Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets

157 berichten
Dag allemaal,

Wat een schat aan informatie toch op dit prachtige forum!
Al jaren droom ik van rondtrekken met de fiets, en nu de kinderen op een leeftijd zijn dat ze gezellig op hun eigen fiets kunnen fietsen (en ik af en toe ook weer eens zelf op pad wil) ben ik er dan eindelijk aan toe. Ben al een poosje aan het inlezen en kom op de volgende wensen:

-liefst tweedehands (stukje uit principe, milieu-overwegingen en de prachtige fietsen nog een tweede leven willen geven)
-Rohloff-naaf
-allround mogelijkheden, wil hem ook als woon-werkverkeer gebruiken
-aankoop om jaren mee vooruit te kunnen, dus wellicht ook voor grotere trekkingtochten
-Ik zit liever niet te sportief ver voorover (alla racefiets)

Ik ben 1.74 m, beenlengte 80 cm

Ik kom dan al gauw op Santos en Idworx uit als mooie fietsen

Wie denkt er eens mee of weet misschien een mooie fiets?
Wat raden jullie aan: 26 of 28 inc wielen? Ketting of belt?
Welke maat raden jullie aan?

Als ik op marktplaats kijk kom ik vrij snel op dealers als Jan Hoedje uit. Daar lees ik dan weer wisselende verhalen over.

Alvast heel erg bedankt!

Anne
Welkom op het forum, Anne.

Er zijn al heel wat vragen geweest over “welke fiets”. En daar is ook al heel wat over geantwoord op dit forum. Dat zul je vast wel ontdekt hebben.

De merken die je noemt zijn inderdaad twee goede merken, waar je meestal geen miskoop aan zult hebben als je de fiets tweedehands koopt.

Gewoon een kwestie van uitproberen. Succes!
De good old chain, zou ik kiezen. De ellende met de CDN en CDX riemen en sprockets is niet meer te overzien. Voor een deel veroorzaakt door scheef gebouwde frames. Indien je in Europa blijft dan kun je de wielmaat nemen die bij je passende fiets zit. Buiten Europa: 559mm banden.
Ik heb ooit dezelfde overwegingen gemaakt, kam ook uit op Idwok of Santos, maar ben terecht gekomen bij een Gaastra 4.14. Ik gebruikte die 6 jaar voor allround, nu alleen nog recreatief (dagen, weekenden, vakanties).
Kwaliteit en afwerking van een Idworks, prijsklasse lager.
Www.gaastrabikes.eu
Je kunt op Marktplaats ook Avaghon's in de gaten houden. Dat zijn kwalitatief uitstekende fietsen waar ook veel vakantiefietsers op rijden. De mijne is 14 jaar oud en hij gaat maar niet kapot, waardoor ik geen nieuwe fiets kan kopen...

Meer een algemene tip is om je, als je op MP een fiets van een goed merk met de juiste maat ziet, niet te laten afschrikken door de soms idiote sturen. Net als zadels en pedalen, zijn sturen meestal prima te vervangen / customizen.
Anne80 schreef:
zo 23 feb, 2020 20:53
Wat raden jullie aan: 26 of 28 inc wielen?
Bij jouw lengte maakt de keuze voor 26 of 28 technisch niet uit. 26 gaat echter uit de mode en de aantallen typen banden ervoor gaan al omlaag. Dat is de reden waarom 26"-fietsen nu vaak tweedehands worden aangeboden voor een pak minder geld dan de vergelijkbare 28"-versies. Kun je leven met minder keuze in banden dan kun je gebruik maken van dit voordeel. Het scheelt dus geld en er is veel keuze in die fietsen. Helemaal verdwijnen uit de winkels zullen 26" banden niet. Er zijn immers voor de meest exotische wielmaten banden verkrijgbaar.

Willem: Ik heb ervaren dat Avaghons het tweedehands uitstekend doen, mits je niet wacht tot de fiets kapot is.
Dankjulliewel voor het meedenken, wat fijn!

Wat vinden jullie van de optie bovengenoemd van marktplaats?
Anne80 schreef:
ma 24 feb, 2020 10:50
Dankjulliewel voor het meedenken, wat fijn!
Wat vinden jullie van de optie bovengenoemd van marktplaats?
Dat geeft een indruk van je budget. 8)
Dat zijn op zich zeker goede fietsen en geschikt voor fietsvakanties. Voor een eerste kennismaking lijkt me het niet echt alles, want ik denk niet dat veel mensen meteen de eerste keer al de perfect bij hun persoon passende fiets kopen. Wel is een tweedehands fiets later met veel minder verlies te verkopen dan een nieuwe van hetzelfde bedrag.

Op de volgende pagina tref je een checklist aan die misschien interessant is: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Anne80 schreef:
zo 23 feb, 2020 20:53

Wat raden jullie aan: 26 of 28 inc wielen?
Let ook op de maximaal mogelijke bandbreedte. Bij 26 inch zul je vaak sneller tot 50mm, soms 60mm breed of zelfs meer kunnen monteren. Bij 28 inch is dat pas iets van de laatste tijd.

