Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dit slot het ei van Columbus voor wereldfietsers? Litelok - Forum Wereldfietser

Dit slot het ei van Columbus voor wereldfietsers? Litelok

Licht van gewicht en toch sterk. Het klinkt te mooi om waar te zijn.
https://nl.litelok.com/collections/de-l ... 4567663690

Afbeelding
Ik kom nu 17 jaar op dit forum en schat in dat er elke 9 maanden een Amazing Revolutionair Niet Te Kraken Superlicht slot geboren wordt. Het is dus weer zo ver. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

Nog duurder dan de Silver versies is de Gold serie. Het ding bestaat uit zes parallele kabels, dus een - stevige - kabelknipper is handig voor als je de sleutel kwijt bent:
Zie ook (WF 2016!) viewtopic.php?t=28326
Dus in ieder geval geen sprake van een volkomen 'nieuw ei van Columbus'.


https://www.youtube.com/watch?v=D-On0DGcDlc
En ook niet zo super licht.
Grappig. Wie gaat er nu een slot om z'n middel dragen? (Zie filmpje op hun website.)
Flix schreef:
za 15 feb, 2020 11:25
Grappig. Wie gaat er nu een slot om z'n middel dragen? (Zie filmpje op hun website.)
Wie gaat er op een fiets zonder remmen, versnellingen en zonder freewheel rijden en stopt een beugelslot in zijn broek?
Oh, op die fiets.
Haha, dat zal me een afzetmarkt zijn.
De Tex-lock is dan een betere optie als je een flexibel slot wilt. Laatste model heeft een ART-2 keurmerk:

https://www.stichtingart.nl/tex-lock-x-u-series/

Hier de webshop: https://www.tex-lock.com
Fedor schreef:
za 15 feb, 2020 17:19
De Tex-lock is dan een betere optie als je een flexibel slot wilt. Laatste model heeft een ART-2 keurmerk:

https://www.stichtingart.nl/tex-lock-x-u-series/

Hier de webshop: https://www.tex-lock.com
Staat overigens bij:
Het gaat hier om de Tex-lock X/U series met goedkeurnummer 4237 (ART*2 sterren) een kort beugelslot met optioneel een speciale vezelkabel.
Volgens mij maakt het "Tex" deel van Tex-lock geen deel uit van deze ART goedkeuring.
DeFiets schreef:
za 15 feb, 2020 10:04
Licht van gewicht en toch sterk. .....
Een beetje professionele dief heeft een haakse slijper.
Hij heeft beter gereedschap dan de stadswachten die foutgeparkeerde fietsen moeten verwijderen.
Voor de professional maakt het geen verschil of je een slot van 100 kg meezeult, of een lichtgewicht slot.

Het schijnt dat de kleine dief wel een inschatting maakt hoeveel tijd het kraken hem gaat kosten.
Van een slot dat iedereen gebruikt kan hij dat snel inschatten.
Voor een slot dat vrijwel niemand gebruikt, is dat moeilijker.
Daarom is het fijn dat er elke keer weer nieuwe sloten op de markt komen.

Het gaat er niet om dat dit slot onkraakbaar is of niet.
Het gaat er om dat het anders is.
Mooie bijdrage. Exotisch slot kan meer wonderen doen (en natuurlijk de plaats waar je je fiets stalt).
Niets stopt de haakse slijper, maar gelukkig maakt dat wel veel lawaai. Dus zorg er in ieder geval voor dat de fiets ergens aan vast staat aan iets, zodat eerst inladen in een busje niet kan en verder het liefst in het zicht en onder een lamp.

Over het slot zelf is denk ik al genoeg gezegd.
Leon schreef:
za 15 feb, 2020 10:17
...
Nog duurder dan de Silver versies is de Gold serie. Het ding bestaat uit zes parallelle kabels, dus een - stevige - kabelknipper is handig voor als je de sleutel kwijt bent:
rockhopper schreef:
di 18 feb, 2020 11:08
Niets stopt de haakse slijper, maar gelukkig maakt dat wel veel lawaai. Dus zorg er in ieder geval voor dat de fiets ergens aan vast staat aan iets, zodat eerst inladen in een busje niet kan en verder het liefst in het zicht en onder een lamp.
Precies ... zet je fiets aan de paal direct voor de deur, in de loop, in het zicht, en in de weg.
Ik ben al eens bijna een nieuwe Brompton kwijtgeraakt omdat ik net iets te netjes de fiets aan een lantaarnpaal wat meters verderop vast zette. Gelukkig had de winkel die ik bezocht niet wat ik zocht en had ik dat snel gezien anders was ik daarna op zoek geweest naar mijn (of een) nieuwe Brompton ... het was een redelijk degelijk kabelslot en de kabelstrengen waren op één na allemaal doorgeknipt in dus bijna geen tijd ... en dat gewoon overdag en hartje Utrecht.

