Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Jurr schreef:
vr 10 jan, 2020 12:03
Met twee reserve binnenbanden mee moet het wel goedkomen lijkt me.
Ik ken de nieuwe Schwalbe Almotion ook niet dus kan je vraag niet direct beantwoorden, maar ik zou vooral zorgen voor een of twee reserve-buitenbanden. In jouw situatie zou ik dan overwegen de banden van je voorkeur voor asfalt om te leggen, en iets robuusters als reserveband te kiezen. Als je de woestenij in duikt, kun je eventueel preventief je terreinbanden omleggen. Als je een eerstekeusband stukrijdt, heb je een steviger reserve waarop je ook over zijdezacht asfalt in elk geval de volgende winkel met snelle bandjes kunt halen.

Ik heb slechts één keer door Spanje gereden en had toen de reservebuitenband die ik al op voorraad had, thuisgelaten. Daar heb ik spijt van gekregen, en ik deed niet eens echt wilde dingen.

Verder: kan het gedoe over auto's misschien achterwege blijven, beste Wereldfietsers?

Groetjes,

Carl
Ik heb slechts één keer door Spanje gereden en had toen de reservebuitenband die ik al op voorraad had, thuisgelaten. Daar heb ik spijt van gekregen, en ik deed niet eens echt wilde dingen.
Heb je toen je buitenband onrepareerbaar kapot gereden? Heb ik nog nooit (Marathon Racer!) meegemaakt, wel ooit een flinke snee maar deze altijd kunnen repareren met buitenbandplakkers.
Ik heb naast de binnenband-almotions ook een setje tubeless ready almotions gehad. Die heb ik uiteindelijk vooral weggedaan omdat het een ellende was om ze op de velg te krijgen, en ik ken echt wel de trucjes. Er is vorig jaar een discussie hier op dit forum geweest waaruit bleek dat ik beslist niet de enige was met dit probleem wat inherent aan tubeless schijnt te zijn. Het is ook afhankelijk van je velgen.
Dus als je aan de tubeless banden gaat probeer dan thuis of je het wel doenbaar vind want die ene keer dat ik een lekke band had met die banden was voor mij genoeg.
Carl schreef:
vr 10 jan, 2020 13:47
maar ik zou vooral zorgen voor een of twee reserve-buitenbanden. In jouw situatie zou ik dan overwegen de banden van je voorkeur voor asfalt om te leggen, en iets robuusters als reserveband te kiezen. Als je de woestenij in duikt, kun je eventueel preventief je terreinbanden omleggen. Als je een eerstekeusband stukrijdt, heb je een steviger reserve waarop je ook over zijdezacht asfalt in elk geval de volgende winkel met snelle bandjes kunt halen.
Als je met z'n tweeën rijdt zou je door het kunnen delen van zowel tent als kookspullen best kunnen overwegen om samen 1 reserve buitenband mee te nemen.

Maar twee reserve buitenbanden mee als je alleen fietst, in Spanje? Als eerder genoemde 4x4 support vehicle mee rijdt wel, maar verder zou ik die toch lekker thuis laten.
Waarom zou je tubeless proberen? In 50 mm weegt tubeless 835 ipv 660 gram en het zou een beetje lichter fietsen. Lijkt mij de moeite niet waard.
Bert van Sprang schreef:
vr 10 jan, 2020 15:23
Waarom zou je tubeless proberen? In 50 mm weegt tubeless 835 ipv 660 gram en het zou een beetje lichter fietsen. Lijkt mij de moeite niet waard.
Omdat de tubeless vloeistof kleine lekken ook weer kan dichten.

