Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietswandel beurs utrecht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietswandel beurs utrecht

DeFiets schreef:
zo 01 mar, 2020 21:57
Dat laatste was zeker een van de meerwaardes van de fietsvakantiebeurs. Info vragen en krijgen van medereizigers. Eieren van Columbus zijn altijd van meerwaarde. Dit jaar bestond die voor mij uit het bagagenet welke ik tijdens de presentatie van Eric Schuit op zijn fiets zag. Gelijk bij hem op de stand aangeschaft. Allicht praktischer dan de 2 spanbanden die ik tot nu toe gebruikten 8)
Grappig, ik heb minstens vijf mensen doorverwezen naar Eric, omdat op onze fietsen op het tentenveldje ook die bagagenetjes zaten. Die wil iedereen wel hebben blijkbaar. ;-) (Wellicht volgend jaar op commissie zelf gaan verkopen... )
Die bagagenetjes bestaan overigens al tientallen jaren en zijn in vele winkels te koop, in allerlei soorten, maten en kleuren. Wij gebruiken ze ook. Best handig, maar na een paar vakanties lubberen ze wel flink uit.
Ik vind ze nogal lomp :D.
Ik heb zulke netjes nooit nodig. Een enkele keer als ik veel boodschappen heb gedaan moet de plastic zak onder de snelbinders maar dat is het wel.
Ja er waren wel wat bikepacking tassen te zien, maar dat is niet echt lichter. Het plaatst vooral het bagagegewicht wat meer in het midden van de fiets, en dat is vooral aantrekkelijk voor off road fietsen. Ortlieb heeft overigens van hun kleine 2x12,5 liter wel een lichtere (1150 gram) uitvoering in de bikepacking reeks, maar 25 liter is voor mij ondanks alles toch net te klein. Ortlieb zou probleemloos dezelfde techniek kunnen gebruiken om hun grote achtertassen lichter te maken. Mijn huidige lichte achtertassen zijn 33 liter per stel, en dat is precies goed zolang het niet erg koud of nat is. Ze zijn behoorlijk degelijk en hebben vooral een lichter en eenvoudiger ophangsystem (wel van Klickfix) en wegen 1050 gram voor twee.
keesswart schreef:maar na een paar vakanties lubberen ze wel flink uit.
Ik heb de mijne al jaaaaaren.
Geen last van.
Misschien heb je er teveel onder.

Peter
Altijd een tent en vaak ook een helm (die draag ik bijna alleen bergafwaarts of als er veel verkeer is). Wanneer er wekenlang een 3-persoonstent onder het netje heeft gelegen, is het te slap geworden voor een éénpersoonstentje zonder helm.
keesswart schreef:een tent en vaak ook een helm
Dat verklaart het wel.
Ik heb alleen een helm eronder. Helmdraaggedrag is ongeveer hetzelfde, ook wel bij onverhard.
Zonder helm staat er nauwelijks spanning op het elastiek.

Peter
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 09:49
Tja, Ortlieb. Ik werd daar ongeveer weggelachen toen ik kwam suggereren dat er voor flink lichtere tassen een markt zou zijn.
Ik ben blij met mijn nieuwe gifgroene Vaude light-tassen. Getest in Thailand. 9 kllo gaf de weegschaal bij het inchecken op de luchthaven aan.
Wim schreef:
ma 02 mar, 2020 16:51
Het plaatst vooral het bagagegewicht wat meer in het midden van de fiets, en dat is vooral aantrekkelijk voor off road fietsen.
ik ga off-road rijden met Ortlieb’s🙈 Toch ook vooraf uitzoeken hoe ik daar het minste nadeel van heb (ik ga mijn, in perfecte staat verkerende, 20 jaar oude Ortliebs niet aan de kant leggen :lol: )
Naast dat bij bikepacking-tassen het gewicht wat meer in het midden komt, is een bijkomend voordeel dat je automatisch minder meeneemt. Dit omdat een set bikepackingtassen (veel) minder volume heeft als een set "traditionele" tassen. Als je vervolgens je gereduceerde bikepackingbagage weer in "tradionele" tassen stopt, kan je daar prima offroadroutes mee rijden. Het houdt pas op bij diep ingesleten singletracks of zeer steile keienpaden.
-weg-
Die Vaude tassen zien er ook best aantrekkelijk uit qua gewicht. Mijn reserve is dat de gewichtsreductie vooral bereikt lijkt te zijn door dunner materiaal ipv een lichter ophangsysteem. Dus Bert, hou ons op de hoogte.
DeFiets schreef:
ma 02 mar, 2020 19:44

