Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
Ik ben het met André eens dat het verstandig is eerst wat te experimenteren en misschien ook wat conditie op te bouwen, al is het maar met een bestaande stadsfiets. Zoals de veteranen hier wel zullen weten geef ik elk jaar op de fiets en wandelbeurs lezingen over de eerste keer op fietsvakantie. Deze keer zullen die nog meer in het teken staan van goedkoop (en lichtgewicht) en met gebruikmaking van veel bestaande spullen. Dat laatste is nu ook weer wat makkelijker met de nieuwe Veloroute du Soleil. Ik ga hem vermoedelijk dit jaar zelf maar eens even uitproberen, maar mij is verzekerd dat die route goed te doen is met een gewone fiets met 7 speed naafversnelling. Dat betekent dat je lekker in het milde Franse weer kunt fietsen zonder dat je een nieuwe fiets met derailleur of zo nodig hebt. Het is ook geen Noorwegen of IJsland, dus een kampeeruitrusting voor Frankrijk hoeft ook niet aan heel hoge eisen te voldoen.
Wat een reacties! En, ik ben er nog steeds blij mee! Doelen stellen, doelen bijstellen, doelen duidelijk formuleren, subdoelen bedenken, en alles wat daarbij hoort zoals bepakking, wel of geen e bike, overnachten, etc, etc.

Laat ik het nog eens proberen kort samen te vatten.

Ik ben geraakt door het verhaal van een wereldfietser. Zijn avontuur heeft iets bij mij los gemaakt. Ik dacht, wat zou het leuk zijn om ooit naar Spanje te fietsen waar onze dochter woont. Toevallig heeft haar man een fietsenbedrijf zodat het kopen van een fiets aldaar, en terug fietsen ook een optie zou kunnen zijn. Ooit! Nogmaals,...ooit! En misschien ook wel niet! Zo ja, misschien dan september volgend jaar?

Waar sta ik nu, op het 0 punt? Ten eerste ben ik veel bewuster met mijn fiets bezig. Vandaag heb ik hem zelfs gepoetst...:)
Waar ik eerst de auto nam, daar neem ik nu de fiets. In de toekomst gaan die fietsritjes steeds langer worden en verder weg. Uiteindelijk zover weg dat ik het misschien wel lekker zou vinden om daar een e bike voor te hebben?

Ik begeef nu echt dagelijks in de wereld van de WORLDTRAVELLER. Zoeken op internet, veel lezen, bezoek fietsbedrijven, bezoek beurzen, etc. De keuze voor die fiets, daar hou ik me nu mee bezig.

