Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 540 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33600 berichten
Ingang Flevopark bij de Titaantjesbrug in Amsterdam Oost.
keesswart schreef:
wo 11 dec, 2019 23:30
Ingang Flevopark bij de Titaantjesbrug in Amsterdam Oost.
Nou, dat is snel opgelost! In 19 minuten.... En ik heb het jaartal 1770 op de rechter zuil nog wel weggepoetst....
Het is de z.g. Hekkepoort, zoals dit ter plaatse wordt genoemd, van het Flevopark. Ik heb als klein kind in 1954-'57 er vlakbij gewoond en heb hier gespeeld. Rechts daarvan ligt een zeer oude Joodse begraafplaats, vele duizenden zerken schots en scheef met mos begroeid.
Maar in mijn jeugdjaren stonden er vrijwel geen bomen, het landschap lag nog open. De hekkepoort heeft tot eind 19e eeuw nog als voorpoortje of hamei voor de Muiderpoort gestaan, pal tegenover het huidige Tropenmuseum. Wegens verkeersdrukte is er een nieuwe brug aangelegd met een weg om de poort heen richting Artis. De raadselfoto heb ik op 24 oktober 2019 genomen, even mijn jeugdherinneringen ophalen.

Hek Flevopark met toren en school Boetonstraat.jpg
Hier een foto van de situatie zoals ik in mijn kinderjaren heb gekend. Links de Elthetokerk, gesloopt in 1992 en rechts de Insulindeschool met de vijf schoorstenen, ook al gesloopt. Langs die school heen kijk je recht de Javastraat in. In de Boetonstraat net voor de school rechtsaf, daar heb ik gewoond. Het huis bestaat nog steeds.

Muiderpoort met rechts hekkepoort.jpg
Dezelfde hekkepoort nog als hamei bij de Muiderpoort. De molen op de achtergrond is korenmolen De Ruyter, gebouwd in 1660 en gesloopt in 1863. Dit is dus niet de nog bestaande De Gooyer, die wat verderop staat. https://www.molendatabase.org/molendb.p ... ummer=4557

De volgende foto is voor jou.
Ik wist bijna zeker dat ik die poort ergens van kende en ik wist dat Martin laatst nog rond Amsterdam heeft gefietst. Eerst zocht ik naar landgoederen in de Watergraafsmeer en langs de Amstel (zie hier). Tussen 1979 en 2001 heb ik bijna 6 jaar in Diemen, een half jaar in de Bijlmer, driekwart jaar in de Transvaalbuurt en 14 jaar in de Czaar Peterbuurt gewoond, waardoor ik Amsterdam Oost goed ken. Dus ik dacht ook al snel aan het Flevopark, waar ik wel eens ging zwemmen of schaatsen. Die Joodse begraafplaats kende ik, maar de geschiedenis van de Hekkepoort niet.

Hier is het volgende te raden plaatje:

Afbeelding
Het zal zeker en vast bij Wereldbeeld in Hamme zijn, maar de exacte plek krijg ik niet bij elkaar gegoogeld.
PeterVanRijn schreef:
do 12 dec, 2019 13:11
Het zal zeker en vast bij Wereldbeeld in Hamme zijn
Daar lijken me die struisvolelbloembakken toch wel al le lullig voor.
Leon heeft hier wel een punt. Wij kwamen hier voor koffie en taart, niet voor die struisvogels. Ik fietste hier rond mijn 15e af en toe al langs (zie hier), dus zoek maar niet verder rond Hamme.
Als ik kijk naar de kleuren van die roeiboten, ben ik gaan googlen op roeiborenverhuur. Is dit 'em? https://www.devriendschapdriehuizen.nl/bootjesverhuur/

En de genoemde eetgelegenheid is café De Vriendschap. https://www.google.nl/maps/@52.5780807, ... 376!8i2688
Blijkbaar staan de struisvolgel-bloembakken er in 2017 nog niet....
Helemaal goed Martin. De volgende is weer voor jou.
keesswart schreef:
do 12 dec, 2019 13:45
Helemaal goed Martin. De volgende is weer voor jou.
Bedankt, ga ik straks een foto uitzoeken, ik ben met andere dingen druk bezig.
Leon schreef:
do 12 dec, 2019 13:15
PeterVanRijn schreef:
do 12 dec, 2019 13:11
Het zal zeker en vast bij Wereldbeeld in Hamme zijn
Daar lijken me die struisvolelbloembakken toch wel al le lullig voor.
https://wereldbeeld.be/products/struisvogel
PeterVanRijn schreef:
do 12 dec, 2019 13:57
Leon schreef:
do 12 dec, 2019 13:15
PeterVanRijn schreef:
do 12 dec, 2019 13:11
Het zal zeker en vast bij Wereldbeeld in Hamme zijn
Daar lijken me die struisvolelbloembakken toch wel al le lullig voor.
https://wereldbeeld.be/products/struisvogel
O help! Het niveau van de kunst in Afrika past zich kennelijk aan aan het niveau van de vraag hier.
Vanuit welke brug heb ik deze foto genomen?

Welke brug.jpg
volgen mij is van af de schellingwouderbrug richting ijselmeer
Het is vanaf de Ramspolbrug in de richting van het Zwarte Meer.
keesswart schreef:
do 12 dec, 2019 17:12
Het is vanaf de Ramspolbrug in de richting van het Zwarte Meer.
Kees Swart heeft het goed, ik was enkele jaren geleden op fietstocht van Leeuwarden naar Kampen, via de kop van Overijssel en de N.O.-Polder. Drie provincies op één dag, gevarieerde landschappen. Per trein terug naar huis. Apart is het "Kamperlijntje".
De volgende is voor jou.
Hier komt ie. Tussen welke 2 fietsknooppunten ligt het standpunt van deze foto?

Afbeelding
keesswart schreef:
do 12 dec, 2019 21:33
Hier komt ie. Tussen welke 2 fietsknooppunten ligt het standpunt van deze foto?
Doet me denken aan de Voerstreek.
Je zit redelijk in de buurt Martin. De heuvels zijn hier wat minder hoog dan in de Voerstreek.
Dan is het dus in de Haspengouw. Kerkjes zoeken.