Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel tassen om te dragen.. - Forum Wereldfietser

Teveel tassen om te dragen..

Nu ben ik me aan het voorbereiden op een 6 weekse fietstocht inclusief (wild) kamperen.
Ik wil een handige setup van tassen samenstellen voor al mijn zooi.
Vooralsnog denk ik aan:
- 1 Ortlieb stuurtas, voor de systeem camera incl. toebehoren zoals lenzen, batterijen,etc
- 2 Ortlieb achtertassen, o.a. kleding, foerage, kookspullen etc
- 1 Full frametas voor kaart, verrekijker, gear, gereedschap, reserveonderdelen, waterzak, EHBO etc
- 1 of 2 Grapbags aan het stuur voor snacks, zonnebrand, klein spul etc
- 1 Ortlieb rugzak, achterop bagagedrager voor tent, slaap- en toiletspullen, ook inzetbaar voor (meerdaagse) wandeltochten
- 1 Tanktop bag voor technisch spulletjes zoals oplader, mobiel, kabeltjes, earplugs, MP3 speler, zonnebril etc
- 2 Anything cages aan voorvork voor 2 Nalgene waterflessen

Ik ga alleen en vraag ik me af....
hoe ga ik al deze tassen dragen wanneer het nodig is. Zonder, dat ik mijn spullen en fiets uit het oog verlies?
Bijvoorbeeld wanneer de conducteur me op het perron of in een drukke trein verzoekt om ze er af te halen,
of wanneer ik de fiets ergens een tijdje wil parkeren zonder tassen, wanneer ik ga wandelen etc.
Wie heeft logistieke tips hoe je dat handig aanpakt?
Neem een Ikea (de grootste) tas mee voor onderweg/in de trein. Daar passen 2 achtertassen en 2 voortassen in. Dus voor jouw situatie moet het ook gaan passen.
Als je wilt wandelen en je laat de spullen langere tijd onbeheerd achter dan zou ik een camping/restaurant etc zoeken en vragen of je daar de spullen een tijdje kan laten staan inruil voor het afnemen van een nacht of maaltijd.

Gr Anja
Terra schreef:
di 14 jan, 2020 18:19
....
Ik ga alleen en vraag ik me af....
hoe ga ik al deze tassen dragen wanneer het nodig is. Zonder, dat ik mijn spullen en fiets uit het oog verlies?
Bijvoorbeeld wanneer de conducteur me op het perron of in een drukke trein verzoekt om ze er af te halen,
of wanneer ik de fiets ergens een tijdje wil parkeren zonder tassen, wanneer ik ga wandelen etc.
Wie heeft logistieke tips hoe je dat handig aanpakt?
Tip 1 (eentje waar je niet altijd invloed op hebt)
Ga ervan uit dat je de tassen pas in de trein van de fiets af moet nemen.
Staat de condusteur erop dat je dat je de tassen vóór het instappen los neemt, vraag hem dan op je bagage te letten (wellicht snapt ie dan ook beter waarom het met een volbepakte fiets instappen vaak handiger en vlotter is).
Tip 2
Kijk of je tijden de treinreis enkele van de kleinere zaken (zoals wellicht de grapbags) in een van de grotere tassen kan wegbergen.
Tip 3
Neem een lange (of beter twee lange) riemen mee. Maak een lange lus van die riemen en je draagt daaraan twee tassen - riem achterlangs je nek. Als de lus zo lang is dat de twee tassen op ongeveer arm-lengte hangen dan heb je ten eerste bij een langer eind sjouwen niet dat je armen niet steeds langer worden en uiteindelijk over de grond slepen, en ten tweede je handen in ieder geval kortstondig vrij.
Tip 4
Het is een beetje afhankelijk van waar je heen gaat, maar in "ons" deel van de wereld stelen ze niet zo gauw een kampeeruitrusting uit je tassen (het stelen van een hele fiets schijnt voor te komen, maar als die volbehangen is is dat risico weer kleiner).
Tip 5
Als je je fiets echt langer alleen wilt laten dan wil er vast wel iemand een min of meer veilig onderdak aan de fiets (en alle danwel een gedeelte van je tassen) bieden. In Frankrijk zou ik als ik meer zekerheid wil bij het gemeentehuis aankloppen of bij de burgemeester (of 1º adjoint) of bij een boswachtershuis (zoiets gaat heel goed als je op het echte "platte land" bent).

