Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale vs Id Worx - Forum Wereldfietser

Cannondale vs Id Worx

Ik ben (al heel lang) aan het sparen voor een Id Worx Easy Rohler. Maar nu wordt mij een Cannondale Street Rohloff van nog geen jaar oud aangeboden voor 2/3e van de nieuwprijs. Weet iemand iets over de kwaliteit van deze Cannondale? Gezien de oorspronkelijke prijs zou je verwachten dat de kwaliteit niet zo ver van de Id Worx af kan liggen. Klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Berend

Met linkjes naar de specs van de twee fietsen wordt het wat makkelijker om te antwoorden.

bij deze: idworx easy-rohler en cannondale street rohloff

Succes met de keuze maar om het iets moeilijker te maken zie ook:
TKA: ATB / Vakantiefiets / trekkingfiets met Rohloff naaf of vergelijk.nl

Groet, Robbert.

Op de Cannondale staan geen voor- of achterdragers op, als ik de foto en de specs bekijk. Dat kan je ook nog wel iets kosten.
Berend schreef:Ik ben (al heel lang) aan het sparen voor een Id Worx Easy Rohler. Maar nu wordt mij een Cannondale Street Rohloff van nog geen jaar oud aangeboden voor 2/3e van de nieuwprijs. Weet iemand iets over de kwaliteit van deze Cannondale? Gezien de oorspronkelijke prijs zou je verwachten dat de kwaliteit niet zo ver van de Id Worx af kan liggen. Klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Berend
lijken mij geheel verschillende fietsen, waarbij de Cannondale voor de wat meer geciviliseerde wegen gedacht is

past het frame?
wil je met schijfremmen en headshok op expeditie?
in de IDworks passen veel bredere banden dan in de Cannondale
De Idworks heeft betere verlichting ;)
Dag fietsers,
Bedankt voor jullie antwoorden tot zo ver. Ik ga er hieronder even op in:

Hallo Liz,
Kun je iets met de linkjes van Robbert?

Dag Robbert,
Bedankt voor je linkjes. Dat maakt de keuze inderdaad niet makkelijker. Er blijkt 2e hands meer te koop dan ik tot nu toe gevonden had.

Hallo S0lar,
Deze C'dale heeft standaard dragers, te belasten tot max. 30 kg.

Dag Marten,
Ik had natuurlijk even moeten vermelden waarvoor ik de fiets ga gebruiken. Dat is deels woon-werk, gedurende de helft van het jaar 50 km per dag en in de vakanties tochten van enkele weken. Daarbij blijven we in West Europa en op verharde wegen. Hoger dan de Schotse hooglanden komen we niet (mijn vrouw houdt niet van ontberingen). Dan willen schijfremmen toch wel? Hoewel ik meen dat op deze C'dale Magura HS-11 remmen zitten.

Blijft nog mijn vraag: hoe zit het met de kwaliteit van de Cannondale?

Berend

Ja door die linkjes kan ik zien waar je het over hebt. Punt is dat ik geen verstand heb van luxe zaken als schijfremmen en voorvering. Maar zo op het oog lijkt de opmerking van Marten - dat die fietsen voor verschillend gebruik zijn gemaakt - hout te snijden. De Cannondale lijkt me meer een fiets voor kort en snel werk (zeg maar, zondagochtend) en de IDWorks voor lange tochten. Dat weet je pas echt na een proefrit en hangt ook af van hoe je reist (asfalt/onverhard, hoeveelheid bagage).

En wat bedoel je met 'kwaliteit'? Dat hangt toch af van het gebruik dat je beoogt? En bedoel je dan de kwaliteit van het frame of ook van de onderdelen? Elk frame in deze prijsklasse zal een behoorlijke basiskwaliteit hebben, d.w.z. niet snel stukgaan. Elk frame dat niet goed past bij je lichaam of bij je fietsstijl heeft een slechte kwaliteit voor jou (en is allicht prima voor iemand anders). Hetzelfde gaat op voor de onderdelen, hoewel daarbij de basiskwaliteit nog wel een punt van aandacht kan zijn.

Dus mijn vraag naar linkjes was niet volledig. Volgende vraag: wat wil je met de fiets gaan doen?

