Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Australiërs willen 'cyclist' vervangen door menselijker term - Forum Wereldfietser

Australiërs willen 'cyclist' vervangen door menselijker term

Volgens dit artikel hebben Australische onderzoekers opgeroepen om het woord 'cyclist' in de ban te doen nadat uit een studie is gebleken dat meer dan de helft van de automobilisten mensen op fietsen niet als volledig menselijk beschouwt.
en verandert dat als je er een andere naam op plakt? Hmmm :?
gedragsverandering... kwestie van lange adem...
ik hoop dat ze een echte keuze durven te maken, bijvoorbeeld: de meest linker rijstrook tot fietspad bestemmen en ook zo inrichten. ' 't kost wat, maar dan heb je ook wat' :D
keesswart schreef:
di 17 dec, 2019 00:18
uit een studie is gebleken dat meer dan de helft van de automobilisten mensen op fietsen niet als volledig menselijk beschouwt.
In de reacties onder het artikel vragen ze zich af of de Australische fietshelmwet er misschien iets mee te maken heeft.
Ik denk dat je het moet leren met de rijles, dat in principe de rijbaan voor iedereen is en dat het door de rij-instructeur 'erin gestampt' moet worden. Zo van uh uh.. dat mag wel wat ruimer langs die fietser of, we wachten even met inhalen.. respect voor alle weggebruikers, of, je moet een fietser of wandelaar zien als een andere auto, hoe voorzichtig ga je dan rijden, dat ook echt ingeprent dat een weg niet (alleen) voor in de EERSTE plaats automobilisten is, waar veel automobilisten van uit gaan, als je het mij vraagt en als men zo denkt. tja, dan is die fietser of wandelaar die dan op een 'gevaarlijke' weg rijdt/loopt, waar je het zo maar niet zou verwachten dat een fietser of wandelaar daar OOK gewoon mag zijn, maar lastig en ontstaan er soms onnodige irritaties.

Ik heb geen moeite met het woord cyclist, ik denk dat je bij ieder woord de juiste associatie kunt leggen, maar dat we geprogrammeerd zijn op auto's als eerste op de ranglijst; als beter, als meer en fietser als minder, puur omdat vroeger de mensen met meer geld ook auto konden rijden? is dat denk ik ontstaan.
Misschien kan een ander woord, inderdaad, die mindset wel mee helpen veranderen.

'Biker' klinkt alweer wat zwaarder, in dezelfde richting trekkend als motorrijder, wellicht zou dat ook kunnen helpen, of meer benadrukken dat een fietser een schone vervoerder is om meer respect af te dwingen.
Garbage in = garbage uit. Dubieuze onderzoeksvragen, dan krijg je ook dit soort conclusies. Fake news.

Participants were shown one of two images – the well-known picture of the evolution of apes to humans, and one specially designed for the study that showed the evolution from cockroach to human.
Een onderzoek hoe het komt dat die houding tegenover fietsers er generatie op generatie wordt ingestampt zou ik interessanter vinden. Het is immers niet erfelijk. In plaats van fietsers kun je ook andere termen invullen natuurlijk.
keesswart schreef:
di 17 dec, 2019 00:18
Volgens dit artikel hebben Australische onderzoekers opgeroepen om het woord 'cyclist' in de ban te doen nadat uit een studie is gebleken dat meer dan de helft van de automobilisten mensen op fietsen niet als volledig menselijk beschouwt.
Of ze zien je helemaal over het hootd. Gister op een polderweg moest een bestelbusje uitwijken voor een tegemoet komende wandelaar links van de weg, voor hem dus rechts. Mij had hij als tegemoet komende fietser (links voor hem) kennelijk niet gezien of opgemerkt want hij kwam recht op me af met hoge snelheid.
Hij had mij voldoende ruimte kunnen geven bij het passeren van de wandelaar maar er bleef voor mij nog slechts stuurbreedte ruimte over. Even dacht ik nog "hij zal met toch wel zien", maar nee. Ik kon optijd gebruik maken van de bermtegels.
janenliseth schreef:
do 19 dec, 2019 15:00
Of ze zien je helemaal over het hoofd.
Verre van leuk maar in Australië lijken ze het nog slechter getroffen te hebben:

Some 17 per cent of respondents said they had used their car to deliberately block a cyclist, 11 per cent admitted that they had deliberately driven their car close to a cyclist, and 9 per cent agreed they had used their car to cut off a cyclist.

Ik wordt ook wel eens op de fiets over het hoofd gezien en zie zelf af en toe wel eens een andere fietser of voetganger over het hoofd maar heb nog nooit het gevoel gehad dat het moedwillig was.
imo compleet geschift

"Geachte dames en heren" is tegenwoordig ook 'not done', zo heb ik begrepen :twisted:
Hoe kun je Australische automobilisten heropvoeden?
Ach, wat een nieuws.