In Frankrijk of Zwitserland zet ik de fiets gewoon voor de winkel, eventueel op slot, en is het erg druk dan neem ik soms ook de camera en/of de hele stuurtas mee (maar ik denk dat een stuurtas in een winkelwagentje in een drukke supermarkt meer ongewenste aandacht trekt als een onbewaakte stuurtas buiten).
O ja, ik heb wel de gewoonte de fiets goed in het zicht, voor de winkel te zetten, zo dat ie net niet in de weg staat, maar ook zo dat er genoeg mensen zicht op hebben. Misschien had ik geluk, maar zo heb ik zelfs gedurende mijn studenten-tijd altijd mijn fiets weer teruggevonden daar waar ik hem had weggezet.
Met een inpakbare rugzak en een inpakbare duffle-bag kom je een heel eind. Daarbovenop heb ik dan soms ook nog mijn fiets in een tas aan een draagriem over mijn schouder. Feest, vooral omdat Thalys.com me op de één of andere manier steevast in rijtuig 18 van de 18 weet te plaatsen zodat ik 18 * 25 meter over het perron mag sjouwen in Parijs. Zal wel een fietsmeeneemontmoedigingsmaatregel zijn. Krijg je mooie blauwe plekken van op dijbeen en heup. Je moet er wat voor over hebben...
Terra schreef:
di 14 jan, 2020 18:19
- 1 Tanktop bag voor technisch spulletjes zoals oplader, mobiel, kabeltjes, earplugs, MP3 speler, zonnebril etc
Naast je stuurtas met camera zitten hier ook dure spullen in, terwijl de las lastig afneembaar is. Misschien alles in een tasje stoppen en deze in de fuelbag stoppen? Kan je het er makkelijk uithalen.
Minder spullen helpt enorm. :D
Fijn om deze tips te ontvangen.
Minder spullen is uiteraard het uitgangspunt. En hier ben ik ook mee bekend omdat ik ook aan ultralight hiking doe. Met zo min mogelijk spullen een lange periode wandelen of in de natuur verblijven. Met een rugzakje van minder dan 10 kilo maak ik makkelijk meerdaagse trektochten.
Maar dan heb ik alle spullen bij elkaar in een rugzakje bij elkaar.
Met fietsreizen werkt dit anders, merk ik. Niet zo zeer andere of meer spullen die je meeneemt ( op wat extra gereedschap na) Het zit hem vooral in de vele tassen en tasjes om gewicht en balans te verspreiden over de fiets. Handig tijdens het fietsen, maar niet als je (gedwongen) moet lopen met losse tassen en ook nog een fiets. Ikea tassen en een riem om de nek waar je tassen aan hangt zijn praktische oplossingen. Maar is misschien ook wel veel gedoe. Het heeft natuurlijk de voorkeur om de tassen zoveel mogelijk op de fiets te laten dan hoef je ze niet te tillen. Maar is dat altijd mogelijk? Ik ga het ervaren en misschien valt het allemaal wel mee. En natuurlijk wil ik zoveel mogelijk profiteren van het reizen met de fiets t.o.v. lopen met een rugzak. Een nieuwe uitdaging voor me met voor- en nadelen.
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 10:11
Fijn om deze tips te ontvangen.
Minder spullen is uiteraard het uitgangspunt. En hier ben ik ook mee bekend omdat ik ook aan ultralight hiking doe. Met zo min mogelijk spullen een lange periode wandelen of in de natuur verblijven. Met een rugzakje van minder dan 10 kilo maak ik makkelijk meerdaagse trektochten.
Maar dan heb ik alle spullen bij elkaar in een rugzakje.
Met fietsreizen werkt dit anders, merk ik. Niet zo zeer andere of meer spullen die je meeneemt ( op wat extra gereedschap na) Het zit hem vooral in de vele tassen en tasjes om gewicht en balans te verspreiden over de fiets. Handig tijdens het fietsen, maar niet als je (gedwongen) moet lopen met losse tassen en ook nog een fiets. Ikea tassen en een riem om de nek waar je tassen aan hangt zijn praktische oplossingen. Maar is misschien ook wel veel gedoe. Het heeft natuurlijk de voorkeur om de tassen zoveel mogelijk op de fiets te laten dan hoef je ze niet te tillen. Maar is dat altijd mogelijk? Ik ga het ervaren en misschien valt het allemaal wel mee. En natuurlijk wil ik zoveel mogelijk profiteren van het reizen met de fiets t.o.v. lopen met een rugzak. Een nieuwe uitdaging voor me met voor- en nadelen.
1. hoeveelheid bagage beperken.
2. hoeveelheid tassen beperken (dus eventueel grotere, maar wel minder tassen).
3. alle waardevolle spullen in 1 tas, zodat je bijvoorbeeld in de trien alleen deze tas persé in de gaten hoeft te houden.
4. grote tas om alles snel in te kunnen stoppen.
Wat ik gebruik:

