door
fud0 » zo 10 nov, 2019 19:17
Ik heb dynamo, omdat ik maar zelden in het donker fiets tijdens fietsvakanties en ik deze fiets voornl. voor fietsvakanties gebruik en ik een "ouderwetse" dynamo wel veel weerstand vind hebben, maar ook niet geloof dat een naafdynamo maar 5 % rendement verlies heeft oid., maar meer?
maar omdat ik dus het meest zonder licht fiets ik het prefereer om te fietsen met een "clean" wiel, zonder de weerstand dus die een naafdynamo wel continu geeft.
Een dynamo kun je met een ouderwetse beugel zeer stevig bevestigen, ik heb ook een oude beugel gebruikt, die je volgens mij niet meer kunt kopen. Het rendement is zeer goed, vind ik wel, met de juiste lamp? maar de lichtopbrengst bij naafdynamo is meestal toch meer en perfect.
Ook heb ik er idd. een hekel aan om hard af te dalen met licht aan/een dynamo. Ik probeer dat ook het liefst te voorkomen door voor donker bestemming bereikt te hebben, maar in nood neem ik lamp mee voor op stuur en reflector met batterijoptie, als ik in een seizoen rijd, met meer kans op mogelijk in donker moeten rijden.