Ik heb al vaak met mijn racefiets verpakt in een hoes met de ICE gereisd. Nooit een probleem geweest. Indien nodig blijf ik op het balkon en houd de fiets vast. Kan niets mis gaan. Ik blijf ruim binnen de 120 bij 90 cm want ook de voorvork gaat er uit. Alles wordt met klittenbandjes bijeengebonden en er gaat een hoes omheen en een draagriem aan het frame. Als hij op deze wijze verpakt is heb je geen reservering nodig.peter de rijk schreef:Volgens de website van DB zit het anders:HFvdS schreef: ↑di 24 dec, 2019 13:25Nog een voorbeeld. Ik fiets Zondagochtend van Villé in Frankrijk via de Champ du Feu naar Offenburg in Duitsland, en verpak mijn racefiets in een hoes waarna ik op de ICE naar Düsseldorf stap. Ik zet mijn fiets op het balkon neer en ga even naar de WC. Als ik terug kom staat een conductrice mij op te wachten. Ik moet mijn bagage op een daarvoor bestemde plaats zetten. Tussen twee banken of in het bagagerek. Past allebei niet. Ik word de trein uitgegooid ondanks mijn protest dat ik waarschijnlijk mijn bestemming in Nederland niet ga bereiken terwijl ik Maandag weer moet werken. In Karlsruhe ga ik naar het Reisezentrum waar de loketmedewerkster me vertelt dat ik met mijn fiets op deze wijze verpakt gewoon in een ICE mag. Ik reis door met een trage IC en ben pas om 23:30 thuis.
Niet elke ICE neemt fietsen mee. Verder moet je altijd vooraf een reservering voor je fiets hebben gemaakt en moet je de fiets op een speciale fietsplek neerzetten, dus niet in het bagagerek of tussen banken. Je mag alleen een ingepakte fiets vervoeren als de wielen 16 inch of minder zijn.
Um Ihr Fahrrad im Fernverkehr mitnehmen zu können, brauchen Sie eine Fahrradkarte sowie eine Stellplatzreservierung für das Fahrrad. Die Fahrradkarte können Sie bequem in einem Vorgang mit dem Kauf Ihrer Fahrkarte buchen.
Eine Reservierung ist unbedingt erforderlich, da die Anzahl der Fahrradstellplätze begrenzt ist. Die Reservierung ist kostenfrei, wenn Sie sie gleichzeitig mit der Fahrradkarte buchen.
Fahrräder mit einem Raddurchmesser bis 16 Zoll können kostenfrei als Handgepäck mitgenommen werden. Zur Unterbringung sind die üblichen Gepäckablagen zu nutzen. Beim Verstauen über dem Sitzplatz muss eine Gefahr für Reisende ausgeschlossen sein. Deshalb bitten wir Sie das Rad z.B. in eine Tasche oder durch mitgebrachte Spanngurte zwischen anderen Gepäckstücken sicher zu verkeilen. Es dürfen aber keine Beschädigungen am Zug entstehen.
Inderdaad kan je tegenwoordig met sommige ICE4 treinen met een reservering met een onverpakte fiets reizen. Maar dit is slechts een heel klein gedeelte van de ICE's. Bovendien plan ik vaak een fietsweekend zo kort tevoren dat alle reserveringen al weg zijn.