fietsen in/naar Scandinavië, http://wizardofoh.nl

Een mogelijkheid om daar goedkoop te komen is natuurlijk wel het Schönes Wochenende Ticket: voor € 35 met max. 5 personen op za/zo onbeperkt met regionale treinen door heel Duitsland. Vanaf kiel kan je dan verder met de boot. Je zal echter wel veel moeten overstappen. De prijs is dan nog redelijk t.o.v. het vliegtuig.
Het vliegtuig is natuurlijk altijd nog wat goedkoper (als je vroeg boekt) en meestal ook een stuk sneller. s'Morgens om 8 uur thuis weg en om 12 uur in Oslo zijn kan geen trein tegen op, maarja die milleuschade...........

giantus schreef: Je zal echter wel veel moeten overstappen. De prijs is dan nog redelijk t.o.v. het vliegtuig.
Valt reuze mee. Reis je bijvoorbeeld vanaf de grensplaats Leer (er is een treinverbinding met Groningen) dan hoef je alleen in Bremen en Hamburg over te stappen. Bij beide stations zijn liften zodat je niet trap op trap af moet zeulen met de fiets. (In Leer zelf overigens wel). Tussen Bremen-Hamburg rijd je met de comfortable Metronom met zeer veel ruimte voor de fiets.

De tovenaar schreef: Valt reuze mee. Reis je bijvoorbeeld vanaf de grensplaats Leer (er is een treinverbinding met Groningen) dan hoef je alleen in Bremen en Hamburg over te stappen.
3 uur en 54 minuten van Leer naar Kiel, overstappen in (soms Oldenburg), Bremen en Hamburg.
Veel leuker dan vliegen.

De tovenaar schreef:
giantus schreef: Je zal echter wel veel moeten overstappen. De prijs is dan nog redelijk t.o.v. het vliegtuig.
Valt reuze mee. Reis je bijvoorbeeld vanaf de grensplaats Leer (er is een treinverbinding met Groningen) dan hoef je alleen in Bremen en Hamburg over te stappen. Bij beide stations zijn liften zodat je niet trap op trap af moet zeulen met de fiets. (In Leer zelf overigens wel). Tussen Bremen-Hamburg rijd je met de comfortable Metronom met zeer veel ruimte voor de fiets.
Ik heb het over het Schönes Wochenende Ticket, dan mag je alleen gebruik maken van lokaal vervoer. Dan moet je toch vaker over stappen of heb ik nu verkeerd gekeken?

Michael W schreef: 3 uur en 54 minuten van Leer naar Kiel, overstappen in (soms Oldenburg), Bremen en Hamburg.
Veel leuker dan vliegen.
Tel daar dan ook nog eens 3-4 uur bij op om vanaf Schiphol/Amsterdam e.o. in Leer te geraken (een keer overstappen in Groningen). Weet overigens niet zeker of het Schönes Wochenende ticket al vanaf de NL/D grens tot Leer geldt, de treinverbinding wordt door Arriva verzorgd, niet de DB.

giantus schreef: Ik heb het over het Schönes Wochenende Ticket, dan mag je alleen gebruik maken van lokaal vervoer. Dan moet je toch vaker over stappen of heb ik nu verkeerd gekeken?
In de planner van die Bahn klik je op nur nahverkehr, het ticket geldt ook voor RE (RegionalExpress) en de Metronom (ME) niet alleen RB (Regional Bahn).

Hier is een voorbeeldje van de treinverbindingen op een willekeurige zaterdag tussen Leer en Kiel.

Je stapt dan in Nieuweschans over van de Arriva trein op de DB. Ik weet niet of dit ook vanauit de Randstad de handigste grensovergang is.
Wim

Willem Jongman schreef:Je stapt dan in Nieuweschans over van de Arriva trein op de DB. Ik weet niet of dit ook vanauit de Randstad de handigste grensovergang is.
Wim
Nee hoor de trein vertrekt volgens mij al in Groningen CS. Zie
http://www.arriva.nl
Prima verbinding met Schiphol.

De tovenaar schreef:Nee hoor de trein vertrekt volgens mij al in Groningen CS. Zie http://www.arriva.nl
Prima verbinding met Schiphol.
Misschien woont Wiebe wel in Groningen :?
Nee dus, ik zag te laat dat hij vlakbij Schiphol woont !!

Klopt, Groningen - Leer = uurtje met de Arriva stoptrein

Michael W schreef:Misschien woont Wiebe wel in Groningen :?
Wiebe schrijft zelf in de buurt van Schiphol... :lol:

Even Off topic:

Afbeelding
De tovenaar van Leer :wink:

De rit van Groningen naar Leer gaat van Groningen tot Nieuweschans met Arriva, en vandaar stap je tegenwoordig over op een Duitse trein van de DB.
Wim (die in Groningen woont)

Willem Jongman schreef:Je stapt dan in Nieuweschans over van de Arriva trein op de DB. Ik weet niet of dit ook vanauit de Randstad de handigste grensovergang is.
Wim
Via enschede - Osnabrück kan je natuurlijk ook naar Bremen. Dan moet je het aantal overstaps gaan tellen en de tijd even gaan vergelijken.
Het zal elkaar niet veel ontlopen, schat ik.

Willem Jongman schreef:De rit van Groningen naar Leer gaat van Groningen tot Nieuweschans met Arriva, en vandaar stap je tegenwoordig over op een Duitse trein van de DB.
Wim (die in Groningen woont)
Weten ze dat bij de DB blijkbaar nog niet :(

Nieuweschans Fr, 26.01.07 ab 19:10 1 ARR 8417 ARRIVA
Leer(Ostfriesl) Fr, 26.01.07 an 19:32 2
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... 9&OK#focus

Willem Jongman schreef:De rit van Groningen naar Leer gaat van Groningen tot Nieuweschans met Arriva, en vandaar stap je tegenwoordig over op een Duitse trein van de DB.
Wim (die in Groningen woont)
Ik was afgelopen maand in Leer (zie plaatje boven) en daar stond toch echt een rode Arriva trein die naar Groningen ging. Je hoeft niet over te stappen in Nieuweschans. Kijk ook maar op de NS treinplanner.

PS En hier:
Vanaf 10 december rijdt Arriva met geheel nieuwe en hoogmoderne voertuigen op het traject tussen Leer en Groningen. Door de nieuwe dienstregeling wordt de treinreis Leer - Groningen tot 15 minuten sneller; tevens zijn nagenoeg alle aansluitingen in Groningen verbeterd en het is in de zomer zelfs mogelijk zonder overstap van Leer naar Harlingen te reizen.
http://www.arriva.nl/page.php?id=1142

Het is idd een nieuwe verbinding die sinds december rijdt.

keesswart schreef: Wat de milieubelasting betreft: bestaat er misschien al een internationale routeplanner voor auto's, treinen, boten en vliegtuigen die voor elk vervoermiddel de milieubelasting berekent?
Goeie vraag Kees,
Al Goochelend heb ik dit staatje gevonden op milieucentraal.nl

Milieubelasting van een retour Amsterdam - Nice per reiziger

Afbeelding

Bron: http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... erdam-Nice