Niet als je met weinig tot geen vloeistof rijdt weet ik dan weer uit eigen ervaring in een WF offroad weekend. 'k Heb tubeless nu nogmaals een kans gegeven nadat ik toen klagend naar binnenbanden over ging ;)
Bert van Sprang schreef:
vr 10 jan, 2020 14:14
Ik heb slechts één keer door Spanje gereden en had toen de reservebuitenband die ik al op voorraad had, thuisgelaten. Daar heb ik spijt van gekregen, en ik deed niet eens echt wilde dingen.
Heb je toen je buitenband onrepareerbaar kapot gereden? Heb ik nog nooit (Marathon Racer!) meegemaakt, wel ooit een flinke snee maar deze altijd kunnen repareren met buitenbandplakkers.
Ik heb vroeger wel buitenbanden stuk gereden. Ik nam daarna een of twee reserve mee. Met z'n tweeën werd dat makkelijker. De "noodzaak" van reserve was toentertijd tweeledig: de banden van toen waren heel veel kwetsbaarder, en de 27x1_1/4 die we toen hadden was (en is) in Frankrijk verre van makkelijk verkrijgbaar.
Inmiddels is de laatste keer de een buitenband stuk ging ± 20 jaar terug ... en toen kwamen we nog thuis op die band met behulp van een stukje Vittorio Wondergaas.  De reserve banden waren inmiddels ook makkelijker want vouwbaar (maar toentertijd verder wel een nood-profieletje).
En sinds er de Schwalbe Marathon Plus Tour is ... zijn de banden gewoon niet meer stuk te krijgen (wat ook als bezwaar tegen deze banden genoemd zou kunnen worden).
De laatste jaren nemen we de gok: geen reserve buitenbanden meer. Liever een iets minder comfortabele band, een band die gewoon heel blijft ... maar wellicht, nu de Marathon Mondial als vouwband denkelijk de eerste keus is is een reserve zo gek nog niet, het gewicht van deze vouwband is vriendelijk en je hebt dan direct een 1 op 1 kwaliteitsvervanger.
Bert van Sprang schreef:
vr 10 jan, 2020 14:14
Ik heb slechts één keer door Spanje gereden en had toen de reservebuitenband die ik al op voorraad had, thuisgelaten. Daar heb ik spijt van gekregen, en ik deed niet eens echt wilde dingen.
Heb je toen je buitenband onrepareerbaar kapot gereden?
Ja, een Schwalbe Supreme. Rond gat in het loopvlak, buitenbandplakker puilde erdoorheen. Amper een fietsenmaker te vinden in de kleinere dorpen op mijn route, en ik wilde niet omrijden en in grotere plaatsen gaan zoeken. Uiteindelijk een nieuwe band gevonden voor een tientje, die dan ook een paar dagen later in Frankrijk klapte. Daar in een Decathlon een stekelvarken op de kop getikt, die ik pas in de Loirestreek door een fatsoenlijke band kon vervangen. Misschien heb ik pech gehad, misschien de verkeerde keuzes gemaakt qua zoeken naar een nieuwe band, maar ik neem tegenwoordig weer gewoon een reservebuitenband mee.

Anyway, terug maar weer naar de vraag van Terra; welke banden voor de beschreven tocht? Misschien kan Terra nog even toevoegen of het om tubeless of binnenband gaat.

Carl
Een Marathon Almotion weegt bijna 700 gram, ik vind dat nogal wat om als reserve mee te nemen. Als ik het wel zou doen, gaat er vast iets anders kapot waarvoor ik geen vervanging heb.
Carl schreef:
vr 10 jan, 2020 15:55
Amper een fietsenmaker te vinden in de kleinere dorpen op mijn route, en ik wilde niet omrijden en in grotere plaatsen gaan zoeken. .... . Misschien heb ik pech gehad, misschien de verkeerde keuzes gemaakt qua zoeken naar een nieuwe band, maar ik neem tegenwoordig weer gewoon een reservebuitenband mee.
Precies dit zijn ook de overwegingen hier. Het is moeilijk alles vooruit te weten. Je weet niet wat een goede strategie is in het geval van een dergelijke pech. Moet je omrijden, hoeveel en waar hebben ze iets adequaats (en vooraf weet je ook niet wat adequaat zal blijken). Autonoom je probleem kunnen oplossen is dan een oplossing ... dwz je hoeft je niet te vermoeien met de vooraf onbeantwoordbare vragen. De prijs is dat je dan dus wellicht jarenlang een ongebruikte reserve meezeult.

Kies je voor een degelijker buitenband dan lever je in op (een beetje) rolweerstand en comfort, in ruil heb je weer een kleinere kans op pech ... maar zelfs de beste band kan stuk en zelfs in Frankrijk kan het een heel eind om zijn naar een winkel met een assortiment waar je blij mee bent (tegenwoordig zijn de kansen in Frankrijk een stuk toegenomen, 20 jaar geleden was het soms echt zoeken).

