Additionally, paste this code immediately after the opening tag: End to End (Lejog) advies - Forum Wereldfietser

End to End (Lejog) advies

Voor komende zomer hebben wij (57 en 57 jaar) het plan om van Lands End naar John O_Groats te fietsen.

Omdat er meerdere routes beschreven zijn hebben we gekeken naar de versie met zoveel mogelijk fietspaden. Je komt dan bij de versie Sustrans uit.

Ik heb de GPX files ingeladen in Ride with GPS maar kom wel tot de conclusie dat deze route vol met pittige klimmetjes zit. Deze vermijden lijkt in eerste instantie niet echt mogelijk. We hebben wel voor deze versie gekozen omdat we wel wat van de route willen zien en geen haast hebben om in John O_Groats aan te komen. We trekken max. 6 weken uit voor de rit ( 1.915 km, ruim 18.000 hm) We gaan kamperen en hebben ongeveer 30 kg aan bagage bij ons (p.p.). Hier gaan we nog wel door heen maar verwachten daar niet veel van thuis te kunnen laten.

Mijn vraag is of er andere wereldfietsers deze route reeds gefietst hebben en hun ervaringen willen delen. ((bijvoorbeeld) zijn de heuvels te doen of ...., wat is je ervaring met kamperen op de route)

Bijlagen

Fantastische reis lijkt me.
Ik heb hem niet gereden, maar wel elders veel bepakt geklommen.
Heeeeel veel steile hellingen zijn met 20kg bagage achterop nog wel te doen en met 30kg niet.
Bij al die voorbeelden die je leest van het totaalgewicht van de bagage is het de vraag of iedereen alles meerekent (inhoud bidons, sloten, eten, etc.) maar 30kg hoeft eigenlijk nooit in Europa.

Hans
Van alle klimmen die ik ooit heb gedaan vond ik die in Noord-Engeland en IJsland het zwaarst. Regelmatig zijn het van die lomp steile wegen recht over een heuvel om op asfalt te besparen. En als je binnen een minuut weer beneden bent volgt er weer een... Met veel bepakking ga je dat al snel in de spieren en anders wel in knieën voelen. De meeste mensen zijn op 57-jarige leeftijd ook niet meer zo explosief om wel eventjes het 12e klimmetje van de dag te nemen. Misschien dat de Lejog route net wat fietsvriendelijker is, of dat je veel kilo's kunt thuis laten. Ik denk dat we naar Verweggistan-bestemmingen 20 kg p.p. excl. extra eten bij ons hebben, en daar ligt niet elke dag een supermarkt op de route :idea:. Maar omdat je aangeeft niet veel op gewicht te kunnen besparen laat ik het hierbij.

Veel plezier met de voorbereiding!

/edit (na beter lezen van je openingspost):
Het aantal hoogtemeters (18.000) valt me mee voor zo'n afstand, en zeker als je 5-6 weken de tijd hebt (bijv 32 echte fietsdagen van gemiddeld 60 km) komt het vast goed.
Lejog staat hoog op mijn lijstje, maar dan wel lichtgewicht en kamperend in ongeveer 2 weken.

Ik heb veel geklommen met bagage en een lange Alpenpas is mentaal makkelijker dan al die korte korte steile klimmetjes. Als je veel gewicht bij je hebt val je onderaan de klim al meteen stil en moet je helemaal terugschakelen.

De hellingen zijn in Engeland, met name in de regio Cornwall, heel steil. Veel bagage is een aanslag op je knieën, zelfs in de aller lichtste versnelling. Als je moet duwen is het ook zwaar. Zorg dat je hele lichte versnellingen op je fiets hebt. 20 tot 25% is namelijk heel erg steil. En om daarna weer veilig af te dalen heb je hele goede remmen nodig. Ook dan is gewicht van grote invloed, omdat het je remweg enorm verlengd. Een Alpenpas is vaak lekker overzichtelijk, maar dat is in Engeland niet.

Kortom, probeer maximaal op je gewicht te besparen en koop bijv. spullen pas op het moment dat je ze nodig hebt, bijvoorbeeld beschermingsspullen voor de midges.

