Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verdwijnen LF-routes - Forum Wereldfietser

Verdwijnen LF-routes

Een Wereldfietsreis begint vaak in Nederland.
Een flink aantal LF routes worden opgeheven, blijkbaar is dat project al in 2017 gestart. Er komen icoonroutes voor terug, maar dat lijkt veel minder zowel in km als in aantal, dan dat er was.
Op veel plekken van de LF20 bleken de bordjes al weg.

https://www.nederlandfietsland.nl/lf-routes

De hieronder ge-quote tekst van de website van Nederland Fietsland klinkt alsof ze er zelf ook niet blij mee zijn.
LF-routes overig
Onderstaande bewegwijzerde LF-routes verdwijnen in het begin van 2020. Stond hij nog op je lijstje? Wacht dan niet te lang!

LF5 Thorn - Roermond (30 km)
LF8 Ommen – Winterswijk (100 km)
LF11 Prinsenroute Den Haag - Breda (125 km)
LF15 Boerenlandroute Alkmaar - Enschede (260 km)
LF19 Deventer - Holten (35km)
LF20 Flevoroute Haarlem - Groningen (275 km)
LF30 Breskens - Sas van Gent (50 km)
LF51 Kempenroute Eindhoven - Belgische grens (50 km)
Hier meer info over de verandering naar de nieuwe routes:
https://www.nederlandfietsland.nl/lf-icoonroutes
daar ben ik ook achter gekomen,staan ook niet meer op de overzicht folder.
ik heb ze gelukkig allemaal ge-update.ga van van de zomer wel gebruiken.
groetjes andries. :evil:
mavave schreef:
vr 06 mar, 2020 13:09
Een aantal LF routes worden opgeheven. Op veel plekken van de LF20 zijn de bordjes al weg.

Hier meer info over de verandering naar de nieuwe routes:
https://www.nederlandfietsland.nl/lf-icoonroutes
Ondanks dat ik de 'Vraag en Antwoord' er op nageslagen heb, wordt mij toch niet duidelijk waarom sommige routes nu precies geschrapt worden.
Ik neem daarom maar aan dat het te maken heeft met geld en tijd. Die maken dat het onderhouden van routes niet haalbaar meer is. Jammer, want buiten tijd en geld gerekend, denk ik: hoe meer (fiets)routes, hoe beter!
(hoewel ik Duitsland af en toe gestoord werd van 10 of meer verschillende route-aanwijzingen....)

Aan de routes zelf ligt het kennelijk niet, getuige de aansporing om er desgewenst nog snel even gebruik van te maken:
"Deze LF-route verdwijnt begin 2020. Binnenkort wordt er gestart met het verwijderen van de bewegwijzering. Stond hij nog op je lijstje? Wacht dan niet te lang!"
Er staat ook een filmpje op de website:



Dat lijkt een betere achtergrond van de verandering te geven.

Wel weer jammer dat je een filmpje moet kijken/luisteren, ik zou het helemaal niet erg vinden als de tekst als zodanig op de website te vinden was geweest.
daulagari schreef:
za 07 mar, 2020 13:20
Er staat ook een filmpje op de website:

Dat lijkt een betere achtergrond van de verandering te geven.

Wel weer jammer dat je een filmpje moet kijken/luisteren, ik zou het helemaal niet erg vinden als de tekst als zodanig op de website te vinden was geweest.
Er zijn steeds meer ongeletterden in Nederland en daar houden ze in de media rekening mee.
mavave schreef:
vr 06 mar, 2020 13:09
Een flink aantal LF routes worden opgeheven,
Maar de wegen en paden blijven gelukkig gewoon liggen :idea: :wink:
Inderdaad, wat is het probleem? Zolang ik de routes digitaal terug kan vinden en de wegen aanwezig zijn vind ik het prima.
Je hebt toch de knooppuntroutes? Ik ben ooit, in het pre-internettijdperk, naar een evaluatieconferentie(!) geweest waar een honderdtal aanwezigen uit B, NL en D luisterden naar een paar Belgen die de ervaringen van de allereerste 2 jaar met de knooppunten presenteerden. Het begon met de constatering dat er voorheen in een cirkelm et een diameter van 75 km rond zuid limburg zo'n 150 verschillende beborde fietsroutes waren met ongeveer 50 verschillende typen bordjes.

