Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cranckstel vervangen? - Forum Wereldfietser

cranckstel vervangen?

Wie o wie kan mij uit de brand helpen. Momenteel ben ik bezig om de versleten trapas van een oude Motobecane (Frans merk) fiets te vervangen. Met het zoeken naar de juiste onderdelen ben ik inmiddels achtergekomen dat dat, voor mij, de nodige problemen oplevert.
De trapas met dubbele tandwiel, is bevestigt op een vierkante bottom bracket (de eigenlijke as). Na de nodige speurwerk is waarschijnlijk gebleken dat de voormalige Franse merken de ISO maat hanteren Vandaag de dag wordt eerder de JIS voor de bottom bracket en trapas als standaard maat gebruikt.
A. Is er een mogelijkheid om alsnog een een ISO cranckstel te kopen en zo ja bij wie?
B. Indiien een ISO cranckstel met vierkante gat niet te verkrijgen is, is dan een mogelijkheid om de hele trapas bottom bracket
(ISO) te vervangen door een moderne trapas bottom bracket (JIS)?
Ik vind het leuk om zo'n retro fiets op te knappen dus om voor de prijs die ik voor de onderdelen misschien moet betalen en daarvoor een tweedehandse fiets te kopen is niet aan de orde.
Wim Tjan schreef:
wo 18 dec, 2019 16:51
Na de nodige speurwerk is waarschijnlijk gebleken dat de voormalige Franse merken de ISO maat hanteren
Ik zou eerst kijken wat er daadwerkelijk op de fiets gemonteerd is, m.a.w. wat voor schroefdraad dat is.
Je moet het ene type toch kunnen onderscheiden van het andere, al is het maar om te voorkomen dat je straks iets in je fiets draait wat naderhand het verkeerde blijkt te zijn.
Wim Tjan schreef:
wo 18 dec, 2019 16:51
Wie o wie kan mij uit de brand helpen. Momenteel ben ik bezig om de versleten trapas van een oude Motobecane (Frans merk) fiets te vervangen. Met het zoeken naar de juiste onderdelen ben ik inmiddels achtergekomen dat dat, voor mij, de nodige problemen oplevert.
De trapas met dubbele tandwiel, is bevestigt op een vierkante bottom bracket (de eigenlijke as). Na de nodige speurwerk is waarschijnlijk gebleken dat de voormalige Franse merken de ISO maat hanteren Vandaag de dag wordt eerder de JIS voor de bottom bracket en trapas als standaard maat gebruikt.
A. Is er een mogelijkheid om alsnog een een ISO cranckstel te kopen en zo ja bij wie?
B. Indiien een ISO cranckstel met vierkante gat niet te verkrijgen is, is dan een mogelijkheid om de hele trapas bottom bracket
(ISO) te vervangen door een moderne trapas bottom bracket (JIS)?
Ik vind het leuk om zo'n retro fiets op te knappen dus om voor de prijs die ik voor de onderdelen misschien moet betalen en daarvoor een tweedehandse fiets te kopen is niet aan de orde.
Enne... Kijk eerst ook 's of je de oude er wel uit krijgt. Ik heb al eens heel grof geweld moeten gebruiken om zo'n trapas cassette los te krijgen. Was wel staal op aluminium maar toch. Had net zo makkelijk het total loss van het frame kunnen worden.
ISO cranks zijn te koop: Campagnolo, Miche en TA. Wordt wel even zoeken. En nieuw niet goedkoop. JIS de Japan Industry Standard van de trapas. Dat heeft niets met het bracket te maken.
Eenvoudiger (en veel goedkoper) is over te stappen op JIS. 1. kijken of je de oude trapas eruit krijgt. 2. Welke schroefdraad in het bracket heb je? ITA of BSA? Bracket met ITA schroefdraad is 70mm breed. ITA is beide kanten rechtse schroefdraad. Met BSA schroefdraad is 68mm breed. Rechter kant linkse schroefdraad. Kun je dus met de meter bepalen. 3. Voor beide zijn er Shimano (en andere merken) vierkante trapassen JIS te koop. Heel goed en niet duur: Shimano BB-UN55. En cranks zijn er in tientallen soorten.
Wil je dezelfde maat kettingbladen of andere? Welke dan?
Ik weet niet hoe oud die Motobecane (MBK) is , er komt wel wat bij kijken. Zeker bij een trapas.

