Belle schreef: ↑vr 31 jan, 2020 13:42
Leon schreef: ↑za 25 jan, 2020 19:25
Polygiene(.com) werkt op basis van zilver, dat uiteindelijk na gebruik in het milieu terechtkomt. Ik vind het geen goede keuze. En het repareert alleen je eigen onhygiënische gedrag.
Een synthetische handdoek gaat nu eenmaal eerder stinken, dat heeft niets te maken met vermeend onhygiënisch gedrag (afdrogen na het douchen???).
...
Zilver in het milieu... ja daar komt het ook vandaan, het zit in de aardkorst.
Er wordt hier ook geopperd dat de zon uitstekende desinfecterende eigenschappen heeft. Dat klopt, maar ik fiets meestal in landen waar ik meer regen dan zon zie. Op plekken waar de luchtvochtigheid zo hoog is dat een katoenen handdoek nooit droog wordt.
Leon schreef: ↑vr 31 jan, 2020 14:03
Met hygiënisch gedrag bedoel ik niks anders dan het op tijd uitwassen van iets, zodat je niet je heil hoeft te zoeken in chemische middelen.
Niet alles wat uit de aardkorst komt is onschadelijk voor het milieu: asbest, aardolie en aardgas (lekkages!), steenkool (de zwarte smurrie die je vroeger o.a. in Tsjechië overal zag), zandsteen, ertsen van uranium, cadmium, arsenicum, kwik etc. etc..
Ik wil graag het
"Een synthetische handdoek gaat nu eenmaal eerder stinken" bestrijden.
De "dweil-droogdoeken" zoals wij die inmiddels al heel lang gebruiken blijken ook bij regenachtig weer opvallend goed te drogen (en dan bedoel ik het drogen ná gebruik als droogdoek) ... zelfs als je ze 's nachts met klam en/of regenweer ín de tent ophangt worden ze (vrijwel) droog. Even laten nadrogen onder de (canvas) klep van de tas is vaak genoeg.
Onder deze omstandigheden is dus de kunststoffen variant een stuk hygiënischer als de katoenen tegenhanger die de hele dag klam blijft en daarmee een bacterieel broeinest. Wellicht is de non-woven kunstvezel ook minder aanhankelijk voor huidvet en huidschilfers ... daarover vind ik nogal tegengestelde boodschappen.
Anyway: de onprettige beesten-lucht is het gevolg van bacteriegroei. De onhygiënische bacteriegroei vraag om zowel "voedsel" als water en als de doek droog wordt stop je de bacterie-groei heel efficiënt.
Die plekken waar, zoals "Belle" opmerkt
"de luchtvochtigheid zo hoog is dat een katoenen handdoek nooit droog wordt." ken ik ook ... dat is bijv. 's nachts ín de tent bij klam en/of regenachtig weer.
Dat is dus mijn punt: Die "dweilen-droogdoek" is misschien geen technische hoogvlieger, ook geen high-tech-hebbedingetje, en zelfs geen super droogdoek, maar hij voldoet als droogdoek ... en minstens zo belangrijk: hij wordt zelf weer droog en blijft zo dus heel lang geur-arm (nieuw hebben ze een wat ik noem "vuursteen-geur"). Daarnaast zijn ze compact, licht en heel goedkoop.
Verder ben ik het met Leon eens:
Je moet pas in laatste instantie toevlucht nemen tot chemische truuks om hygiëne te verbeteren.
Beter is het om eerst de triviale oplossingen te gebruiken. No pun intended: De waterige oplossing met niks, of met wat zout uit je zweet, is vaak al een geweldige "oplossing" om vuil te verwijderen, en dat gaat vaak zelfs beter bij de goedkopere kunststoffen ... juist omdat die zo'n echt kunstmatig glad, onvriendelijk, oppervlak hebben, een oppervlak waar vuil en vocht en dus bacteriën zich moeilijk langdurig kunnen aanhechten.
Overigens gebruik ik dus ook een chemische "truuk": Een non-woven vezel (eentje waar ik de aard niet eens van ken, waarschijnlijk viscose), een vezel die in de praktijk blijkt voldoende te werken als droogdoek, en die vooral heel goed weer opdroogt. Zonder water is er geen leefmilieu voor de onhygiënische bacteriën - een chemische truuk dus, maar wel een heel onschuldige.
Het mooie van de passieve "chemische truuk" van de synthetische non-woven dweil is bovendien dat het een schier onuitputtelijke truuk is, iets wat je van bijv. die zilver-ionen niet kan zeggen ... die zilverbehandeling is een actieve behandeling die op den duur "verwatert", en dat verwateren gaat sneller als de slijtage van onze dweilen.
O ja, je ziet hier overigens wel een "dingetje" waar het gaat om de uiterst waterdichte Ortlieb (en navolgers) fietstassen.
Een echt waterdichte fietstas betekent ook dat vocht er niet uit kan. Koude en condens-effecten zorgt er gegarandeed vor dat er water naar binnen komt ... eruit is moeilijker
(theoretisch zou dat 1:1 moeten zijn, in de praktijk komt vocht altijd binnen, en is naar buiten altijd moeilijker).
Het maakt mij overigens verder geen moer uit wat iedereen als droogdoek gebruikt, ik heb geen aandelen in de Actio, Wibra of Blokker-dweilen, en andere oplossingen stinken ook weer niet zodanig dat mijn leefmilieu bedreigd wordt.
Het is - in mijn ogen - een heel effectieve droogdoek, eentje die aan ± alle basis-eisen voldoet en bovenal eentje die (zelfs objectief gezien) ongelooflijk goedkoop is.