Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 532 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33889 berichten
Brug inDobřichovice, Tsjechië.
https://www.google.nl/maps/@49.9290533, ... 2830?hl=nl

Eerste hit met Bing
Verrek, ik had alleen naar het plaatje gekeken niet naar de naam ervan. :(
Jouw beurt Jan.
Nieuwe opgave
n1.JPG
Is de foto gisteren gemaakt? Want komt me heel erg bekend voor.

Kop van Overijssel in de buurt van Ossenzijl ?
alstro schreef:
ma 02 dec, 2019 22:20
Is de foto gisteren gemaakt? Want komt me heel erg bekend voor.

Kop van Overijssel in de buurt van Ossenzijl ?
Nee, Overijssel is het zeker niet. Het soort bakstenen, de blokkozijn-ramen en de geprofileerde dakgoten aan de kopgevels met daarboven een wolfsdak. En het is van een iets hoger punt genomen, onomstotelijk een Groninger wierde. Maar er zijn zoveel dorpjes vergelijkbaar met Feerwerd, Tinallinge, Rottum of Leermens, dat wordt wel zoeken.... Aan het landschap te zien uitsluitend in het noorden van Groningen, de vorm van die boerderijen in de verte. Niet Oost-Groningen (vanaf de "onderkant" van het Eemskanaal) of Westerkwartier.
En ik ga nu naar bed, is al kwart voor een 's nachts.
Ook ik dacht gelijk aan Groningen. In dat geval laat ik raden van dit plaatje graag aan Martin over, die morgen vast een stukje gaat fietsen ;-)
Klopt, in de provincie Groningen, foto is afgelopen zondag gemaakt zo rond het middaguur.
keesswart schreef:
di 03 dec, 2019 00:55
Ook ik dacht gelijk aan Groningen. In dat geval laat ik raden van dit plaatje graag aan Martin over, die morgen vast een stukje gaat fietsen ;-)
Vandaag geen zin in fietsen, pijn in linkervoet en rechterschouder. Er moeten nog herfstbladeren in de tuin weggeharkt worden, een concert van een zangkoor helpen voorbereiden. Vandaag bij mijn lieve vrouw zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
di 03 dec, 2019 11:22
Gevonden: Tilstok in Niehove
Helemaal goed, wel in het Westerkwartier ;).
Niehove is afgelopen oktober tot het mooiste dorp van Nederland gekroond door Elsevier.

Deze foto (genomen van het pad beneden op het Raad Plaatje) was toen veelvuldig op intranet te vinden.
n2.JPG
Ik denk bij het Westerkwartier vaker aan de boomrijke omgevingen, kleine boerderijtjes die al Friese bouwinvloeden hebben, de talrijke houtwallen. Zeg maar ten zuiden van de Friesestraatweg. Dit is de weg met de langste naam van Nederland, in afstand gerekend. Het oostelijke deel van het Westerkwartier (het z.g. Middag-gebied) sluit qua landschappen meer aan bij Noord-Groningen. Ik heb zowat alle kleine dorpjes zonder nieuwbouwwijken op Google satelliet afgezocht, maar ik had even niet aan ten westen van Oldehove gedacht en toen viel het kwartje, dat ik Niehove was vergeten en dan Eureka!

Hier een foto uit de oude doos. Ik maakte een fietstocht en kwam langs een dorp, waar ik een kerktoren heb beklommen. Maar waar?

Welke kerk.jpg
Ik heb met Google Maps gekeken naar dorpen boven de lijn Zoutkamp, Bedum, Delfzijl maar kan niet echt iets vinden wat erop lijkt. Ik zie bij kerken veel straten met groen met ruimte tussen de huizen, terwijl op de foto de huizen dicht op elkaar staan.
JanH schreef:
di 03 dec, 2019 19:46
gekeken naar dorpen boven de lijn
Dan weet je wat je te doen staat :D
Leon schreef:
di 03 dec, 2019 19:49
JanH schreef:
di 03 dec, 2019 19:46
gekeken naar dorpen boven de lijn
Dan weet je wat je te doen staat :D
dat gebied is mij wat te groot. :cry:
JanH schreef:
di 03 dec, 2019 19:46
Ik heb met Google Maps gekeken naar dorpen boven de lijn Zoutkamp, Bedum, Delfzijl maar kan niet echt iets vinden wat erop lijkt. Ik zie bij kerken veel straten met groen met ruimte tussen de huizen, terwijl op de foto de huizen dicht op elkaar staan.
Is niet in Groningen maar ergens centraler gelegen. De huidige situatie van de foto is vrijwel ongewijzigd, maar de bomen zijn nu flink groter.
Vanaf de toren van Eemnes?!

Afbeelding
keesswart schreef:
di 03 dec, 2019 22:28
Vanaf de toren van Eemnes?!
Juist, je hebt het goed! De foto heb ik op 11 mei 1967 (!) gemaakt en ik woonde toen in het naburige Blaricum. De fraaie kerk van Eemnes-Buiten was net gerestaureerd en hield die dag een open huis, waarbij ik de toren kon beklimmen. Erg mooie toren in de zogenaamde Utrechtse stijl (vergelijk Loenen a/d Vecht, Soest, enz.). Het vlakke land op de achtergrond ligt nog steeds open tot Bunschoten aan toe. Maar achter mij is het landschap nu volgebouwd en met de A27 ook nog erbij. In mijn tijd nog open en groen waar ik heerlijk tussen de geuren van koeien kon fietsen (zie foto onder, met de toren van de R.K. kerk van Blaricum).
Dit hier is nog hetzelfde gebogen tuinhek als linksboven op mijn raadselfoto. https://www.google.nl/maps/@52.2526113, ... 312!8i6656

De volgende is voor jou.

Vanaf Eemnes gezien 16 jan. 1972.jpg
De volgende:

Afbeelding
Nieuw Werklust bij Hazerswoude
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw_Werklust
https://maps.app.goo.gl/asaEtqbGJjjH74Po6

Iets te makkelijk: bij Googlen op "scheve schoorsteen fabriek" verschijnt-ie al snel.
OK, dan hoop ik dat Willem er nu eentje vindt die onder de radar van Google is gebleven ;-)