Sea-to-Summit Travelling Light Duffle Bag capaciteit: 40 liter, gewicht: 76 gram. Deze is groot genoeg om twee leeggemaakte Tailfin SL22 Superlight Pannier Bag achtertassen, een Apidura Expedition Frame Pack 6.5L frametas en twee bidons te bevatten.
TREXAD Air Pack rugzak capaciteit: 33 liter, gewicht: 351 gram. Super comfortabel. Het rugpaneel is een opblaasbaar luchtkussen en ook de schouderriemen bevatten luchtkussentjes. Groot genoeg voor de inhoud van mijn fietstassen.
De Apidura frametas laat ik op de fiets zitten als ik de fiets in een Ostrich SL-100 Rinko Bag hoes verpak voor Thalys of ICE. Voor de Flixbus gaat hij er wel af en verdwijnt tezamen met de Tailfin fietstassen in de duffle bag die onderin het bagageruim van de Flixbus gaat terwijl de fiets achterop gaat. Mijn helm en Trexad rugzak gaan als handbagage mee in de bus.
Als ik de fiets verpak in de hoes gebruik ik Fastech E1-4-330-B10 30 cm klittenbandjes om de losse onderdelen van de fiets aan elkaar te binden.
Om de fiets met de juiste aanhaalmomenten weer in elkaar te zetten heb ik de Radon Mini Torque Wrench Kit momentsleutel.
Bert van Sprang schreef:
wo 15 jan, 2020 10:30
1. hoeveelheid bagage beperken.
2. hoeveelheid tassen beperken (dus eventueel grotere, maar wel minder tassen).
3. alle waardevolle spullen in 1 tas, zodat je bijvoorbeeld in de trien alleen deze tas persé in de gaten hoeft te houden.
4. grote tas om alles snel in te kunnen stoppen.
Precies, ik zie 10 "colli" naast de fiets zelf.

Punt 1 is niet mijn sterkste kant maar met 4 grote tassen en een stuurtas heb ik slechts 5 "colli" ... dat is dus Bert's Punt 2.
Met die lange lusvormige riem door de handvatten van die 4 grote tassen lijk ik dan wel een pakezel (de pakezel die normaal mijn fiets is), maar zo vermomd als pakezel kan ik wel alles tegelijk verplaatsen <been there, done that, I didn't like it>.

Wat betreft Punt 3: Maak onderscheid tussen de "waardevolle" spullen die ook waarde voor de oneerlijke medemens hebben en de overige waardevolle spullen. Je wilt ze natuurlijk stuk voor stuk niet kwijt -- als je Punt 1 rigoureus doorvoert is ieder item dat je nog wel meeneemt zowel letterlijk als figuurlijk meervoudig afgewogen, en dus uiterst waardevol -- maar bekijk het ook even vanuit het oneerlijke oogpunt. De oneerlijke medemens wil niet opvallend lopen zeulen met een fietstas die er overduidelijk niet uitziet als niet van hem, zeker niet als de buit die hij/zij daarmee binnenhaalt nog ongewis is. Dat lopen zeulen (wat je zelf juist liever voorkomt) is dus verder wel weer een voordeel dat Punt 2 nog weer eens extra bekrachtigt ... een handzaam los spullen zakje (een GrabBag ?) wordt makkelijker een gap-zak als een grotere fietstas met daarin wellicht een aantal losse handzaam verpakte hebbedingetjes.

En dan Punt 4, die grote IKEA landverhuizers-tas ... ik heb daar zelf een gemengd gevoelen bij.
Die tas heb je mijns inziens maar heel zelden echt nodig, de rest van de tijd is het ballast. En wellicht nog belangrijker: Zo'n tas maakt je bagage ook weer anoniemer en eventueel heel snel weg te nemen. De desperate oneerlijke medemens neemt die anonieme tas dan mee om dan elders de buit te analyseren, daarbij komt dan ook nog eens dat zo'n grote "er kan alles in tas" niet zelden een normaal attribuut is van de "desperate medemens" ... zodra je tas ongevraagd aan de wandel gaat kan ie dan ook heel snel "buiten beeld" raken.
Zou je echt een samenballend omhulsel willen dan kan je ook eens denken over een netvormige zak, type uien- of aardappelen-zak ... niet echt handig als transport-middel, wel handig om je bagage onaantrekkelijk te maken als je in steken komt waar vele grijpgrage handen tegelijk tot de reële risico's behoren.

