Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken: terugreis via de Eurovelo3 of de Jutlandroute - Forum Wereldfietser

Denemarken: terugreis via de Eurovelo3 of de Jutlandroute

Komende zomer gaan mijn vrouw en ik een rondrit maken door Denemarken en Zweden.

We starten in Flensburg (D) volgende de 8 naar Kopenhagen, met de trein via Malmo naar Simmrishamn, om vandaar via de Sudkustleden en de KattegattLeden naar Goteborg te rijden. Vanaf Fredrikshaven vervolgens via Eurovelo 3 (of Haervejen c.q. Heerweg) weer naar Flensburg of nog door te rijden naar Hamburg. We nemen hier 5 weken de tijd voor.

Nu is mijn vraag, hoe interessant is het stuk tussen Fredrikshaven en Aalborg? Volg ik de Eurovelo 3 of nemen we de route langs de oostkust (deel van de Jutland route). Heeft iemand hier ervaring mee.

Mocht je nog andere tips hebben voor onze reis, mag altijd!
Of nog een optie: Ik kan je de noordzeeroute warm aanbevelen: eindeloos fietsen door de duinen van de westkust Denemarken. Ik reed hem vorige zomer op de terug weg uit Zweden/ Noorwegen en heb er intens van genoten.
Beide opties NSCR en de Jutland hebben hun eigen charmes, voordeel van de kust is wel dat regen vaak overwaait en pas ergens in het binnenland valt, ook zijn de wegen op de hearvejen niet altijd even goed, zeker als er net nieuw grind neergegooid is.
Aalborg is leuk voor een koffiepauze maar mi niet voor veel meer.

Nadeel van de kust is dat het in het hoogseizoen en de weekenden vaak erg druk is, en Denen in auto's erg op Nederlanders in auto's lijken, dat is toch wel een minpuntje van Denemarken.
_Peter_ schreef:
do 20 feb, 2020 23:27
Nadeel van de kust is dat het in het hoogseizoen en de weekenden vaak erg druk is, en Denen in auto's erg op Nederlanders in auto's lijken, dat is toch wel een minpuntje van Denemarken.
Ik herken dit niet. Vorig jaar in het hoogseizoen (eind juli) de noordzeekust (westen) van Denemarken gefietst en helemaal geen last gehad van drukte. Integendeel was het heerlijk rustig, weinig toerisme en over het algemeen fietsroutes (vaak gravel) dwars door de natuur. Zie foto hieronder.
DSCF3262.jpg
Gerards schreef:
do 20 feb, 2020 16:22
Nu is mijn vraag, hoe interessant is het stuk tussen Fredrikshaven en Aalborg? Volg ik de Eurovelo 3 of nemen we de route langs de oostkust (deel van de Jutland route).
Van Frederikshaven naar Aalborg, en vanuit daar richting Flensburg. Of eventueel zelfs verder?

Ik sluit me aan bij Nicovelo: overweeg de Noord-Zee route. Afhankelijk van de beschikbare tijd op dat moment, zelfs via het noordelijker gelegen Skagen! En dan ergens vanaf de kust oostelijk een weg naar Flensburg zoeken

Grootste nadeel van de Noord-zee-route vond ik dat deze af en toe langs en soms zelfs door eindeloze vakantie/2e huis gebieden voert. Maar uiteindelijk per saldo, valt het wel mee. Maar voor mij af en toe mooie aanleiding stukje af te snijden/grotere weg te nemen.
Voordelen: vlak, mooie natuur, afwiselend, zee/werkhavens (als je er van houdt), resten van de Atlantikwall. En zoals @Peter terecht opmerkt, grotere kans op mooi weer.
(mij was de Noord-zee route sterk afgeraden, maar ik heb ooit vanwege regen de oversteek vanuit Fyn gemaakt, dat pakte dubbel goed uit: én beter weer, én een leuke route).