Een ander advies is om met het maken van je route rekening te houden met de heggen langs de weg. Je hebt minder wind, maar ook minder zicht. Aangezien jullie LeJog willen doen (Zuid naar Noord) is gemiddeld de wind geen spelbreker.

Verder moet je in Engeland rekening houden dat niet op alle campings tenten mogen staan.
Ik heb de Lejog route niet gereden, maar me er vorig jaar wel in verdiept.
Je kunt een gps-track van de Sustrans-route gemakkelijk vinden op Ride-with-GPS, bv https://ridewithgps.com/routes/28969325
Onderaan het kaartje staat het hoogteprofiel van de route en als je het vakje Grade aanklikt, krijg je een overzicht van de stijging- en dalingspercentages.

Ik krijg de indruk dat deze route zelden boven 10% komt (max 11,6% zie ik in het overzicht), dus de schrikbeelden van 20-25% omhoog duwen, lijken me onnodig. Als je inzoomt op de route en je cursor langs de route beweegt, zie je wel afstand-stapjes van ca. 100 meter. Het kan zijn dat een wat fijnere detaillering misschien iets hogere percentages geeft, maar ik vermoed dat Sustrans deze route mede zo gekozen heeft omdat er geen hellingen van het beruchte Wrynose-Hardnott type inzitten.
Lejog wordt elk jaar door duizenden mensen gefietst, las ik ergens, dus verwacht je hier ook geen kuitenbijters.

Niettemin zou ik serieus proberen om die 30 kg pp tot maximaal 20 kg terug te brengen.
math schreef:
vr 22 nov, 2019 14:42
... ik vermoed dat Sustrans deze route mede zo gekozen heeft omdat er geen hellingen van het beruchte Wrynose-Hardnott type inzitten.
...
Dat zou goed kunnen. Toch is het misschien wel leuk om zo'n debiel steile helling for the fun of it te doen als je er toch in de buurt bent. Hier een paar kiekjes van onze klim uit 2006 toen we nog geen lichtgewicht spulletjes hadden. Als ik eraan terug denk krijg ik spontaan kramp in mijn benen :shock:
Bij mij staat ie ook hoog op het lijstje! :D Vooral het deel door Schotland.

Maar: als je 18.000 hoogtemeters over 1900 km met 6 weken de tijd uitsmeert, moet dit toch enigszins te doen zijn?
En, kijk kritisch naar je bagage. :wink: Je moet alles omhoog zeulen. Wellicht is daar wat op te besparen.
Ik vind 30kg toch vrij veel. Voor een vakantie van 2 weken hoef je niet eens zoveel meer mee te nemen als voor 6 weken onderweg. En veel is onderweg te verkrijgen.

Edit: typo
Gewoon doen, zeker als jullie er 6 weken de tijd voor hebben. Wel zou ik aanzienlijk minder bagage meenemen. Als je met z'n tweeën bent, hoef je echt geen 60 kilo mee te zeulen. Aan de andere kant, Josie Dew heeft LeJog met een rolstoelfiets gedaan (voor een goed doel). Onderweg kom je vast nog wel gekkere fietscombi's tegen, want LeJog wordt vaak gereden door mensen die geld proberen in te zamelen door iets mafs te doen.

In 1981 heb ik dit in omgekeerde richting gefietst, van John O'Groats naar Land's End in 3 weken. Dit was een demonstratieve fietsoptocht met circa 70 deelnemers, georganiseerd door en voor de Britse Friends of the Earth (vergelijkbaar met Milieudefensie in Nederland), die toen 10 jaar bestond. Dat was gelukkig wel met bagagevervoer, want mijn Gazelle Tour de France had toen nog geen bergverzet (2 jaar eerder had ik - wel volbepakt - er deze tocht mee gefietst).

Afbeelding

Sustrans bestond toen nog niet. De route ging toen geheel over asfaltwegen, die vandaag de dag vaak te druk zijn om nog veilig op te kunnen fietsen.