Ik zou me niet zo druk maken over de kwaliteit van de Cannondale. De meeste gerenommeerde vakantiefietswinkels (ik zal geen namen noemen) hebben Cannondale in hun assortiment dus dat zal wel meevallen. Ook als racefiets heeft Cannomdale een behoorlijke reputatie.

Het is natuurlijk wel zo dat de HS-33 van Idworx beter is dan de HS-11 die kennelijk op de Cannondale zit. Bovendien heeft de Idworx een Son naafdynamo en de Cannondale niet (althans niet in de standaarduitvoering). Misschien kan je dat gebruiken als argument om nog wat van de prijs af te krijgen.

Ik zou wel bij (de importeur van) Cannondale én Rohloff navragen of hun garantie ook geldt voor een tweede eigenaar.

Gerd

Even googelen levert een hele reeks gevallen op, waarin garantie wordt beperkt tot de eerste eigenaar.

http://www.suuntobenelux.nl/
http://www.sparta.nl/nl/sparta-pagina.asp?id=10020
http://www.etapyachting.com/index.php?pageID=308
http://www.batavus.nl/downloads/pdf/gar ... aarden.pdf
http://www.rih.nl/site/instructie/garantie/index.php
http://www.presto.nl/garantiebepalingen_voor_presto.htm
http://www.waterbeddenmarkt.nl/garantie.php
http://www.mares.nl/techniek.asp?techcat=56
http://www.fitness4home.nl/garantie.php
http://www.slotenonline.nl/privacy.php

Daaronder ook vier bekende fietsmerken (N.B. ik heb niet speciaal naar fietsen gezocht, maar gegoogelt op "garantie eerste eigenaar". Na 5 pagina's heb ik het verder voor gezien gehouden). In dit forum heeft niet zolang geleden bovendien een lijntje gestaan, waaruit bleek dat ook Koga garantie aan een tweede eigenaar weigerde. Hun garantievoorwaarden staan niet op de website.

Zelfs als Paul gelijk heeft en een dergelijke garantiebeperking een rechterlijke toets niet doorstaat, blijf ik bij mijn advies. Stuur voor je een tweedehands fiets van € 2000,= koopt even een mailtje naar Cannondale en Rohloff. Dat kost niets en per slot van rekening wil je een dure fiets kopen en niet ook nog eens een dure rechtzaak.

Gerd

paul.p schreef:Een importeur mag zich nooit beroepen op eigenaar, het garantieverhaal heeft ten alle tijden betrekking op het produkt. heeft niets met de eigenaar te maken.
Dit is bij wet geregeld en hier kan men zich ten alle tijden op beroepen.
Niet alles door elkaar halen.

wettelijke garantie: garantie te verlenen door de professionele verkoper aan de partikuliere koper over een roerend goed. Als het niet deugd kun je binnen 6 maanden bij verkoper nieuwe spullen eisen etc, daarna (tot 2 jaar na koop) moet je met een goed verhaal komen.
fabrieksgarantie: prachtig verhaal wat bovenstaande waarborgen niet kan inperken, maar waar het de fabrikant of leverancier verder vrij staat aanvullende voorwaarden in op te nemen. Meestal is de garantie niet overdraagbaar

In beide gevallen heb je dan als tweede eigenaar bij een partikuliere aankoop geen poot om op te staan

paul.p schreef:Er zijn in Nederland al div. rechtszaken door particulieren gevoerd en en hier uit kwam naar voren dat garantie ten alle tijden over een product gaat en niet over een persoon.
Ik ben wel benieuwd. Geef eens een vindplaats.

Gerd

Cannondele heeft naar mijn weten een zeer mooie reputatie voor zijn frames. Als ik mij niet vergis geven zij zelfs nog een gelimiteerde levenslange garnatie erop (wat koga al zelfs niet meer doet). De Rohlofffiets waar jij het over hebt, is een stadsfiets, geen trekkingsfiets. Ik vraag me sterk af of je met veel verpakking vooraan je voorvork niet zou overbelasten. Vooral met die headshock zou ik de boel niet helemaal vertrouwen, het is toch een ander belastig.

