Bij het raad-plaatje postte Leon een te raden bussluis.
Zelfs met goede fietsverlichting onder goede omstandigheden kan ik me voorstellen dat iemand die ter plekke niet bekend is in uiterste verwarring wordt gebracht door de actieve en passieve wegbelijning (waarbij ik met de "passieve" belijning denk aan de schuine overgang van asfalt naar betontegels). Verder is er een reflecterend bord in de bussluis (dat is nog wat) en als je koplamp voldoende strooilicht geeft nog een opeenstapeling van verkeersborden+onderborden op ruim 2 meter hoogte geheel rechts, en dan nog een signaleringslicht.
Rijdt je ook maar weinig sneller als stapvoets dan heb je gewoon niet de tijd om de verschillende informatiestromen tot je door te laten dringen, te beslissen wat werkelijk belangrijk is en welke keuze de veilige is. ... en rijd je werkelijk stapvoets dan is het weer de vraag of je in het donker, de nauwelijks 80 cm brede passages ongeschonden door komt: bij een lagere snelheid wordt uiteindelijk de vetergang weer groter en zonder visuele richtpunten is je evenwicht sowieso al minder.
Erger wordt het als niet alles mee zit: als bijv. het regent, of als er een (verblindend) tegenliggerlicht oid is, of iets triviaals als een enigzins beslagen bril ... dan komt zo'n onlogische verkeersknoop nog meer als een kwalijke verrassing op je pad.
Gevaarlijke bussluizen zijn evenwel geen typisch Limburgse uitvinding.
Jarenlang had Amersfoort ook een paar fietsmoordenaars. Of er daadwerkelijk fietsen of fietsers aan hun eind zijn gekomen weet ik niet maar indien niet dan is dat meer geluk dan wijsheid.
Mijn wederhelft reed hier een keer 's avonds in de duisternis, ze reed op met andere fietsers, en ook al kende ze de situatie "globaal" van passages bij daglicht liet ze zich verrassen (misschien ook door het feit dat gezelschap ook afleiding geeft). Ze reed niet zoals bedoeld over de zijdelingse passages (daar reed nl al iemand uit het gezelschap) maar ze reed door de bussluis ... en op het laatste moment zag ze in haar koplamp een glanzende lengtestrip. Gelukkig koos ze ervoor die strip rechts te passeren ... die strip was nl de rand van de toentertijd ± 25 cm diepe put die midden in de bussluis lag.
Rijd je niksvermoedend in zo'n put dan is het niet denkbeeldig dat je zeer ongelukkig terecht komt, de put in de bussluis was bedoeld als carter-killer ... laat dat carter maar weg, want zo'n constructie is killing.
Op klachten reageerde de gemeente nogal lauw. Toch werd ongeveer een jaar later de bussluis een beetje aangepast: de verraderlijke en potentieel dodelijke put werd vervangen door een in ieder geval iets minder gevaarlijke bult.
De verlichting bleef uiterst zwak - een veel helderder verlichte achtergrond maakt een en ander nog steeds dubieus. De belijning is als ik Streetview zie ook wat opgefrist (belijning is mooi, maar als het regent helpt het weinig).
Ook deze twee opeenvolgende bussluizen in Amersfoort zijn niet de laatste twee stille moordenaars op het pad van de fietser.
De wat meer bijbelvasten hebben hier een tekst bij: iets met het brede en het smalle pad .... Amersfoort heeft een andere oplossing: in Amersfoort hebben ze al een eeuwigheid het Smallepad.
PS Ik (her)poste dit item onder een eigen Topic teneinde een teveel aan OffTopic te voorkomen
En daarop kwam (o.a.) deze reactie:
Wat mij betreft toch wat kort door de bocht.Martin E. van Doornik schreef: ↑di 07 jan, 2020 20:17Wat betreft die paaltjes: zorg dan verdorie voor een goede fietsverlichting, want die hebben reflecterende banden.
Zelfs met goede fietsverlichting onder goede omstandigheden kan ik me voorstellen dat iemand die ter plekke niet bekend is in uiterste verwarring wordt gebracht door de actieve en passieve wegbelijning (waarbij ik met de "passieve" belijning denk aan de schuine overgang van asfalt naar betontegels). Verder is er een reflecterend bord in de bussluis (dat is nog wat) en als je koplamp voldoende strooilicht geeft nog een opeenstapeling van verkeersborden+onderborden op ruim 2 meter hoogte geheel rechts, en dan nog een signaleringslicht.
Rijdt je ook maar weinig sneller als stapvoets dan heb je gewoon niet de tijd om de verschillende informatiestromen tot je door te laten dringen, te beslissen wat werkelijk belangrijk is en welke keuze de veilige is. ... en rijd je werkelijk stapvoets dan is het weer de vraag of je in het donker, de nauwelijks 80 cm brede passages ongeschonden door komt: bij een lagere snelheid wordt uiteindelijk de vetergang weer groter en zonder visuele richtpunten is je evenwicht sowieso al minder.
Erger wordt het als niet alles mee zit: als bijv. het regent, of als er een (verblindend) tegenliggerlicht oid is, of iets triviaals als een enigzins beslagen bril ... dan komt zo'n onlogische verkeersknoop nog meer als een kwalijke verrassing op je pad.
Gevaarlijke bussluizen zijn evenwel geen typisch Limburgse uitvinding.
Jarenlang had Amersfoort ook een paar fietsmoordenaars. Of er daadwerkelijk fietsen of fietsers aan hun eind zijn gekomen weet ik niet maar indien niet dan is dat meer geluk dan wijsheid.
Mijn wederhelft reed hier een keer 's avonds in de duisternis, ze reed op met andere fietsers, en ook al kende ze de situatie "globaal" van passages bij daglicht liet ze zich verrassen (misschien ook door het feit dat gezelschap ook afleiding geeft). Ze reed niet zoals bedoeld over de zijdelingse passages (daar reed nl al iemand uit het gezelschap) maar ze reed door de bussluis ... en op het laatste moment zag ze in haar koplamp een glanzende lengtestrip. Gelukkig koos ze ervoor die strip rechts te passeren ... die strip was nl de rand van de toentertijd ± 25 cm diepe put die midden in de bussluis lag.
Rijd je niksvermoedend in zo'n put dan is het niet denkbeeldig dat je zeer ongelukkig terecht komt, de put in de bussluis was bedoeld als carter-killer ... laat dat carter maar weg, want zo'n constructie is killing.
Op klachten reageerde de gemeente nogal lauw. Toch werd ongeveer een jaar later de bussluis een beetje aangepast: de verraderlijke en potentieel dodelijke put werd vervangen door een in ieder geval iets minder gevaarlijke bult.
De verlichting bleef uiterst zwak - een veel helderder verlichte achtergrond maakt een en ander nog steeds dubieus. De belijning is als ik Streetview zie ook wat opgefrist (belijning is mooi, maar als het regent helpt het weinig).
Ook deze twee opeenvolgende bussluizen in Amersfoort zijn niet de laatste twee stille moordenaars op het pad van de fietser.
De wat meer bijbelvasten hebben hier een tekst bij: iets met het brede en het smalle pad .... Amersfoort heeft een andere oplossing: in Amersfoort hebben ze al een eeuwigheid het Smallepad.
PS Ik (her)poste dit item onder een eigen Topic teneinde een teveel aan OffTopic te voorkomen