Of te wel "ieder nadeel hep se nadeel" een beperkt aantal onhandig grote fietstassen is tegelijk ook een voordeel.

Overigens heb ik vele jaren lang tijdens mijn/onze fietstochten in totaal tweemaal een potentieel oneerlijke ontmoeting "gezien", althans tweemaal dacht ik "is dit wel kosher".   Ik kan natuurlijk alle andere pogingen gemist hebben. In ieder geval er effectief nooit iets gestolen
Eenmaal zaten we even een hapje te eten en wat op te drogen op een bankje in een stadspark (de zon was net weer doorgebroken), wij keken van een afstandje naar het jeu-de-boulen en er kwam een man wat ongericht langs drentelen ... toen ik opkeek stond hij nogal kort bij een stuurtas (de fietsen stonden achter ons tegen de leuning van de bank) en de man deed wat schichtig ... wellicht was hij gewoon nieuwsgierig en tegelijk verlegen, maar het was een van de weinige momenten dat ik me even net iets minder "in control" voelde.
De andere keer was voor de deur van een supermarktje in een duidelijk minder gefortuneerde wijk ... en daar was de lokale puberale jeugd wat opdringerig ... misschien waren ze gewoon grenzeloos nieuwsgierig, dat is goed beschouwd het enige wat ik heb waargenomen, maar de opdringerige nieuwsgierigheid gaf mij een "code oranje" gevoel - dus even wat verhoogde waakzaamheid.
Nu heb ik slechts beperkte ervaring qua verre landen, en we zien er zelf juist als pakezels uit, pakezels waar weinig te halen is ... zoiets helpt ...   We kregen een keer, toen we in de schaduw op een trap voor een kerk zaten, een 10 Frank stuk toegestopt. Kennelijk zagen we eruit alsof we het nodig hadden, en er bij ons niks te halen was. (Het enige wat we nodig hadden was wat koelte.)
 
Bridgestone SM schreef:
wo 15 jan, 2020 11:40
Precies, ik zie 10 "colli" naast de fiets zelf.
De cages met de bidons op de voorvork zal het probleem niet zijn, dus dat scheelt er weer twee :)
Ik herken de problematiek zeker nu we met kinderen reizen en de regel blijven behouden dat we alle bagage in één keer moeten kunnen dragen. In dit geval lijkt het alsof je wel nog kan optimaliseren: kan je alle spullen rond je stuur niet concentreren in één tas? (ik zie nu een stuurtas, toptube-tank, en 1 of twee grabbags). Je hebt een watertas en waterflessen? Je hebt twee achtertassen enkel voor kleding, foerage en kookspullen? Dat lijkt veel aangezien zo'n twee tassen ongeveer het volume van een trekking rugzak hebben?