Die kinderen van mij komen ook vaak moet een oud racefietsje van marktplaats oid aan met verzoek op te knappen of rijklaar te maken. Zaten mooie exemplaren tussen die het rechtvaardigen om voor max. € 100,- opgeknapt te worden. Een aantal (Italiaans en Japans modelletjes) zijn helaas na opknappen en kort gebruik al weer gestolen in A'dam en Berlijn ondanks kettingen e.d.
De leukste opknapper was: viewtopic.php?p=349911#p349911

Laatst kwam mijn jongste zoon ook met een Motobecane van minstens 35 jaar oud (op basis van merk achteras) , freewheel: 1 blad voor en 8 achter.
Achteras was verrot, een Maillard as (iets van Heli....) Ik heb geen juiste/exacte vervanging meer kunnen vinden op internet. Ook de kogellagers waren gebroken, wel nieuwe ingezet (5/32") en de fiets verder low key opgeknapt met advies om deze maar als stationsfiets te gebruiken zolang deze het uithoudt en niet voor grotere tochten .
Als ik dit zo doorlees https://www.velodrome.shop/square-taper-jis/iso/ dan kun je een ISO trapas vervangen door een JIS trapas. En het ligt eraan welk crankstel je monteert of je een kortere trapas moet gebruiken. Als je nieuwe cups, danwel een moderne cassette-trapas monteert dan moet je wel op schroefdraad, ook linkse/rechtse schroefdraad en breedte van de bracket letten.
Om de linkse cup te verwijderen is er speciaal gereedschap.
Cassette trapas? Cassette zit op de achternaaf? Wat bedoel u?
DaVinci schreef:
wo 18 dec, 2019 18:27
Als ik dit zo doorlees https://www.velodrome.shop/square-taper-jis/iso/ dan kun je een ISO trapas vervangen door een JIS trapas.
Hier staat dan weer waarom dit niet zo'n geweldig idee is: http://www.m-gineering.nl/trapas.htm
DaVinci schreef:
wo 18 dec, 2019 18:27
Als ik dit zo doorlees https://www.velodrome.shop/square-taper-jis/iso/ dan kun je een ISO trapas vervangen door een JIS trapas. En het ligt eraan welk crankstel je monteert of je een kortere trapas moet gebruiken. Als je nieuwe cups, danwel een moderne cassette-trapas monteert dan moet je wel op schroefdraad, ook linkse/rechtse schroefdraad en breedte van de bracket letten.
Om de linkse cup te verwijderen is er speciaal gereedschap.
Idd. en misschien heb je geluk en kun je de trapas nog goed losdraaien, evt. van kruipolie voorzien, met pons en bahco en heb je geen speciale sleutels nodig en evt. buis waar de bahco of sleutel inpast voor meer kracht. Ook de fiets neerleggen op de grond kan daarbij helpen. De losdraairichting is hetzelfde als dat je de trappers aan zou draaien: met de trapbeweging MEE> . Het vastdraaien is dan weer tegengesteld daaraan en bij JIS is dan wel een tool nodig, die je voor rond de 10 euro kunt kopen.
Ik denk bij JIS wel meer keus in cranks dan bij ISO en als crank versleten is dan trapas wellicht ook en wel moeite waard om hem te vervangen, maar als trapas niet lukt om te verwijderen, zit je gebonden aan een ISO crank.

https://fon.bike/product/trapas-sleutel/
sjefke schreef:
wo 18 dec, 2019 19:07
Cassette trapas? Cassette zit op de achternaaf? Wat bedoel u?
Er wordt wrs bedoeld: een cartridge trapas.
Als het frame franse draad heeft, dan draaien beide cups alle twee in de normale richting los. Dat is dan ook het enige moeilijke aan de conversie naar JIS. Als je geluk hebt heeft het frame BSA draad en is het gewoon in en uit vijzen, maar die kans is klein met een ISO as.
Even uitgaande van dat het frame franse draad heeft, zijn dit je opties:
- ISO crank vinden: meeste kans op een retro markt als je geen hoge prijs wil betalen
- threadless bb JIS + JIS crank: https://velo-orange.com/products/grand- ... m-brackets
- BB JIS met franse draad + JIS crank: https://velo-orange.com/collections/bot ... loy-cups-1
Shrek schreef:
do 19 dec, 2019 11:36
sjefke schreef:
wo 18 dec, 2019 19:07
Cassette trapas? Cassette zit op de achternaaf? Wat bedoel u?
Er wordt wrs bedoeld: een cartridge trapas.
Ik bedoel inderdaad een cartridge trapas.
ISO cranks zijn te koop: Campagnolo, Miche en TA. Wordt wel even zoeken. En nieuw niet goedkoop. JIS de Japan Industry Standard van de trapas. Dat heeft niets met het bracket te maken.
Eenvoudiger (en veel goedkoper) is over te stappen op JIS. 1. kijken of je de oude trapas eruit krijgt. 2. Welke schroefdraad in het bracket heb je? ITA of BSA? Bracket met ITA schroefdraad is 70mm breed. ITA is beide kanten rechtse schroefdraad. Met BSA schroefdraad is 68mm breed. Rechter kant linkse schroefdraad. Kun je dus met de meter bepalen. 3. Voor beide zijn er Shimano (en andere merken) vierkante trapassen JIS te koop. Heel goed en niet duur: Shimano BB-UN55. En cranks zijn er in tientallen soorten.
Wil je dezelfde maat kettingbladen of andere? Welke dan?
Na demontage van cranckstel en trapas (vierkant) blijkt mijn fiets over een BSA schroefdraad en aan de rechterzijde een linkse schroefdraad te beschikken met een breedte van 68mm.
Mijn plan is om een evenzo dubbele kettingblad 52 en 40 tands te voorzien.
Wim Tjan schreef:
vr 20 dec, 2019 14:31
Na demontage van cranckstel en trapas (vierkant) blijkt mijn fiets over een BSA schroefdraad en aan de rechterzijde een linkse schroefdraad te beschikken met een breedte van 68mm.
Standaardspul; dat is handig. Maar wat moet er nu eigenlijk vervangen worden want je haalt qua benaming wat dingen door elkaar:
Wim Tjan schreef:
wo 18 dec, 2019 16:51
De trapas met dubbele tandwiel, is bevestigt op een vierkante bottom bracket (de eigenlijke as).
Dat ding waar twee grote tandwielen (voorbladen) opgeschroefd zijn heet cracnkstel.
Dat ding waar aan weerszijden een stalen vierkante as uitsteekt heet (cartridge-)as, of trapas.
Het ding dat vast in het frame gelasdt zit met de gaten van 68 mm waar je de cartridge-as uitgehaald hebt heet bracketpot.

