Mijn vrouw heeft een Koga Worldtraveller S met Rohloff en riem en ik een Santos Travelmaster 3+ met Rohloff en riem.
De afgelopen jaren (dat we de fietsen in gebruik hebben) zijn we toch wel wat verschilletjes tegen gekomen in het voordeel van de Santos.
Met zwaardere bepakking is de Santos duidelijk stabieler, op de Koga zit op het achterspatbord een soort flapje onderop die steeds scheef staat, in het begin al meteen een (onder garantie vervangen) kapotte lager, minder prettige overbrenging op de Koga voor steile klimmen. Met de Burley hondenkar erachter is de Santos beduidend stabieler/voelt sterker aan. Op onverhard is de Santos in z’n element.
Als het gaat om louter asfaltwegen is de Koga iets meer in het voordeel, vanwege de lagere/lager aanvoelende rolweerstand (maar dat kan beïnvloed zijn door het verschil in banden, bandendruk, bepakking, etc.).
Sommige van de genoemde verschillen kunnen waarschijnlijk met wat aanpassingen teniet gedaan worden. Het verschil is dat die aanpassingen dan bij de Koga wel nodig zijn en bij de Santos niet.
Het aller, aller, allerbelangrijkste is proef fietsen. En dan niet een uurtje, maar een dag of een groot deel van de dag en het liefst met de bepakking die je ermee wilt vervoeren.
Dat hebben wij destijds eerlijk gezegd niet gedaan, maar we hebben toen wel op verschillende fietsen een (korte) proefrit gemaakt. De Travelmaster 3+ was er toen nog niet in een damesframe, andere modellen van Santos wel, maar die vond mijn vrouw niet mooi. Het is mede daarom een Koga voor haar geworden.
Het zijn beiden topfietsen in hun segment, waarbij de (inderdaad duurdere) Santos onze lichte voorkeur heeft.
De laatste tijd kijkt mijn vrouw steeds meer met een schuin oog naar de Santos. Er zal er voor haar uiteindelijk dan wel eentje komen, vrees ik