In onze ervaring is flexibel en licht zijn prioritair aan volledig uitgerust zijn: we genieten meer van alle hellingen op geraken, vlot onze fietsen in en op de trein zetten, ... dan op alle uitdagingen voorzien zijn. Dat vraagt op voorhand vaak schijnbare offers, maar tot hiertoe achteraf nooit spijt van gehad. (eenmaal wel: een echt minderwaardige camera bleek toch iets waar ik liever 200 gr had aangegeven)
De Ikea tas....
Met alle bagage erin is het echt niet zo’n handzame tas die iedereen maar mee zou nemen.
Maar met 1 hand heb je wel zelf 4 tassen in 1 worp op het perron gegooid. Of de trap op en af op het station. En er zijn altijd behulpzame mensen. Zonder slechte bedoelingen. Soms ook maar vertrouwen erin zolang je echt waardevolle spullen bij je houdt.
Plat opgevouwen achter op je bagagedrager kan hij zelfs je spatbord vervangen.
Hij doet dienst als zeiltje om op te zitten of spullen even droog neer te leggen bij regen. Ligt of staat dus echt niet in de weg.
Succes en we wachten vooral op verslagen en foto’s.
Groet Anja
Terra schreef:
di 14 jan, 2020 18:19
Vooralsnog denk ik aan:
- 1 stuurtas
- 2 achtertassen,
- 1 Full frametas voor
- 1 of 2 Grapbags aan het stuur
- 1 Ortlieb rugzak,
- 1 Tanktop bag voor
- 2 Anything cages
Het voordeel van de ouderwetse setup van voor- en achtertassen is dat die er snel af kunnen en ook gemakkelijk samen te dragen zijn. De stuurtas met riem om de nek en de rugzak die achterop kan op je rug. Wel blijven veel kilo' altijd zwaar wegen.
Zomaar ergens de hele zaak minus de stuurtas laten staan voor een wandeling heb ik mischien wel nooit gedaan.
In Nederlandse treinen heb ik meestal alles op de fiets laten zitten, met als mogelijk excuus "als ik het er allemaal afhaal is de bende nog veel groter".
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 13:55
In Nederlandse treinen heb ik meestal alles op de fiets laten zitten, met als mogelijk excuus "als ik het er allemaal afhaal is de bende nog veel groter".
Met als resultaat dat er minder fietsen mee kunnen van mensen die ook 7,50 euro hebben neergeteld en ook graag naar hun bestemming willen in de toch al zeer beperkte fietsruimte in de Nederlandse treinen...
Met als resultaat dat er minder fietsen mee kunnen van mensen die ook 7,50 euro hebben neergeteld en ook graag naar hun bestemming willen in de toch al zeer beperkte fietsruimte in de Nederlandse treinen...
Ook ik heb in Nederland mijn tassen er nog nooit af hoeven halen en inderdaad dat kost ruimte. Als het echter erg druk is met fietsen en je moet eerst je fiets ergens achteruit halen en daarna je spullen nog de trein uit dragen vertrekt de trein zeker te laat of met je fiets nog in de trein. En waar laat je je spullen als het druk is?
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 14:18
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 13:55
In Nederlandse treinen heb ik meestal alles op de fiets laten zitten, met als mogelijk excuus "als ik het er allemaal afhaal is de bende nog veel groter".
Met als resultaat dat er minder fietsen mee kunnen van mensen die ook 7,50 euro hebben neergeteld en ook graag naar hun bestemming willen in de toch al zeer beperkte fietsruimte in de Nederlandse treinen...
Dat heb ik nog nooit veroorzaakt. Ik ga namelijk altijd de andere kant op, zie mijn woonplaats. Bovendien kun je met taktisch er af halen van één of twee tassen net zo veel of bijna net zo veel fietsen in een trein als wanneer je alle tassen er af haalt. Daarenboven is de opmerking van de berg tassen niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Zolang ik niet dagenlang in een gebied zonder winkels fiets, past alles, incl. spiegelreflexcamera, gereedschap/reparatiesetjes (voldoende om in vrijwel alle pechsituaties niet afhankelijk van anderen te zijn), electronica, kampeeruitrustung en een compact kooksetje in 2 achterassen en een stuurtas. De tent ligt op de achterdrager (eventueel samen met een deel van de kookset in een kanotas) en de slaapmat kan ik onder het stuur kwijt. Met proviand erbij weegt dit wel 25 kilo, dus zeker niet superlicht.
In de trein leg ik de achtertassen in een bagagerek wanneer er een reële kans is dat er meer fietsen bij zullen komen (rond weekends en schoolvakanties is dat meestal het geval), maar de tent en het slaapmatje laat ik dan op de fiets.
Ik fiets vaak alleen en moet bij winkels mijn fiets onbewaakt buiten laten staan. Ik neem dan alleen mijn stuurtas mee in de winkel en probeer mijn fiets goed in het zicht dichtbij de ingang te stallen. Voor alle zekerheid heb ik zowel een beugelslot als een kettingslot mee, waarmee ik de fiets vast kan maken aan het beschikbare straatmeubilair.

Afbeelding
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 14:34
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 14:18
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 13:55
In Nederlandse treinen heb ik meestal alles op de fiets laten zitten, met als mogelijk excuus "als ik het er allemaal afhaal is de bende nog veel groter".
Met als resultaat dat er minder fietsen mee kunnen van mensen die ook 7,50 euro hebben neergeteld en ook graag naar hun bestemming willen in de toch al zeer beperkte fietsruimte in de Nederlandse treinen...
Dat heb ik nog nooit veroorzaakt. Ik ga namelijk altijd de andere kant op, zie mijn woonplaats. Bovendien kun je met taktisch er af halen van één of twee tassen net zo veel of bijna net zo veel fietsen in een trein als wanneer je alle tassen er af haalt. Daarenboven is de opmerking van de berg tassen niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Feit is dat in de voorwaarden van de dagkaart fiets staat dat je de bagage van de fiets moet verwijderen. Ik ben het er helemaal mee eens dat het het beste is om het per situatie te bekijken en dat de NS zichzelf met deze regel in de voet schiet omdat het meer tijd kost bij het in en uitladen en dus tot vertraging kan leiden maar het blijft de regel van de NS.
In de praktijk heb ik zelfs wel eens mijn pedalen verwijderd en mijn stuur een kwart slag gedraaid om mijn fiets er tussen te kunnen schuiven.