Maar wat moet vervangen worden? Draait de as niet lekker? Zijn de tandwielen versleten? Is er iets - wat? - uitgelubberd of verbogen?

Edit: gelast met dt .... ik laat het staan ook. :lol:
Leon schreef:
vr 20 dec, 2019 14:52
Wim Tjan schreef:
vr 20 dec, 2019 14:31
Na demontage van cranckstel en trapas (vierkant) blijkt mijn fiets over een BSA schroefdraad en aan de rechterzijde een linkse schroefdraad te beschikken met een breedte van 68mm.
Standaardspul; dat is handig. Maar wat moet er nu eigenlijk vervangen worden want je haalt qua benaming wat dingen door elkaar:
Wim Tjan schreef:
wo 18 dec, 2019 16:51
De trapas met dubbele tandwiel, is bevestigt op een vierkante bottom bracket (de eigenlijke as).
Dat ding waar twee grote tandwielen (voorbladen) opgeschroefd zijn heet cracnkstel.
Dat ding waar aan weerszijden een stalen vierkante as uitsteekt heet (cartridge-)as, of trapas.
Het ding dat vast in het frame gelasdt zit met de gaten van 68 mm waar je de cartridge-as uitgehaald hebt heet bracketpot.

Maar wat moet vervangen worden? Draait de as niet lekker? Zijn de tandwielen versleten? Is er iets - wat? - uitgelubberd of verbogen?
Hij haalt helemaal geen dingen door elkaar, jij maakt het juist onnodig verwarrend. Alles is duidelijk uitgelegd en ook duidelijk wat Wim nou van plan is. De huidige trapas wordt vervangen door een BSA trapas met een crank 40-52 of 42-52 (whatever) Heel veel succes met het verwijderen van de oude trapas!
fud0 schreef:
vr 20 dec, 2019 15:05
Hij haalt helemaal geen dingen door elkaar, jij maakt het juist verwarrend. Alles is duidelijk uitgelegd en ook duidelijk wat Wim nou van plan is.
:roll: :roll: :roll:
Het lijkt erop dat je iets anders leest dan ik. Het lijkt er ook op dat dat vaker bij jou gebeurt.
sjefke schreef:
vr 20 dec, 2019 15:14
fud0 schreef:
vr 20 dec, 2019 15:05
Hij haalt helemaal geen dingen door elkaar, jij maakt het juist verwarrend. Alles is duidelijk uitgelegd en ook duidelijk wat Wim nou van plan is.
:roll: :roll: :roll:
Het lijkt erop dat je iets anders leest dan ik. Het lijkt er ook op dat dat vaker bij jou gebeurt.
Wat lees ik anders dan?
@Leon is correct en duidelijk, niet verwarrend.
sjefke schreef:
vr 20 dec, 2019 15:50
@Leon is correct en duidelijk, niet verwarrend.
Ik vind het overbodige informatie, daar waar alles al duidelijk is, geeft het in mijn beleving onnodige verwarring door overload aan informatie en vragen hoe het nou zit (terwijl het allang duidelijk is) :roll:
Sorry dan dat ik het niet zomaar allemaal begrijp wat er niet staat.