Ik ben het met André eens dat het verstandig is eerst wat te experimenteren en misschien ook wat conditie op te bouwen, al is het maar met een bestaande stadsfiets. Zoals de veteranen hier wel zullen weten geef ik elk jaar op de fiets en wandelbeurs lezingen over de eerste keer op fietsvakantie. Deze keer zullen die nog meer in het teken staan van goedkoop (en lichtgewicht) en met gebruikmaking van veel bestaande spullen. Dat laatste is nu ook weer wat makkelijker met de nieuwe Veloroute du Soleil. Ik ga hem vermoedelijk dit jaar zelf maar eens even uitproberen, maar mij is verzekerd dat die route goed te doen is met een gewone fiets met 7 speed naafversnelling. Dat betekent dat je lekker in het milde Franse weer kunt fietsen zonder dat je een nieuwe fiets met derailleur of zo nodig hebt. Het is ook geen Noorwegen of IJsland, dus een kampeeruitrusting voor Frankrijk hoeft ook niet aan heel hoge eisen te voldoen.
Laat ik het nog eens proberen kort samen te vatten.
Ik ben geraakt door het verhaal van een wereldfietser. Zijn avontuur heeft iets bij mij los gemaakt. Ik dacht, wat zou het leuk zijn om ooit naar Spanje te fietsen waar onze dochter woont. Toevallig heeft haar man een fietsenbedrijf zodat het kopen van een fiets aldaar, en terug fietsen ook een optie zou kunnen zijn. Ooit! Nogmaals,...ooit! En misschien ook wel niet! Zo ja, misschien dan september volgend jaar?
Waar sta ik nu, op het 0 punt? Ten eerste ben ik veel bewuster met mijn fiets bezig. Vandaag heb ik hem zelfs gepoetst...

Waar ik eerst de auto nam, daar neem ik nu de fiets. In de toekomst gaan die fietsritjes steeds langer worden en verder weg. Uiteindelijk zover weg dat ik het misschien wel lekker zou vinden om daar een e bike voor te hebben?
Ik begeef nu echt dagelijks in de wereld van de WORLDTRAVELLER. Zoeken op internet, veel lezen, bezoek fietsbedrijven, bezoek beurzen, etc. De keuze voor die fiets, daar hou ik me nu mee bezig.
Vandaag ontmoette ik iemand met een DUTCH ID e bike met rekken voor en achter en een 400 watt batterij op de bagagedrager. Het zag er redelijk sober uit. Niet direct een fiets waar ik mee op reis zou gaan. We kwamen met elkaar in gesprek over de fiets. Ik zou bijna zeggen, hoe kan het anders! Ruim 7 jaar geleden schafte hij deze e bike aan voor woon werkverkeer. Hij wilde niet bezweet op kantoor aankomen na een tochtje van 17 km. Verder had hij een zomerhuisje in Friesland waar hij met deze fiets naar toe ging. Ruim 180 km in een ruk. Verder had hij met deze fiets in de Provence rondgereden. In leeftijd scheelden wij 7 dagen. Ook hij wordt in december 65. En op de vraag welke fiets hij mij zou aanraden was het antwoord kort en duidelijk, koop altijd een e bike! Ik zou niet meer zonder kunnen! Ik zou nu voor een e bike van KOGA gaan...