Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme

Nou, ik heb het gelaten bij vóór 3 bar en achter 4 bar.

De komende dagen ga ik de Supremes testen in Duitsland. Dan kom ik er ook achter of het slim was om de onverwoestbare Mondials thuis te laten.

De Supremes reden zojuist in elk geval heerlijk soepel op weg naar het station. Jammer dat het heerlijk zoevende gevoel werd verpest door irritant geratel. Na het vervangen van de ketting had ik blijkbaar ook het kettingblad moeten vervangen...

Zo is er altijd wel wat met een fiets!

20190822_065417-01.jpeg
willem.m schreef:
do 22 aug, 2019 06:29
Zo is er altijd wel wat met een fiets!
Is die velg nog goed? Ik zie geen verklikkergroef. :wink:
Leon schreef:
do 22 aug, 2019 08:48
willem.m schreef:
do 22 aug, 2019 06:29
Zo is er altijd wel wat met een fiets!
Is die velg nog goed? Ik zie geen verklikkergroef. :wink:
Goed gezien! Ik laat wat lucht uit de band (1.5 bar is voldoende, las ik), dan houd ik de velg heel :D
Leon schreef:
do 22 aug, 2019 08:48
Is die velg nog goed? Ik zie geen verklikkergroef. :wink:
Bij sommige velgen (ook op mijn fiets) zit geen uitwendige groef maar een kleine infrezing aan de binnenkant. Als zo'n velg te dun wordt, ontstaat er een gat op de plek van die infrezing (zie http://www.m-gineering.nl/velg.htm).
keesswart schreef:
do 22 aug, 2019 14:56
Leon schreef:
do 22 aug, 2019 08:48
Is die velg nog goed? Ik zie geen verklikkergroef. :wink:
Bij sommige velgen (ook op mijn fiets) zit geen uitwendige groef maar een kleine infrezing aan de binnenkant. Als zo'n velg te dun wordt, ontstaat er een gat op de plek van die infrezing (zie http://www.m-gineering.nl/velg.htm).
Precies. Ik had geen zin om dat uit te leggen, want Leon maakte een grap.
Ah, nu zie ik de smiley ook :wink:
Of het moeten goedkope Mavics zijn, die vinden 5 bar al te veel 8) krak!
Bel schreef:
vr 23 aug, 2019 20:09
Heb je hier nog wat aan?
https://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html
Ik ben al onderweg. 3 bar voor en 4 bar achter is prima.
*** Nog even een verlate review over mijn nieuwe Supremes ***

Omstandigheden:
- Bandenmaat | 26x2.00
- Bandendruk | 3 bar voor en 4 bar achter
- Rit | 450km lange tocht door Duitsland
- Weer | Droog (geen plassen, nauwelijks modder)

Observaties:
- Asfalt | Ze rijden echt geweldig op asfalt! Als het echt van dat nieuwe zoab is, dan voelen ze als cosy socks zo zacht. Maar ook op iets slechter asfalt worden oneffenheden goed weg gefilterd.
- Gravel | Tot mijn verrassing reden de banden ook prima op gravelwegen en bospaden. Zelfs op een steil bospaadje met kleine steentjes ging ik omhoog niet slippen ofzo. En ook omlaag ging het goed, en ik daal niet heel voorzichtig af.
- Grind en keien| De Supremes rijden niet fijn op echt stenige wegen, maar het gaat.
- Modder | Eigenlijk het enige wegdek waarover ik reed waar de banden idioot slecht rijden is op kleiachtige modder. Argeloos reed ik op een vlak bospad in de drek en gleed meteen weg - ik kon nog net overeind blijven. Nul grip.

Mijn conclusie:
- Superfijne banden voor fietsvakanties die voornamelijk over asfalt (en evt. af en toe gravel) gaan.
- Ongeschikt en misschien wel ronduit gevaarlijk voor offroadtochten in natte omstandigheden.
Ik heb ze ook al op een aantal fietsen gemonteerd en die mensen zijn enthousiast om dezelfde redenen Willem.
Ik rij sinds afgelopen zomer tot half januari een recent gefabriceerde Marathon Supreme 42-559 (26x1.6 oid) op 5 bar op het achterwiel op mijn dagelijks gebruikte fiets. Reed geweldig licht, tot.. zo ergens in december de eerste koude ochtenden kwamen zo richting vriespunt, toen leek de fiets ineens niet meer vooruit te branden. Kan natuurlijk aan van alles liggen, maar toen ik de achterband verving door een Continental Contact Winter (ondanks dat het amper winter is) leek de fiets toch een stuk vlotter vooruit te komen.
Zou deze band bij lage temperaturen ineens veel meer weerstand hebben? Het blijft een subjectieve ervaring, maar verklaart mogelijk wel waarom ik 8 jaar geleden de Marathon Supreme al zwaar vond lopen, en dat was inderdaad in de winterperiode.