In de "binnenlanden" van Spanje zou ik de lat toch echt nog wat hoger leggen, de afstanden zijn gewoon groter (en vlgs mij zijn ook de onzekerheden groter).
Ik zou Smart Sam proberen, maar dat komt door m'n off-road voorkeur. Met minder off-road zou ik Almotions pakken.
Smart Sam heb ik op mijn MTB liggen. Prima soepel bandje, maar gebruik mijn MTB eigenlijk enkel voor een dagtochtje door het Nederlandse bos.
Wat me opvalt is dat de Mondials veel stugger zijn dan een gemiddelde MTB band.
Maar wat je bedoelt met takken en stekels weet ik niet goed: als je echt los door de struiken wil kunnen rijden vervalt dit advies natuurlijk.
Mediterrane landen kennen veel struiken met flinke stekels. Zodra je van de paden af gaat, of bijvoorbeeld op zoek naar een verscholen plekje voor je tent, dan loop/fiets je al snel door dit soort vegetaties. Kans op lek rijden is dan groot lijkt me.
Almotions hebben cat 5 en Mondials cat 6 mbt bescherming tegen lek rijden.
Misschien kan Terra nog even toevoegen of het om tubeless of binnenband gaat.
Tubeless heb ik geen ervaring mee, en als ik het zo hoor ook niet direct behoefte aan. Maar deze discussie wil ik liever vermijden en misschien eerst maar eens ervaring mee opdoen rundumhause.
Terra schreef:
vr 10 jan, 2020 17:11
Almotions hebben cat 5 en Mondials cat 6 mbt bescherming tegen lek rijden.
Dat is, mag ik aannemen en hopen, conform door hen zelf uitgevoerde standaardtests, waarschijnlijk een soort prikken.
Een priktest op het loopvlak geeft niet weer hoe robuust de zijkanten van een band zijn. Die van de almotions zijn vrij dun. Juist in rotsachtige gebieden is dat niet alles, want je gaat vast eens een of meerdere keren stevig langs een steen schuren.
Terra schreef:
vr 10 jan, 2020 17:11
Maar wat je bedoelt met takken en stekels weet ik niet goed: als je echt los door de struiken wil kunnen rijden vervalt dit advies natuurlijk.
Mediterrane landen kennen veel struiken met flinke stekels. Zodra je van de paden af gaat, of bijvoorbeeld op zoek naar een verscholen plekje voor je tent, dan loop/fiets je al snel door dit soort vegetaties. Kans op lek rijden is dan groot lijkt me.
Almotions hebben cat 5 en Mondials cat 6 mbt bescherming tegen lek rijden.
Tja, de laatste drie lekke banden die ik plakte waren terugkijkend 1º vorig jaar een lekke band van een zielig in de berm staande moeder met twee kinderen langs een kanaal in NO-Frankrijk (ze waren heel onhandig bezig, en ze moesten nog 30 km terug, naar de dichtsbijzijnde bewoning was het gauw een paar kilometer),  2º een "onplatbare" Marathon Plus Tour die net tevoren ook al lek was ... door het net iets te lang doorrijden had ook nog een glasscherfje de kans gezien om naar binnen te dringen,  en dus 3º diezelfde onplatbare Marathon Plus Tour waarin zich langs een kanaal in NO-Frankrijk een plantaardige kraaienpoot naar binnen had gedrongen - de bermen waren kort tevoren met een klepelmaaier "geschoond" en er was daarbij een vers fragmentje meidoorn met een stevige stekel op het asfalt terecht gekomen ... en ongelukkigerwijze de onplatbare band binnengedrongen.
Nummer 2 en 3 zijn overigens inmiddels ruim 8 jaar geleden !!   Zelfs "onplatbaar" kan dus lek, zelfs als je op het asfalt rijdt en zelfs een eenvoudige en inheemse Meidoorn-stekel kan al genoeg zijn  ( Acacia's lijken mij nog erger, en in zuidelijker streken neemt het aantal stekel-struiken en bomen alleen maar toe. )
 
Simson.jpg
 
Verder zijn de Marathon Plus Tour dus werkelijk vrijwel onplatbaar .... als er maar genoeg lucht in zit.
Zelfs als je zo nu en dan een stukje tout-terrain doet, of met de fiets door een smalle passage moet op weg naar dat ene mooie kampeerplekje.
 
O ja, ik zocht op: "Onplatbaar" is categorie 7, en dus zelfs categorie 7 kan door een eenvoudige Meidoornstekel in het loopvlak stranden ....
 
Ik heb van Gerrit -idworx- Gaastra in oktober 2019 een paar gekregen waarmee ik twee maanden door Argentinië en Chili heb gefietst. (Ik test altijd veel spullen voor de winkel): https://www.vakantiefietser.nl/reisimpr ... nie-chili/

Ik heb het gevoel dat de band iets puntiger is. Anders gezegd; de vorige AlMotion was iets boller. Dat merk je als je een gleuf in het wegdek hebt bij bijvoorbeeld betonnen platen. Je voelt dat hij daar makkelijker in rolt. Gelukkig komt dit zelden voor.
Verder blijven door het andere profiel kleine grindsteentjes makkelijker erin steken. Maar ja, die vliegen er vanzelf uit als het wiel draait.
Ik heb het gevoel dat hij iets minder slijtvast is, maar dat kan ik werkelijk pas over een jaar zeggen.

