Leon schreef: ↑za 04 jan, 2020 10:28
quote=MichelOtte
Een reactie van mijn kant: (Met
old skool >>>
quotemarks)
>>
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
>.... daarna .... denk dat ik de fiets ga verkopen.
Dat kan erg aantrekkelijk zijn. Met wat geluk krijg je volgend jaar nog vrijwel hetzelfde voor de tweedehands fiets als je er dit jaar voor betaalt.
Let er dan op dat het een goed verkoopbare fiets is: een merk met een goede naam, een courant model (niet de goedkoopste, niet de duurste in de rij), zo min mogelijk bijzondere opties, een normale kleur etc.
>>
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
>Ik hou er wel van om wat steviger door te fietsen.
>>
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
>Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden, omdat ik vrijwel altijd op stadsfietsen heb gefietst
>en dus weinig ervaring heb met fietsen met een sportieve zit.
Dat maakt het vinden van de perfecte fiets lastig, want de maat is de belangrijkste eigenschap van een fiets. Maar oké, voor één vakantie gaat het wel lukken. Verder meer over de maat.
>>
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
>De fiets zal weinig in het donker gebruikt gaan worden
Dan kun je alles over verlichting schrappen. Dat geeft meer keuze en scheelt geld. Op een zomervakantie fiets je sowieso in de praktijk zelden in het donker en derver heb je meeneemverlichting natuurlijk.
>Ik wil zo veel mogelijk over asfaltwegen rijden, maar ik denk dat dit niet de hele reis zal lukken.
>Ik ben van plan om in B&B's te overnachten,
>Ik weeg 65 kg
> ... bagage ...8-14 kg
Kortom: lichtgewicht. Tenzij een echte baggerfiets hoef je je echt geen zorgen te maken over de sterkte van de fiets en wielen.
>>
Je lichaamsbouw
>Ik ben 195 cm
>Ik heb relatief lange armen en benen
Je moet dus grofweg een XL maat fiets hebben. Dat betekent iets langer zoeken. Let er op dat de fietsen waar je naar gaat kijken ook echt XL zijn en niet alleen door middel van heel ver vooruitstekende stuurpennen XL zijn gemaakt.
>>
Wat is je budget?
>Het budget is €1000
Naast de genoemde Intec fietsen heb je Fahrradmanufaktur. De T100 daarvan is zeker geschikt voor je.
Fietsen van dit merk zijn vrij lang van frame, ofwel vrij laag, wat op hetzelfde neerkomt. Voor jou met jou lengte kan dit gundtig uitpakken. Wel krijg je dan een tamelijk lange zadelpen, maar dat is niet erg. Ze zijn goed tweedehands verkoopbaar, maar je verliest het eerste jaar toch meer waarde dan bij een goede tweedehands. Wel heb je met een nieuwe fiets garantie.
>>
Welke fietservaring heb je?
>Ik fiets op dit moment niet regelmatig. Vorig jaar fietste ik elke dag 14 km (naar school). Dit heb 6 jaar lang gedaan.
>>fietsonderhoud?
> Ik kan niet veel van fietsonderhoud. Ik kan een band plakken en mijn remmen
> afstellen, daar houdt wel zo'n beetje op. Ik heb niet de tijd om regelmatig
> mijn fietst te onderhouden en ik heb daar ook weinig zin in.
> Ik wil dan ook geen cursus fietsonderhoud volgen. Ik heb budget om
> voor goedkopere reparaties naar de fietsenmaker te gaan.
In Nederland kan dit, maar als je naar Portugal fiets kom je door gebieden waar je op tientallen kilometers van de dichtstbijzijnde fietsenmaker bent. Bovendien gaan fietsen altijd stuk op vrijdag tegen de middag. Dat is te laat om die dag nog een fietsenmaker te bereiken. Op zaterdag en zondag zijn ze dicht. Op maandag is het rustdag en op dinsdag is het toevallig feestdag in dat dorp.... het is immers zomer.
Dingen als remmen en versnellingen bijstellen en dergelijke zul je zelf moeten kunnen, ook met een nieuwe fiets.
FE-Rider schreef: ↑vr 03 jan, 2020 23:55
Met welke maat wielen ben je van plan te gaan rijden, of heb ik dat even over het hoofd gezien?
26" zijn altijd het sterkst. Domweg omdat de diameter kleiner is
Dat is misschien wel waar maar voor 65 kg + 15 kg + verhard totaal onbelangrijk. Bovendien zijn goede 28" vakantiewielen al decennia sterk genoeg om met 85 kg + 30 kg + onverhard te gaan fietsen. Zelf getest.
Met 26" (velgmaat 559) is wel iets aan de hand voor als je tweedehands gaat. Voordeel: ze worden nu vrij massal aantrekkelijk aangeboden. Nadeel: ze zijn moeilijker weer te verkopen. Dat komt omdat de (MTB-) fietswereld aan het omschakelen is naar 29" (wat feitelijk 28" (velgmaat 622) is met dikke banden). Voor 26" komt er langzaamaan minder keuze in banden, wat voor de veeleisende moutainbiker die elk jaar 1000 euro aan onderhoud uitgeeft een groot probleem is. De gewone fietser hoeft zich daar niet echt zorgen om te maken. Normale banden zullen nog vele tientallen jaren verkrijgbaar zijn. Ook voor 27" kun je immers nu nog banden krijgen, terwijl die fietsen in de jaren 80 van de vorige eeuw - 40 jaar geleden - al uit de mode raakten.
Voor iemand van 195 cm ligt 26" ook niet echt voor de hand.