Maar zo zie je maar weer, wat de ene niets vind (sterk afgeraden), dat vindt de ander juist schitterend. Houdt je van zee en duin-achtige gebieden; doen
En oh ja, de enige keer dat ik kilometerslang (30 km?) over strand heb gefietst. Weet niet meer of dat de offciële route betrof, een alternatief of eigen maaksel, maar was wel een aparte ervaring.
mikefiets schreef:
vr 21 feb, 2020 10:28
En oh ja, de enige keer dat ik kilometerslang (30 km?) over strand heb gefietst. Weet niet meer of dat de offciële route betrof, een alternatief of eigen maaksel, maar was wel een aparte ervaring.
Dat is inderdaad een stukje van de 'officiële' NSCR, al herinner ik me niet dat het 30 km was maar eerder 10.
nicolevelo schreef:
vr 21 feb, 2020 12:35
Dat is inderdaad een stukje van de 'officiële' NSCR, al herinner ik me niet dat het 30 km was maar eerder 10.
Mooie aanleiding mijn bijna (onleesbare) dagboekje uit 2013 er voor het eerst eens op na te slaan:
van Slettenstrand tot Lonstrup, Googlemaps lijkt op 35 á 40 km te wijzen. Ongetwijfeld niet (geheel) onderdeel van de officiële route, want daar beschikte ik tijdens deze reis niet over, ik volgde slechts de bordjes en af en toe een lokale kaart.

Ergens halverwege was een klif in zee gestort! Uiteindelijk doorheen gesjouwd en gewaad. De klei heb ik later met een mes(!) uit mijn schoenzool moeten snijden en wrikken, zo extreem dik, 'vet' en sterk was deze.
Ik kan me de verbazing van twee vissers in Lonstrup nog herinneren: onmogelijk dat ik bij Slettenstrand gestart, want het strand was immers geblokkeerd, zelf voor wandelaars. Ik geloof dat het slechst aan de alom aanwezige klei te danken was, dat ze me uiteindelijk geloofden.
(tot zover afdeling sterke verhalen uit oude doos. Dat soort alternatieve routes, zou het nu niet meer in mijn hoofd durven halen..)
mikefiets schreef:
vr 21 feb, 2020 21:55
Mooie aanleiding mijn bijna (onleesbare) dagboekje uit 2013 er voor het eerst eens op na te slaan:
van Slettenstrand tot Lonstrup, Googlemaps lijkt op 35 á 40 km te wijzen. Ongetwijfeld niet (geheel) onderdeel van de officiële route, want daar beschikte ik tijdens deze reis niet over, ik volgde slechts de bordjes en af en toe een lokale kaart.
We zijn eenbeetje Gerards topic aan’t kapen, excuus hiervoor.
Hier wat informate over deze prachtige westkustroute: https://www.visitdenmark.com/denmark/ex ... -gdk642360
Het officiële stuk langs het strand is volgens deze bron tussen Lokken en Lontstrup, dus toch een 20 km.
Ik vond de westkust van Jutland een stuk fijner en mooier fietsen dan de oostkust. Westkust is ook vlakker.
Vraagje, vanuit Flensburg, is het dan mooier omhoog fietsen via de westkust richring Esbjerg, of via de oostkust richting Aarhus?
Of via de Hærvejen, een oude pelgrimsweg.
Onze fietservaringen zijn door heel Denemarken heel goed. Rustig, veel ook onverhard en prima bewegwijzering. Komende uit randstad extra genietend van weinig stad industrie hoogbouw snelwegen enz.
Westkust kennen we niet zo, lijkt op plaatjes op de voor onze dichtbijzijnde noordzeekust. Wij mijden ook militair oefenterrein (Esjberg).
Om bij zee te komen vaak wel even stukje doodlopende weg rijden heen en weer. Fiets je naar Aarhus en dan met bus of trein terug? Of kun je bv ook naar Funen?
Gerards schreef:
do 20 feb, 2020 16:22
Komende zomer gaan mijn vrouw en ik een rondrit maken door Denemarken en Zweden.

We starten in Flensburg (D) volgende de 8 naar Kopenhagen, met de trein via Malmo naar Simmrishamn, om vandaar via de Sudkustleden en de KattegattLeden naar Goteborg te rijden. Vanaf Fredrikshaven vervolgens via Eurovelo 3 (of Haervejen c.q. Heerweg) weer naar Flensburg of nog door te rijden naar Hamburg. We nemen hier 5 weken de tijd voor.

Nu is mijn vraag, hoe interessant is het stuk tussen Fredrikshaven en Aalborg? Volg ik de Eurovelo 3 of nemen we de route langs de oostkust (deel van de Jutland route). Heeft iemand hier ervaring mee.

Mocht je nog andere tips hebben voor onze reis, mag altijd!
Ik ben benieuwd wat toen gekozen en hoe dat beviel?