Vandaag ontmoette ik iemand met een DUTCH ID e bike met rekken voor en achter en een 400 watt batterij op de bagagedrager. Het zag er redelijk sober uit. Niet direct een fiets waar ik mee op reis zou gaan. We kwamen met elkaar in gesprek over de fiets. Ik zou bijna zeggen, hoe kan het anders! Ruim 7 jaar geleden schafte hij deze e bike aan voor woon werkverkeer. Hij wilde niet bezweet op kantoor aankomen na een tochtje van 17 km. Verder had hij een zomerhuisje in Friesland waar hij met deze fiets naar toe ging. Ruim 180 km in een ruk. Verder had hij met deze fiets in de Provence rondgereden. In leeftijd scheelden wij 7 dagen. Ook hij wordt in december 65. En op de vraag welke fiets hij mij zou aanraden was het antwoord kort en duidelijk, koop altijd een e bike! Ik zou niet meer zonder kunnen! Ik zou nu voor een e bike van KOGA gaan...
Mijn advies zou zijn: koop geen E-bike als het niet nodig, want je wordt er afhankelijk van en je conditie gaat sneller achteruit dan noodzakelijk. Dat laatste heb ik zelf ervaren in de eerste twee jaar dat ik mijn E-bike gebruikte. Zelfs bij zo nu en dan gebruik van de E-bike, voor een fietstocht, werd mijn conditie slechter dan mij lief was. Woon-werk fietsen doe ik nog steeds op mijn oude Koga-Myata en de meeste toertochten doe ik nu ook weer op een gewone fiets. Zoals Wim al zei"rust roest" Alleen meerdaagse tochten kan ik helaas niet zonder de E-Bike. i.v.m. een aangeboren hartafwijking.
Had ik de E-bike ook steeds voor de dagelijkse ritten gebruikt dan was ik nu waarschijnlijk zo zwak geweest dat ik er niet zonder zou kunnen, maar het fietsen zonder ondersteuning zorgt ervoor dat mijn conditie nog een beetje op peil blijft.
Wordt het niet tijd dat we met z'n allen op een plek op de fiets- en wandelbeurs gaan afspreken?
Allemaal mensen van dit forum, weten wie we zijn, ervaringen uitwisselen en even bijkletsen.
Poppink! Als imker ben ik jaren actief geweest op een imker forum. Een groot verschil met dit forum is dat iedereen met een avatar herkenbaar was en dat je bij iedereen in een profiel kon lezen wat voor imker hij of zij is. Welk soort honingbij, welke bijenkast, plek waar bijen worden gehouden, etc. Zo leer je de mensen snel kennen en maak je ook sneller afspraken. Om die reden heb ik heel veel imkers persoonlijk leren kennen. Op dit forum zie ik geen gezichten, ken ik de achtergronden van de mensen niet. Ik weet niet wat ze beweegt, welke fiets ze hebben, welke reizen ze maken. In ieder geval niet in een oogopslag. Dat vind ik wel jammer. Of ik ben nog niet zo thuis en staat het wel ergens vermeld?
DickvL schreef:
za 08 feb, 2020 20:35
Of ik ben nog niet zo thuis en staat het wel ergens vermeld?
Je zou de vorige postings eens door kunnen bladeren van iemand als je daar benieuwd naar bent. Ook hebben sommigen een website/weblog in hun profiel en/of onderschrift staan.

Verder heb ik alleen af en toe honing in m'n thee :)
DickvL schreef:
za 08 feb, 2020 19:43
Vandaag ontmoette ik iemand met een DUTCH ID e bike met rekken voor en achter en een 400 watt batterij op de bagagedrager. Het zag er redelijk sober uit. Niet direct een fiets waar ik mee op reis zou gaan. We kwamen met elkaar in gesprek over de fiets. Ik zou bijna zeggen, hoe kan het anders! Ruim 7 jaar geleden schafte hij deze e bike aan voor woon werkverkeer. Hij wilde niet bezweet op kantoor aankomen na een tochtje van 17 km. Verder had hij een zomerhuisje in Friesland waar hij met deze fiets naar toe ging. Ruim 180 km in een ruk. Verder had hij met deze fiets in de Provence rondgereden. In leeftijd scheelden wij 7 dagen. Ook hij wordt in december 65. En op de vraag welke fiets hij mij zou aanraden was het antwoord kort en duidelijk, koop altijd een e bike! Ik zou niet meer zonder kunnen! Ik zou nu voor een e bike van KOGA gaan...
Ik snap nu wel waarom mensen niet meer zonder e-bike kunnen als ik dit lees. Als je inderdaad 180 km in één ruk wilt afleggen.... niet bezweet op kantoor wilt aankomen na een tochtje van 17 km en verder een beetje wilt rondrijden, kan een e-bike een prima keuze zijn.

Je kunt ook tevreden zijn met de helft aan kilometers in één ruk (ben je wel moe daarna, maar ook voldaan), je kunt ook het tempo wat verlagen op een afstand van 17 km en (na meer van je omgeving gezien te hebben) vrijwel niet bezweet aankomen op je werk, etc.
En je hebt het dan ook nog eens op eigen kracht gedaan.

Als ik e-bikers zie zijn het ofwel recreanten die vrij ver achterover leunend met het zadel te laag de benen mee laten bewegen met de pedalen, onderweg van de camping naar het pretpark of op een zondagmiddag richting ijssalon, ofwel het type roadrunner die met een idiote snelheid zo veel mogelijk kilometers aflegt, niets heeft opgemerkt van wat hij/zij onderweg aan moois aan zich voorbij heeft laten gaan en vervolgens prat gaat over het aantal afgelegde kilometers, vaak i.c.m. een aanduiding van de (relatief korte) duur van de rit, met de hoop op bewonderende reacties.