Feit blijft dat de AlMotion een bizar goede band is voor zowel asfalt als onverhard. En daardoor bij mij favoriet.
De Vakantiefietser schreef:
zo 12 jan, 2020 12:36
Ik heb het gevoel dat de band iets puntiger is. Anders gezegd; de vorige AlMotion was iets boller.
Aangezien het karkas in opgepompte toestand een tamelijk mooie cirkelvorm zal hebben zal in het nieuwe geval dus ofwel de looplaag in het midden dikker zijn e/of de looplaag naast het midden dunner. Knip de banden door, dan weet je het. Als Schwalbe op fietsbeurzen staat hebben ze daar altijd doorgesneden versies liggen van al hun modellen banden.
Overigens ken ik de puntigheid nog wel van oudere Marathons. Dat een band in het begin puntig is, is niet zo erg. Dat wordt vanzelf minder. Op het einde zijn banden altijd het omgekeerde: vierkant. De kunst is dus niet om een band te maken die direct nieuw geweldig rijdt, maar om een band te maken die gedurende het overgrote deel van de levensduur goed rijdt.
Hoewel het voor mijn tocht misschien verstandig is om de Mondials erop te laten.
Irriteert de resonantie en traagheid van deze banden me steeds meer. Op asfalt voel je bij constante snelheid de pedalen trillen. En het kost me meer energie om ze vooruit te duwen.
Misschien is het psychisch maar zo voelt het.

Ik hoop dat de Almotions dat minder hebben en toch stevig genoeg zijn voor ruige en desolate gebieden die ik graag wil verkennen.
Terra schreef:
zo 12 jan, 2020 13:47
Hoewel het voor mijn tocht misschien verstandig is om de Mondials erop te laten.
Irriteert de resonantie en traagheid van deze banden me steeds meer. Op asfalt voel je bij constante snelheid de pedalen trillen...
Dat is niet mijn ervaring. En ik kan me niet herinneren dat mijn fietsmaat hierover ooit geklaagd heeft.

Ja, ze zijn trager, maar je kunt er dan ook alle kanten mee op. En zoals Leon aangeeft, zijn sterke wangen belangrijk. Bijvoorbeeld als je over echt ruwe wegen met grote keien en rotsen gaat, al weet ik niet of je dat van plan bent.

Zelf heb ik ook de Mondials onder de fiets gelaten bij diverse (korte) fietsvakanties die grotendeels over asfalt gingen.

Maar ik denk dat je al weet wat je wilt, en bevestiging voor je keuze zoekt.
Leon schreef:
zo 12 jan, 2020 13:16
Overigens ken ik de puntigheid nog wel van oudere Marathons. Dat een band in het begin puntig is, is niet zo erg. Dat wordt vanzelf minder. Op het einde zijn banden altijd het omgekeerde: vierkant. De kunst is dus niet om een band te maken die direct nieuw geweldig rijdt, maar om een band te maken die gedurende het overgrote deel van de levensduur goed rijdt.
Bij de "oude" Marathon's pak ik na verloop van tijd de bandschuurmachine (what's in a name) en ik schuur de iets te viertakte rand wat af (zoals een oude timmerman zegt "bijschuren kan niemand")
Het Marathon Plus Tour profiel heeft de prettige eigenschap niet teveel spoorzoeker te zijn, hij klimt graag uit het spoor ... met de tijd, als ie "vierkant" wordt wordt dat uit het spoor klimmen soms hinderlijk, dwz het maakt het voorwiel wat te onverwacht nerveus ... even wat stof maken en het gaat weer een eeuwigheid goed (en het is dus toch juist die rand die weinig slijt dus qua gebruiksduur is deze actie geen beperking).
Ik weet het, dit betreft slechts ervaringen met "mijn" (te) smalle 37-622 banden, over bredere kan ik niks zeggen.
[/quote] Dat is niet mijn ervaring. En ik kan me niet herinneren dat mijn fietsmaat hierover ooit geklaagd heeft.

Ja, ze zijn trager, maar je kunt er dan ook alle kanten mee op. En zoals Leon aangeeft, zijn sterke wangen belangrijk. Bijvoorbeeld als je over echt ruwe wegen met grote keien en rotsen gaat, al weet ik niet of je dat van plan bent.

Zelf heb ik ook de Mondials onder de fiets gelaten bij diverse (korte) fietsvakanties die grotendeels over asfalt gingen.

Maar ik denk dat je al weet wat je wilt, en bevestiging voor je keuze zoekt.
[/quote]

Ik kom van Suprême banden, dus misschien is de overstap naar Mondials me nog wat te groot.
Daarbij zoek ik niet zozeer bevestiging, denk ik maar meer de overlap naar wat nog fijn fietst en tegelijk robuust genoeg is voor mijn doel. Dit draadje helpt me daarbij.
Terra schreef:
zo 12 jan, 2020 14:38

Daarbij zoek ik niet zozeer bevestiging, denk ik maar meer de overlap naar wat nog fijn fietst en tegelijk robuust genoeg is voor mijn doel.
Pak ze lekker breed trouwens.

Weet niet welke velgmaat je rijdt en hoe breed er nog in je frame past en of je dat dan met of zonder spatborden doet.