Er zijn inderdaad heel veel Britse campings waar tenten niet welkom zijn. (De afgelopen weken heb ik een lange campinglijst in een fietsgids bijgewerkt, dus ik ben weer aardig op de hoogte.) Berucht zijn ook de holiday parks, deprimerende stacaravankampen waar je voor een rotplekje tussen de disco en de fish-and-chips soms meer dan 30 pond per nacht neer moet tellen en tijdens Bank Holidays ook nog voor minimaal 3 nachten moet betalen; alleen aan te raden als safari-optie met een grote kans om kuddes rijk getatoueerde Brexit aanhangers te spotten.
De app (of poi's voor de gps) van Archies biedt een mooi overzicht, maar wemelt van de onjuistheden en geeft geen prijsindicatie. UKcampsite.co.uk is de meest volledige en up-to-date verzamelsite van Britse campings, maar zeker niet foutloos. Een mooie aanvulling is de site van de Camping & Caravanning Club; niet alleen voor de mooie tereinen die de C&CC zelf heeft (waar ook niet-leden welkom zijn), maar ook voor de 1400 'certificated sites'. Dit zijn meestal kleine kampeerveldjes bij boeren of in de natuur, die officieel alleen toegankelijk zijn voor leden van de C&CC. Met een Camping Card International (zie dit topic) wordt je vaak ook wel toegelaten. In jullie geval zou ik zeker overwegen om een jaar lang lid van de C&CC te worden. De 40 pond die dat kost, haal je er in zo'n lange periode makkelijk uit en je kunt dan volop gebruik maken van alle faciliteiten die dit lidmaatschap biedt. (Er bestaat ook een 'temporary overseas membership' voor buitenlandse toeristen, dat 'slechts' 25 pond kost. Dit raad ik af, omdat dit een flink uitgekleed lidmaatschap is, met als grootste nadeel dat je daarmee niet wordt toegelaten op al die certificated sites.)
Dag Gerards,
Zeker met jouw reistijd is het prima te doen. Sommige hellingen zijn op korte stukken erg steil, maar dan loop je een klein stukje. Mijn vrouw is geen klimgeit, maar zij vond het wel te doen. Er zijn regelmatig campings, maar zeker als je wat kortere etappes doet moet je wel een paar hotelletjes of B&B inplannen. Het is een prachtige route!

Erik
Mag ik vragen wat jullie meeslepen om aan 30kg bagage pp te komen?

Daar moet makkelijk 5-10kg pp vanaf kunnen en dan kun je nog stoeltje en andere gemakken meenemen.

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid, want het lijkt of jullie het jezelf zo onnodig moeilijk maken.
groverr schreef:
vr 22 nov, 2019 13:56
Zorg dat je hele lichte versnellingen op je fiets hebt. 20 tot 25% is namelijk heel erg steil.
Gelukkig komen deze niet voor inde route van Sustrans. 11% is de max (gelukkig)

keesswart schreef: De app (of poi's voor de gps) van Archies biedt een mooi overzicht, maar wemelt van de onjuistheden en geeft geen prijsindicatie. UKcampsite.co.uk is de meest volledige en up-to-date verzamelsite van Britse campings, maar zeker niet foutloos. Een mooie aanvulling is de site van de Camping & Caravanning Club; niet alleen voor de mooie tereinen die de C&CC zelf heeft (waar ook niet-leden welkom zijn), maar ook voor de 1400 'certificated sites'. Dit zijn meestal kleine kampeerveldjes bij boeren of in de natuur, die officieel alleen toegankelijk zijn voor leden van de C&CC. Met een Camping Card International (zie dit topic) wordt je vaak ook wel toegelaten. In jullie geval zou ik zeker overwegen om een jaar lang lid van de C&CC te worden. De 40 pond die dat kost, haal je er in zo'n lange periode makkelijk uit en je kunt dan volop gebruik maken van alle faciliteiten die dit lidmaatschap biedt. (Er bestaat ook een 'temporary overseas membership' voor buitenlandse toeristen, dat 'slechts' 25 pond kost. Dit raad ik af, omdat dit een flink uitgekleed lidmaatschap is, met als grootste nadeel dat je daarmee niet wordt toegelaten op al die certificated sites.)
bedankt voor de tips m.b.t. de campings. Archies ken ik wel , de andere niet. C&CC lijkt mij interessant en ga ik eens nazoeken.

Storm schreef: Mag ik vragen wat jullie meeslepen om aan 30kg bagage pp te komen?
Een veel gehoorde vraag. Afgelopen zomer de Donau route (Donaueschingen - Wenen) gefietst in de hitte. Ja toen hadden we te veel kleding mee genomen. Maar van het najaar het fietserspad gedaan. Toen hebben we alle soorten weer gehad en dus meer verschillende soorten kleding gebruikt. Toch hebben we niet overdreven veel bij ons.

