Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:groet, hoogframeDeze hoes beschermt je fiets tijdens het transport: op de trein, in de bus, met de auto.
Afgezien van andermans bagage en/of wolven en beren heb je naast het gedoe van het demonteren ook nog je eigen bagage.
Meestal is dit inderdaad een ontspannen manier van reizen met veel ruimte voor de fietsen. Maar vooral in het weekend zijn er wel eens verrassingen. Zo is de lijn Venlo-Mönchen-Gladbach berucht om het massawinkeltoerisme. Elders in Duitsland wordt het soms wel erg gezellig wanneer een kegelclub aanmonstert of er binnen een half uur honderden voetbalfans de Mehrzweckraum binnenvallen.Bridgestone SM schreef: ↑wo 12 feb, 2020 09:53Qua ecologische en klimatologische voetafdruk is een Nahverkehr-trein een stuk beter als de snelle ICE ... en bovendien is het met Nahverkehr bijna altijd heel veel goedkoper (met een Quer-duchs-Land-Ticket reisden wij al een paar maal uiterst concurrerend bij onze oosterburen ... en in ons geval slechts een uurtje trager als de dure snelle "voorkeursvariant").
Dank voor jouw on-topic reactie!HFvdS schreef: ↑wo 12 feb, 2020 10:28...
Een groot nadeel is dat je pijnlijke blauwe plekken op je heup krijgt van het vele lopen met die fiets aan een draagband over je schouder bij het overstappen. Ik denk er daarom over om een Rukka Protector aan te schaffen die ik tijdelijk op mijn heup kan aanbrengen om de druk beter te verdelen.
Let bij het inpakken van je fiets op dat je i.p.v. de wielen afstandsbussen monteert voor extra bescherming van je dure fiets.
Bij alle tussenstops in Thalys of TGV goed opletten dat niet een nieuwe passagier er een 20 kilo koffer boven op kwakt. Is mij wel eens gebeurd waarna mijn achterderailleur geheel ontzet was.
In de ICE moet je afhankelijk van het type de juiste plekken weten. Officieel moet alle bagage tussen de banken of in het bagagerek maar er zijn betere plekken. Niet op het balkon zetten. Je kan er dan uitgegooid worden ondanks dat je een kaartje hebt.
Mij lijkt het bagage-knelpunt in de ICE weldegelijk OnTopic* ... de veel grotere ecologische en klimatologische voetafdruk van de ICE is een "side-effect" ... over de betrekkelijke tijdwinst kan je discussiëren.
Ik zie dat de Tranzbags nu beter verkrijgbaar zijn, eerst werden ze vanuit Zwitserland verzonden maar tegen belachelijke verzendkosten. In elk geval is een fiets in een Tranzbag officieel gratis in de Zwitserse treinen, kan een hoop geld schelen.
Er rijdt elke nacht van Maart tot Oktober een Flixbus die fietsen meeneemt van Brussel naar Turijn. Ik ga hem dit jaar voor September zeker proberen:
Ik heb zelf een soort Tranzbag (de Dogsbody van Ground Effect) maar zelfs een klein stukje lopen is een ontzettend gesjouw met een Santos van 17 kg erin omdat zo'n tas niet lekker aan je schouder blijft hangen. Volgens Google Maps moet je tussen Gare du Nord en Gare du Lyon in totaal 750 meter lopen van en naar metroperron, zou nog net te doen moeten zijn.
Nieuws? Op deze manier kunnen fietsen al jaren mee in hogesnelheidstreinen. Zowel in Duitsland als in Frankrijk. Ook in de Thalys. Een garantie dat je fiets in zo’n verpakking echt meemag, krijg je echter niet.
In de praktijk heb je ook te maken met aanvullende, onofficiële regels (zie hier), paarse krokodillen en de discretionaire bevoegdheid van conducteurs. Als zo’n conducteur lijdt aan een onbehandelde fietsallergie, dan kan het zomaar gebeuren dat hij/zij jouw keurig verpakte fiets niet in de trein toe wil laten.hoogframe schreef: ↑wo 12 feb, 2020 09:25'om de kat niet op het spek te binden' zou ik geen merknaam of afbeelding van een fiets op zo'n tas willen. het gaat er namelijk niet om dat er een fiets in zit want het is handbagage en geen fiets. en 'fiets' triggert sommige ov-medewerkers.
ik zou er een plaatje van een ukelele op maken of Nijntje ®
Zeker als je fiets toch al niet heel compact is, kan een frame met S&S-koppelingen handig zijn. Er zijn echter weinig fietsenbouwers die zulke frames maken (zie dit topic).fud0 schreef: ↑wo 12 feb, 2020 14:34Dit gaat, mijns inziens, goed met een 'kale' fiets als atb of race of evt. een toerfiets die iig niet van staal is en tilbaar.
Ik vind het persoonlijk al lastig worden, achterwiel eruit geeft al problemen voor in mijn geval spatbord wat van plastic is en voor mij draad van achterlicht in/op is bevestigd.
Een frame met S&S-koppelingen is niet inklapbaar, zoals vouwfietsen. Je moet de koppelingen met een haaksleutel losschroeven, waarna de fiets uit twee losse delen bestaat. Wanneer deze koppelingen vastzitten, heb je een volwaardig frame dat net zo stijf is als een vergelijkbaar frame zonder koppelingen. Je kunt dus ook een volwaardige vakantiefiets met zulke koppelingen laten bouwen.