Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nodig, donsjack - klein - licht - hoog isolerend - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies nodig, donsjack - klein - licht - hoog isolerend

Ik weet dat spacsport nog een paar restjes Mont Bell (Japans merk) dons jasjes in de sale heeft. Ik ben er zelf zeer tevreden mee (zeker als je kijkt naar prijs kwaliteit) echter is de voorraad inmiddels beperkt, maar misschien zit er net de juiste tussen.
Bij de jacks van Cumulus staat dat de capuchon geschikt is voor een helm; is dat vervelend bij "normaal" gebruik zonder helm?
Vind ik niet - heb de incredilite - ik trek de capuchon dan gewoon strak aan met het touwtje.
Zou nu trouwens voor de endurance versie gaan - hydrophobic voor in geval van...
Shane schreef:
di 12 nov, 2019 17:38
nicolevelo schreef:
di 12 nov, 2019 17:10
De incredilite van cumulus heeft ca 130 gram donsvulling. Dat lijkt me erg weinig. Bij temperaturen van -20°C heb je meer aan een donsjas met ca 300 gram vulling, zoals de Rab Positron of iets in die stijl.
Eens, maar als Marco al schrijft wil hij weer de onmogelijk " gewicht en pakvolume strijden met isolerend vermogen" Zo'n Rab jasje (of iets dergelijks) is 3-400g totaal gewicht zwaarder en een stuk groter met inpakken.

Als ik Marco een beetje ken zal hij toch kiezen voor een lichter donsjas in combinatie met wat andere laagjes die toch mee gaan, en wat meer op zijn verstand en ervaring leunen om de grens op te zoeken.

Uiteraard is de extra 170g dons verstandiger maar ja......
(ik zie nu dat Cumulus ook Neolite hebben met 250g dons/530g totaal gewicht, misschien zou dat een compromis kunnen zijn :lol: )
Goed ingeschat :D .
En ik verkeer in goed gezelschap. Mijn testteam Ellen en Elmar 8) , testen nu het Cumulus jasje in vergelijkbare omstandigheden dus ik verwacht een uitgebreid testrapport van ze waarna ik het zo kan kopiëren. Beetje opportunistisch maar we hebben al redelijk vaak zaken van elkaar gekopieerd en met succes. Vaak weten we van elkaar niet meer wie het eerste was :lol:

Vond overigens het idee van twee goedkope donsjasjes ook niet verkeerd. Lekker pragmatisch.

@Terra, je spreekt over alternatieven. Heb je voorbeelden? Dat zou nog wel een goede beweegreden zijn om naar iets anders te kijken.
Zo draadje een beetje opgeschoond.
Beetje jammer dat de moderator het weer nodig vond het kritische stuk van Terra te verwijderen. Blijkbaar had de topicstarter er geen moeite mee en zo lang het niet ontaard in oneindige discussies voor of tegen dons is er toch niets verkeerd aan een kritische noot.
moderator schreef:
wo 13 nov, 2019 20:50
Zo draadje een beetje opgeschoond.
Terra had volkomen niet veroordelend geschreven maar tipte wel de schaduwkant van gebruik van dons aan.
Als kritische noten niet meer kunnen vind ik oprecht een kwalijke zaak.
Marjan schreef:
wo 13 nov, 2019 22:10
moderator schreef:
wo 13 nov, 2019 20:50
Zo draadje een beetje opgeschoond.
Terra had volkomen niet veroordelend geschreven maar tipte wel de schaduwkant van gebruik van dons aan.
Als kritische noten niet meer kunnen vind ik oprecht een kwalijke zaak.
Bericht nog eens terug gelezen en net iets teveel verwijderd. Heb het terug gezet
moderator schreef:
wo 13 nov, 2019 22:17
Marjan schreef:
wo 13 nov, 2019 22:10
moderator schreef:
wo 13 nov, 2019 20:50
Zo draadje een beetje opgeschoond.
Terra had volkomen niet veroordelend geschreven maar tipte wel de schaduwkant van gebruik van dons aan.
Als kritische noten niet meer kunnen vind ik oprecht een kwalijke zaak.
Bericht nog eens terug gelezen en net iets teveel verwijderd. Heb het terug gezet
Dat vind ik erg sportief van je, dankjewel!!
Inderdaad, bedankt moderator!

