Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrrad mitnehmen im ICE? - Forum Wereldfietser

Fahrrad mitnehmen im ICE?

Mit einem kleinen Trick geht's...!

https://youtu.be/02vHLOinhis
Ik zie alleen een verzameling tassen maar nergens ook maar een fiets (in tas) in een ICE, dat lijkt me toch ook niet onbelangrijk.
_Peter_ schreef:
di 11 feb, 2020 23:18
Ik zie alleen een verzameling tassen maar nergens ook maar een fiets (in tas) in een ICE, dat lijkt me toch ook niet onbelangrijk.
Jawel, op 1:30 in het filmpje zie je de fiets in de tas in de trein.
Zou zo moeten passen.
...als het er niet al vol ligt met koffers en tassen van reizigers die eerder zijn ingestapt. Ook moeten niet teveel fietsers hun fiets op deze manier in dezelfde trein mee willen nemen :wink: .
keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 00:01
...als het er niet al vol ligt met koffers en tassen van reizigers die eerder zijn ingestapt. Ook moeten niet teveel fietsers hun fiets op deze manier in dezelfde trein mee willen nemen :wink: .
city-glacier-04-845x321.jpg
als er één bruin schaap over de dam is, volgen er meer... :D

bij ons aller NS mag je handbagage max 85x85x85 cm zijn en dan is een fiets in zo'n tas al snel te lang,,,
(en stap eens in met iets van 85 cm breed :shock: lijkt me best spannend... )
ik denk dat je frame+vork schuin omhoog moet staan om niet langer dan 85 cm te zijn...

en 'om de kat niet op het spek te binden' zou ik geen merknaam of afbeelding van een fiets op zo'n tas willen. het gaat er namelijk niet om dat er een fiets in zit want het is handbagage en geen fiets. en 'fiets' triggert sommige ov-medewerkers.
ik zou er een plaatje van een ukelele op maken :wink: of Nijntje ®

heel bont maken ze het bij de Decathlon: daar staat bij zo'n transporttas dat 'ie voor Op de trein is: levensgevaarlijk! onverantwoord!
hier:https://www.decathlon.nl/p/transporthoe ... /_/R-p-594 staat:
Deze hoes beschermt je fiets tijdens het transport: op de trein, in de bus, met de auto.
:wink: groet, hoogframe
keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 00:01
...als het er niet al vol ligt met koffers en tassen van reizigers die eerder zijn ingestapt. Ook moeten niet teveel fietsers hun fiets op deze manier in dezelfde trein mee willen nemen :wink: .
Afgezien van andermans bagage en/of wolven en beren heb je naast het gedoe van het demonteren ook nog je eigen bagage.
Zelfs als je heel minimaal op pad gaat is dat toch altijd een zeker volume (en betreft het vaak verschillende "colli".
 
EC 97 - 2015-06-23 -.jpg
Zeg nu niet dat we teveel meenemen, dat weet ik al -- het is overigens beduidend minder als wat ik soms aan bagage in de trein naar Schiphol zie.

Maar goed in de tijd die ik nodig zou hebben om twee fietsen zover te demonteren (en later weer terug te monteren) dat ze in de standaard-tassen passen ben ik al een heel eind gereisd met een Nahverkehr-trein. Zo'n boemeltrein is wat minder comfortabel, vooral het steeds weer stoppen geeft wat onrust, verder valt het eigenlijk best mee.
Qua ecologische en klimatologische voetafdruk is een Nahverkehr-trein een stuk beter als de snelle ICE ... en bovendien is het met Nahverkehr bijna altijd heel veel goedkoper (met een Quer-duchs-Land-Ticket reisden wij al een paar maal uiterst concurrerend bij onze oosterburen ... en in ons geval slechts een uurtje trager als de dure snelle "voorkeursvariant").
Die regel van maximaal 85 cm lang voor handbagage in Nederland was mij niet bekend en ik heb al meerdere keren met een fiets in een hoes of vliegtuigkoffer gereisd met een NS of Arriva trein. Nooit een probleem van gemaakt door een conducteur.
Soms heb ik zelfs een fietskaartje omdat ik met een gemonteerde fiets instap en met een gedemonteerde fiets in een tas weer uitstap. (of andersom; verpakken kost me zo'n 30 minuten).
Een groot nadeel is dat je pijnlijke blauwe plekken op je heup krijgt van het vele lopen met die fiets aan een draagband over je schouder bij het overstappen. Ik denk er daarom over om een Rukka Protector aan te schaffen die ik tijdelijk op mijn heup kan aanbrengen om de druk beter te verdelen.
Let bij het inpakken van je fiets op dat je i.p.v. de wielen afstandsbussen monteert voor extra bescherming van je dure fiets.
Bij alle tussenstops in Thalys of TGV goed opletten dat niet een nieuwe passagier er een 20 kilo koffer boven op kwakt. Is mij wel eens gebeurd waarna mijn achterderailleur geheel ontzet was.
In de ICE moet je afhankelijk van het type de juiste plekken weten. Officieel moet alle bagage tussen de banken of in het bagagerek maar er zijn betere plekken. Niet op het balkon zetten. Je kan er dan uitgegooid worden ondanks dat je een kaartje hebt.
Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 09:53
Qua ecologische en klimatologische voetafdruk is een Nahverkehr-trein een stuk beter als de snelle ICE ... en bovendien is het met Nahverkehr bijna altijd heel veel goedkoper (met een Quer-duchs-Land-Ticket reisden wij al een paar maal uiterst concurrerend bij onze oosterburen ... en in ons geval slechts een uurtje trager als de dure snelle "voorkeursvariant").
Meestal is dit inderdaad een ontspannen manier van reizen met veel ruimte voor de fietsen. Maar vooral in het weekend zijn er wel eens verrassingen. Zo is de lijn Venlo-Mönchen-Gladbach berucht om het massawinkeltoerisme. Elders in Duitsland wordt het soms wel erg gezellig wanneer een kegelclub aanmonstert of er binnen een half uur honderden voetbalfans de Mehrzweckraum binnenvallen.