Overigens, die kabelknipper is wellicht ook handig voor remkabels etc.
Bridgestone SM schreef:
di 18 feb, 2020 11:26
Precies ... zet je fiets aan de paal direct voor de deur, in de loop, in het zicht, en in de weg.
Ik ben al eens bijna een nieuwe Brompton kwijtgeraakt omdat ik net iets te netjes de fiets aan een lantaarnpaal wat meters verderop vast zette. Gelukkig had de winkel die ik bezocht niet wat ik zocht en had ik dat snel gezien anders was ik daarna op zoek geweest naar mijn (of een) nieuwe Brompton ... het was een redelijk degelijk kabelslot en de kabelstrengen waren op één na allemaal doorgeknipt in dus bijna geen tijd ... en dat gewoon overdag en hartje Utrecht.

Overigens, die kabelknipper is wellicht ook handig voor remkabels etc.
Tja Utrecht heeft eigenlijk hele goede gratis bewaakte fietsenstallingen. Dat is misschien een ander puntje, neem ook even de tijd om je fiets goed te stallen. Het zijn in mijn kennissenkring vooral de "even snel parkeren om de winkel in te gaan" (en dan dus een matig slot en los neergezet) fietsen die meegenomen worden. Echte opportunistische diefstal helaas.

Overigens wil ik als ik "snel" wil zijn ook nog wel eens met fiets en al de winkel in gaan, maar vraag dat wel even netjes en ik geef dan aan dat ik geen slot bij me heb. Daar wordt meestal niet moeilijk over gedaan als je fiets schoon is (en er genoeg plek in de winkel is)
Bridgestone SM schreef:
di 18 feb, 2020 11:26
rockhopper schreef:
di 18 feb, 2020 11:08
Niets stopt de haakse slijper, maar gelukkig maakt dat wel veel lawaai. Dus zorg er in ieder geval voor dat de fiets ergens aan vast staat aan iets, zodat eerst inladen in een busje niet kan en verder het liefst in het zicht en onder een lamp.
Precies ... zet je fiets aan de paal direct voor de deur, in de loop, in het zicht, en in de weg.
En het slot op een zodanige hoogte dat één steel van de betonschaar / kabelknipper niet op de grond gelegd kan worden. Er kan dan nl meer kracht gezet worden dan dat de onverlaat beide stelen van de schaar/knipper met de handen moet vasthouden.
Bekende truc:
Ze zetten je fiets met nog een slot aan "iets" en wachten op een geschikt moment om je fiets van eigenaar te laten wisselen.
willem1 schreef:
di 18 feb, 2020 12:06
Bekende truc:
Ze zetten je fiets met nog een slot aan "iets" en wachten op een geschikt moment om je fiets van eigenaar te laten wisselen.
Tja, en daar dan ie dan in het volle daglicht met een accu-haakse-slijper te slijpen en hij zegt:  "Kijk ze hebben mijn fiets met een extra slot vastgezet, kijk maar ik heb een sleuteltje van mijn eigen slot" .... of die fiets dan van de man met de haakse slijper is :?: daar vraagt niemand meer naar, want de sluwe haakse slijper heeft een goed en zielig verhaal.

D'r zijn maar een paar zaken die je dan nog resten: 1º verhuizen naar ergens waar de fietsendiefstal nog meevalt, 2º een nogal "ongewenste" en goed herkenbare fiets kopen, 3º de fiets met allerlei volgsystemen uitrusten.
En ... geen van deze oplossingen geven zekerheid.
Bridgestone SM schreef:
di 18 feb, 2020 12:37
D'r zijn maar een paar zaken die je dan nog resten: 1º verhuizen naar ergens waar de fietsendiefstal nog meevalt, 2º een nogal "ongewenste" en goed herkenbare fiets kopen, 3º de fiets met allerlei volgsystemen uitrusten.
En ... geen van deze oplossingen geven zekerheid.
4. Een fiets gebruiken die zo weinig waard is dat alleen een gelegenheidsdief hem wil en hem vervolgens uitrusten met een slot dat duurder is dan de fiets waard is.
5. Toch maar niet naar het stadscentrum gaan. Is het echt nodig?
6. De fiets in de bewaakte stalling zetten.
7. De auto of bus pakken.
rockhopper schreef:
di 18 feb, 2020 11:08
Niets stopt de haakse slijper, maar gelukkig maakt dat wel veel lawaai. .....
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat niemand vraagt wat je aan het doen bent.

Maar voor de mensen die daar niet op gerust zijn, is er nu ook een zijkniptang die door cm dikke stalen kabels knipt, terwijl je een praatje maakt.
De Knipex ACSR ( EAN: 4003773081241 ) schaar met ratel.
Drie keer ratelen, en het slot is door.
Het is even een investering.
https://youtu.be/Lv1PcHhiz8s
Leuke gadget, die tang. :twisted: