Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handdoeken en washandjes maar net iets anders (en meer) - Forum Wereldfietser

Handdoeken en washandjes maar net iets anders (en meer)

Bij de voorbereidingen voor een tocht naar Rome kwam dit langs:
Poppink schreef:
za 25 jan, 2020 12:44
Even verder filosoferen over spullen.
Afgelopen week hoorde ik een tip over de handdoek.
Je kunt van die sneldrogende handdoeken kopen, dat vind ik vervelende doeken. (zie ook de reviews bij Bever)
De tip:
Hou het bij je gewone handdoek, maar droog je na het douchen eerst af met een washandje en nadrogen met de handdoek.
Zo hou je de spullen als geheel droger.
Hier een andere handdoek-tip.

Koop geen dure lichtgewicht sneldrogende handdoek bij de bekende buitensport winkel(s).

Koop bij om het even welke low-price winkel een paar non-woven dweilen (meestal zijn die oranje, ben je republikeins dan moet je even zoeken naar blauw, geel of roze). Stik twee van zulke dweilen aan elkaar (ze zijn gewoonlijk 50x55 of iets in deze grootte-orde, 100x55 is prettiger drogen). Stik er ook even een smal zoompje in, dat maakt 'm steviger.

En .. gooi daarna de nieuw verworven droogdoek eerst in de wasmachine, gebruik eventueel zelfs wasverzachter. Helemaal nieuw zijn die non-woven dweilen namelijk echte dweilen van dingen, pas na enig gebruik beginnen ze goed te drogen.

Als je je ermee afdroogt haal je niet echt het resultaat van een katoenen doorgdoek, en het voelt ook anders, maar het droogt goed, en belangrijker de "doek" zelf droogt ook weer heel vlot. Zelf als ie een nachtje bij regenweer in de binnentent hangt verliest ie bijna alle vochtigheid. Een katoenen droogdoek blijft heel gemakkelijk iets vochtig tot zelfs klam, en gaat na verloop van tijd naar het kleine-roofdierhuis in Artis ruiken.

Voor het washandje geldt iets vergelijkbaars:
Wij hebben ze afgezworen en nemen een nep-sponsje, een dun boterham-achtig kunst-sponsje.
Zo'n sponsje verplaatst meer water, houdt het beter vast, en je kan er je dus ook beter mee "droog" sponzen.
De sponsjes drogen 's nachts niet voldoende, maar de volgende dag voorop de fiets is genoeg.
Zonlicht werkt ook nog eens steriliserend (washandjes zijn gekende bacterie-broeinesten).
Belle schreef:
za 25 jan, 2020 18:48
Er zijn tegenwoordig sneldrogende handdoeken te koop met van die lusjes, dus die voelen bijna net zo lekker aan als een katoenen handdoek.
...... En dan hebben we het nog niet eens over gewicht en pakvolume.
Misschien heb ik niet alle goede varianten bekeken, maar ik heb onder de synthetische lusjes-droogdoeken nog geen hoogvliegers gezien.

Ik heb dus liever de home-made "dweil-droogdoeken", die scoren immers ook hoog op laag gewicht en laag volume.
En als betrekkelijke winst zie ik ook dat de dweilen nauwelijks meer als tweemaal niks kosten, dus als er eens iets mis gaat ... dan is de schade echt marginaal.
 
Polygiene(.com) werkt op basis van zilver, dat uiteindelijk na gebruik in het milieu terechtkomt. Ik vind het geen goede keuze. En het repareert alleen je eigen onhygiënische gedrag.

Ik vind het opmerkelijk dat bijna elk "wondermateriaal" uiteindelijk heel vervelende eigenschappen blijkt te hebben. Kwik, asbest, teflon, nanodeeltjes, plastic etc.
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 19:25
Polygiene(.com) werkt op basis van zilver, dat uiteindelijk na gebruik in het milieu terechtkomt. Ik vind het geen goede keuze. En het repareert alleen je eigen onhygiënische gedrag.

Ik vind het opmerkelijk dat bijna elk "wondermateriaal" uiteindelijk heel vervelende eigenschappen blijkt te hebben. Kwik, asbest, teflon, nanodeeltjes, plastic etc.
Tja ... kennelijk gaat een niet behandelde synthetische lusjes-droogdoek op den duur stinken.
Ik denk dat dat door de lusjes komt: de droging gaat trager omdat tussen de lusjes de luchtcirculatie miniem is.

Uit jarenlange ervaring kan ik melden dat de "dweil-droogdoek" niet gaat stinken, ook na langere tijd niet.
Misschien gaat het mis als je dagenlang achtereen zeik-weer hebt, maar dan wordt het tijd voor iets anders als de tent.

De "dweil-droogdoek" wordt in het gebruik steeds zachter, en uiteindelijk flodderig ... maar verder is er weinig mis mee.
( Denkelijk verlies je met de jaren wat van de non-woven vezels, of dat dan vervalt tot micro-plastics .... ? )

En verder:   Bekijk wondermiddeltjes met een gezond wantrouwen.

Overigens is er een betrouwbaar - de tijd heeft het bewezen - gratis wondermiddel:
De zon, de ongesluierde zon heeft een heel aardig steriliserend effect, het wordt al lang benut, als je de was buiten te drogen hangt maak je er gebruik van (althans in het goede seizoen).
Ik heb er één met een lusje. Hij heeft geen micro vezels, maar is glad. Halverwege het afdrogen moet ik hem even uitwringen, zodat hij weer doet wat de bedoeling is. Daarna gaat hij met de fietskleding in het handwasje. Hij is als eerste droog aan de waslijn. Soms moet hij in het vroege voorjaar of een nacht met regen nog even op de fietstas.

Ik hou het toch graag bij een handdoek. Daarbij vind ik het ook nog wel ‘beetje’ belangrijk welke indruk je wekt. Als vakantiefietser merk ik dat mensen het soms al wat armoedig ervaren of soms medelijden hebben. Dan wil ik geen aan elkaar gestikte dweilen aan het lijntje hangen, omdat ik niet als sloeber aangekeken wil worden. Zelf vind ik eigenlijk alles wel prima, maar voor mijzelf is er een ondergrens waar ik mij prettig bij voel.
groverr schreef:
zo 26 jan, 2020 11:49
.... Dan wil ik geen aan elkaar gestikte dweilen aan het lijntje hangen, omdat ik niet als sloeber aangekeken wil worden. Zelf vind ik eigenlijk alles wel prima, maar voor mijzelf is er een ondergrens waar ik mij prettig bij voel.
De vrolijke lichtblauwe en rose "dweil" zien er er bepaald niet armoedig uit, dat is nu juist de grootste humor.
En zo je wilt neem je een koningszinde oranje variant. De gele-doekjes-gele vind ik minder, ook omdat dat geel gemakkelijk groezelig kan tonen.

Verder maakt mij die armoedige eerste indruk niks uit, het scheelt wellicht zelfs in de diefstal-risico's.
Ik heb liever dat men bij nader inzien ziet dat we er "onbeholpen" uitzien maar alles goed in orde hebben als omgekeerd waarbij alles tip-top glanzend is ... maar niet eens weten waar het gereedschap voor dient <in die laatste categorie zag ik vorig jaar nog drie heren langs de Maas onderweg - als je dan staat te stuntelen voor de Aldi in Givet ... da's niks>.

Maar goed, ook hier is het: Ieder zijn ding. Het enige nadeel van de rose en blauwe droogdoek vind ik de opvallende kleur ... die kleur mocht wat mij betreft wel wat "armoediger" zijn ... iets meer camouflage als je in het vrije veld in je blote kont staat is uiteindelijk weer net iets minder "armoedig".
 
Overigens is er een betrouwbaar - de tijd heeft het bewezen - gratis wondermiddel:
De zon, de ongesluierde zon heeft een heel aardig steriliserend effect, het wordt al lang benut, als je de was buiten te drogen hangt maak je er gebruik van (althans in het goede seizoen).
De bleek, op het gras. Iets met Ozon.
Vroeger hadden mensen geen wasmiddel dat ‘witter dan wit’ waste. Helaas verdwenen niet alle vlekken met water en zeep. Daarom bleekten de mensen hun wasgoed. Al voor de Middeleeuwen bestonden er speciale blekerijen voor ‘natuurbleek’. Wasgoed werd op grasvelden rond de blekerij uitgespreid. Arbeiders hielden het wasgoed vochtig. Het wasgoed bleekte automatisch door inwerking van de zuurstof die vrijkomt uit de ozon in de lucht tussen het wasgoed en het gras. Door de overmaat aan zuurstof verbrande het restvuil dat nog aanwezig was in het wasgoed. Vanaf 1850 gebruikten mensen blauwsel, beter bekend als het ‘zakje blauw’. Door het blauwsel lijkt witte kleding witter. Het is namelijk optisch wit dat reflecteert met het daglicht. Tegenwoordig zit bleekmiddel en optisch wit in het waspoeder verwerkt.
Voor mij geldt: comfort, dus een gewone handdoek.
En op de camping als het regent de wasmachine en de droger, heerlijk!
En als het echt shitweer is een hotel en alle was afgeven aan het hotel. Ik heb er nog nooit extra voor hoeven betalen.

Anekdote
Maar goed, ook hier is het: Ieder zijn ding. Het enige nadeel van de rose en blauwe droogdoek vind ik de opvallende kleur ... die kleur mocht wat mij betreft wel wat "armoediger" zijn ... iets meer camouflage als je in het vrije veld in je blote kont staat is uiteindelijk weer net iets minder "armoedig".
Afgelopen zomer op de camping na het douchen liep ik gekleed in handdoek over de camping. Het was niet warm, zeg maar erg fris.
Riep iemand vanuit een tent: "Was ist das denn? Ganz ohne Pelz!"
Voor mij wél een "dure lichtgewicht sneldrogende handdoek". De tijd die ik zou moeten steken in het aan elkaar stikken van zeemdoeken kan ik ook besteden aan iets anders, zoals tegen betaling werken. Verder doe ik superlang met zo'n handdoek; van een afschrijving van 2 euro per jaar lig ik niet wakker.

Overigens vind ik het wel sympathiek om zelf dingen voor fietsvakanties te knutselen.
willem.m schreef:
zo 26 jan, 2020 14:01
Voor mij wél een "dure lichtgewicht sneldrogende handdoek". De tijd die ik zou moeten steken in het aan elkaar stikken van zeemdoeken kan ik ook besteden aan iets anders, zoals tegen betaling werken. Verder doe ik superlang met zo'n handdoek; van een afschrijving van 2 euro per jaar lig ik niet wakker.

Overigens vind ik het wel sympathiek om zelf dingen voor fietsvakanties te knutselen.
Dank je.   Het maakt mij niet uit, ieder zo z'n ding, maar voor mij heeft het juist iets om van niets iets te maken.

In minder dan geen tijd maak je van twee "dweilen" één droogdoek.
Indertijd verkocht de betere buitensport-winkel hetzelfde non-woven "dweilspul" en dan net een keer minder doorgeknipt (nee, ik meen dat het een soort tussenmaat was, net te klein naar mijn smaak) .... en dat dan voor 20 €uro meer (en dan niet eens met een smal zoompje rondom).