Mgoed. Voor de meeste vakantiefietsers zal dit totaal niet boeien. In de zomer rijdt-ie inderdaad superlicht.
Ik heb ook vaker dat gevoel gehad bij zo'n beetje alle banden. Maar het blijft altijd subjectief want meten en daarover discussiëren is en blijft een drama.

Er zijn daarbij ook legio andere redenen waarom het fietsen ineens zwaarder gaat als de koude ochtenden komen:
* de lucht is kouder, dus dichter en dat geeft meer weerstand. (zo'n 7% verschil tussen 0 en 20 graden)
* als het in de winter eens niet koud is dan waait het wel flink.
* je hebt meer kleren aan en dat geeft meer wrijving met je lichaam en meer luchtweerstand. Dat is misschien wel de grootste extra kostenpost.
* je bent inwendig ook strammer en dat helpt ook niet.

Dat de fiets zelf in de lagers en ketting zwaarder loopt is vast waar maar ik denk dat het verwaarloosbaar is.

Al met al is fietsen in de winter wel geweldig voor je conditie. :D
Gelukkig hebben we dankzij de Opwarming Der Aarde straks geen last meer van zwaar lopende Supremes.

Ik heb ze nu ook besteld voor op mijn ww-fiets. Straks rijd ik weer alle ebikers voorbij! O nee, dat deed ik al. 8)
Leon schreef:
do 20 feb, 2020 17:35
Ik heb ook vaker dat gevoel gehad bij zo'n beetje alle banden. Maar het blijft altijd subjectief want meten en daarover discussiëren is en blijft een drama.

Er zijn daarbij ook legio andere redenen waarom het fietsen ineens zwaarder gaat als de koude ochtenden komen:
* de lucht is kouder, dus dichter en dat geeft meer weerstand. (zo'n 7% verschil tussen 0 en 20 graden)
* als het in de winter eens niet koud is dan waait het wel flink.
* je hebt meer kleren aan en dat geeft meer wrijving met je lichaam en meer luchtweerstand. Dat is misschien wel de grootste extra kostenpost.
* je bent inwendig ook strammer en dat helpt ook niet.

Dat de fiets zelf in de lagers en ketting zwaarder loopt is vast waar maar ik denk dat het verwaarloosbaar is.

Al met al is fietsen in de winter wel geweldig voor je conditie. :D
Die effecten ken ik inderdaad. Je hebt zelf ook minder vermogen en zeker als je nog eens kwakkelt met griep en verkoudheid.
Maar dat een andere achterband monteren toch ineens veel uit lijkt te maken, zegt toch wel iets over dat specifieke onderdeel en zou die andere factoren weer wat uitsluiten.
En dan zeker frappant dat een Supreme, die supersnel zou moeten zijn, ineens trager is dan een dikke winterband met profiel, die nooit echt snel is.
Zelf heb ik als zomerband op mijn vakantiefiets nu de Almotion. Dat is een soort Supreme met wat profiel. Ook die Almotion rijdt comfortabel en snel, en geeft net wat meer grip in situaties waar een Supreme het laat afweten..
Het is ook onze ervaring dat de Conti Topcontact Winter II in de winter inderdaad sneller is dan zomerbanden. Ik geloof dat er ook wel ergens tests zijn gepubliceerd die dit documenteren, en gek zou het niet zijn. Natuurlijk geven ze ook veel meer grip.
Wim schreef:
do 20 feb, 2020 21:19
Zelf heb ik als zomerband op mijn vakantiefiets nu de Almotion. Dat is een soort Supreme met wat profiel. Ook die Almotion rijdt comfortabel en snel, en geeft net wat meer grip in situaties waar een Supreme het laat afweten..
Het is ook onze ervaring dat de Conti Topcontact Winter II in de winter inderdaad sneller is dan zomerbanden. Ik geloof dat er ook wel ergens tests zijn gepubliceerd die dit documenteren, en gek zou het niet zijn. Natuurlijk geven ze ook veel meer grip.
Wim Schermer heeft hier zijn resultaten over de Almotion staan: http://wimschermer.blogspot.com/2015/02 ... athon.html Ik geloof dat hij geen Supremes getest heeft.

Groetjes,

Carl
Jongens en meisjes, dit topic gaat eigenlijk over de bandenspanning van de Supremes. Over de Almotions zijn andere draadjes.
De Almotion is echt een andere band dan de Supreme. In interne structuur, en in ontwikkeling. (En inderdaad is de Almotion een erg snelle en erg fijne band. Alleen helaas voor 26" niet verkrijgbaar in de smalle maten.)