Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wegen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wegen

Als gewichtscriterium hanteer ik dat ik de fiets een beetje comfortabel moet kunnen tillen. Als dat lukt is het goed.

Als eenzame fietser liep mijn fietspad ooit dood in een Poolse haven op een trap van ruim 100 treden. Dan moet die fiets dus met bagage in 1 keer naar boven.
Sindsdien is dat het ijkpunt. Denk ik dat ik die fiets dan boven krijg? Dan is 'ie licht genoeg.
[/quote]

Mooie (en nog schone :) ) fiets! Mooie kleurstelling ook met de bruine Ortliebs.

Eén opmerking/vraag. Ik zie dat je de fietspomp aan het frame hebt. Deze pomp lijkt mij de Topeak Turbo Morph. Wil je deze niet in een fietstas doen zodat op die plek aan het frame een bidon kan?
Mijn ervaring is dat je pomp niet zo vaak nodig hebt (zonder lekke band max 1 keer per week), bidon daarentegen wel.
(weet echter niet of een bidon wel past met die frametas).

Nog een vraag: wat betekent die sticker GPS Control op de bidon?
[/quote]

Goede tip om de pomp in de fietstas te doen. Maar dat levert te weinig ruimte voor een extra bidon ivm frametas.
N.b. de sticker GPS controle is om dieven af te schrikken...als een boef het woord GPS ziet kan het zomaar zijn dat hij denkt dat de fiets gechipt is. Of het werkt..? Dat is lastig beoordelen als je fiets tot nu toe niet gestolen is.
[/quote]
Fraaie fiets verder, kan uiteindelijk nog wel wat minder bagage mee, maar dat is ook deels een persoonlijk ding.

Wat zit er voor bandenmaat onder? Nog een maatje groter kunnen gaan door het weglaten van de spatborden?
[/quote]

Ik heb niet perse heel veel bagage mee, maar ben vooral aan het experimenteren welke combinatie aan tassen werkt voor mij.
Wil het gewicht zoveel mogelijk verdelen over de fiets was het idee.
De bandjes zijn maat 50- 622. Er kunnen nog spatborden op maar die liggen dan wel dicht op het rubber. En aangezien ik ook off-road ga heb ik ze verwijderd.
Ook wij zijn aan het wikken en wegen geslagen :D
Aangezien de voortassen nooit vol zaten en de achtertassen ook ruimte hadden proberen we nu de voortassen weg te laten.
Scheelt gewicht. Een stuurrol is dan nog een alternatief voor een paar kilo die je niet perse snel nodig hebt.
Daar experimenteren we nu mee. Helaas moeten de remkabels dan wat langer gemaakt worden.
Het evenwicht en de verhouding tussen noodzakelijke spullen, spullen ter vergroten van comfort en spullen waar je blij van wordt is een leuke puzzel.
Wij wegen gewoon alle spullen en dan maar optellen in spreadsheet.

Hou ons op de hoogte Terra. Ik ben gek op lijstjes.

Groet Anja
Terra schreef:
za 07 mar, 2020 22:00

Code: Selecteer alles

[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tip terzijde: klik eens eerst op de blauwe knop 'Voorbeeld' ipv. direct op de groene 'Verstuur'. Dan zie je gelijk dat er iets niet goed gaat met je citaten en kun je het even aanpassen (zorgen dat je citaat begint met de tag 'quote' ipv. '/quote'), zodat de lezers niet zo hoeven te puzzelen wie nou wat geschreven heeft. Overigens zie je ook eventuele taal- en schrijffouten makkelijker als je eerst je bericht even leest met de Voorbeeld-functie, ik zou willen dat meer mensen die zouden gebruiken (vooral degenen die met Autoconfuse typen)...

Groetjes,

Carl
@Terra
Ik heb vroeger veel gefietst, heel veel.
Daarna 30 jaar niet en sinds 4 jaar weer wel. Heerlijk!
De eerste keer na 30 jaar niet had ik veel te veel bij me.
Na minder dan een week trappen ben ik op een camping naar Nederlanders toegestapt en heb een derde van mijn bagage ingeleverd en na de vakantie weer bij hun opgehaald.

Ik fiets met fiets met stuurtasje, 2 Ortliebs, tent, lichtgewicht hamer, slaapzak, matje en dit jaar gaat er voor het eerst een opblaasbaar kussen mee.
O ja, plastic lepeltje, een Opinel en vooral een reddingsdeken.
Reddingsdeken?
Ik ben een koukleum en met een reddingsdeken losjes over de slaapzak heb je het nooit koud omdat het uitstraling tegengaat.
Ook op 1200 meter hoogte met koude nachten is het lekker comfortabel.

Drinken: 1 bidon, een grote fles water uit de supermarkt en een pak sap.
Erg handig: bagagenetje.


PS Volbepakt, mezelf, fiets, bagage, inclusief eten en drinken voor onderweg schommelt het bij mij rond de 100 kilo.
Ik begrijp ook nog steeds niet hoe je die tekst goed kan citeren.
Ook niet na de uitleg van Carl. Ik krijg geen ‘quote’ als ik op iemand zijn tekst klik.