Tegen betaling werken ... of werken om andere betalingen uit te sparen ... is om het even, 't is vooral waar je zin in hebt.
Ik heb zo'n sneldrogend zweem van de buitensportwinkel, merk rubytec, en dan een middenmodel, 90x40 (kost nu €14,95).
Heb er twee bij mij maar kan misschien wel met één toe. Na afdrogen direct even met shampoo na wassen en droogt snel.
Als er geen douche is dan maak ik de handdoek helemaal nat, wat zeep erop en jezelf schoonmaken. Daarna uitspoelen, uitknijpen en je vervolgens drogen.
Gekocht in 2012, voldoen nog steeds.
JanH schreef:
zo 26 jan, 2020 16:38
Ik heb zo'n sneldrogend zweem van de buitensportwinkel, merk rubytec, en dan een middenmodel, 90x40 (kost nu €14,95).
Heb er twee bij mij maar kan misschien wel met één toe. Na afdrogen direct even met shampoo na wassen en droogt snel.
Als er geen douche is dan maak ik de handdoek helemaal nat, wat zeep erop en jezelf schoonmaken. Daarna uitspoelen, uitknijpen en je vervolgens drogen.   Gekocht in 2012, voldoen nog steeds.
Tja als je Rubytec intypt krijg je o.a. dit around-the-globe forum met zeer gemengde ervaringen (en dat in 2007).

Het is kennelijk zoveel zielen zoveel meningen (of zelfs meer meningen dan zielen).
Wij hebben een aantal grote en een aantal kleine Rubytec sneldrogende handdoeken. Ze zijn zeker 20 jaar oud.

In de afgelopen 20 jaar hebben we ze veel gebruikt. Van autokamperen, fietskamperen tot klimtochten in de Alpen.

Nooit last gehad van stinkende handdoeken of andere ongemakken. Droogt prima af en zijn relatief snel weer droog. Na een douchebeurt en na zelf afgedroogd te zijn wassen we ze meteen in een zo warm/heet mogelijk sopje en spoelen we ze goed uit met lauw of koud water en dan heel goed uitwringen en laten drogen.
Als we een zgn. wasdag hebben tijdens het (fiets)kamperen en we wassen dan de kleding in een wasmachine op een camping, wassen we de handdoeken ook meteen mee. Meestal is dat 1 x per week.

Textiel en met name kunststof vezels gaan stinken door bacteriën. Dit kun je eenvoudige voorkomen door het regelmatig goed te wassen.

Na gebruik van 20 jaar heb ik niet de indruk dat de handdoeken dunner geworden zijn en/of versleten zijn. Ik verwacht dan ook dat er niet al te veel in het milieu terecht gekomen is.

Maar zo te lezen zijn er meer goede oplossingen te bedenken. Voor mij werkt de Rubytec nog altijd prima en hou ik het daar bij.
Ik knipte altijd een stuk uit een synthetisch lap uit de stoffenmand en depte me daarmee droog. Ideaal is anders, maar het weegt praktisch niets.
Een paar jaar geleden vond ik in de berm een verkoelingsdoekje. Nou: ideaal als handdoek! Sindsdien gebruik ik die. Droogt beter dan die synthetisch lap, laat ik overdag drogen op de stuurtas, als hij al niet bijna droog is en af en toe was ik hem mee, met blok zeep, zoals het uitkomt.



Ik gebruik wel eens babydoekjes in plaats van toiletpapier en spoel die uit, (kan best vaker gebruiken) voor verfrissing ed. als een soort van alternatieve washand?
fud0 schreef:
zo 26 jan, 2020 20:35
Ik gebruik wel eens babydoekjes in plaats van toiletpapier en spoel die uit, (kan best vaker gebruiken) voor verfrissing ed. als een soort van alternatieve washand?
Ehm... ik hoop dat ik deze zin verkeerd begrijp.

Carl
Nee, waardeer mijn eerlijkheid aub.
Prima hoor, als je ze op 60 graden wast.
Carl schreef:
ma 27 jan, 2020 01:08
fud0 schreef:
zo 26 jan, 2020 20:35
Ik gebruik wel eens babydoekjes in plaats van toiletpapier en spoel die uit, (kan best vaker gebruiken) voor verfrissing ed. als een soort van alternatieve washand?
Ehm... ik hoop dat ik deze zin verkeerd begrijp.
Tja ... het raakt wat OffTopic ... maar in parfums zitten soms ook de meest dubieuze basis bestandelen.

Ik houd dan ook niet van parfums, waarom mag een mens niet een beetje naar mens ruiken ?