Waarom mijn suggestie aan Marco meijerink om naar een fabrikant te gaan die slachtdons aanbiedt in plaats van levende pluk en daarbij de suggestie voor een fabrikant die dat doet en maatwer geeft is me ook onduidelijk.
https://www.phdesigns.co.uk

het alternatief voor cumulus en nu een 'uitverkoop-actie'..
avic schreef:
do 14 nov, 2019 10:47
https://www.phdesigns.co.uk

het alternatief voor cumulus en nu een 'uitverkoop-actie'..
Zij zetten er een heel handig temperatuur bereik bij s(amen met het gewicht en de vul sterkte) - eindelijk daar zocht ik naar. Vrijwel niemand heeft dat bij donsjasjes enkel bij slaapzakken. Ook garnaderen zij dat ze dons gebruiken van de slacht. Dank je Avic!

https://www.phdesigns.co.uk/down-jacket ... r4jhd0ulf7

:?: Iemand hier ook een visie op de behandeling van de veren tegen vocht? Er zijn nogal uiteenlopende meningen hierover te vinden op het internet.

:?: En geldt voor de jassen dat je bij vrouwen er 7 graden af moet halen in de comfort rate net als bij slaapzakken?
Wel stevige prijzen. Rond de 450 pond voor een jasje. Oef...
Marco Meijerink schreef:
za 16 nov, 2019 11:37
Wel stevige prijzen. Rond de 450 pond voor een jasje. Oef...
Oef, als zelfs Marco het duur vindt, dan is het inderdaad echt duur!

BTW er wordt hier best wel ver gegaan in het maximaliseren van de perfectie van de uitrusting. Ik heb er ook een ernstig handje van, maar ergens vind ik het wel afbreuk doen aan het idee van vrijheid.
Mijn eerste fietsvakantie was niet optimaal. Ik had een tent geleend van een broer van een vriend, een dikwandige stalen campingazfles, een fullsize hangmat en een rubberen luchtbed. Hoe dat allemaal in mijn tas van de V&D van 65 gulden pastte waar ook nog een heel dikke slaapzak met katoenen tijk zat weet ik echt niet meer, want voortassen had ik toen niet.
Later moet er ergens iets fout zijn gegaan of zo...
Leon schreef:
za 16 nov, 2019 11:49
Marco Meijerink schreef:
za 16 nov, 2019 11:37
Wel stevige prijzen. Rond de 450 pond voor een jasje. Oef...
Oef, als zelfs Marco het duur vindt, dan is het inderdaad echt duur!

BTW er wordt hier best wel ver gegaan in het maximaliseren van de perfectie van de uitrusting. Ik heb er ook een ernstig handje van, maar ergens vind ik het wel afbreuk doen aan het idee van vrijheid.
Mijn eerste fietsvakantie was niet optimaal. Ik had een tent geleend van een broer van een vriend, een dikwandige stalen campingazfles, een fullsize hangmat en een rubberen luchtbed. Hoe dat allemaal in mijn tas van de V&D van 65 gulden pastte waar ook nog een heel dikke slaapzak met katoenen tijk zat weet ik echt niet meer, want voortassen had ik toen niet.
Later moet er ergens iets fout zijn gegaan of zo...
Je kunt nog altijd terug naar een dergelijke set up als dat je plezier vergroot en je de “fout” wilt herstellen, wat let je?

Een donsjack is vaak goed te comprimeren en geeft een heerlijk comfortabele warmte.
Mijn ca. 18 jaar oude donsjack van TNF voldoet nog steeds prima en kan in z’n eigen stowaway pocket tot een klein geheel gefrommeld worden.

Als ik de eerdere reacties lees zou ik denk ik voor een Cumulus gaan en dan de Endurance uitvoering.