Beide typen associeer ik nu niet echt met een fietsreis naar Spanje.
Misschien ben ik een e-bikende vakantieganger nog te weinig tegen gekomen om daar bepaalde of misschien wel de juiste (?) voorstellingen van te krijgen.
Edwin* schreef:
za 08 feb, 2020 22:30
....
Als ik e-bikers zie zijn het ofwel recreanten die vrij ver achterover leunend met het zadel te laag de benen mee laten bewegen met de pedalen, onderweg van de camping naar het pretpark of op een zondagmiddag richting ijssalon, ofwel het type roadrunner die met een idiote snelheid zo veel mogelijk kilometers aflegt, ....

Beide typen associeer ik nu niet echt met een fietsreis naar Spanje.
Misschien ben ik een e-bikende vakantieganger nog te weinig tegen gekomen om daar bepaalde of misschien wel de juiste (?)voorstellingen van te krijgen.
Tja, die achterover leunende, te laag zadel recreanten, die ken ik ook, dat is de meest frequente verschijningsvorm.
Wij noemen het "De Pleezit" ze lijken het stuur dan vast te houden om niet achterover van de fiets te vallen

De roadrunners zie je minder (al was het maar omdat ze zo snel weer weg zijn), vooral als ze zich vermommen als een gewoon fietser zijn ze verraderlijk je houdt geen rekening met de snelheden die ze zelfs op een hobbelige klinkerweg moeiteloos volhouden.

En de "echte" e-vakantie-fietser, die zie je soms, maar echt niet vaak. Wie niet tot die roadrunner-groep behoort (en dat is toch al moeilijk combineren met fietsvakantie) die weet dat je een heel eind komt op "eigen kracht".
Maar goed, ik noemde toch al die vriendin met een niets eens speciale vakantie-fiets de dankzij de e op haar fiets in een paar dagen Metz-Gerardmer reed, en daarna in twee dagen aan de grens bij Saarbrücken stond. Op een push-bike lukt je dat alleen als je echt goed geoefend bent en/of met een uiterst minimale uitrusting op een extra snelle fiets rijdt.
Wen er maar aan jongens, die e-bikers.
Er zijn zelfs speciale fora voor reizende e-bikers.
.
.
Oeps, dat forum is hier.
Ik dacht dat fietsers niet zo snel in de groep 'zeurende personen' zouden vallen. Niets is minder waar, blijkt maar weer uit een draadje als deze.
Geen probleem Flix, ik hou wel van tegengeluid.
In het dagelijks leven heb ik me nog nooit bezig gehouden met het rijden van een elektrische fiets. In mijn jeugd, om een voorbeeld te noemen, had ik ook geen brommer. Fietsen, dat was het leven of wandelen. Hierin vond ik de ultieme beleving van de natuur. Voor een elektrische fiets voel ik me nog veel te jong en te fit. Met gemak houd ik "trapondersteuners" bij.

Waarom dan wel elektrisch voor mijn reis naar Spanje? Ooit heb ik geprobeerd onze schoonzoon bij te houden op een normale mountainbike in de Spaanse bergen. Dat was zowel voor hem als voor mij frustrerende ervaring. Na 10 kilometer hing ik met mijn tong over het stuur. Sinds hij mij een elektrische mountainbike aanbood trekken we samen op en ligt hij met zijn tong over het stuur na een tochtje van 50 kilometer. Daar zou ik niet meer zonder gaan. Echt een luxe....:) Tja, en ik wil zo'n reis ook wel een beetje als een soort luxe ervaren. Ik heb geen prestatiedrang.
DickvL schreef:
zo 09 feb, 2020 08:21

