Mr. Z, Je hebt een punt en tegelijk ook niet.Mr. Z schreef: ↑za 29 feb, 2020 22:25Bij dezelfde materialen zal een kleiner frame [en wiel] stijver zijn, een lange buis buig je makkelijker dan een korte
Een 26" fiets is compacter dus kortere buizen, kortere voorvork en achterbrug want de wielen zijn kleiner.
Een slap frame buigt alle kanten op, een stijf frame is vooral zijdelings stijf en enig comfort kan bereikt worden door de voorvork wat flex te geven naar achter toe, een dunne staande achter vork die wat kan doorbuigen en een dunne zadelpen en dikke banden die op een lagere spanning gereden kunnen terwijl de rolweerstand licht blijft.
Maar de zijdelingse stijfheid van een frame en wielen bepalen hoe koersvast en efficiënt het is.
....
Groter maakt minder stijf, wielen en frame geven (iets) meer mee als je van 26 naar 28 inch gaat.
Tegelijkertijd gaat het hier op een kleinere en lichtere berijder, en bovendien een fiets voor woon-werk en dagtochten.
De fiets hoeft dus niet super stijf te zijn en ook niet super licht, althans, ik heb niet gelezen dat het ook nog een snelle sprint-fiets moest zijn (of vergis ik me).
En dan verder geloof ik ook niet in het verhaal van de dunne staande vork. Staande- en liggende vork vormen samen met de staande-zadelbuis een driehoek, en deze twee vorken samen met de achteras ook nog eens ... ik kan me dus maar weinig comfort-verhogende werking van een dunnere staande vork voorstellen.
Wellicht is een stalen frame niet tegelijkertijd stevig genoeg en ultra licht, maar voor gewoon dagelijks gebruik maakt een kilo echt niet veel uit.