Ik ben toch blij dat daar in de jaren daarna een grote bezem doorheen is gegaan.
Het is niet dat ik dit als probleem heb ingebracht, de reden van de verandering kende ik niet, en op het forum kon ik er geen ander draadje over vinden, terwijl de plannen al in 2017 zijn ingezet. Ik was dus vooral op zoek naar meer achtergrondinfo (bedankt Daulagari voor de video).

Om ook te reageren op de vraag of dit 'vervelend' is.
Uiteraard blijven de paden liggen, maar een fietspad dat onderdeel is van een vastgelegd netwerk kan makkelijker beschermd worden. Nu zijn de verbindings-LF-routes opgeheven en opgegaan in het knooppuntennetwerk. Een paar knooppunten omgooien is makkelijk gedaan.

Als er minder LF-routes overblijven vind ik dat jammer, omdat ik - hoewel ik prima zelf een fietsroute kan bedenken - door uitgezette routes zoals die van LF tijdens het fietsen op nieuwe ideeën wordt gebracht.
Leon schreef:
za 07 mar, 2020 14:55
[...]in een cirkelm et een diameter van 75 km rond zuid limburg zo'n 150 verschillende beborde fietsroutes waren met ongeveer 50 verschillende typen bordjes.

Ik ben toch blij dat daar in de jaren daarna een grote bezem doorheen is gegaan.
Er zijn totaal 51 LF-routes in Nederland. Ik heb het niet gecontroleerd, maar ga er vanuit dat die niet elkaar allemaal net kruisen in Zuid-Limburg...
in eerste instantie vind ik het ook jammer datje LF routes verdwijnen. Ben er mee opgegroeid. Onze dochters groeien op met knooppunten en vinden dat prima. Dus ik word in deze oud :lol:

Er komen 10 icoonroutes voor terug voor de verdwenen lf routes. Kennelijk gaat het verwijderen van de LF routes sneller dan de komst van de iconen. Van knooppunt naar knooppunt wordt het dus.
Als de site van het Fiets Platform in Amersfoort niet voldoende duidelijk is, dan is het misschien een idee om het Fietsplatform zelf te benaderen over wat er gaande is en wat de plannen zijn en wat de reden is. Dan weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt.
Jammer voor velen denk ik. Ik persoonlijk vind de nummerborden nu fijner. Je hebt vaker overzichtskaarten en je kunt de route steeds herzien door wat nummers op een klein papiertje te schrijven. Als je verder geen info tot je beschikking hebt, boekje of gps, kom je er met de nummerborden, 'en route' bijna altijd wel uit. LF bordjes verlies ik veel sneller uit het oog en dan ben ik dus weer van de route af.. zonder verder informatie, hoe weer een aanknopingspunt te vinden.

Het zou me zo tof lijken als ik via nummerborden naar bv. Zuid-Frankrijk kan fietsen of Spanje.
Jammer dat ze verdwijnen, door de oprukkende bebouwing denk ik echter wel dat het goed is van tijd tot tijd de routes eens tegen het licht te houden en zoals ze nu doen vervangen door iets anders. De LF-routes liggen er ook al weer een hele tijd en sommige zullen ook wel een paar keer aangepast zijn . De meeste mensen fietsen nu met de auto (en electrisch) hun knooppunten routes, dat is heel wat anders dan 40 jaar geleden, toen je zelf nog tegen de wind in moest trappen en er van internet geen sprake was laat staan van knooppunten die je zelf samen kon stellen.
De volgende stap is ongetwijfeld dat ook die nummerborden verdwijnen, en dat iedereen routes naar de gps of de smartphone moet downloaden.
De onvolprezen fietsrouteplanner van de fietsersbond zou door het fietsplatform ook wel onder de aandacht gebracht mogen worden in het buitenland, ik zie zo vaak nog duidelijk herkenbare buitenlandse vakantiefietsers langs de doorgaande wegen fietsen omdat ze niet weten dat er betere mooiere en of rustigere wegen zijn om van A naar B te gaan.
Wat dat betreft zijn knooppunten net zo goed of slecht als willekeurig welke beborde fietsroute, als je niet weet waar je naar toe gaat en of het een rondje is of niet heb je er zonder meer informatie (en weten waar je die kan halen) weinig aan.
_Peter_ schreef:
zo 08 mar, 2020 09:57
... ik zie zo vaak nog duidelijk herkenbare buitenlandse vakantiefietsers langs de doorgaande wegen fietsen omdat ze niet weten dat er betere mooiere en of rustigere wegen zijn om van A naar B te gaan.
...
Hoe weet jij dat?