Ik startte op 37mm, ging toen naar 60mm voor en 55mm achter, en via 60mm voor&achter nu bij 76mm breed.
Anne80 schreef:
zo 23 feb, 2020 20:53

Welke maat raden jullie aan?
Verschilt per merk en type, lees dit maar eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Leon schreef:
ma 24 feb, 2020 11:00
Anne80 schreef:
ma 24 feb, 2020 10:50
Dankjulliewel voor het meedenken, wat fijn!
Wat vinden jullie van de optie bovengenoemd van marktplaats?
Dat geeft een indruk van je budget. 8)
Dat zijn op zich zeker goede fietsen en geschikt voor fietsvakanties. Voor een eerste kennismaking lijkt me het niet echt alles, want ik denk niet dat veel mensen meteen de eerste keer al de perfect bij hun persoon passende fiets kopen. Wel is een tweedehands fiets later met veel minder verlies te verkopen dan een nieuwe van hetzelfde bedrag.

Op de volgende pagina tref je een checklist aan die misschien interessant is: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Valt mee hoor, het genoemde bedrag kan en wil ik niet betalen. Geen idee of het een reeele vraagprijs is...
Hoi,

Ik weet niet wat je butged is, maar santos en vooral idworxx zijn dure merken.

Neem iemand mee met verstand van fietsen.

Op marktplaats heb je geen garantie.

In de winkel wel, bovag garantie. En de fiets is ook in goede staat.

Voor een santos betaal je ongeveer tussen de €1500/€2000 en voor idworxx iets meer.

Bij bike4travel, koop je voor ongeveer €3300 een goede fiets. Persoonlijk vind ik de prijs kwaliteit verhouding beter dan bij andere zaken en je krijgt een stalen frame. Rijd stukken beter.

Mario
willem.m schreef:
ma 24 feb, 2020 08:49
Je kunt op Marktplaats ook Avaghon's in de gaten houden. Dat zijn kwalitatief uitstekende fietsen waar ook veel vakantiefietsers op rijden. De mijne is 14 jaar oud en hij gaat maar niet kapot, waardoor ik geen nieuwe fiets kan kopen...
http://link.marktplaats.nl/m1517205818

Lijkt me best een leuke aanbieding voor topicstarter. Wel even kijken of die verende zadelpen nog wel past met je lengte, en zo niet even vervangen voor een vaste.

Verder zou ik de twee remmen gelijk maken aan elkaar, die reserve HS33 hydraulische velgrem die erbij zit is vast wat mee aan de hand waardoor men die V-brake heeft gemonteerd. Een tweede V-brake zit er ook bij zie ik, dus V-brakes voor en achter kunnen ook nog een optie zijn.

Anders deze wellicht:

http://link.marktplaats.nl/m1512682232

Hoewel ik geen idee heb van de vraagprijs, misschien wel een mailtje waard?
Anne80 schreef:
ma 24 feb, 2020 10:50
Dankjulliewel voor het meedenken, wat fijn!

Wat vinden jullie van de optie bovengenoemd van marktplaats?
Met die tweedehands-prijs pleit ik nogmaals voor de Gaastra: staal, firmtech, Son, Rohloff. Rond de 3000.
Anne80 schreef:het genoemde bedrag kan en wil ik niet betalen.
Dan zet je de geareerders hier wel een beetje op het verkeerde been, niet?
Leon schreef:
ma 24 feb, 2020 16:30
Anne80 schreef:het genoemde bedrag kan en wil ik niet betalen.
Dan zet je de geareerders hier wel een beetje op het verkeerde been, niet?
O sorry dat realiseerde ik me niet! De fiets sprak me erg aan maar marktplaats is natuurlijk een plek waar geboden kan worden... ik wil eigenlijk liever niet meer dan 2000 euro besteden. Dat helpt wellicht in jullie advies! 😊
Polling schreef:
ma 24 feb, 2020 16:18
Anne80 schreef:
ma 24 feb, 2020 10:50
Dankjulliewel voor het meedenken, wat fijn!

Wat vinden jullie van de optie bovengenoemd van marktplaats?
Met die tweedehands-prijs pleit ik nogmaals voor de Gaastra: staal, firmtech, Son, Rohloff. Rond de 3000.
Ik ga eens kijken! Dank!
Jurr schreef:
ma 24 feb, 2020 12:33
willem.m schreef:
ma 24 feb, 2020 08:49
Je kunt op Marktplaats ook Avaghon's in de gaten houden. Dat zijn kwalitatief uitstekende fietsen waar ook veel vakantiefietsers op rijden. De mijne is 14 jaar oud en hij gaat maar niet kapot, waardoor ik geen nieuwe fiets kan kopen...
http://link.marktplaats.nl/m1517205818

Lijkt me best een leuke aanbieding voor topicstarter. Wel even kijken of die verende zadelpen nog wel past met je lengte, en zo niet even vervangen voor een vaste.

Verder zou ik de twee remmen gelijk maken aan elkaar, die reserve HS33 hydraulische velgrem die erbij zit is vast wat mee aan de hand waardoor men die V-brake heeft gemonteerd. Een tweede V-brake zit er ook bij zie ik, dus V-brakes voor en achter kunnen ook nog een optie zijn.

Anders deze wellicht:

http://link.marktplaats.nl/m1512682232

Hoewel ik geen idee heb van de vraagprijs, misschien wel een mailtje waard?
De eerste heb ik gemaild! Heeft iemand van 1.78 op gefietst. Geen aankoopbonnen aanwezig, fiets komt uit boedelverkoop en hij heeft geen idee hoe onderhoud is gepleegd...

De tweede niet te klein?
Die koga gaat idd te klein zijn Ik dacht dat hij 2200 euro wilde voor de fiets