Dat verklaart waarom je op een fatbike wel naar een 1x-versnellingssysteem móet. Op mijn T400 3x8-trekkingfiets heb ik ook eens 55 mm Almotions gehad. Dat ging prima. De beperking voor nog dikkere zat echter niet in het frame of in de vork. Het bleek namelijk zo te zijn dat op het moment dat ik in het lichtste verzet reed de ruimte tussen ketting en achterband nog geen 2 mm meer was.
Niet per sé moeten, je kunt ook nog offset gaan spaken bijvoorbeeld.
Kijk maar eens naar een Surly Pugsley. Daarin werden in de eerdere modeljaren 26x4.0 banden, een 135mm achternaaf en een 3x9 aandrijflijn gecombineerd. Wel met een bredere 100mm trapas, zodat daar de door Wim benoemde Q-factor weer ter sprake komt.
Wel belangrijk om de clearance in de gaten te houden met derailleurs en bredere banden inderdaad. Met een Santos Travelmaster 2.6 met derailleurs kom je in het kleinste verzet ook best krap uit met 60mm banden bijvoorbeeld.