Deze foto's maakte ik een half jaar terug op een zaterdagochtend in de Regional Express van Osnabrück naar Hannover. Voetbalfans maakten zo te zien massaal gebruik van het Niedersachsenticket, waar je met 5 personen op kunt reizen. Gelukkig moest ik ook naar het eindpunt van deze trein, want met de fiets uitstappen op een tussenstation was echt geen optie. Instappen ook niet. Bij elk tussenstation stapte een met bierblikjes gewapende horde in en liep de trein weer enkele minuten extra vertraging op.

Afbeelding

Afbeelding
HFvdS schreef:
wo 12 feb, 2020 10:28
...
Een groot nadeel is dat je pijnlijke blauwe plekken op je heup krijgt van het vele lopen met die fiets aan een draagband over je schouder bij het overstappen. Ik denk er daarom over om een Rukka Protector aan te schaffen die ik tijdelijk op mijn heup kan aanbrengen om de druk beter te verdelen.
Let bij het inpakken van je fiets op dat je i.p.v. de wielen afstandsbussen monteert voor extra bescherming van je dure fiets.
Bij alle tussenstops in Thalys of TGV goed opletten dat niet een nieuwe passagier er een 20 kilo koffer boven op kwakt. Is mij wel eens gebeurd waarna mijn achterderailleur geheel ontzet was.
In de ICE moet je afhankelijk van het type de juiste plekken weten. Officieel moet alle bagage tussen de banken of in het bagagerek maar er zijn betere plekken. Niet op het balkon zetten. Je kan er dan uitgegooid worden ondanks dat je een kaartje hebt.
Dank voor jouw on-topic reactie!

Wat achtergrond:
Wij willen in september naar Bardoneccia (net over de grens F-I, bij Turijn), om daar twee weken met de MTB door de bergen te trekken. Als het even kan, gaan we liever niet met het vliegtuig. Met een overstap in Parijs kan je heel comfortabel in 1 dag met de trein naar Turijn, heb ik afgelopen herfst zelf mogen ervaren. We hebben echter geen ervaring met het meenemen van fietsen in een Thalys of TGV. Openstaande vragen voor mij zijn of er echt plek is voor de fietsen in de trein, hoe dat werkt met bagage als je ook nog een (middel)grote rugzak hebt, en ook het dragen van de fiets naar en van de metro tijdens de overstap in Parijs lijkt me best onhandig. Tegelijkertijd wil ik me niet te veel laten leiden door de mensen op dit forum die alleen beren op de weg zien / het glas halfleeg hebben. Ik doe wel vaker iets nadat mensen op n=weinig ervaringen beweren dat het niet kan, en dat bevalt me uitstekend. Vandaar dat ik het filmpje wel aardig vind, en ook jouw (HFvdS) ervaringen. Maar goed, als het echt niet gaat, gaan we vliegen.