Waarom dan wel voor mijn reis naar Spanje? Ooit heb ik geprobeerd onze schoonzoon bij te houden op een normale mountainbike in de Spaanse bergen. Dat was zowel voor hem als voor mij frustrerende ervaring. Na 10 kilometer hing ik met mijn tong over het stuur. Sinds hij mij een elektrische mountainbike aanbood trekken we samen op en ligt hij met zijn tong over het stuur na een tochtje van 50 kilometer. Daar zou ik niet meer zonder gaan. Echt een luxe....:)
Dat krijg je als twee personen, met ongeveer vergelijkbare conditie, er eentje op een e-bike en de ander op een normale fiets gaan fietsen.
Jij maakt de reis naar Spanje alleen, dus dan heb je niemand met een e-bike waar je mee samenfietst.
De Koga kost 4000 euro, een leuke fiets om mee naar Madrid te fietsen (bijv. de VSF T300 die ook in https://fietsvakantie.home.blog/ aangehaald wordt) heb je vanaf 1000 euro. Met het geld wat je overhoudt kun je andere leuke dingen doen.
Daarbij: wat doe je met de fiets na jouw reis? In NL gebruiken of verkopen?
Poppink schreef:
za 08 feb, 2020 12:32
Hoe komt het toch dat er steeds wat van elektrische fietsen en gebruikers van elektrische fietsen 'gevonden' wordt?
Is de trapfiets de gouden standaard?
Het is van tweeën een:
- óf dit forum is voor 'echte' fietsers
- óf er wordt niet meer gezeurd en over elektrische fietsen

Geef goede adviezen, daar hebben de lezers het meeste aan.
Volgens mij spreek je jezelf tegen, als je het hebt over ‘echte’ fietsers, daarmee impliceer je dat berijders van een e-bike geen ‘echte’ fietsers zijn...

Wat mij betreft is het prima om alle fietsen en alle fietsers de ruimte te geven, ook een e-bike(r). Over Speedpedelecs valt dan nog te dicsussieren, dat is voor de wet een bromfiets...
Wel of geen e bike, het lijkt wel de discussie die ik heb met mensen over de situatie waarin ik ben beland t.a.v. arbeid. Ruim 16 maanden geleden ben ik door reorganisatie in de WW beland. Ik heb ruim 45 jaar fulltime gewerkt waarvan 30 jaar bij de laatste werkgever. Tot mijn 65ste heb ik een WW uitkering en moet ik wekelijks solliciteren. In december hoop ik dat mijn vervroegd pensioen voldoende inkomsten levert. Tot nu toe steek ik niet meer zoveel energie in het solliciteren.

Dan heb je een groep mensen die niet wil begrijpen dat ik al niet aan de slag ben. Je bent nog zo jong! Hoe vul jij de tijd? (je kunt toch nog gewoon fietsen zonder ondersteuning?) Er zijn werkgevers die mij benaderen of ik er echt serieus over zou willen nadenken om bij hen in dienst te komen. (ze zien me nog op een normale fiets) Anderen zeggen,... plannen maken voor een reis op de fiets,je bent zeker al met pensioen? (die zien mij ook nog fietsen) Sommigen adviseren mij om een eigen bedrijf op te zetten. (mensen die denken dat ik mijn eigen fiets nog ga ontwerpen). Weer anderen zeggen, 45 jaar fulltime gewerkt, 64 jaar...ik zou het wel weten, je bent gek als je nog werk ambieert....:) Wat leuk dat je bezig bent met die plannen voor zo'n fietstocht...:) (maakt niet uit of het een gewone fiets wordt of een e bike...het idee alleen al is leuk)
DickvL schreef:
zo 09 feb, 2020 08:21
Geen probleem Flix, ik hou wel van tegengeluid.
In het dagelijks leven heb ik me nog nooit bezig gehouden met het rijden van een elektrische fiets. In mijn jeugd, om een voorbeeld te noemen, had ik ook geen brommer. Fietsen, dat was het leven of wandelen. Hierin vond ik de ultieme beleving van de natuur. Voor een elektrische fiets voel ik me nog veel te jong en te fit. Met gemak houd ik "trapondersteuners" bij.

Waarom dan wel elektrisch voor mijn reis naar Spanje? Ooit heb ik geprobeerd onze schoonzoon bij te houden op een normale mountainbike in de Spaanse bergen. Dat was zowel voor hem als voor mij frustrerende ervaring. Na 10 kilometer hing ik met mijn tong over het stuur.
Tja, je hebt het wel eens, twee mensen die precies gelijk presteren, maar het is zeldzaam, zelfs bij een eeneiige tweeling blijkt na een tijdje dat het niet twee identieke duplicaten zijn.
Of te wel, zoals mijn grote leermeerster(es) dan zei: "Precies gelijk is het bijzondere geval van verschillend".
Dat dus over de theorie van de tong over het stuur.

