Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke waterfilter? - Forum Wereldfietser

Welke waterfilter?

Hallo,

In maart vetrek ik samen met mijn vriendin voor 10 maanden naar Zuid Amerika. Een fietsreis door Ecuador, Peru. Bolivia, Chilli en Argentinie.

Ik vraag me af of ik in deze landen een waterfilter nodig heb. Ook ben ik benieuwd naar ervaringen met waterfilters. (Ik twijfel tussen MSR Miniworks en MSR MIOX.)

Wie kan mij helpen???

Groetjes,

Rutger

Hi,

zelf heb ik een heel ander water pompje, (filter met actieve koolstof filter...) maar de twee aangehaalde filters gaan beide totaal anders te werk. De MIOX levert een sterk geconcentreerd zuur [ edit]Zuur moet natuurlijk Cloor zijn... das waarmee je water zuiverd.... je moet dus wel zelf wat zout toevoegen... [/ edit] , dit door een soort electrolyse wat ervoor zorgt dat je een bepaalde hoeveelheid water kunt zuiveren door het toevoegen van dit mengsel. De Miniworks is een klassieke filter, je filtert het water door een ceramisch element, hier blijven dan de ongewenste stoffen in achter.

Voor het gebruiksgemak zou ik voor de IOX gaan, maar mijn kennis is niet toerijkend om te zeggen dat de ene filter beter voldoed voor je gebruiksdoel dan de ander. Heb nl. geen iedee wat je gaat tegenkomen aan vervuiling.

Succes

Bas

In Argentinië en Bolivia kun je voor weinig geld flessenwater kopen. Dat is wel duurder dan zelf filteren, maar bespaart een boel tijd. Als je met een laag budget op pad gaat, is filteren aantrekkelijker. Het is sowieso handig een filter mee te nemen. Soms kun je niet goed inschatten hoeveel water je nodig zal hebben op een bepaald traject. Dan is het een veilig idee om een filter te hebben waarmee je uit oppervlakte- of kraanwater betrouwbaar drinkwater kan maken.

We hadden een geleende Katadyn Hiker mee en dat voldeed prima. De nieuwe Katadyn Vario lijkt me een doorontwikkelde versie daarvan en zeker het overwegen waard.

Veel plezier op je reis,
Lisette

Wij hebben in Ecuador & Perú ook een waterfilter mee lopen slepen, maar konden in het kleinste dorpje volop (goedkoop) mineraalwater kopen. Wij hadden een totale capaciteit van 4 x 650 cc bidon en 2 petfleshouders 1,5 á 2 literflessen. Was meer dan voldoende.
Controleer wel de dop. We werden één keer geconfronteerd met een andere -afwijkende kleur- dop en zijn ervan uitgegaan dat dit niet klopte mede omdat de 'vergrendeling' van fabriekswege niet meer aanwezig was.
Onze conclusie was de fles was open geweest.
Met frisdrank hebben dit in Perú vaker gesignaleerd. Dus gewoon een beetje oppassen.
Oja Shimano (LX of XT)+ fietsonderdelen in grote plaatsen: geen probleem.

Groet Bob