Die droogdoek (naar keuze - ik weet wel welke keuze ik maak) gebruik ik dan om te voorkomen dat stof en zweet uiteindelijk in brokstukken los komt ... door het tijdig weg te spoelen.

Met een sponsje en een vouw-teiltje en (warm) water kom je een eind ... het lukt ons (twee personen) met ± 5 liter water.

En als we dan toch even verder ingaan op de persoonlijke hygiëne:
Zo nu en dan de haren wassen kan ook verfrissend zijn. Warm weer is wel handig, en nog handiger is een (Franse) begraafplaats met een lange waterleiding bovengronds langs de muur.
Vul je teiltje met warm water en gebruik een mok om te "mandiën".
Je kan natuurlijk de extra geprijsde buitensport-shampoo nemen, maar de milde shampoo van het Kruidvat spoelt ook gemakkelijk uit. Met een beetje geluk heeft de begraafplaats bij de ingang ook nog een paar bankjes in zon en schaduw, en een hekwerk waar je eventueel wasgoed versneld kan laten drogen.

Als je een en ander gewoon netjes bij de kraan, en buiten de poort doet heeft de gemiddelde Fransman geen enkel probleem met piëteit en grafrust etc. Als je ook nog even de afrikaantjes en geraniums in de plantenbakken water geeft zijn ze zelfs gewoon tevreden. Een begraafplaats is eigenlijk altijd wel een bezoekje waard, je ziet de namen, leeftijden en dus een stukje geschiedenis.

PS Ik houd het er maar op dat die bovengrondse waterleidingen periodiek tot ruim boven de 60º heet worden ... anders zou je rekening moeten houden met een Legionella-risico. Bij gewoon stromend water is dat risico overigens weer beperkt, pas als het water verneveld raakt en je die nevel inademt is Legionella een serieus gevaar.
Bridgestone SM schreef:
ma 27 jan, 2020 11:17
... en nog handiger is een (Franse) begraafplaats met een lange waterleiding bovengronds langs de muur.
Jemig, dat gaat echt ver en vind ik hoogst ongepast. Wie verzint dat??? Respectloos...
Carl schreef:
ma 27 jan, 2020 01:08
fud0 schreef:
zo 26 jan, 2020 20:35
Ik gebruik wel eens babydoekjes in plaats van toiletpapier en spoel die uit, (kan best vaker gebruiken) voor verfrissing ed. als een soort van alternatieve washand?
Ehm... ik hoop dat ik deze zin verkeerd begrijp.

Carl
Dat hoop ik ook.
Hoewel ik de eerlijkheid waardeer vind ik het toch allemaal heel verrassend wat iemand met een enkel babydoekje doet :shock: :shock: :shock:


Bridgestone SM schreef:
ma 27 jan, 2020 11:17
..... en nog handiger is een (Franse) begraafplaats met een lange waterleiding bovengronds langs de muur.
Ongepast en lomp Hollands. Ik ben geen echte vriend van de Fransen, mij zullen ze daar niet snel aantreffen in mijn vrije tijd, maar zoiets ongepasts als dit wil ik ze ook weer niet aandoen.

Ik heb altijd begrepen dat het in Frankrijk barst van de campings. Hebben die geen douche of wasgelegenheid dan??

ik kan het bijna niet geloven dat mensen dit doen :shock: :shock: :shock: ieder z'n meug, maar ik vind dit wel wat te ver gaan.
Dit topic over een handdoekje wordt op zo'n manier wel een heel bijzonder onderwerp en geeft heel verrassende inzichten :idea: :shock:
fud0 schreef:
ma 27 jan, 2020 09:44
Nee, waardeer mijn eerlijkheid aub.
Mijn reactie was niet lelijk bedoeld, sorry als het zo overkomt. Maar:
Leon schreef:
ma 27 jan, 2020 09:51
Prima hoor, als je ze op 60 graden wast.
Dat is niet wat ik versta onder "en spoel die uit".

Groetjes,

Carl