ik ga off-road rijden met Ortlieb’s🙈 Toch ook vooraf uitzoeken hoe ik daar het minste nadeel van heb (ik ga mijn, in perfecte staat verkerende, 20 jaar oude Ortliebs niet aan de kant leggen :lol: )
'k Heb maar even gereageerd in je eigen topic.
Ik ben blij met mijn nieuwe gifgroene Vaude light-tassen
Bert, eindelijk :D het licht gezien? :D :D :D Heeft iemand die zware in de weg zittende binnentassen er al uitgesneden? Ik twijfel nog, zeker omdat ik ze door het taps toelopende model niet handig inpakken vind.
Dit lijkt me inderdaad wel een erg interessante serie van Vaude, eventueel ook in combinatie met de Vaude Bikepacking serie. Die achtertassen zijn mooi licht met 1080 gram voor 38 liter, maar interessant genoeg zijn de voortassen met 22 liter nauwelijks lichter: 1020 gram. Kortom, het gewicht zit in het ophangsysteem en de verstevigingen. Voor wie geen voortassen meer gebruikt is het dus niet zinvol die voortassen achter te gebruiken, want de winst is te klein en het volume toch ook net te krap.
Ik heb ook nog even gekeken naar de stuurtas, maar daar heb ik althans vooralsnog minder aan. Het ding lijkt erg hoog te zitten, en de bevestiging is met gespen strak aan het stuur. Dat zit in de weg met mijn Rohloff shifter. Ik zou nog wel eens kunnen kijken of ik de tas op een lagere accessory bar kan bevestigen omdat de shifter dan misschien net vrij blijft. Dat zou ook het zwaartepunt naar beneden brengen. Dat wordt een keertje uitproberen lijkt me. Het alternatief zou de Trailguide toptube bag zijn,. Die is ook 5 liter en weegt maar ruim 300 gram. Ook dat is veel lichter dan een traditionele stuurtas, en heeft ook nog eens minder invloed op het stuurgedrag. Ze zeggen dat hij heel makkelijk afneembaar is en inzetbaar als schoudertas.
De Vaude voortassen zijn lichter (< 1.000 gram) als de specificatie. Het verwijderen van de binnenvakken levert vast nog interessante winst op. Als stuurtas gebruik ik op dit moment een waterdichte stuurtas van Rockbross waar ik de riempjes af heb gesneden en een Kickfixplaat op heb geschroefd, totaal gewicht 325 gram, wel kleiner als de medium stuurtas van Ortlieb, maar voor mij groot genoeg.
Ik ben nog wel benieuwd hoe groot de tassen in werkelijkheid zijn. Er zijn bij tassen veel manieren om de inhoud te meten. Ik herinner me nog al te goed je experiment met de ultralight tassen van Arkel, die in werkelijkheid heel wat kleiner waren. Je hebt toen ook mijn Altura tassen gemeten en die waren met je standaard methode 33 liter per set. Dat is voor mij behalve in het koude seizoen precies genoeg.
Een voordeel van deze Vaude tassen boven die Altura tassen van mij is natuurlijk dat de haken verstelbaar zijn en dat de tassen dus op meer dragers passen.
Ik zie nu dat die Trailguide Toptube tas 30 cm lang is en een diameter van 12 cm heeft. Dan kan ik dus niet meer over mijn bovenbuis staan. Helaas.
De Vaude tassen zijn een paar liter kleiner als mijn Ortlieb City Frontrollers, maar wel met een flexibelere sluiting.
Aannemende dat dat ook geldt voor de achtertassen zijn die dus net een paar liter kleiner dan de Ortlieb backrollers. Dat moet nog goed kunnen zonder dat je zo ver gaat als jij. Mijn Altura tassen zijn dus 33 liter en dat lukt mij prima zolang ik geen volumineuze koud weer spullen mee hoef te nemen.