En dan de praktijk.
Ik stap regelmatig op de fiets, meestal alleen voor de boodschappen nabij. minder vaak voor de boodschappen iets verder en zo nu en dan voor een rondje van meer kilometers. Met name als ik boodschappen doe trap ik bij tijd en wijle echt lekker rap, zo dat ik vaak genoeg de tong een eindje richting stuur zie gaan ... dat is nl het moment dat je wat doet aan het "kracht-trainen", fiets je fluitend rond dan kan je net zo goed op de bank blijven zitten, dan zijn wellicht in en uit de auto stappen en de meters tussen parkeerplaats en winkel meer "training".
En dan komt de fietsvakantie, dan is het eigenlijk altijd zo dat de eerste dagen voelen alsof het niet/nooit meer wat wordt. Het is een beetje trainings-afhankelijk, maar ook met extra training is een hele dag in het zadel toch lang, langer als je trainde (en de dag daarna zat eigenlijk nooit in die training vooraf).
Ben je wat gewend - fiets je vaker en ook vaker langer - dan is die eerste gewenning heel snel achter de rug en dan is dag in dag uit fietsen snel heel gewoon. Wat je daarna ineens merkt ... die fiets die eerst toch traag en zwaar was wordt ineens rapper, en de bakker boven op het kerkplein is ineens een stuk dichter bij, niet meer een opgaaf waar je tegenaan kijkt. (Ik zie het altijd aan de hobbelpaadjes die ik eind van de dag nog neem op zoek naar mijn wild-kampeerplekje, die paadjes worden steeds langer en de kampeerplekjes steeds mooier.)
En thuis, thuis heb ik het voordeel van een stad met een "berg" (in het buitenland lachen ze om onze molshoop). Het hele jaar is onze "berg" een berg, alleen in de eerste weken na de fietsvakantie is het hoogstens een heuveltje.
Of te wel, naast de acute "krachttraining" heb je ook een trage training, een duurtraining, met die duurtraining neemt je spiermassa niet eens daverend toe, maar ... je gaat steeds efficiënter je spieren gebruiken, je wordt van dezelfde prestatie gewoon minder moe.
Zou je jaarrond in Spanje op de MTB rondtrappen dan zou je waarschijnlijk alleen de normale (on)gelijkheid bespeuren.
Overigens is het maar de vraag of de Spaanse schoonzoon zonder training tegen onze tegenwind kan ... :wink:
.... wellicht wil hij hier een speciale tegenwind-fiets met ondersteuning.
Bridgestone SM schreef:
zo 09 feb, 2020 10:04
En dan komt de fietsvakantie, dan is het eigenlijk altijd zo dat de eerste dagen blablabla...
Waarom denken meerdere mensen op dit forum toch steeds dat hegeen voor hun lichaam geldt ook voor iedereen zou moeten gelden?

Ik ben zelf nog zeker geen overtuigd e-biker, maar dit IS toch een subforum voor reizen per electrische fiets? Dan ga je dat hele principe toch niet hier zwaar ter discussie stellen? Dat kan toch ook in een ander subforum?
Leon schreef:
zo 09 feb, 2020 10:16
Waarom denken meerdere mensen op dit forum toch steeds dat hetgeen voor hun lichaam geldt ook voor anderen zou moeten gelden?
Misschien is dat om dat niemand ervaring heeft met verschillende lichamen (ik geloof in ieder geval niet in reïncarnatie), een enkeling kan wellicht nog wat melden over een lichaam waarin plotseling een ernstige verandering optrad (maar zelfs dan is vergelijken moeilijk).
Goed beschouwd zijn de verschillende adviezen en meningen steeds vanuit één blik op de wereld geschreven, de blik van de beschouwer, zijn eigen ervaringen zijn daarbij ook het meest authentiek, zelfs al betrekt de schrijver ook de ervaringen van anderen in zijn betoog, dan nog is het weer zijn individuele appreciatie van die andermans ervaringen.