Tent weegt 5.5kg, slapen op een exped matje en koken op een benzine brander. Hebben ook een stoeltje van Helinox bij ons. In de 30 kg zitten ook twee thermosflessen voor drinkwater en een fles met benzine. Zal de stofkam nog eens pakken maar dat gaat denkt ik niet veel opleveren.
Van de tent kan makkelijk 3kg af maar dan zou je wel een andere moeten aanschaffen.

Waarom heb je water in thetmosflessen? Kan ook in nalgene wijdhalsflessen en het scheelt wederom het nodige.

Qua kleding - ga eens kijken wat je dubbel kunt gebruiken en werk met laagjes dan kan daar vast ook weer wat af.
Fijn dat het tot 11% gaat. Dat is vergelijkbaar met een ‘gewone’ steile klim in de Alpen. Je hebt niet meer het risico dat je voorwiel omhoog vliegt en je achterwiel onder je door gaat. Je legt nu meer afstand af, maar je hoogtemeters zijn er niet minder om. Namelijk 18 km de lucht in.

Bespaar gewicht door afritsbroeken en kleine brandstoffles te gebruiken. Ik doe een week met een 300 ml fles. Gewoon wat vaker tanken.

En gebruik gewone bidonnen, ook tijdens het kamperen. Spullen als bijv. snijplanken, waterzakken en picknickkleden zijn niet nodig. :D
Benieuwd hoe jullie bij beginpunt komen en vanaf eindpunt terugkeren.

Mooie tocht.
Heb alvast GPX in MapOut gezet.
Voor over paar jaar :(
Anja
Hij staat bij ons ook op het programma volgend jaar. Waarschijnlijk ergens in mei/juni. Ik ga nog even puzzelen met verschillende routes (waaronder die van Sustrans) om, voor mij, de mooiste en minst steile uit te zoeken. In noord-Schotland wil ik graag via de westkust. Die is prachtig. Ik zit nog te twijfelen of je LeJog of JogLe moet doen, gezien de wind.

En wij fietsen waarschijnlijk (grotendeels) heen en terug. Overigens zitten wij rond de 25 kg bagage en hebben hiermee veel in Engeland gefietst. Als het boven de 20% uitkomt, ga je gewoon lopen. Het zijn baak maar korte hellingen.
Afgelopen zomer de Donau route (Donaueschingen - Wenen) gefietst in de hitte.
Dat gaat 'm voor mij worden volgend jaar. Mijn vriendin ooit eens beloofd dat we naar Wenen gaan.... Toen opperde ik 'dat ik wel zou fietsen', kon zij met onze dochter met de trein of vliegtuig.
Over de route heb ik dan weer een korte vraag over: Is dat geheel strak asfalt of zitten hier stukken over onverharde jaagpaden tussen? Dan kan ik daar namelijk mijn banden op uitkiezen. :wink:

Over LEJOG:
2x 30kg is serieus heel veel. Kijk inderdaad naar kleding en uitrusting die multifunctioneel te gebruiken zijn. Tassen zelf en rekjes wegen wel wat. Ook niet ál je voedselvoorraad hoeft mee op dag 1. Drinken kan in (thermo)bidonnen. En 5,5 kg voor een 2 persoonstent is ook serieuze bepakking. Met wat kleine aanpassingen kan je een hoop besparen.
Zie die aanpassingen als voorpret op jullie reis. :D

EDIT: Toevoeging.
Er is een item met minister Eric Wiebes uit Zomergasten. Hij is fervent backpacker met minimalistische insteek, die je zult verbazen. Was voor mij een eyeopener.
dijken63 schreef:
zo 24 nov, 2019 15:13
Benieuwd hoe jullie bij beginpunt komen en vanaf eindpunt terugkeren.
Ha Anja,

Heen met de trein vanuit Londen naar Penzance en het laatste stukje fietsen

Terug met de fiets naar Thurso en vandaar met de trein verder. Moet nog kiezen via welke haven we vervolgens terugreizen.