@BSM: Prima als je reageert, maar ga het topic s.v.p. niet vervuilen met ervaringen en anekdotes over andere spoormogelijkheden. Wil je die informatie toch kwijt, overweeg dan om een topic 'Fiets mee in Nahverkehr-trein' te starten.
willem.m schreef:
wo 12 feb, 2020 13:20
@BSM: Prima als je reageert, maar ga het topic s.v.p. niet vervuilen met ervaringen en anekdotes over andere spoormogelijkheden. Wil je die informatie toch kwijt, overweeg dan om een topic 'Fiets mee in Nahverkehr-trein' te starten.
Mij lijkt het bagage-knelpunt in de ICE weldegelijk OnTopic* ... de veel grotere ecologische en klimatologische voetafdruk van de ICE is een "side-effect" ... over de betrekkelijke tijdwinst kan je discussiëren.
Dit samen met de nogal (vakantie)fiets-onvriendelijke effecten van de ICE meen ik dat er goede redenen zijn die ICE te boycotten en/of in ieder geval de vriendelijker alternatieven breed uit te meten.

  * Het is immers een wereldfietsforum, geen hoe neem ik de fiets in de trein mee forum.

Maar goed, ik open wel een parallel-boemellijn ... er zijn nog steeds mensen die menen dat concurrentie op het spoor goed voor de klant is.
Dit is erg goed nieuws om te lezen. Waarschijnlijk ga ik van de zomer met de ICE naar Duitsland, en een van mijn fietsen gaat dan mee. Even een meetlat langs mijn fietsen leggen en kijken welke d kleinste is. De ruimte tussen de stoelen, qua lengte, kent iemand die maat?

Even gekeken op de site van Tranzbag, hun tassen ogen wel super compact. Een dergelijke tas kun je prima meenemen in je bagage als je vanaf de eindbestemming verder fietst.
DeFiets schreef:
wo 12 feb, 2020 13:59
Even gekeken op de site van Tranzbag, hun tassen ogen wel super compact. Een dergelijke tas kun je prima meenemen in je bagage als je vanaf de eindbestemming verder fietst.
Ik zie dat de Tranzbags nu beter verkrijgbaar zijn, eerst werden ze vanuit Zwitserland verzonden maar tegen belachelijke verzendkosten. In elk geval is een fiets in een Tranzbag officieel gratis in de Zwitserse treinen, kan een hoop geld schelen.
Dit gaat, mijns inziens, goed met een 'kale' fiets als atb of race of evt. een toerfiets die iig niet van staal is en tilbaar.
Ik vind het persoonlijk al lastig worden, achterwiel eruit geeft al problemen voor in mijn geval spatbord wat van plastic is en voor mij draad van achterlicht in/op is bevestigd. Stalen frame is zwaar en wielen met 37 banden minimaal is ook behoorlijk gewicht.
Dan nog 4 tassen bagage. Ik zou niet weten hoe ik dat getild krijg en daarbij nog moet lopen, plus het kwijt in de trein.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je bagage in de trein heb ik begrepen. Ik zie mezelf niet op die manier bewegen op een station of in treinen.
Persoonlijk houd ik ook niet van teveel losdraaien en weer vastdraaien van boutjes/moeren ed. Eenmaal vast en niet lostrillen bij de eerste duizend km zit het meestal wel goed, maar bij in/los en uit/vastdraaien, moet je steeds maar weer afvragen of het wel goed opnieuw vastzit en evt. kans op draadbeschadiging en dus lostrillen.
willem.m schreef:
wo 12 feb, 2020 13:20
Wij willen in september naar Bardoneccia (net over de grens F-I, bij Turijn), om daar twee weken met de MTB door de bergen te trekken.
Er rijdt elke nacht van Maart tot Oktober een Flixbus die fietsen meeneemt van Brussel naar Turijn. Ik ga hem dit jaar voor September zeker proberen:

N506
20:45 Brussel-Noord
23:45 23:50 Luxembourg, P+R Bouillon
01:10 01:15 Saarbrücken
02:55 03:00 Strasbourg
05:55 06:00 Bern
09:05 09:10 Aosta
10:45 10:50 Torino (Vittorio Emanuele)
13:10 Genova (Fanti d'Italia/Principe bus station)

N506 terug:
15:55 Genova (Fanti d'Italia/Principe bus station)
18:15 18:20 Torino (Vittorio Emanuele)
19:50 19:55 Aosta
23:30 23:35 Bern
02:30 02:35 Strasbourg
04:15 04:20 Saarbrücken
05:45 05:50 Luxembourg, P+R Bouillon
08:45 Brussel-Noord

De Flixbus halte Brussel-Noord ligt op loopafstand van treinstation Brussel-Noord waar elk uur de Intercity Brussel vanuit Amsterdam aankomt die buiten de zomermaanden dus ook in September fietsen zonder reservering vervoert.
Van de Flixbus halte Torino (Vittorio Emanuele) is het twee kilometer fietsen naar treinstation Torino Porta Nuova waar elk uur een regionale trein naar Bardonecchia vertrekt die fietsen meeneemt.

