Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Decathlon vakantiefiets

154 berichten
Het laag monteren van de staande achterbuis op de zitbuis wordt elders op het forum gemotiveerd met het toevoegen van vering aan de achterbrug. Ik denk eerder dat het een modeverschijnsel is.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 mar, 2020 16:46
Het laag monteren van de staande achterbuis op de zitbuis wordt elders op het forum gemotiveerd met het toevoegen van vering aan de achterbrug. Ik denk eerder dat het een modeverschijnsel is.
Ik denk dat het beide is. Er zit wel enige mechanische logica achter dat lage monteren als je meer vering wilt. Maar ik twijfel eraan of het effect groot is. En mode is het wellicht ook. Je wilt niet dat een frame van 2020 te veel lijkt op een uit 2016. Dan geef je de indruk dat je in de tussenliggende jaren letterlijk op je handen gezeten hebt(*).

(*) Ik gebruik het woord "letterlijk" hier in de moderne betekenis, dus om aan te geven dat er een metafoor volgt.
Laten we maar afwachten wat het uiteindelijk wordt, en wachten op de eerste gebruikerservaringen. Ik ben redelijk hoopvol: racestuur, brede banden en een vermoedelijk scherpe prijs. Dat zijn wel knuppels in het hoenderhok.
Als de fimpjes/informatie op YouTube correct zijn, dan zouden dit de drie nieuwe vakantiefietsmodellen van Decathlon zijn/worden...

Touring 520. € 699. Frame en vork aluminium. Wielmaat 28”. 1 x 11 schakelgroep. Hydraulische schijfremmen. Achterdrager. Recht stuur. Spatborden. Naafdynamo.

Touring 900. € 1199. Frame en vork aluminium. Wielmaat 28”. 3 x 10 Shimano Deore XT schakelgroep. Mechanische schijfremmen. Voor- en achterdrager. Recht stuur. Brooks zadel. Schwalbe banden. Naafdynamo met USB-lader.

Touring 920 (bike packing model). € 1499. Frame aluminium. Vork carbon. Wielmaat 28”. 1 x 11 SRAM Rival schakelgroep. Hydraulische schijfremmen. Drop bar (race) stuur. Brooks zadel. Schwalbe banden. Naafdynao met USB-lader.

Alle drie modellen gebruiken hetzelfde frame (wat rijkelijk van alle denkbare nokken is voorzien). De Touring 920 is duidelijk voor de bike-packers gedacht.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 mar, 2020 16:46
Het laag monteren van de staande achterbuis op de zitbuis wordt elders op het forum gemotiveerd met het toevoegen van vering aan de achterbrug. Ik denk eerder dat het een modeverschijnsel is.
Die lowered seatstays komen uit de racefietserij en de triathlon wereld en zouden een aerodynamisch voordeel hebben en comfortverhogend zijn. Maar ik denk dat het ook een belangrijk economisch voordeel oplevert voor de fabrikant. Bij carbon fietsen zijn de mallen om het frame te vormen het duurste, en zeker voor kleine fabrikanten als BMC een serieuze investering. Met lowered seatstays kan je één set mallen voor de achtervork over alle maten heen gebruiken.
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 20:08
Dat zijn wel knuppels in het hoenderhok.
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde Santos/ Velotraum liefhebber inziet dat dergelijke fietsen van een andere kwaliteit zijn.
DeFiets schreef:
di 03 mar, 2020 13:33
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 20:08
Dat zijn wel knuppels in het hoenderhok.
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde Santos/ Velotraum liefhebber inziet dat dergelijke fietsen van een andere kwaliteit zijn.
Tuurlijk. Het voordeel dat de A-plus-merken, om ze maar zo te noemen, de afgelopen jaren oogebouwd hebben, is dat ze hun fietsen opgewaardeerd hebben naar het hogere segment en simpelweg geen fietsen meer leveren die iets eenvoudiger zijn. Op dat niveau is er weinig aanbod (n.b. ik bedoel weinig, niet geen). Dat er merken zijn die daar nu op inspelen is fijn voor de consument.
Ook een Santos- en een Idworx-frame worden in China (oid) geproduceerd, als je er vervolgens dezelfde onderdelen aanhangt als aan een Decathlon-fiets is het maar de vraag of je zoveel meer kwaliteit krijgt. Een deel van de prijs bij Santos en Idworx wordt bepaald door de kleine series, een ander deel door een hogere marge en een restdeel wellicht voor betere kwaliteit en vooral betere pre- en aftersales. (Ik heb 2 jaar geleden een fantastisch mooie (vind ik) Canyon Roadlite voor een erg lage prijs gekocht, fantastische kwaliteit, maar geen pre- en aftersales.)
Ik denk er met mijn Giant Toughroad het zelfde over. Een Velotraum is prachtig hoor, in een customkleur, maar mij het geld niet waard. Voor die consumenten kan de Decathlon vakantiefiets een uitkomst zijn. Alhoewel ik mij sterke afvraag of er markt voor is. Ik betwijfel of het aantal vakantiefietsers op, niet zijnde efietsers, groeit.
Niet iedereen is rijk, en niet iedere rijke heeft zin om hier heel veel geld aan uit te geven. Wat mij betreft is er veel ruimte in de markt voor betaalbare fietsen die 90% doen van wat zo'n heel dure fiets doet voor 30% van de prijs. Zoveel meer kwaliteit bieden die zogenaamde topmerken ook niet steeds. De kracht van merken als Decathlon, Surly of Fahrradmanufaktur zit vooral in hun omvang. Ze kunnen de ontwikkelkosten over veel grotere aantallen uitsmeren, en veel scherper inkopen. Ik ben dus gewoon heel blij dat er in de range 1000-1500 euro wat meer aanbod komt.
Tja, en als het dan toch veel mag kosten....
Een ander nog niet genoemd voordeel kan zijn dat bijna elke grote (europese) stad wel een Decathlon vestiging heeft. Wie dus straks onderweg in het buitenland toch onverwacht problemen met zijn/haar Decathlon fiets heeft, zou op de service, garantie en/of technische dienst van elk Decathlon filiaal terug kunnen vallen.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 mar, 2020 16:46
Het laag monteren van de staande achterbuis op de zitbuis wordt elders op het forum gemotiveerd met het toevoegen van vering aan de achterbrug. Ik denk eerder dat het een modeverschijnsel is.
Ik denk dat het wel degelijk functioneel is. Als je de achteras in verticale richting wilt laten meeveren met schokken (dat heet 'vertical compliance', dus een soort achtervering), dan moet de hoek van de achterdriehoek bij de achteras zo klein mogelijk gemaakt worden, dus de basis bij de zitbuis kleiner. Carbon buizen hebben het voordeel dat ze zo gedimensioneerd kunnen worden dat ze in verticale richting sterk én meegevend zijn en in zijdelingse richting heel stijf zijn. Iets wat met ronde metalen buizen niet gaat en met hydro-formed ovalen buizen een beetje.