Voor hetzelfde geld snijden ze bewust een stuk af.
derdekeer schreef:De volgende stap is ongetwijfeld dat ook die nummerborden verdwijnen, en dat iedereen routes naar de gps of de smartphone moet downloaden.
Dat zou best kunnen. Voor het autoverkeer zijn er immers ook veel borden verdwenen om reden dat veel mensen toch navigatie hebben. Zo waren er in onze stad overal borden naar andere wijken, op postcodenummer.
_Peter_ schreef:De onvolprezen fietsrouteplanner van de fietsersbond zou door het fietsplatform ook wel onder de aandacht gebracht mogen worden in het buitenland ...
Wat dat betreft zijn knooppunten net zo goed of slecht als willekeurig welke beborde fietsroute,
Behalve dat de knooppunten heel wat internationaler zijn, het systeem daardoor heel bekend is en de routes op openstreetmap staan. Vroeger - pré 1995 dus - waren ook verreweg de meeste beborde fietsroutes rondjes van een kilometer of 20 à 40, dus als doorgaande fietser had je er niks aan.
willem.m schreef:
zo 08 mar, 2020 10:05
_Peter_ schreef:
zo 08 mar, 2020 09:57
... ik zie zo vaak nog duidelijk herkenbare buitenlandse vakantiefietsers langs de doorgaande wegen fietsen omdat ze niet weten dat er betere mooiere en of rustigere wegen zijn om van A naar B te gaan.
...
Hoe weet jij dat?

Voor hetzelfde geld snijden ze bewust een stuk af.
Niemand kan dat voor alle gevallen weten. Vragen naar hoe iemand het weet is dus zelfs niet naar de bekende weg vragen.

Maar in die gevallen dat ik fietsers zie "hannes-en" met een weinig gedetailleerde kaart en ze vraag naar wat ze willen, dan vragen ze eigenlijk altijd naar de (on)bekende weg: "Hoe kom ik op een betere manier verder?".

Een veel kleinere selectie toont zich heel tevreden met gewoon recht-toe-recht-aan grote wegen.
Soms is de fietsroute zelfs korter, vlakker etc. maar voor sommigen is die grote weg juist de uitdaging ...
...maar in mijn steekproef is het wel een minderheid.
willem.m schreef:
zo 08 mar, 2020 10:05
_Peter_ schreef:
zo 08 mar, 2020 09:57
... ik zie zo vaak nog duidelijk herkenbare buitenlandse vakantiefietsers langs de doorgaande wegen fietsen omdat ze niet weten dat er betere mooiere en of rustigere wegen zijn om van A naar B te gaan.
...
Hoe weet jij dat?

Voor hetzelfde geld snijden ze bewust een stuk af.
Na een tijdje heb je daar oog voor, en ja afsnijden zou kunnen. De wijze waarop er gefietst wordt verraad een boel, en de aanwezigheid van een niet erg gedetaileerde kaart (in veel gevallen) doet de rest. En soms vraag ik waar ze naar toe willen en help ze een eindje op weg, Vaak Duitsers en soms ook uit Engeland of verder weg.