HansvanderVeeke schreef: Hij staat bij ons ook op het programma volgend jaar. Waarschijnlijk ergens in mei/juni. Ik ga nog even puzzelen met verschillende routes (waaronder die van Sustrans) om, voor mij, de mooiste en minst steile uit te zoeken. In noord-Schotland wil ik graag via de westkust. Die is prachtig. Ik zit nog te twijfelen of je LeJog of JogLe moet doen, gezien de wind.

Ha Hans, ik hoor graag van je als je nog een alternatieve route hebt, waarbij minder klimwerk vereist is (zonder dat we over de snelweg gaan ;-)

jwkeij schreef:
Afgelopen zomer de Donau route (Donaueschingen - Wenen) gefietst in de hitte.
Dat gaat 'm voor mij worden volgend jaar. Mijn vriendin ooit eens beloofd dat we naar Wenen gaan.... Toen opperde ik 'dat ik wel zou fietsen', kon zij met onze dochter met de trein of vliegtuig.
Over de route heb ik dan weer een korte vraag over: Is dat geheel strak asfalt of zitten hier stukken over onverharde jaagpaden tussen? Dan kan ik daar namelijk mijn banden op uitkiezen. :wink:
[/quote]

Het Oostenrijkse gedeelte is nagenoeg alleen asfalt. In Duitsland zijn de fietspaden soms ook landweggetjes met grind of kiezels erop. reken op zeker 30% van dit soort paden.

jwkeij schreef:
2x 30kg is serieus heel veel. Kijk inderdaad naar kleding en uitrusting die multifunctioneel te gebruiken zijn. Tassen zelf en rekjes wegen wel wat. Ook niet ál je voedselvoorraad hoeft mee op dag 1. Drinken kan in (thermo)bidonnen. En 5,5 kg voor een 2 persoonstent is ook serieuze bepakking. Met wat kleine aanpassingen kan je een hoop besparen.
Tent is wel een bewuste keuze al hoewel ik wel op zoek ben naar een lichtere. Mijn vrouw heeft artrose en heeft dan wel wat hoogte nodig. Onze huidige tent heeft 135 cm sta ruimte, veel lichtgewicht tenten komen max aan de 110 a 115 cm. Overweeg nog wel de Vaude Chapel L 3p, is lichter en heeft meer staruimte.
Zijn nog wel meer tenten met wat meer sta hoogte.
Wij hebben de Nigor Oriole 3 persoons. 3,8 kg.
Veel ruimte om op stoeltjes te kunnen zitten in voortent. (Vanwege de artrose kan ik niet op de grond zitten).


Bedankt voor de info tot nu toe.

Veel succes met voorbereiding.
Anja
keesswart schreef:
vr 22 nov, 2019 16:44
De app (of poi's voor de gps) van Archies biedt een mooi overzicht, maar wemelt van de onjuistheden en geeft geen prijsindicatie. UKcampsite.co.uk is de meest volledige en up-to-date verzamelsite van Britse campings, maar zeker niet foutloos. Een mooie aanvulling is de site van de Camping & Caravanning Club; niet alleen voor de mooie tereinen die de C&CC zelf heeft (waar ook niet-leden welkom zijn), maar ook voor de 1400 'certificated sites'. Dit zijn meestal kleine kampeerveldjes bij boeren of in de natuur, die officieel alleen toegankelijk zijn voor leden van de C&CC.
Is er ook een GPX file met de locatie van die campings? Of moet je ze stuk voor stuk opzoeken op de site?
Heel veel van de 'certificated sites' zijn bij Archies te herkennen aan de toevoeging CS. De normale C&CC sites zijn bij Archies echter niet te onderscheiden van andere campings. Ik weet niet of er een aparte gpx-file van alle aan de C&CC gelieerde campings bestaat. Zo ja, dan zul je wel lid moeten zijn om die te kunnen downloaden.
Wel kun je ze op een online inzoombare kaart zien. Open daarvoor www.campingandcaravanningclub.co.uk, klik bovenin op 'UK Campsites' en 'find a campsite'. Vervolgens verschijnt de inzoombare kaart. Op die kaart kun je een filter toepassen (o.a. voor club sites en certificated sites).

Op het kaartfragment hieronder zijn club sites blauw en de certificated sites paars weergegeven.

Afbeelding