Heb je eigenlijk al eens bij Thorn (Saint John street Cycles) gekeken? Zij bieden mooie Rohloff fietsen met goede oude stalen frames aan. Een stalen frame zou bij mij toch wel voorgang krijgen hoor. En Thorn is nog niet al te prijzig ook (alhoewel, momenteel veel te prijzig voor mij :cry: )

[quote="ottovds"] Vooral met die headshock zou ik de boel niet helemaal vertrouwen, het is toch een ander belastig.quote]

Ik rij al zes jaar probleemloos rond met headshock op mijn vakantie ATB.
Een uiterst stijf systeem. Door de rubberen hoes om het mechanisme is het behoorlijk onderhoudsarm. Eens per twee jaar demonteer ik het mechaniek en voorzie de boel van nieuw vet.
Een niet te zwaar beladen lowrijder zal makkelijk kunnen op deze vork.
Geouweneel wbt ongeveerd gewicht is een beetje onlogisch. De vork zal ook met beladen lowrider veren en zijn baasje laten genieten van comfort.

Succes met je keuze, laat het eens weten wat het geworden is.

John.

johntelleman schreef:
ottovds schreef: Vooral met die headshock zou ik de boel niet helemaal vertrouwen, het is toch een ander belastig.quote]

Ik rij al zes jaar probleemloos rond met headshock op mijn vakantie ATB.
Een uiterst stijf systeem. Door de rubberen hoes om het mechanisme is het behoorlijk onderhoudsarm. Eens per twee jaar demonteer ik het mechaniek en voorzie de boel van nieuw vet.
Een niet te zwaar beladen lowrijder zal makkelijk kunnen op deze vork.
Geouweneel wbt ongeveerd gewicht is een beetje onlogisch. De vork zal ook met beladen lowrider veren en zijn baasje laten genieten van comfort.

Succes met je keuze, laat het eens weten wat het geworden is.

John.
eens opzoeken of het dezelfde vork is...

IDWORX ROHLER!!

Heb em zelf nu een goed half jaar en hij bevalt me meer dan prima! Is echt een heerlijke fiets! T'is wel een hoop geld maar, dan heb je ook wel wat!

Maar een testrit op beide fietsen zou ik zeker niet nalaten!

Succes!

Dag fietsers,

Weer terug van vakantie en heel blij met jullie antwoorden. Echter, mijn dilemma heeft zichzelf opgelost: de Cannondale is tijdens mijn vakantie verkocht. Desalniettemin bedankt.

Berend

Berend schreef:Dag fietsers,

Weer terug van vakantie en heel blij met jullie antwoorden. Echter, mijn dilemma heeft zichzelf opgelost: de Cannondale is tijdens mijn vakantie verkocht. Desalniettemin bedankt.

Berend
EN?? :roll:

Berend schreef:
Weer terug van vakantie en heel blij met jullie antwoorden. Echter, mijn dilemma heeft zichzelf opgelost: de Cannondale is tijdens mijn vakantie verkocht. Desalniettemin bedankt.

Ik weet niet of dit echt is opgelost is als je weet dat Cannondale ook een echte trekkingfiets met Rohloff-naaf in het programma heeft: de Touring Rohloff Ultra. Ik heb ook de afweging gemaakt ten opzichte van de Idworks en gekozen voor Cannondale. Ik rij er nu drie maanden op. Belangrijke overweging was dat ik en mijn vriendin goede ervaringen hebben met onze Cannondale racefietsen en mountainbikes. Met de een tot trekkingfiets omgebouwde Cannondale mountainbike ben ik van Lhasa naar Kathmandu gefietst en met mijn vriendin op eenzelfde fiets 1000 km door Canada met bepakking. De fietsen zijn erg betrouwbaar buiten wat gebroken spaken maar dat komt door het niet standaard Mavic wiel met slechts 20 spaken. De voorvork waar andere schrijvers aan twijfelen is juist uitstekend en voor mij misschien wel het belangrijkste argument om voor Cannondale te kiezen. Op normale vorken kun je namelijk eigenlijk geen low rider monteren. Daar is iets op gevonden door de low rider op het vooframe te monteren maar de tassen hangen dan heel hoog wat niet mooi is en de fiets topzwaar maakt. In de fatty vork van Cannondale kan zonder probleem een boutje gemonteerd worden zodat montage van een normale low rider mogelijk is. Verder vind ik de geheel gesloten maar lichte en onopvallende chainglider kettingkast die je voor de Cannondale kunt krijgen een sterk punt. Je hoeft dan echt nooit meer naar je ketting te kijken.
Ander voordeel van de Cannondale is de lagere prijs.