Je zou je eens moeten verdiepen in de evolutie van tennisrackets. Die frames waren van hout, werden van staal en aluminium en zijn nu al heel lang van carbon composieten. Oersterk, licht en meegevend waar gewenst.
abre facil schreef:
di 03 mar, 2020 14:16
Een ander nog niet genoemd voordeel kan zijn dat bijna elke grote (europese) stad wel een Decathlon vestiging heeft. Wie dus straks onderweg in het buitenland toch onverwacht problemen met zijn/haar Decathlon fiets heeft, zou op de service, garantie en/of technische dienst van elk Decathlon filiaal terug kunnen vallen.
Ik weet niet hoe het zit met fietsen, maar ik heb een gelijkaardige ervaring met andere producten. Ooit een probleem gehad met een opblaaskussentje van Decathlon en meteen ergens in Frankrijk een nieuw exemplaar gekregen, hoewel het origineel honderden kilometer verderop gekocht was.

Ik sta van nature een tikje wantrouwig tegenover mega-ketens, maar ik koop soms in Decathlon en heb er ook enig respect voor.

- Ze doen hun huiswerk, testen vooraf, komen soms met goed doordachte oplossingen. Ze doen meer dan alleen maar kopiëren.
- De prijs/kwaliteit-verhouding is doorgaans zeer goed en de kwaliteit goed, hoewel je beter vindt (maar dat kost doorgaans meer of veel meer).

Dat lijkt me ook het geval met deze fiets. Mocht ik een beperkt budget hebben, geïnteresseerd zijn in fietstochten zonder meteen grootse plannen te maken en een fiets zoeken die voldoende veelzijdig is om ook te dienen voor het dagelijkse verkeer, dan zou deze fiets mij kunnen verleiden. Clever is natuurlijk ook dat de aspirant-koper in Decathlon niet alleen een fiets vindt, maar ook fietstassen, fietskleren, een helm en een gps.
derdekeer schreef:
di 03 mar, 2020 21:19
Clever is natuurlijk ook dat de aspirant-koper in Decathlon niet alleen een fiets vindt, maar ook fietstassen, fietskleren, een helm en een gps.
...en een tentje, slaapmat, slaapzak....

Volledig Decathlon op fietsvakantie ;)
Decathlon: de IKEA van de camping 8)
Als het leidt tot meer kampeerders vind ik het prima! En volgens mij verkopen ze wel tenten en geen caravans, alleen maar positief.
Als ik de specs lees gaan ze dus zelf bij deze fietsen behorende tassen leveren. Dat is wel een cool idee, want als het goed is passen die dan goed zonder overbodige passtukken, riempjes en adapters.
Inderdaad. De insteek is duidelijk richting Bike Packing en stevige off road capaciteiten, maar Met wat andere banden en een traditionele achterdrager is lichtgewicht traditioneel vakantiefietsen ook goed mogelijk. Zware voortassen lijkt me problematisch op deze carbon voorvork. Maar er komen ook andere modellen met andere sturen en voorvorken. Even afwachten nog. En zoals ik geloof Bert ook schreef: bijna overal in Europa (en steeds meer ook elders) is wel een Decathlon waar je met pech terecht kunt. Wij hebben daar afgelopen zomer in Italië al plezier van gehad toen we nieuwe binnenbanden nodig hadden.
Ik heb voor mijn dochter vorig jaar een fiets bij de Decathlon gekocht. Ik ben tot op heden niet ontevreden over de aftersales service. De Decathlon is overigens voor ons ook gewoon de dichtstbijzijnde fietsenzaak :-)