Om de fiets in de ICE/TGV/Thalys mee te nemen gebruik ik een Ostrich SL-100 Rinko Bag hoes en Fastech E1-4-330-B10 30 cm klittenbandjes om de losse onderdelen van de fiets aan elkaar te binden. De afstandsbusjes om voor en achtervork te beschermen heb ik op maat laten zagen uit carbon buizen in China via AliExpress
Om de fiets met de juiste aanhaalmomenten weer in elkaar te zetten heb ik de Radon Mini Torque Wrench Kit momentsleutel.
willem.m schreef:
wo 12 feb, 2020 13:20
en ook het dragen van de fiets naar en van de metro tijdens de overstap in Parijs lijkt me best onhandig.
Ik heb zelf een soort Tranzbag (de Dogsbody van Ground Effect) maar zelfs een klein stukje lopen is een ontzettend gesjouw met een Santos van 17 kg erin omdat zo'n tas niet lekker aan je schouder blijft hangen. Volgens Google Maps moet je tussen Gare du Nord en Gare du Lyon in totaal 750 meter lopen van en naar metroperron, zou nog net te doen moeten zijn.
DeFiets schreef:
wo 12 feb, 2020 13:59
Dit is erg goed nieuws om te lezen.
Nieuws? Op deze manier kunnen fietsen al jaren mee in hogesnelheidstreinen. Zowel in Duitsland als in Frankrijk. Ook in de Thalys. Een garantie dat je fiets in zo’n verpakking echt meemag, krijg je echter niet.

hoogframe schreef:
wo 12 feb, 2020 09:25
'om de kat niet op het spek te binden' zou ik geen merknaam of afbeelding van een fiets op zo'n tas willen. het gaat er namelijk niet om dat er een fiets in zit want het is handbagage en geen fiets. en 'fiets' triggert sommige ov-medewerkers.
ik zou er een plaatje van een ukelele op maken :wink: of Nijntje ®
In de praktijk heb je ook te maken met aanvullende, onofficiële regels (zie hier), paarse krokodillen en de discretionaire bevoegdheid van conducteurs. Als zo’n conducteur lijdt aan een onbehandelde fietsallergie, dan kan het zomaar gebeuren dat hij/zij jouw keurig verpakte fiets niet in de trein toe wil laten.

fud0 schreef:
wo 12 feb, 2020 14:34
Dit gaat, mijns inziens, goed met een 'kale' fiets als atb of race of evt. een toerfiets die iig niet van staal is en tilbaar.
Ik vind het persoonlijk al lastig worden, achterwiel eruit geeft al problemen voor in mijn geval spatbord wat van plastic is en voor mij draad van achterlicht in/op is bevestigd.
Zeker als je fiets toch al niet heel compact is, kan een frame met S&S-koppelingen handig zijn. Er zijn echter weinig fietsenbouwers die zulke frames maken (zie dit topic).

Afbeelding
Heel mooi, maar ik zie mezelf niet toeren met een frame wat inklapbaar is, met zware bagage en hobbelwegen?
Ik heb zo'n frame gezien in een trein, vind het wel oneerlijk. Je hoeft hem alleen maar dubbel te klappen en dat scheelt je dan een fietskaartje, terwijl je maar 1 beweging hoeft te doen om hem in te klappen en dan een volwaardige fiets heb en niet zo'n klein vouwfietsje waar het vaak op behelpen is met fietsen en waar je tig handelingen moet doen om hem in en uit te klappen.

Maar als je niet veel bagage hebt, prima idee, met zo'n grote tas ed.
keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 15:53
...
Een garantie dat je fiets in zo’n verpakking echt meemag, krijg je echter niet.
...
Dat punt heb je nu wel gemaakt hoor. Ik word er bijna een risicomijdend persoon van :?
fud0 schreef:
wo 12 feb, 2020 17:33
Heel mooi, maar ik zie mezelf niet toeren met een frame wat inklapbaar is, met zware bagage en hobbelwegen?
Een frame met S&S-koppelingen is niet inklapbaar, zoals vouwfietsen. Je moet de koppelingen met een haaksleutel losschroeven, waarna de fiets uit twee losse delen bestaat. Wanneer deze koppelingen vastzitten, heb je een volwaardig frame dat net zo stijf is als een vergelijkbaar frame zonder koppelingen. Je kunt dus ook een volwaardige vakantiefiets met zulke koppelingen laten bouwen.