Terra schreef: ↑vr 10 jan, 2020 17:11
Maar wat je bedoelt met takken en stekels weet ik niet goed: als je echt los door de struiken wil kunnen rijden vervalt dit advies natuurlijk.
Mediterrane landen kennen veel struiken met flinke stekels. Zodra je van de paden af gaat, of bijvoorbeeld op zoek naar een verscholen plekje voor je tent, dan loop/fiets je al snel door dit soort vegetaties. Kans op lek rijden is dan groot lijkt me.
Almotions hebben cat 5 en Mondials cat 6 mbt bescherming tegen lek rijden.
Tja, de laatste drie lekke banden die ik plakte waren terugkijkend 1º vorig jaar een lekke band van een zielig in de berm staande moeder met twee kinderen langs een kanaal in NO-Frankrijk
(ze waren heel onhandig bezig, en ze moesten nog 30 km terug, naar de dichtsbijzijnde bewoning was het gauw een paar kilometer), 2º een "onplatbare" Marathon Plus Tour die net tevoren ook al lek was ... door het net iets te lang doorrijden had ook nog een glasscherfje de kans gezien om naar binnen te dringen, en dus 3º diezelfde onplatbare Marathon Plus Tour waarin zich langs een kanaal in NO-Frankrijk een plantaardige kraaienpoot naar binnen had gedrongen - de bermen waren kort tevoren met een klepelmaaier "geschoond" en er was daarbij een vers fragmentje meidoorn met een stevige stekel op het asfalt terecht gekomen ... en ongelukkigerwijze de onplatbare band binnengedrongen.
Nummer 2 en 3 zijn overigens inmiddels ruim 8 jaar geleden !! Zelfs "onplatbaar" kan dus lek, zelfs als je op het asfalt rijdt en zelfs een eenvoudige en inheemse Meidoorn-stekel kan al genoeg zijn
( Acacia's lijken mij nog erger, en in zuidelijker streken neemt het aantal stekel-struiken en bomen alleen maar toe. )
Verder zijn de Marathon Plus Tour dus werkelijk vrijwel onplatbaar .... als er maar genoeg lucht in zit.
Zelfs als je zo nu en dan een stukje tout-terrain doet, of met de fiets door een smalle passage moet op weg naar dat ene mooie kampeerplekje.
O ja, ik zocht op: "Onplatbaar" is categorie 7, en dus zelfs categorie 7 kan door een eenvoudige Meidoornstekel in het loopvlak stranden ....