Dat uitwisselen van individueel gekleurde ervaringen en inzichten is overigens ook juist de functie van een forum als dit
Daarna trek je als individuele lezer je eigen conclusies.

Er zijn ook forums die het bijv. over locomotieven hebben ... daar is het makkelijk, een locomotief heeft een nummer, en die locomotief is hier of daar, nooit op twee plekken tegelijk, dus is er ook geen discussie over mogelijk (althans niet zolang we het niet over hogere theoretische tijd-ruimte problemen hebben). Overigens discussiëren ze dan op zo'n locomotievenforum weer over de kleur of iets anders waar je een individuele mening over kan hebben.  Voor de goede orde: ik "doe" niet aan locomotieven.

PS Er is overigens nog een goede reden om je eigen ervaringen al min of meer geldig voor anderen te zien: De zuiver biologische reden: Ondanks de soms als groot aangeduide verschillen zijn wij als soort nogal uniform.
Beste Dick,
Het voorbeeld dat je geeft is erg verhelderend. Zulk mountainbiken bestaat toch vooral uit (elektrisch) omhoog en dan met de zwaartekracht weer naar beneden. Toen wij met ons gezin een aantal jaren terug een mtb clinic deden in Italië werden we met een busje naar boven gereden, en was het daarna afdalen. Dat was leuk (vooral voor onze puber kids), maar het is toch wezenlijk anders dan van hier naar Spanje fietsen. Ik verbaas me er ook niet over dat je schoonzoon er geen conditie van had gekregen. Die elektrische mtb die hij voor jou bedacht had is ook eigenlijk een soort elektrische cross motorfiets. Als je daarmee naar Spanje wilt fietsen wordt je vast heel ongelukkig, met voor en achter vering en dus weinig gelegenheid bagage te vervoeren, een hoog gewicht, en een onvoldoende comfortabele zit voor lange afstanden. Als je dat crossen in de bergen in Spanje leuk vindt zou ik daar zo'n elektrische mtb lenen, huren of zelf neerzetten, en over iets anders denken voor lange tourtochten elders. Ik neem mijn eigen vakantiefiets mee naar de beurs in Utrecht, als voorbeeld van een geoptimaliseerde fiets voor lange tochten met bagage.
Bridgestone SM schreef:
zo 09 feb, 2020 10:04
Overigens is het maar de vraag of de Spaanse schoonzoon zonder training tegen onze tegenwind kan ... :wink:
.... wellicht wil hij hier een speciale tegenwind-fiets met ondersteuning.
Een van de meest geduchte fenomenen waar je in Spanje vooral in het voorjaar mee te maken kunt krijgen is de... harde wind.
barbate-storm-1.jpg
Barbate, Costa de la Luz
door Wim » zo 09 feb, 2020 10:44
Beste Dick,
Het voorbeeld dat je geeft is erg verhelderend. Zulk mountainbiken bestaat toch vooral uit (elektrisch) omhoog en dan met de zwaartekracht weer naar beneden. Toen wij met ons gezin een aantal jaren terug een mtb clinic deden in Italië werden we met een busje naar boven gereden, en was het daarna afdalen. Dat was leuk (vooral voor onze puber kids), maar het is toch wezenlijk anders dan van hier naar Spanje fietsen. Ik verbaas me er ook niet over dat je schoonzoon er geen conditie van had gekregen. Die elektrische mtb die hij voor jou bedacht had is ook eigenlijk een soort elektrische cross motorfiets. Als je daarmee naar Spanje wilt fietsen wordt je vast heel ongelukkig, met voor en achter vering en dus weinig gelegenheid bagage te vervoeren, een hoog gewicht, en een onvoldoende comfortabele zit voor lange afstanden. Als je dat crossen in de bergen in Spanje leuk vindt zou ik daar zo'n elektrische mtb lenen, huren of zelf neerzetten, en over iets anders denken voor lange tourtochten elders. Ik neem mijn eigen vakantiefiets mee naar de beurs in Utrecht, als voorbeeld van een geoptimaliseerde fiets voor lange tochten met bagage.

Wim, dat is wel een goeie om over na te denken! Overigens dragen alle reactie's bij aan mijn beeldvorming. Waar kan ik jou vinden op de beurs? Ik ga vrijdag 28 februari...