door
Leon » wo 04 mar, 2020 10:20
Tsja, kilometerheffing klinkt goed, maar het vervelendste is dat het ondanks verwoede pogingen nog steeds niet echt gelukt is om het in te voeren.
Torenhoge techniek- en administratiekosten en de toenemende onmogelijkheid van de overheid om iets te automatiseren zijn twee probleempjes. Dat brengt me op nog drie andere problemen daarbij:
1. Niet alle mensen, maar wel veel, zijn bereid een flink deel van hun inkomen uit te geven aan hun auto. Ik heb het dan niet over de goed verdienende ondernemer maar over mensen die het niet erg breed hebben. Bij meerdere van mijn fietstochtjes door de 'interessante' buitenwijken van Luik is me menigmaal opgevallen dat daar veel mensen weliswaar in een wrak van een huis wonen maar toch een behoorlijk dure auto voor de garagedeur hebben staan. Of twee. Of drie. Het gaat vaak om weliswaar oudere auto's die niet duur in aanschaf zijn, maar die in de andere kosten toch minimaal het dubbele kosten van een bescheidener exemplaar.
Dan denk ik "Joh, vervang die auto eens door een wat bescheidener exemplaar en besteed dat geld aan je huis; dan ziet het er over tien jaar heel anders uit en heb je bovendien een stuk pensioen in de vorm van eigendom opgebouwd." Maar nee: auto.
2. Bij invoeren van kilometerbeprijzing wordt altijd betoogd dat de auto voor de gemiddelde bezitter niet duurder mag worden; de opbrengst van de beprijzing wordt dan teruggegeven via de belasting. We weten natuurlijk allemaal dat dit achteraf niet gelukt zal blijken, maar dat terzijde. De pluskant van kilometerbeprijzing is dat mensen in de spits gaan nadenken of ze dan moeten gaan rijden; althans degenen die op het geld letten; niet de zakenman, de werker, de buitenwijkbewoner in Luik en alle Nederlandse equivalenten met net zelden een hoge hypotheek.
De minkant is dat het autobezit dus goedkoper wordt. Dat leidt tot meer autobezit wat niet bepaald remmend werkt op het meest nutteloze wat je met een auto kunt doen: korte ritjes van nog geen vijf kilometer. Juist op die ritjes wordt geen kilometerheffing geheven, want dat komt alleen op de snelwegen.
3. Dus om het autobezit, en daarme veel korte ritten, in de klauwen te houden zijn BPM en brandstofaccijns niet eens zo gek. Door dat grotendeels in te ruilen voor kilometerheffing introduceer je nog een ongelijkheid. Nu is het namelijk zo dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen: op dure auto's zit veel BPM, met een benzineslurpende auto betaal je veel accijns ém zware auto's zijn fors duurder in de wegenbelasting. Als je dat afschaft maak je het autobezit voor de rijken véél meer goedkoper dan voor de bescheiden man/vrouw. Bovendien bevorder je dan niet meer het kopen van lichte en zuinig auto's.
Het kan vast allemaal opgelost worden, maar eenvoudig lijkt me het niet.