Mentaliteitskwestie. In mijn ervaring als fietser levert de asociaal rijdende mens (in een auto) meestal weinig gevaar op, eerder ergernis.
Echt gevaar komt meestal door rijden onder invloed of, tegenwoordig, het bedienen van elektronische schermen achter het stuur (telefoon/"swipe-screen").

Hoe dan ook valt het mij altijd weer op dat vrijwel alle automobilisten in landen rond Nederland heel beschaafd rijden tov een fietser; hierin is NL toch echt de negatieve uitzondering. De praktijk aan de andere kant van de wereld ken ik niet. Men verwart aldaar een fietser toch niet met een kangoeroe mag ik hopen.
Georg schreef:
vr 20 dec, 2019 08:56
Ach, wat een nieuws.

Mentaliteitskwestie. In mijn ervaring als fietser levert de asociaal rijdende mens (in een auto) meestal weinig gevaar op, eerder ergernis.
Echt gevaar komt meestal door rijden onder invloed of, tegenwoordig, het bedienen van elektronische schermen achter het stuur (telefoon/"swipe-screen").

Hoe dan ook valt het mij altijd weer op dat vrijwel alle automobilisten in landen rond Nederland heel beschaafd rijden tov een fietser; hierin is NL toch echt de negatieve uitzondering. De praktijk aan de andere kant van de wereld ken ik niet. Men verwart aldaar een fietser toch niet met een kangoeroe mag ik hopen.
Veel automobielen in Australië zijn uitgerust met een kangoeroerek voor op het voertuig om te voorkomen dat de bolide wordt beschadigd bij een aanrijding met een kangoeroe.
bert sitters schreef:Veel automobielen in Australië zijn uitgerust met een kangoeroerek voor op het voertuig om te voorkomen dat de bolide wordt beschadigd bij een aanrijding met een kangoeroe.
Australiers wonen niet allemaal Coopers Crossing hoor...

Wel duidelijk is dat het gebrek aan kennis van verkeersregels en het gebrek aan motivatie om regels toe te passen een wereldwijd toenemend probleem is. Regels zijn volgens een toenemend aantal mensen kennelijk niet meer een setje afspraken om het verkeer beter te laten verlopen maar nutteloze wetten uitgevaardigd door een samenzwerende overheid om mensen te pesten of zo. Dat wegbeheerders zelf ook in toenemende mate "creatiever"* zijn in het toepassen van de regels voor het aanleggen van verkeerssituaties helpt daarbij ook niet mee.
Zal ik mijn buurmeisje even vragen: zij verblijft momenteel een jaartje in Australië. Helaas wel (kuch, kuch) onder de rook....
Tja, ik kan als fietser even dehumaniserend uit de hoek komen als zo'n baviaan-met-extra-aambei in een Porsche Cayenne, hoor. Waarom mogen zij dan al die leuke tests invullen?
Helaas wel (kuch, kuch) onder de rook....
Maakt allemaal deel uit van een groter plan..

Hoog tijd dat de massa ontwaakt :zip:
Van fietsers in Australië naar complot gekkies, we zijn weer op het WF forum hoor....
Shadow schreef:
vr 27 dec, 2019 21:07
Van fietsers in Australië naar complot gekkies, we zijn weer op het WF forum hoor....
...en dan hebben we het nog niet eens gehad over de jenieuwsteaanwinstcomplottheorie :wink:
willem.m schreef:
vr 27 dec, 2019 21:18
Shadow schreef:
vr 27 dec, 2019 21:07
Van fietsers in Australië naar complot gekkies, we zijn weer op het WF forum hoor....
...en dan hebben we het nog niet eens gehad over de jenieuwsteaanwinstcomplottheorie :wink:
Daar zit geen theorie achter hoor, gewoon laten zien hoeveel van je geld, waar je al belasting over hebt betaald, je spullen koopt die je wilt, waar je ook weer belasting over betaald, weet je trouwens wie hun uitkering er met al die belastingen wordt gefinancierd? Juist... :wink:
FE-Rider schreef:
vr 20 dec, 2019 17:43
Helaas wel (kuch, kuch) onder de rook....
Maakt allemaal deel uit van een groter plan..

Hoog tijd dat de massa ontwaakt :zip:
'How do you reduce world population?
I am going to suggest the following are part of the mix
Abortion
Euthanasia
Sterilisation
Social engineering
Malnutrition
Drug Epidemic
War
Weaponisation of our biosphere – : Chemtrails '

Nog iemand die zich er gelukkig over uitspreekt, ook hier op WF, dank je wel FE-Rider