Leon schreef: ↑ma 24 feb, 2020 11:53
Het is in ieder geval indrukwekkend. Deze frames verdragen veel. Voorvorken zijn echter fragieler - ik heb de laatste jaren, na aanrijdingen met een auto, tweemaal een stalen voorvork vervangen (misschien zijn ze nog te richten) - het frame en de wielen waren gewoon recht.
Waaruit trek je de conclusie dat als jou een paar keer is overkomen dat het frame sterker was dan de vork dat dat dan meestal wel zo zou zijn. Volgens mij maak jij doorlopend van dit soort redeneringsfouten.[/quote]
Tja, ik trek mijn conclusies uit wat ik om me heen zie. Ik leer graag bij, maar behalve bij echt te goedkope fietsen heb ik nog niet gezien dat een frame breekt.
Met mijn oude Gazelle was ik ooit met mijn kop in de wind achterop een auto gereden. De fiets was daarna korter en stuurde sportiever, de voorvork was ook iets steiler, en daar brak uiteindelijk een poot van, net onder de kroon*. Het iets opgelopen frame gaf verder geen krimp, was zelfs bestand tegen een riante overmaat aan bagage en een tocht naar Bretagne.
Verder heb je wel gelijk mijn steekproef is beperkt (maar wat betreft voorvorken wel groter als die n=2), en als ik om me heen kijk zie ik ook fietsen in kreeftegang rijden of met de wielen min of meer X-achtig onder de fiets
Maar goed, als er hier betere kennis is en men wil die delen, dan lees ik dat graag.
* Later reed ik nog eens in de nacht tegen zo'n 40 cm hoog gehalveerd-boomstam-paaltje naast het rijwielpad tussen Zeist en Soesterberg, ik keek even opzij en mijn bril besloeg. De fiets werd hierdoor nog iets sportiever.