En de voorbeeld knop is inderdaad erg fijn om te kijken of de tekst goed is zonder taalfouten :!:

Anja
|quote=dijken63 post_id=356975 time=1583673158 user_id=14616]
Ik begrijp ook nog steeds niet hoe je die tekst goed kan citeren. ....
[/quote|

Anja (en anderen),
Als je rechtsboven een bericht op het blokje met | " | klikt krijg je een aangehaald oorspronkelijk bericht.
Daarin kan je stukken weglaten om het citaat duidelijker te maken (zet daar wel ... ... of iets vergelijkbaars want anders kan het zijn dat de geciteerde moppert wegens uit verband gerukt citeren).

Hierboven overigens een voorbeeldje hoe dat er uitziet (waarbij ik de eerste en laatste vierkante haak het vervangen door een | teneinde de codering zichtbaar te maken (anders doet de "quote" z'n werk). En let ook op dat iedere "begin-quote" ook een "eind-/quote" heeft, én dat die "eind-quote" op de goede plek staat.
dijken63 schreef:
zo 08 mar, 2020 14:12
Ik begrijp ook nog steeds niet hoe je die tekst goed kan citeren.
Ook niet na de uitleg van Carl. Ik krijg geen ‘quote’ als ik op iemand zijn tekst klik.

En de voorbeeld knop is inderdaad erg fijn om te kijken of de tekst goed is zonder taalfouten :!:

Anja
Niet in de tekst klikken, maar op de “ rechsboven het bericht. Je krijgt dan een venster met:
{quote}
Originele tekst
{/quote}
Waarbij de {} vervangen worden door scherpe heken (weet niet of die zo [ ] zichtbaar zijn in de tekst)

In je bericht iet het er dan zo uit:
Originele tekst
Jouw tekst.
[ quote=dijken63]Ik begrijp ook nog steeds niet hoe je die tekst goed kan citeren. [/quote]

In het venster waarin je tikt moet het er zo uitzien zoals hierboven, alleen zonder de spatie tussen de [ en het eerste woord quote. (Dat heb ik hier express gedaan om het te laten zien. Als ik die spatie weghaal wordt de code actief.)
Drie keer uitleg in 2 minuten. Wat zijn we toch behulpzaam naar de dames.... ;-)
dijken63 schreef:
zo 08 mar, 2020 09:15
Hou ons op de hoogte Terra. Ik ben gek op lijstjes.
Ik heb spreadsheets van mijn materiaal. Maar deze is nog teveel gericht op berg wandelen en hiken.
Ben bezig om het om te zetten voor tourbiking.

Btw is er een topic op het forum waar paklijsten bij
elkaar staan ter vergelijking?
Terra schreef:
zo 08 mar, 2020 15:04

Btw is er een topic op het forum waar paklijsten bij
elkaar staan ter vergelijking?
Er zijn wel paklijst topics geweest in het verleden. Misschien eens de grootste weer tot leven wekken of een nieuwe starten?

Blijft leuk om te zien wat verschillende mensen allemaal meenemen, en ook vooral.. wat niet.
Jurr schreef:
di 10 mar, 2020 13:58
Blijft leuk om te zien wat verschillende mensen allemaal meenemen, en ook vooral.. wat niet.
Precies, het is een soort "gluren bij de buren" :roll:
Jurr schreef:
di 10 mar, 2020 13:58

Er zijn wel paklijst topics geweest in het verleden. Misschien eens de grootste weer tot leven wekken of een nieuwe starten?
Zijn die topics met paklijsten wel weer tot leven te wekken ?
Ik vind het woord 'paklijst' wel terug in diverse onderwerpen, maar niet als topic an sich...
Franzi heeft een topic gestart waarin wat lijsten voorbij komen.
Maar weet niet hoe ik daar naar kan verwijzen.

Op de diverse blogs van Hans van der Veeke, en bijv Farawayistan, tenmillionturns, weleaf, spinningsouth kan je ook alle lijsten vinden.

Anja
dijken63 schreef:
di 10 mar, 2020 19:49
Franzi heeft een topic gestart waarin wat lijsten voorbij komen.
Maar weet niet hoe ik daar naar kan verwijzen.
Knip het adres van het topic en plak die in je bericht. :wink:

Wat je meeneemt verschilt bij dezelfde persoon per keer, per reis, per land. Er bestaat geen standaard statisch lijstje en dito gewicht voor een persoon. In ieder geval niet hier. Hier fluctueert het lijstje en gewicht van 10 t/m 20/22 kilo, het laatste tijdens een wereldreis. Het draadje waar Anja op doelt was voor tips voor een zo'n multifunctionele kit voor meerdere seizoenen op een lange reis a la bikepacking style.

Om je bagage te wegen hoef je geen nieuwe gadget te kopen. Gewoon op de weegschaal gaan staan met en zonder tas. En dan ff rekenen.